Jump to content

Protein i urinprov

Angelico

Recommended Posts

Mnjae.. allvarligaste orsaken är njurproblem.. mindre allvarliga är kraftig fysisk ansträngning.. dvs antagligen hög proteinkatabolism/omsättning.

"Proteinuri vid fysisk ansträngning eller infektion 

Albuminutsöndring kan normalt förekomma efter hård fysisk aktivitet, vid feber, graviditet och hjärtsvikt. Utsöndringen kan öka till cirka 1 g/dag. Tillståndet är övergående och normaliseras ofta inom någon vecka efter att man har åtgärdat orsaken. "

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=183

• Like 1

Ja, jag har ju läst om detta men fundrad på om proteinmängd och L-Glycintillskott kunde påverka: Jag hade tydligen en del äggvita i urinprov idag och funderar på om jag ska förändra kosten tills jag vet mer om orsak. D-vitamintillskott var en annan sak jag funderat på.

Som du vet så är ju jag ingen läkare.. men jag misstänker att man blir tvungen att äta såpass mycket protein att man överstiger Ureacykelns maxtak?

Dvs uppemot 40-50E% protein?

Fast även det brukar leda till andra konsekvenser i första hand och det är väl förhöjda amoniaknivåer i blodet i första läget?

Utan man brukar främst kolla på njurfunktionen i första läget.. och infektioner/läkemedel i andra.

"Anamnes 

• Hereditet för njursjukdom?
  • Diabetes mellitus? Duration? Diabetes- komplikationer?
  • Hypertoni? Duration? Aktuell behandling? Andra kardiovaskulära sjukdomar?
  • Allmän sjukdomskänsla, feber, artrit, och ev hudutslag kan tyda på en glomerulonefrit associerad med en inflammatorisk systemsjukdom såsom vaskuliter eller systemisk lupus erythematosus
  • Läkemedelsanamnes, t ex NSAID kan orsaka nefortiskt syndrom
  • Infektionsanamnes: hepatit och HIV kan orsaka glomerulonefrit"

Initial utredning 

• Blodstatus, SR, CRP, S-albumin, S-kreatinin, elektrolyter, P-glukos, U-sediment, U-albumin/kreatinin

• Ultraljud njurar: storlek – hydronefros – ökad ekogenicitet?
  • Like 1

Om man bara tittar på hur det ser ut i verkligheten, så är protein i urin inte helt ovanligt när man tar ett urinprov. har man den lägsta nivån på urinstickan, det man kallar för spår, brukar inga vidare åtgärder eller undersökningar ta vid.

Av någon outgrundlig anledning så brukar långa personer oftare ha protein i urin jämfört med korta (var iallafall något jag fick lära mig på 80-talet), kanske är helt "ute idag"  :huh:

Men hur det än är så tycker jag inte att det är något att oroa sig för, jag förmodar att ditt kreatinin är inom referenserna. Och ju större muskelmassa man har, desto högre brukar kreatininet ligga inom referensområdet.

• Like 1

Om man bara tittar på hur det ser ut i verkligheten, så är protein i urin inte helt ovanligt när man tar ett urinprov. har man den lägsta nivån på urinstickan, det man kallar för spår, brukar inga vidare åtgärder eller undersökningar ta vid.

Av någon outgrundlig anledning så brukar långa personer oftare ha protein i urin jämfört med korta (var iallafall något jag fick lära mig på 80-talet), kanske är helt "ute idag"  :huh:

Men hur det än är så tycker jag inte att det är något att oroa sig för, jag förmodar att ditt kreatinin är inom referenserna. Och ju större muskelmassa man har, desto högre brukar kreatininet ligga inom referensområdet.

Ja både Kreatinin och kreatinkinas ligger ok. Men jag hade nog mer än bara lite protein i urinet. Samtidigt hade jag styrketränat ett par timmar innan. Men varför tror du inte man behöver oroa sig?

• Like 1

Ja både Kreatinin och kreatinkinas ligger ok. Men jag hade nog mer än bara lite protein i urinet. Samtidigt hade jag styrketränat ett par timmar innan. Men varför tror du inte man behöver oroa sig?

Vi inbillar oss att det är din träning och ansenliga muskelmassa som kan vara det som ger utslag?

Sen så är inte vår oro eller frånvaro av detta något som du behöver bry dig om utan vad din läkare anser!

Och om du har andra tecken som skulle kunna tyda på något med njuren.

• Like 2

Nja, det jag menade med att inte behöva oroa sig, var att det inte är helt ovanligt att man ser protein vid urinprov. Sen är det ju dumt att säga till någon att inte oroa sig, vilket man normalt gör när något avviker från det "normala".

Men om du ska kolla om provet, så testa att inte träna innan provtagningen.

Ett stort plus är ju att dina Kreatininvärden är normala  :)

• Like 3

Nja, det jag menade med att inte behöva oroa sig, var att det inte är helt ovanligt att man ser protein vid urinprov. Sen är det ju dumt att säga till någon att inte oroa sig, vilket man normalt gör när något avviker från det "normala".

Men om du ska kolla om provet, så testa att inte träna innan provtagningen.

Ett stort plus är ju att dina Kreatininvärden är normala  :)

Tack för förklaringen Syster! :)

Givetvis pratar jag med läkaren och sköterskan och får vidare utredning. Men det är ju så bra att man kan få goda synpunkter här av er kloka och ibland finns ju kunskap utanför vården som är värdefull att ta med i tänket. 

• Like 2