Jump to content

Från LCHF till Vegan till Paleo och mensvärk

Guest

Recommended Posts

Varning för mycket text!

Bakgrundshistoria

Jag äter inte LCHF längre. Jag har inte ätit animaliska produkter sedan augusti fram till dec/jan då jag åt kött vid två tillfällen (gris, kyckling) och skaldjur/rom/mejerier/ägg 2-3 ggr. Även ätit något som "råkat" innehålla ägg i fom av äggvita. Det är dock allt.

Ätit mycket frukt, grönsaker, potatis, ris, glutenfri pasta, bröd (glutenfri och ej), lite "fuskkött" (sojabaserat) samt druckit havremjölk.

Jag känner mig mycket förvirrad över hur jag ska äta. Till att börja med åt jag LCHF i två år, egentligen fem år, men efter två år började jag äta massa LCHF-desserter som slutade med att jag helt tappade det. De första två åren gick jag dock nästan ner till normalvikt, saknades bara -5 kg. Jag gick sedan långsamt upp allt igen (dock inte mer). När jag sen bytte till vegankost stod jag först still för sedan gå upp ytterligare 5 kg. Får dock erkänna att jag inte har ätit "whole foods" utan det har blivit en del fuskkött och även bröd, kakor och bullar (även om det har varit veganska). Fast inte hela tiden, jag har försökt att äta så rent som möjligt många gånger.

Problem

Mitt problem är att jag inte känner mig tillfredsställ. Aptiten är inte hög trots att jag känner hunger oftare. Så äter trots att jag inte ens vill. De första knappt 4 månaderna hade jag inga cravings för animaliska produkter, men sen började det smyga sig på. Nu kan jag gå runt och sukta efter kyckling. Får inte i mig bönor och kikärtor mer, det står mig upp i halsen. Även tröttnat på frukten som jag i början uppskattade pga. varmt väder då (bortsett från clementinerna, alltid älskat de under julen då de är som godast). Då har jag aldrig varit glad i frukt.

Jag känner att jag inte kan fortsätta som vegan. Jag vill så gärna vara det för djuren men jag känner mig inte fullt frisk. Inte fullt frisk som i att jag blir hungrig så ofta och jag upplever det jobbigt att behöva gå runt och tänka på mat hela tiden. Typ, vad ska jag äta? Vad är jag sugen på? Inte sugen på något men måste äta! Även om jag gillar grönsaker och potatis, så är jag inget fan av ris, bönor, kikärtor, linser osv. Ändå har jag liksom försökt intala mig att det är gott för få i mig det. Faktiskt börjat må så illa på senare tid att jag fått kväljningar.

Upplever även att jag är ovanligt trött och hängig, lider nog av en depression. Även känt mig hängig innan jag blev vegan (dock inte trött) vilket säkert beror på en depression som blivit mer påtalig när jag blev vegan. Får dock inte för er att jag har fallit i depression pga. vegan, det är djupare än så.

Mens

Dock noterade jag en sak när jag blev vegan som gör mig rädd för att börja med LCHF igen. Jag har alltid haft extrem mensvärk (även innan LCHF men osäker på hur mycket). Jag har så extrem mensvärk att jag inte kan göra något annat än att ligga på golvet och krampa. Det är som att någon hugger mig i magen med knivar. Det är inga vanliga små kramper utan jag blir nästan självmordsbenägen när mensvärken är så illa. Jag brukar stoppa i mig Naproxen för stå ut, men Gud nåde mig om jag inte tar i tid!

Fick förra året tipset av en tjej att testa järntabletter så köpte vitaminer och mineraler anpassade för kvinnor. Varför det inte blev rena järntabletter var för att apotekaren avrådde mig från att ta järntabletter utan en läkares rekommendation. Istället rådde hon mig till att ta vitaminer och mineraler anpassade för kvinnor som innehåller en del järn men även annat. När jag började ta dessa så blev min mensvärk avsevärt bättre. Visst kan jag känna något men det är inte så jag ligger på golvet och vill dö.

När jag började äta veganskt sa en annan vegan att jag inte behövde dessa tillskott pga. får mer än tillräckligt med vitaminer och mineraler med vegankost. Trots rädsla för inte ta tabletterna så slutade jag ta dem (finns två kvar i burken) och jag har inte fått tillbaks mensvärken. Kan det stämma att vegankosten gav mig det jag saknade eller låg mina tillskott kvar i kroppen? Hur länge kan de ens ligga kvar?

Hur ska jag äta?

Så trots att jag i övrigt känner mig dålig på vegankost så undrar jag om den har hjälpt min mensvärk. Jag börjar tro att jag missat äta något på LCHF? Kanske kan/ska äta lite frukt? Inte frossa men att äta lite frukt kanske hjälper? Att äta alla grönsaker och inte tänka exakt på hur mycket kolhydrater varje grönsak innehåller. För jag har svårt att tro att det är något annat från vegankosten som hjälpt mig såsom bröd/kakor/bullar eller sojabaserat fuskkött.

Sen jag blev vegan har jag helt slutat med kaffe. Drack först te under "övergångsperioden" men har nu slutat dricka te också. Jag har läst att både kaffe, te och mjölk kan hämma upptaget av järn (drack en hel del kaffe när jag åt LCHF och innan LCHF, druckit sedan jag var liten). Dessutom fick jag abstinensbesvär när jag slutade dricka kaffe så jag är så sjukt glad att jag äntligen lyckades sluta (försökt sluta tidigare utan framgång pga. dåligt påläst/motiverad). Tror även jag läst att kakao kan hämma upptaget av järn men är inte helt säker nu.

Så jag funderar på om jag inte ska prova Paleo istället för LCHF? Paleo verkar fokusera mer på oprocessad mat än på så lite kolhydrater som möjligt, även om det är fokus på "sånt som vi tros ha ätit på stenåldern". Jag har avstått från mejerier ett tag nu som vegan så jag tror inte det blir lika jobbigt som när jag åt LCHF. Börjat gilla avokado som är gott både med tomat eller som guacomole. Älskar grönsaker lika mycket som tidigare och jag har inte hört att några grönsaker är "förbjuda" inom Paleo. Inte frukt heller men älskar inte frukt så äter bara när jag känner för det, oftast i form av svenska äpplen, vattenmelon på sommaren, clementiner på vintern osv.

Vad tror ni? Vad har ni för tankar, tips och råd att ge mig? Någon (kvinna?) som har något att säga om mensen? Blev min mensvärk kanske bättre på vegankost för att jag slutade dricka kaffe/te också? Kaffe ska ju hämma upptaget av järn. Spekulerar vilt nu.

Måste du vara vegan av etiska skäl? Jag kan förstå om man inte vill döda men ägg innehåller ju så himla mycket bra och om du lättar upp det hela med ovo-vegetarian kanske det skulle funka bättre?

Jag äter mer grönsaker som ellsehåeffare än när jag åt blandkost. Det finns massor med grönt som inte innehåller mängder med kolisar som man får plats med när man inte äter bröd pasta potatis och ris

• Like 2

Jag tror att veganer som blir av med sina hälsoproblem blir det för att de slutar med mejerier. Det finns ju jättemånga såna framgångshistorier. Jag tror det är bra att vara vegan, ett tag, men sen säger kroppen ifrån. Paleo utesluter ju mejerier så det är väl en bra lösning (fast det kan man göra med LCHF också) och man kan satsa på kvalitetsprotein från djur, gräsbetat nötkött t ex istället för höns och gris som kanske lider mer, fisk och annat från havet. 

Eller rättare sagt, ät bra veganmat (alltså jättemycket grönsaker, inget junk) och lägg till högkvalitetskött, och mycket nyttiga fetter, smör eller ghee, olivolja, kokosolja.

• Like 4

När jag äter så sätter jag inget krav på mig att det ska vara enligt en viss benämning typ paleo, lchf. Det är ju bara ett namn. Jag är inte lchf:are, jag äter mejerisnål strikt lchf. Det är skillnad. Jag plockar, blandar och ger, om jag vill. Så om du är sugen på kött, ät kött. Du är visserligen inte vegan längre då, men måste mathållningen vara en tillhörighet? Leta det som är bra för din kropp och jag skulle tro att du kommer ganska långt på paleo. Men bli inte en paleoit som måste äta enligt paleo, du ska bilda dig en egen uppfattning. Dock är oprocessad mat utan socker och vete en bra grund start.

Ett sätt för dig, om du har ont av djurhållningen vilket jag också har ofta, så leta efter nötkött som har fått växa upp på gräsbete, då gör du en god sak både för miljön, kossan och dig själv.

• Like 4

Varning för mycket text!

Bakgrundshistoria

Jag äter inte LCHF längre. Jag har inte ätit animaliska produkter sedan augusti fram till dec/jan då jag åt kött vid två tillfällen (gris, kyckling) och skaldjur/rom/mejerier/ägg 2-3 ggr. Även ätit något som "råkat" innehålla ägg i fom av äggvita. Det är dock allt.

Ätit mycket frukt, grönsaker, potatis, ris, glutenfri pasta, bröd (glutenfri och ej), lite "fuskkött" (sojabaserat) samt druckit havremjölk.

Jag känner mig mycket förvirrad över hur jag ska äta. Till att börja med åt jag LCHF i två år, egentligen fem år, men efter två år började jag äta massa LCHF-desserter som slutade med att jag helt tappade det. De första två åren gick jag dock nästan ner till normalvikt, saknades bara -5 kg. Jag gick sedan långsamt upp allt igen (dock inte mer). När jag sen bytte till vegankost stod jag först still för sedan gå upp ytterligare 5 kg. Får dock erkänna att jag inte har ätit "whole foods" utan det har blivit en del fuskkött och även bröd, kakor och bullar (även om det har varit veganska). Fast inte hela tiden, jag har försökt att äta så rent som möjligt många gånger.

Problem

Mitt problem är att jag inte känner mig tillfredsställ. Aptiten är inte hög trots att jag känner hunger oftare. Så äter trots att jag inte ens vill. De första knappt 4 månaderna hade jag inga cravings för animaliska produkter, men sen började det smyga sig på. Nu kan jag gå runt och sukta efter kyckling. Får inte i mig bönor och kikärtor mer, det står mig upp i halsen. Även tröttnat på frukten som jag i början uppskattade pga. varmt väder då (bortsett från clementinerna, alltid älskat de under julen då de är som godast). Då har jag aldrig varit glad i frukt.

Jag känner att jag inte kan fortsätta som vegan. Jag vill så gärna vara det för djuren men jag känner mig inte fullt frisk. Inte fullt frisk som i att jag blir hungrig så ofta och jag upplever det jobbigt att behöva gå runt och tänka på mat hela tiden. Typ, vad ska jag äta? Vad är jag sugen på? Inte sugen på något men måste äta! Även om jag gillar grönsaker och potatis, så är jag inget fan av ris, bönor, kikärtor, linser osv. Ändå har jag liksom försökt intala mig att det är gott för få i mig det. Faktiskt börjat må så illa på senare tid att jag fått kväljningar.

Upplever även att jag är ovanligt trött och hängig, lider nog av en depression. Även känt mig hängig innan jag blev vegan (dock inte trött) vilket säkert beror på en depression som blivit mer påtalig när jag blev vegan. Får dock inte för er att jag har fallit i depression pga. vegan, det är djupare än så.

Mens

Dock noterade jag en sak när jag blev vegan som gör mig rädd för att börja med LCHF igen. Jag har alltid haft extrem mensvärk (även innan LCHF men osäker på hur mycket). Jag har så extrem mensvärk att jag inte kan göra något annat än att ligga på golvet och krampa. Det är som att någon hugger mig i magen med knivar. Det är inga vanliga små kramper utan jag blir nästan självmordsbenägen när mensvärken är så illa. Jag brukar stoppa i mig Naproxen för stå ut, men Gud nåde mig om jag inte tar i tid!

Fick förra året tipset av en tjej att testa järntabletter så köpte vitaminer och mineraler anpassade för kvinnor. Varför det inte blev rena järntabletter var för att apotekaren avrådde mig från att ta järntabletter utan en läkares rekommendation. Istället rådde hon mig till att ta vitaminer och mineraler anpassade för kvinnor som innehåller en del järn men även annat. När jag började ta dessa så blev min mensvärk avsevärt bättre. Visst kan jag känna något men det är inte så jag ligger på golvet och vill dö.

När jag började äta veganskt sa en annan vegan att jag inte behövde dessa tillskott pga. får mer än tillräckligt med vitaminer och mineraler med vegankost. Trots rädsla för inte ta tabletterna så slutade jag ta dem (finns två kvar i burken) och jag har inte fått tillbaks mensvärken. Kan det stämma att vegankosten gav mig det jag saknade eller låg mina tillskott kvar i kroppen? Hur länge kan de ens ligga kvar?

Hur ska jag äta?

Så trots att jag i övrigt känner mig dålig på vegankost så undrar jag om den har hjälpt min mensvärk. Jag börjar tro att jag missat äta något på LCHF? Kanske kan/ska äta lite frukt? Inte frossa men att äta lite frukt kanske hjälper? Att äta alla grönsaker och inte tänka exakt på hur mycket kolhydrater varje grönsak innehåller. För jag har svårt att tro att det är något annat från vegankosten som hjälpt mig såsom bröd/kakor/bullar eller sojabaserat fuskkött.

Sen jag blev vegan har jag helt slutat med kaffe. Drack först te under "övergångsperioden" men har nu slutat dricka te också. Jag har läst att både kaffe, te och mjölk kan hämma upptaget av järn (drack en hel del kaffe när jag åt LCHF och innan LCHF, druckit sedan jag var liten). Dessutom fick jag abstinensbesvär när jag slutade dricka kaffe så jag är så sjukt glad att jag äntligen lyckades sluta (försökt sluta tidigare utan framgång pga. dåligt påläst/motiverad). Tror även jag läst att kakao kan hämma upptaget av järn men är inte helt säker nu.

Så jag funderar på om jag inte ska prova Paleo istället för LCHF? Paleo verkar fokusera mer på oprocessad mat än på så lite kolhydrater som möjligt, även om det är fokus på "sånt som vi tros ha ätit på stenåldern". Jag har avstått från mejerier ett tag nu som vegan så jag tror inte det blir lika jobbigt som när jag åt LCHF. Börjat gilla avokado som är gott både med tomat eller som guacomole. Älskar grönsaker lika mycket som tidigare och jag har inte hört att några grönsaker är "förbjuda" inom Paleo. Inte frukt heller men älskar inte frukt så äter bara när jag känner för det, oftast i form av svenska äpplen, vattenmelon på sommaren, clementiner på vintern osv.

Vad tror ni? Vad har ni för tankar, tips och råd att ge mig? Någon (kvinna?) som har något att säga om mensen? Blev min mensvärk kanske bättre på vegankost för att jag slutade dricka kaffe/te också? Kaffe ska ju hämma upptaget av järn. Spekulerar vilt nu.

Hej Alien,

Riktigt kul att  du delar med dig av din historia, folk som skriver här kommer säkert kunna bidra med något givande. Vilket även jag tänkte försöka göra :)

Angående mensen och värken:

Socker och kolhydrater är satans skitprodukter allihop, som medverkar till en massa hormonobalans och därmed också ger en mensvärk från helvetet. Jag vet vad du pratar om och jag hade också så ont att jag svimmade, knaprade värktabletter och mådde skit en gång i månaden, varje månad under väldigt många år. Så jag är mycket väl medveten om din smärta och det gör mig riktigt arg, för det ska vara en fin upplevelse att vara kvinna, inte en traumatiserande månadsvis påminnelse.

Det jag gjorde var att jag tog bort gluten och annat som jag var känslig mot (alla sädesslag och soja, socker och kolhydrater generellt) och la till folsyra. Prova att köpa lite sån på apoteket (apoteksfolket kommer förmodligen berätta att folsyra är tillskott för gravida men ta och ignorera dem helt), och ta en tablett om dagen i en månad för att se ifall det hjälper. 

Men ja, bort med kolhydraterna och lägg till mer smör och MCT-olja och kokosolja. Det är riktigt bra för hormonerna. Och, ifall du tar några hormonella preventivmedel - ta bort dem. 

Det är så mycket i vår vardaligt av allmänheten accepterade kost som är direkt saboterande för den kvinnliga (vackra, fantastiska, starka, superhjälte-)kroppen, och anledningen till värken beror oftast på den här så kallade "maten" i kombination med stress.

Jag hoppas att det här är av någon hjälp och att du blir av med den där värken snarast.

• Like 1

Sluta vara vegan! Du får inte i dig mer vitaminer, snarare kan du få allvarlig vitaminbrist. Speciellt fettlösliga vitaminer och B-vitaminer (tröttheten!).

Däremot får du nog i dig mer mineraler än du fick på LCHF, om du inte åt mycket grönsaker. Kan förklara mindre mensvärk? 

Inkludera åtminstone ägg och fisk? Fortsätt ät mycket grönsaker? Lever är mycket bra mot mensvärk.

• Like 4

Om du använder sojaprodukter så får du i dig estrogen-likande ämnen (dvs motsvara att du äter preventivmedel). Många veganer har svårt att bli gravida för att dom får i sig så mycket hormoner. Soja-produkter är alltså inte alls nyttiga!

Läs Keith Lierres bok "The vegetarian myth". Hon är en före detta vegan, som förstörde både sin hälsa och miljön innan hon upptäckte att veganism inte alls är miljövänligt. Efter den boken kan man bara konstatera att det är odlandet av ettåriga sädesslag som är den största miljöförstöraren, inte (det röda) köttet.

När man äter (inhemska) gräsbetande kor/får/vilt så ingår allt i ett kretslopp. När man äter soja/bönor/sädesslag som odlats som monokulturer (bara en art) så är det inte mera ett kretslopp. 

Kolla dessutom videon med Allan Savory på TED Talk. Här berättar han hur man kan hindra ökenutbredningen genom att hålla stora boskapshjordar.

https://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change?language=sv

• Like 4

Tack för era svar.

Måste du vara vegan av etiska skäl? Jag kan förstå om man inte vill döda men ägg innehåller ju så himla mycket bra och om du lättar upp det hela med ovo-vegetarian kanske det skulle funka bättre?
Jag äter mer grönsaker som ellsehåeffare än när jag åt blandkost. Det finns massor med grönt som inte innehåller mängder med kolisar som man får plats med när man inte äter bröd pasta potatis och ris

Måste och måste, jag ville väl vara det.

Jag vet inte om jag tycker att ägg känns bättre än kött. När jag köper ägg (bor fortfarande hemma men är vuxen) så försöker jag alltid köpa från frigående höns utomhus. Min far är inte lika hård dock utan "nöjer" sig med frigående höns inomhus, men av vad jag har sett så är det inte mycket till gående för hönsen inomhus. Förutom värphönsen har jag mer bilden av tuppkycklingar som mals ner i någon köttkvarn... Önskar man kunde upptäcka kön innan de kläcks så man kan göra "abort" som på männskor. Nu låter jag kanske avancerad men... Å andra sidan kanske "odlat kött" ligger i framtiden.

Jag åt absolut mindre grönsaker när jag åt blandkost också, dock inte som vegan.

Jag tror att veganer som blir av med sina hälsoproblem blir det för att de slutar med mejerier. Det finns ju jättemånga såna framgångshistorier. Jag tror det är bra att vara vegan, ett tag, men sen säger kroppen ifrån. Paleo utesluter ju mejerier så det är väl en bra lösning (fast det kan man göra med LCHF också) och man kan satsa på kvalitetsprotein från djur, gräsbetat nötkött t ex istället för höns och gris som kanske lider mer, fisk och annat från havet. 

Eller rättare sagt, ät bra veganmat (alltså jättemycket grönsaker, inget junk) och lägg till högkvalitetskött, och mycket nyttiga fetter, smör eller ghee, olivolja, kokosolja.

Jo, mejeriers vara eller icke vara är något jag har funderat mycket på. Egentligen vet jag inget som talar för att mejerier är fullvärdig människoföda (oavsett om de är feta eller ej). Att vissa djur (rovdjur) äter andra djur är inget konstigt, men vilket annat djur dricker andra djurs modersmjölk?

Större majoriteten av jordens befolkning ska inte tåla mejerier heller. Så det säger väl något. Har nog aldrig hört att någon inte tål kött exempelvis. Däremot ägg, så jag är smått tveksam till att ägg är så fantastiskt heller. Nog allt åt vi ägg även på stenåldern när vi lyckades få tag på det, men jag vet inte om vi verkligen ha ätit mycket av det.

När jag äter så sätter jag inget krav på mig att det ska vara enligt en viss benämning typ paleo, lchf. Det är ju bara ett namn. Jag är inte lchf:are, jag äter mejerisnål strikt lchf. Det är skillnad. Jag plockar, blandar och ger, om jag vill. Så om du är sugen på kött, ät kött. Du är visserligen inte vegan längre då, men måste mathållningen vara en tillhörighet? Leta det som är bra för din kropp och jag skulle tro att du kommer ganska långt på paleo. Men bli inte en paleoit som måste äta enligt paleo, du ska bilda dig en egen uppfattning. Dock är oprocessad mat utan socker och vete en bra grund start.

Ett sätt för dig, om du har ont av djurhållningen vilket jag också har ofta, så leta efter nötkött som har fått växa upp på gräsbete, då gör du en god sak både för miljön, kossan och dig själv.

Tror du har missuppfattat mig. Det handlar inte om att sätta en etikett på mig. Jag använder bara begreppen för göra mig förstådd/förklara hur jag äter/ätit. De flesta vet väl vad LCHF, Paleo och Vegan innebär i grunden.

Fullt medveten om att jag inte är vegan när jag äter kött ;) och det är/var ingen tillhörighet för mig, det var till 100% av djuretiska skäl.

Vet inte vad "Paleoit" betyder men du kanske tänker som folk blir LCHF-frälsta (been there, done that) men det är bara enklare att sätta en etikett på sig när folk frågar vad man äter och ej än att behöva rabbla ut allt.

Angående gräsbetes kött. Absolut. Problemet är snarare dålig ekonomi och dåligt utbud. Innan när jag köpte nöt, gris osv. så kunde jag inte hitta något gräsbetes typ. Kanske någon enstaka gång men det var dyrt, och jag blir motarbetad av far att köpa pga. jag har dåligt med pengar. Jag vill gärna köpa allt ekologiskt, gräsbetes, frigående höns utomhus osv. vilket han inte vill pröjsa. Så jag prösjar det själv som arbetslös vilket jag också kan se på mitt konto... Tråkigt att det ska vara så dyrt och svårt att välja rätt. Just äggen tycker jag inte är så hemskt mycket dyrare, däremot är gräsbetes kött. Hur dyrt ekologiska grönsaker är varierar givetvis, vissa är inte så mycket dyrare, andra är avsevärt dyrare.

Fått höra att i Danmark så kostar ekologiskt lika mycket som oekologiskt (vet inte om kött ingår men grönsaker, potatis osv.) vilket beror på att Danmark skulle subventionerat dem eller något för ställa om till ekologiskt jordbruk. Det låter ju helt fantastiskt, att de faktiskt gör det möjligt för de som producera att göra rätt.

Förra julen (var vegan denna jul) så hade jag sett så mycket om dålig grishållning (Mitt liv som Gris) att jag bestämde mig för köpa vildsvin istället. Mycket speciell smak, men inte alls tokig. Noterade dock att köttet såg helt annorlunda ut från tamgrisen, alltså inte färgen bara (mycket mörkare) utan att tamgrisen är så full med fett. Jag är inte fetträdd, men jag började fundera om de stora fettränderna är särskilt naturligt eller alls särskilt Paleo (Paleo som i vad vi tros ha ätit på stenåldern). Rent logiskt bör inte grisar vara så feta om de inte föddes enbart för ge så mycket mat som möjligt. Så varför glorifera LCHF fettet? Vildsvinsköttet var riktigt mört alltså. Kunde knappt se något fett, det var så lite så man kunde inte plocka bort det (varför man nu skulle göra det men ni fattar).

Åt även en del vilt mot slutet (innan jag blev vegan). Det är dock ingen lösning att alla ska köpa och äta vilt, för vi skjuter ju ett begränsat antal eftersom dessa är vilda och inte är boskapsdjur. Majoriteten äter ju boskapsdjuren, så det stör mig att det känns som att vi manipulera dem likt hundraser.

Annars har jag främst ätit mycket vildfångad MSC-märkt lax och ibland annan fisk. Dock ingen torsk eftersom allt verkar sakna MSC-märkning. Nu vet jag inte om vildfångad fisk är så bra pga. miljögifter i haven, å andra sidan bryr jag mig mer om skadan det gör för marint djurliv än mig personligen. Jag överlever nog allt.

Min hund äter även Vom og Hundemat, det är färskfruset foder som innehåller vom och nermalda ben från gris, nött och lax. Det här köttet har jag således noll koll på, vet att Vom og Hundemat är norskt men det säger mig inget om hur  djurhållningen. Samtidigt måste min hund ha sitt kött för han blev inte vegan när jag blev det. Vet att vissa veganer ger sin hund veganmat men det tankesättet går inte alls hem hos mig. Känns som jag skulle mata en orm med grönsaker. Min hund får lite grönsaker vid sidan om, men han kan inte bara leva på det.

Hej Alien,

Riktigt kul att  du delar med dig av din historia, folk som skriver här kommer säkert kunna bidra med något givande. Vilket även jag tänkte försöka göra :)

Angående mensen och värken:

Socker och kolhydrater är satans skitprodukter allihop, som medverkar till en massa hormonobalans och därmed också ger en mensvärk från helvetet. Jag vet vad du pratar om och jag hade också så ont att jag svimmade, knaprade värktabletter och mådde skit en gång i månaden, varje månad under väldigt många år. Så jag är mycket väl medveten om din smärta och det gör mig riktigt arg, för det ska vara en fin upplevelse att vara kvinna, inte en traumatiserande månadsvis påminnelse.

Det jag gjorde var att jag tog bort gluten och annat som jag var känslig mot (alla sädesslag och soja, socker och kolhydrater generellt) och la till folsyra. Prova att köpa lite sån på apoteket (apoteksfolket kommer förmodligen berätta att folsyra är tillskott för gravida men ta och ignorera dem helt), och ta en tablett om dagen i en månad för att se ifall det hjälper. 

Men ja, bort med kolhydraterna och lägg till mer smör och MCT-olja och kokosolja. Det är riktigt bra för hormonerna. Och, ifall du tar några hormonella preventivmedel - ta bort dem. 

Det är så mycket i vår vardaligt av allmänheten accepterade kost som är direkt saboterande för den kvinnliga (vackra, fantastiska, starka, superhjälte-)kroppen, och anledningen till värken beror oftast på den här så kallade "maten" i kombination med stress.

Jag hoppas att det här är av någon hjälp och att du blir av med den där värken snarast.

Det intressanta är dock att jag åt just socker och kolhydrater när jag var vegan samtidigt som jag inte fick sån mensvärk. Så jag börjar misstänka att det beror på något annat. Kanske mejerierna som någon nämnde ovan. Menar inte att socker och stärkelse (kolhydrater) är bra för det, men att det troligen inte har direkt koppling till min mensvärk.

Ja, det borde inte vara så hemskt att vara kvinna. Man önskade ju att man vore en man istället, det verkar ju ha noll beskymmer. Ingen mensvärk och ingen rädsla för ev. framtida barnafödande. Uhh...

Jag har fått tips om folsyra tidigare också, vet inte varför jag inte nappade på det men när vitamineraler funkade för mig så såg jag ingen anledning att testa något annat. Dock slutade jag ta även mina vitamineraler när jag blev vegan och mensvärken kom inte tillbaka. Så jag börja undra om jag över huvudtaget ska behöva äta några piller alls, det måste ha med kosten att göra. Jag måste bara hitta källen till helvetet.

Sluta vara vegan! Du får inte i dig mer vitaminer, snarare kan du få allvarlig vitaminbrist. Speciellt fettlösliga vitaminer och B-vitaminer (tröttheten!).

Däremot får du nog i dig mer mineraler än du fick på LCHF, om du inte åt mycket grönsaker. Kan förklara mindre mensvärk? 

Inkludera åtminstone ägg och fisk? Fortsätt ät mycket grönsaker? Lever är mycket bra mot mensvärk.

Jag åt en del grönsaker på LCHF men som vegan nådde det väl onådda höjder. Fast jag misstänker att mejerier är boven i dramat.

Lever har jag typ aldrig ätit, förutom som leverpastej men det är ju inte riktigt rent. Fick dock smaka kycklinglever av en kock förra året och jag var mycket skeptisk men det smakade inte tokigt. Inte supergott men inte äckligt som vissa påstår, fast det kan ha med kocken att göra... Han är grym kock!

Om du använder sojaprodukter så får du i dig estrogen-likande ämnen (dvs motsvara att du äter preventivmedel). Många veganer har svårt att bli gravida för att dom får i sig så mycket hormoner. Soja-produkter är alltså inte alls nyttiga!

Läs Keith Lierres bok "The vegetarian myth". Hon är en före detta vegan, som förstörde både sin hälsa och miljön innan hon upptäckte att veganism inte alls är miljövänligt. Efter den boken kan man bara konstatera att det är odlandet av ettåriga sädesslag som är den största miljöförstöraren, inte (det röda) köttet.

När man äter (inhemska) gräsbetande kor/får/vilt så ingår allt i ett kretslopp. När man äter soja/bönor/sädesslag som odlats som monokulturer (bara en art) så är det inte mera ett kretslopp. 

Kolla dessutom videon med Allan Savory på TED Talk. Här berättar han hur man kan hindra ökenutbredningen genom att hålla stora boskapshjordar.

https://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change?language=sv

Jo, jag var rädd för sojaprodukter när jag blev vegan. Ändå blev det att man åt det pga. brist på annat. Kunde äta allt från fuskkött som alltid är baserat på soja, sojaost, sojaglass... Dock aldrig sojamjölk.

Vill dock förtydliga att jag inte var vegan av miljöskäl (inte främst i varje fall) utan helt av djuretiska skäl.

Jag tror absolut inte gräsbetes kor är så miljöfarliga men problemet är att "massan" alltså majoriteten av nötkött inte kommer från gräsbetes kor. Önskar Sverige kunde införa mer regler när det gäller djurhållning, som gynnar både miljö och djuren. Sen borde vi helt sluta med att importera kött så att våra bönder inte ska konkurrera med dåligt utländskt kött. Tror nämligen inte att vi kan lägga allt ansvar på konsumenter för det känns som att en stor majoritet ändå skiter i miljö och djurhållning och köper det billigaste. Dessutom gynnar vi våra egna bönder och minska onödig transport att kött hit.

En liten uppdatering.

Igår, efter en vegansk frukost/brunch, så åt jag 2 ägg (blev äggröra av det - inga mejerier dock) med champinjoner och spenat. Senare på dagen blev det en laxbit med mycket hariscot vetts, spenat, tomat och en avokado.

Idag blev det 2 ägg med avokado och tomat till frukost. Senare blev det 3 klycklingklubbor med hariscot vetts, blomkål, tomat och jordnötssås (jordnötssmör och kokosmjölk). Skulle haft såsen bredvid och inte lagt över salladen, blev inte bra. God sås men fel tillbehör. Var dock tvungen att göra något med kokosmjölken eftersom den stått öppen några dagar nu. En del sås kvar, får se vad jag ska kombinera det med. Kanske dippa lite morotsstavar.

Märkte redan efter första äggmåltiden igår att jag kände mig mätt och belåten. Tänkte inte på mat sen.

Sen fick jag sån... sexlust, haha. Lite TMI (too much information) nu men skojar inte. Vet inte varför. Har inte tänkt på att jag varit rätt off när det gäller det medan jag åt veganskt. Tiden gick mest åt att fundera på vad jag skulle äta.

Har dock lite svårt för bestämma mig för vad jag ska handla. Blev dock kyckling pga. var så sugen på det. Sen blev det bara mer lax, makrill i tomatsås och mer grönsaker. Köpte majonnäs också.

Har lite frukt kvar som jag ska äta upp. Äter det bara när jag är sugen (trycker inte i mig det pga. hunger). Åt de tre sista clemetinerna igår och tänkte äta en apelsin nu. Har även en halv honungsmelon kvar och lite garantäpple (tänkte toppa en chiapudding med det).

• 1 month later...

När det gäller mejerier tål många får och get bättre än ko. Om du känner för det kan du ju prova med sån ost

Alltid kunnat äta mejerier tills jag blev vegan. Nu har jag svårt för äta mejerier igen. Tror jag blivit smått laktosintolerant. Egentligen gör det mig inte så mycket då jag inte är övertygad om att mejerier är optimal människoföda. Så tack för tipset men kommer inte testa äta mejerier från något annat djur heller. Jag vill försöka sluta konsumera det öht.

Många bra råd ovan, men ingen har nämnt magnesium, om jag inte missade det. Men magnesium brist gör musklerna mer kramp benägna. Magnesium finns mycket i gröna

grönsaker och nötter, så det kan vara skället till dina mens problem blev bättre på vegan mat (Men det finns också i kött, som också är järnrikt).

Tack för tipset men tror nästan bestämt det är järn. För jag har alltid ätit grönsaker och nötter men åt kanske mer grönsaker eller grönt (gjorde massa gröna smoothies) när jag blev vegan. Så försöker fortsätta äta det och äter leverpastej för omväxlingens skull.

På tal om magnesium. Innehåller inte banan mycket magnesium? För åt mycket banan när jag var vegan. Ätit även efter jag blev vegan men inga mängder. Är inte överförtjust i banansmak men kan uppskatta en färsk banan ibland. När jag var vegan gjorde jag dock bananglass och allt men det blev alldeles för mycket banansmak för min smak.