Gå till innehåll

Hur många gånger om dagen äter du?

Recommended Posts

Jag äter oftast en enda måltid (middag). Suger det i magen kan jag ta lite ost eller skinka. Under dagen dricker jag några espressos med en tesked kokosolja i, det räcker gott och väl för att hålla igång mig :-)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter när jag är hungrig. Det brukar bli ca 11 och ca 18.

Jag har testat att äta proteinrik frukost direct när jag vaknade (skulle motverka leptinresistens, enligt Martina Johansson); resultat: åt när jag inte ville ha mat; tappade aptiten totalt.

Jag har testat 5:2-fasta; constant hungrig...

Jag ska inte mixtra med mitt ätande, inser jag, även om det funkar för andra.

• Gilla 5
Länk till inlägg

På vardagar äter jag oftast 3 ggr - frukost, lunch, middag. På helgen oftast 2 ggr - brunch och middag. Men ofta utöver det också nåt mys/fika på helgen, som jag försöker göra så lchf jag kan utifrån omständigheterna. Blir det alltför mycket mys/fik en ledig dag så kan det hända att jag fastar större delen av dagen eller dagen efter, och att det bara blir ett mål mat den dagen. Har inga problem med vikten, men mår inte jättebra av alltför mycket fik/sött - får dipp/illamående och tycker att fasta känns bra då.

Mitt generella tänk är att äta rejält när jag väl äter, och låta systemet vila däremellan. Och så försöker jag välja att äta sånt som gör att jag står mig väl mellan måltiderna.

Länk till inlägg

Hej vänner! :)

När jag går på lchf är jag i princip aldrig hungrig och äter 2 gånger per dag. 

Oftast äter jag inte från lunch och sedan runt 17-18 tiden. 

Hur gör ni? 

/nyfiken i en strut. :)

Det där är en vanlig sak på LCHF, iallafall om det finns att ta utav!

På vardagar äter jag oftast två gånger, lunch och på kvällen!

På helgen blir det antingen en eller två gånger.

Håller med Effie, det gäller att hitta sin matrytm på LCHF!

Rubbas den så vet jag varken om jag är hungrig eller mätt.

Sen så handlar mycket om bekvämlighet och social kontext.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag kör 16:8 för det mesta och äter kl. 12 och 19 med lite skåpätande runt 16. Det är mycket lättare att fasta under natten än att klara sig på lunchen ända till 19. Jag har prövat att äta mer till lunch, men det hjälper inte så mycket. Jag är inte så stor i maten av naturen, så jag kan inte trycka i mig hur mycket som helst på en gång. (Äta när man är hungrig i all ära, men jag måste vänta med middagen tills sambon kommer hem.)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Härligt med så många svar. :) Känns skönt att fler är som mig och att jag förhoppningsvis inte gör något fel... 

Nej man hör ju så mycket runt om, du måste äta mycket fett dom du ska gå ner i vikt. 

Det klarar inte jag, även om jag är överviktig har jag aldrig kunnat äta så mycket. Och när jag "dräller" i mer fett då mår jag bara illa av smaken. :( 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Mitt ätfönster är mellan klockan 18 och 20. Då äter jag det jag behöver. Övrig tid blir det vatten och någon kopp kaffe eller te. På helgerna blir det oftast frukost också. 

Länk till inlägg

Härligt med så många svar. :) Känns skönt att fler är som mig och att jag förhoppningsvis inte gör något fel... 

Nej man hör ju så mycket runt om, du måste äta mycket fett dom du ska gå ner i vikt. 

Det klarar inte jag, även om jag är överviktig har jag aldrig kunnat äta så mycket. Och när jag "dräller" i mer fett då mår jag bara illa av smaken. :(

Hög andel av ditt energibehov.. inte "mycket fett"!

Altså, mycket fett av ditt kaloribehov!

Tror de flesta tycker att mat som simmar i fett är rätt så äckligt/flottigt?

Som regel handlar det om ta bort alla stora kolhydratkällor och äta fullfet mat.. det räcker.. o räcker inte det tar man en sked bea eller motsvarande.

Kan avslöja att ägg innehåller 60E% fett, ta lite majo på ägget och det hoppar lätt upp till 80E%!  :blink:

Dvs, fett är så himla energirikt så ofta tar folk bara bort kolisarna, steker i smör, har grädde i såsen och är inte rädda för normalt feta matvaror.

• Gilla 4
Länk till inlägg

16.8 och tre gånger per dag, så det blir tre lite mindre mål. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, eller om jag ska försöka ändra lite i rutinerna, så det blir 2 gånger per dag istället. Med tre gånger per dag, så blir det frukost, lunch och middag och varje mål blir lite mindre. Jag har behövt registrera och planera maten en del och med tre gånger per dag så stämmer det, utan att jag behöver kontrollera. Det blir lagom mycket numera. 

Länk till inlägg

Hej!

Äter aldrig frukost och har aldrig gjort, utom när jag var lurad och tro att det var dagens viktigaste måltid B) 

Dricker en kopp kaffe med 1/4 dels dl grädde första vakna timmen på morgonen (går upp mellan 05-06:30)

Äter lunch mellan 11:00 och 16:00.

Äter jag tidig lunch blir det även lite mat vid 17-18:00

Kan bli en likadan kaffe på em som på morgonen.

Är aldrig hungrig mellan måltiderna :D 

Rolle på Österlen

• Gilla 2
Länk till inlägg

På vardagar äter jag oftast en gång per dag numera. Ibland "syndar jag" med en lunch. Jag känner mig sällan hungrig till lunch.

Jag har hört att många mår dåligt av att äta mycket fett. Det handlar om andelen fett, inte totala mängden. Det gäller att maskera fettet vilket ofta går att göra med många goda recept. Har exempelvis gjort soppa med nästan 60% fett som inte smakade fett alls, den var tvärtemot jättegod (Blomkål och parmesansoppa med kokosmjölk). Om man mår dåligt av att äta mycket fett har jag för mig att det kan bero på brist på galla i kroppen. Jag har tyvärr inte mer än ett vagt minne av detta, men vet att jag läst det i en bok av Martina Johansson.

Länk till inlägg