Jamtlandstjej Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Ja nu är det dags att prova ett nytt sätt! Har en annan, gammal tråd om mina problem med bland annat hormoner, men skapar en ny tråd då jag provar en ny lösningsmodell! ? Har läst på, länge, och kommit fram till att styrketräning skulle kunna vara en metod att få ordning på hormonerna. Om jag har förstått det hela rätt, så kan tung styrketräning, som stimulerar testosteronbildningen, även för kvinnor, kunna hjälpa till att balansera upp nivåerna av progesteron och östrogen. Värt ett försök! ?? Av det jag läst så har jag kommit fram till att jag ska prova att träna enligt stronglift, 3x5, med de tre basövningarna marklyft, benböj och bänkpress. Jag kan nog ses som rookie på ren styrketräning men jag har ett väl inarbetat ergonomiskt tänk och tycker om tungt kroppsarbete ( speciellt sommartid) så kroppen är inte helt ovan det tunga. Började lite mjuk, tänkte att jag inte skulle ta i så jag sprack redan från början! ? Vet inte hur mycket själva stången väger, om det är 20 eller 25 kg, men om den väger 20 kg så ser mitt startpass ut som följer: benböj - 30 kg, bänkpress - 30 kg, marklyft - 36 kg. Jag har ingen aning om vad jag skulle kunna förväntas lyfta, nån som har några synpunkter? Kvinna, 52 år, 160 cm, 70 kg, (12 kg för mycket...) Ska man räkna i procent av kroppsvikten, eller? Det som var tyngst av dessa var bänkpressen. Där orkade jag precis den sista i sista passet. De andra två hade nog kunnat vara tyngre. Hur ska jag tänka när jag ökar? Hur mycket kan vara lämpligt? Mitt nästa steg i arbetet med kroppen är att jag ska börja på yin-yoga. Som jag förstått det en mjukare, lugnare form av yoga, som jag hoppas ska kunna hjälpa till att få ordning på kortisolnivåerna. Förhoppningen är att dessa åtgärder, möjligen även kombinerat med längdåkning, ska kunna vända på skutan! ? Synpunkter och inspel mottages tacksamt! ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Ja nu är det dags att prova ett nytt sätt! Har en annan, gammal tråd om mina problem med bland annat hormoner, men skapar en ny tråd då jag provar en ny lösningsmodell! Har läst på, länge, och kommit fram till att styrketräning skulle kunna vara en metod att få ordning på hormonerna. Om jag har förstått det hela rätt, så kan tung styrketräning, som stimulerar testosteronbildningen, även för kvinnor, kunna hjälpa till att balansera upp nivåerna av progesteron och östrogen. Värt ett försök! Av det jag läst så har jag kommit fram till att jag ska prova att träna enligt strongast, 3x5, med de tre basövningarna marklyft, benböj och bänkpress. Jag kan nog ses som rookie på ren styrketräning men jag har ett väl inarbetat ergonomiskt tänk och tycker om tungt kroppsarbete ( speciellt sommartid) så kroppen är inte helt ovan det tunga. Började lite mjuk, tänkte att jag inte skulle ta i så jag sprack redan från början! Vet inte hur mycket själva stången väger, om det är 20 eller 25 kg, men om den väger 20 kg så ser mitt startpass ut som följer: benböj - 30 kg, bänkpress - 30 kg, marklyft - 36 kg. Jag har ingen aning om vad jag skulle kunna förväntas lyfta, nån som har några synpunkter? Kvinna, 52 år, 160 cm, 70 kg, (12 kg för mycket...) Ska man räkna i procent av kroppsvikten, eller? Det som var tyngst av dessa var bänkpressen. Där orkade jag precis den sista i sista passet. De andra två hade nog kunnat vara tyngre. Hur ska jag tänka när jag ökar? Hur mycket kan vara lämpligt? Mitt nästa steg i arbetet med kroppen är att jag ska börja på yin-yoga. Som jag förstått det en mjukare, lugnare form av yoga, som jag hoppas ska kunna hjälpa till att få ordning på kortisolnivåerna. Förhoppningen är att dessa åtgärder, möjligen även kombinerat med längdåkning, ska kunna vända på skutan! Synpunkter och inspel mottages tacksamt! Roligt att du börjar styrketräna! Jag tror verkligen det kan vara bra. Jag som har tränat några år kan ju ge några reflektioner på ditt pass. Själv är jag 163 och väger 55 kg. Jag har väl inte direkt haft en lysande utveckling på min träning men ändå ökat styrka och muskelmassa ganska mkt relativt till min start-status och min vikt. För mig är 30 kg i bänkpress ganska tungt och det var verkligen inte det jag startade med, utan snarare 22,5 typ. Sedan byggde jag långsamt upp med programmet Starting Strenth under ett år och var nog på 30-35 kg då. Nu är mitt max ändå bara 42,5 efter några år. Så från min synvinkel är det lite väl mkt attt starta med, 30 kg. Å andra sidan är du kanske mkt starkare än jag i grunden. Marklyft vill man ha bra lyftteknik på för att inte skada sig. Om du tar för små vikter där så kanske du får fel kroppshållning i startläget, de lättaste stora viktskivorna brukar börja på 10 kg och stången väger 20 om det är en fri stång. Jag skulle börjat med 40 kg där. Knäböj, där är det viktigast att få in bra teknik först och verkligen komma ner djupt och vara stadig genom hela rörelsen. Jag skulle ha börjat med tom stång alternativt lätta vikter och få in ett bra utförande först några veckor. Det ska vara tungt men inte så tungt att du inte kan utföra övningarna med bra teknik. Ta det lugnt med vikterna i början , ta dig tid att utveckla din styrka samtidigt utan att skada dig som man lätt gör om man utför fel med för mkt vikt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 21, 2016 Author Share Posted January 21, 2016 I dag var det dags för pass nummer två. Jag följde ditt råd, Angelico, och höjde marklyft till 40 kg och det var absolut inga problem. Tror jag kan höja till 45 kg nästa gång. Bänkpress 30 kg var lättare den här gången men jag kör nog samma vikt nån gång till. Benböj 30 kg är inte tungt, men jag tänker ändå inte höja så snabbt, låter tekniken sätta sig ordentligt först. Kombinerade i dag med en av gymmets maskiner också. De har fyra stycken: ben fram, ben bak, rygg och axlar. Det finns bilder som visar vilka muskler som tränas och jag satsade på rygg, då jag vill stärka "skidåkarmusklerna" och de bilderna verkade stämma bäst. Det är en stol med ryggstöd och man sträcker sig upp och fattar tag i handtag ovanför/bakom huvudet och drar neråt/framåt. Körde 3x35 på den och det kändes som det tog där jag tänkt mig. Har känt av lite träningsvärk, men inte så blodigt! Inte alls av varianten "kan-nån-lyfta-mig-ur-sängen-med-lyftkran"... Fortsättning följer! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 Helt rätt, kör på :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 23, 2016 Share Posted January 23, 2016 I dag var det dags för pass nummer två. Jag följde ditt råd, Angelico, och höjde marklyft till 40 kg och det var absolut inga problem. Tror jag kan höja till 45 kg nästa gång. Bänkpress 30 kg var lättare den här gången men jag kör nog samma vikt nån gång till. Benböj 30 kg är inte tungt, men jag tänker ändå inte höja så snabbt, låter tekniken sätta sig ordentligt först. Kombinerade i dag med en av gymmets maskiner också. De har fyra stycken: ben fram, ben bak, rygg och axlar. Det finns bilder som visar vilka muskler som tränas och jag satsade på rygg, då jag vill stärka "skidåkarmusklerna" och de bilderna verkade stämma bäst. Det är en stol med ryggstöd och man sträcker sig upp och fattar tag i handtag ovanför/bakom huvudet och drar neråt/framåt. Körde 3x35 på den och det kändes som det tog där jag tänkt mig. Har känt av lite träningsvärk, men inte så blodigt! Inte alls av varianten "kan-nån-lyfta-mig-ur-sängen-med-lyftkran"... Fortsättning följer! Låter bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 23, 2016 Share Posted January 23, 2016 I dag var det dags för pass nummer två. Jag följde ditt råd, Angelico, och höjde marklyft till 40 kg och det var absolut inga problem. Tror jag kan höja till 45 kg nästa gång. Bänkpress 30 kg var lättare den här gången men jag kör nog samma vikt nån gång till. Benböj 30 kg är inte tungt, men jag tänker ändå inte höja så snabbt, låter tekniken sätta sig ordentligt först. Kombinerade i dag med en av gymmets maskiner också. De har fyra stycken: ben fram, ben bak, rygg och axlar. Det finns bilder som visar vilka muskler som tränas och jag satsade på rygg, då jag vill stärka "skidåkarmusklerna" och de bilderna verkade stämma bäst. Det är en stol med ryggstöd och man sträcker sig upp och fattar tag i handtag ovanför/bakom huvudet och drar neråt/framåt. Körde 3x35 på den och det kändes som det tog där jag tänkt mig. Har känt av lite träningsvärk, men inte så blodigt! Inte alls av varianten "kan-nån-lyfta-mig-ur-sängen-med-lyftkran"... Fortsättning följer! Jag är imponerad av din viljestyrka, skulle själv behöva en del av den Stor eloge till dig för ditt "sisu" "go" jävlaranamma" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 23, 2016 Share Posted January 23, 2016 Du kör väl bänkpress med fri stång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 23, 2016 Author Share Posted January 23, 2016 Tack för alla glada tillrop! Ja, jag kör med fri stång, utom den sista övningen som jag gjorde i maskinen. Den får bara ses som ett tillägg för skidåkarmusklerna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 23, 2016 Share Posted January 23, 2016 Tack för alla glada tillrop! Ja, jag kör med fri stång, utom den sista övningen som jag gjorde i maskinen. Den får bara ses som ett tillägg för skidåkarmusklerna! Apropå hur tungt man ska lyfta. Jag som gillar att mäta min träning tycker det är kul att kolla min styrkestandard enligt denna ibland. Man kan högst upp på sidan räkna ut sin max rep först och sedan se hur mkt man lyfter utifrån sin kroppsvikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 25, 2016 Author Share Posted January 25, 2016 Vilken?!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Vilken?!? Hoppsan, glömde visst länken . Här är den: http://fitnesskolan.se/styrkestandard-hur-stark-ar-egentligen-valtranad/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 25, 2016 Author Share Posted January 25, 2016 Hmm...tror jag väntar ett tag med att titta på den... Nu gällde det väl i och för sig 1 RM...men annars är jag oerhört svag för min vikt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Hmm...tror jag väntar ett tag med att titta på den... Nu gällde det väl i och för sig 1 RM...men annars är jag oerhört svag för min vikt! Ja alltså, det är just 1 rm som är grejen här . Om du gör en övning med 5 reps och en vikt som du upplever som tungt så kan du använda verktyget till att se hur tungt du skulle klara denna övning just nu på 1 rep. Man är oftast starkare än man tror och därför tycker jag att det kan vara bra att kolla ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 25, 2016 Author Share Posted January 25, 2016 Aha...du menar så.. Ja men då kan det vara lite kul! Jag tittade i tabellen, på otränad och nybörjare och ungefär min vikt...och det var inte så kul... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Aha...du menar så.. Ja men då kan det vara lite kul! Jag tittade i tabellen, på otränad och nybörjare och ungefär min vikt...och det var inte så kul... Men har du verkligen kollat först hur din 1 rep ligger just nu? Annars ser det orimligt ut. Min egen erfarenhet från de första månaderna är att jag dessutom hela tiden trodde att jag lyfte så tungt jag kunde men sedan upptäcker att det handlar om teknik och närvaro. Men jag menar inte att du ska hänga på en massa vikt nu, utan bara att det är bra att kolla av lite för att hitta sin nuvarande form. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 25, 2016 Author Share Posted January 25, 2016 Alltså...jag har bara kollat utifrån de vikter jag lyfter nu...men då lyfter jag ju mer än 1 gång...och troligen inte på max.. Marklyft ska jag definitivt öka i morgon, när det är dags igen. Jag har ju kört enligt 3x5 men såg på Staritng strength att marklyft skulle vara 1x5. Då kan jag lägga på en hel del... Ska kolla närmare på schemat när jag kommer hem från jobbet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Alltså...jag har bara kollat utifrån de vikter jag lyfter nu...men då lyfter jag ju mer än 1 gång...och troligen inte på max.. Marklyft ska jag definitivt öka i morgon, när det är dags igen. Jag har ju kört enligt 3x5 men såg på Staritng strength att marklyft skulle vara 1x5. Då kan jag lägga på en hel del... Ska kolla närmare på schemat när jag kommer hem från jobbet! Högst upp på sidan finns en liten ruta du kan klicka på, det står "Räkna ut ditt maxlyft" . Där kan du skriva in tex om du gör 5 reps med 40 kg och så räknar kalkylatorn ut vad ditt maxlyft är. Sen tittar du i styrkestandard-tabellen för kvinnor och din vikt, så ser du hur du ligger till just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 25, 2016 Author Share Posted January 25, 2016 Ja tittar jag på "otränad" så ligger jag väl hyfsat till...men med tanke på att jag kroppsarbetar så pass mycket så skulle jag snarare se mig som "nybörjare" så ligger jag lite risigt till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Ja tittar jag på "otränad" så ligger jag väl hyfsat till...men med tanke på att jag kroppsarbetar så pass mycket så skulle jag snarare se mig som "nybörjare" så ligger jag lite risigt till... Nej då, det är nog mest tekniken du ska få in, och lite övning. Du är säkert mkt starkare än du tror! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Hoppsan, glömde visst länken . Här är den: http://fitnesskolan.se/styrkestandard-hur-stark-ar-egentligen-valtranad/ Aj, aj den var inte bra för självförtroendet. Trodde jag var skapligt vältränad men enligt tabellen knappt över Svensson (väger 86 kg och tar 105 i bänk). Hoppas de utgått från styrkelyftare och inte allroundmotionärer som även springer mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Aj, aj den var inte bra för självförtroendet. Trodde jag var skapligt vältränad men enligt tabellen knappt över Svensson (väger 86 kg och tar 105 i bänk). Hoppas de utgått från styrkelyftare och inte allroundmotionärer som även springer mm. Det finns ju olika nivåer där elit är den högsta, och verkar helt klart gälla just elit. Så att hamna någonstans mellan medel-vältränad efter en tids träning anser jag är bra för en som tränar seriöst men är vanlig motionär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 26, 2016 Author Share Posted January 26, 2016 Har funderat mera på den där tabellen... Jag som begåvats med 10-12 kg extra "fluff" de senaste åren...väger ju lite mycket för min längd alltså! Men...detta extra "fluff" gör ju inte att jag är starkare, jag menar, det är ju inte muskler utan just "flutt" (Ja, okej, fett då! ) Men...om jag tittar i tabellen på min mer normala vikt, utan fluff, då är jag ganska stark... För övrigt var det i går premiär för Yin-yoga och jag kan nu konstatera att jag är ungefär lika smidig som ett kassaskåp! :D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 26, 2016 Author Share Posted January 26, 2016 Var i dag till hälsocentralen för röntgen av mina fötter, på grund av kraftig smärta för några veckor sen. Vid det besöket togs även en del prover: TSH: 1,9 T4: 17 RA-faktor: 0,7 det sistnämnda har jag ingen uppfattning om, men eftersom båda mina föräldrar var reumatiker och jag själv är diagnostiserad med fibromyalgi så ville läkaren kolla upp det också... Smärtan har avtagit efter behandling med Voltarengel/Alvedon... Nu "känner" jag var lederna befinner sig, men det är inte skrikont... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Har funderat mera på den där tabellen... Jag som begåvats med 10-12 kg extra "fluff" de senaste åren...väger ju lite mycket för min längd alltså! Men...detta extra "fluff" gör ju inte att jag är starkare, jag menar, det är ju inte muskler utan just "flutt" (Ja, okej, fett då! ) Men...om jag tittar i tabellen på min mer normala vikt, utan fluff, då är jag ganska stark... För övrigt var det i går premiär för Yin-yoga och jag kan nu konstatera att jag är ungefär lika smidig som ett kassaskåp! :D Intressant reflektion det där. Jag vete sjutton hur det fungerar, om vikt spelar roll generellt eller bara om det är muskelvikt.Men när man tittar på tabellen för kvinnor och vilka viktspann som finns för en viss övning så ser det ju ut som orimligt höga vikter för en kvinna bara genom muskler!? Det står ju tex som högsta vikt 90 kg och hur mkt man förväntas lyfta som otränad. Då tänker jag, otränad kvinna som väger 90 kg men inte har något överskottsfett är nog ganska ovanligt...? Apropå Yoga så har jag själv börjt öva lite regelbundet hemma och jag är otroligt stel och osmidig. Men det blir liiite bättre varje vecka (gör mindre ont att tänja och böja, så det är nog jättebra att hålla i där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 26, 2016 Author Share Posted January 26, 2016 Låter hoppfullt...att det blir bättre och bättre... Kan ju inte just bli sämre! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 27, 2016 Author Share Posted January 27, 2016 Ja just det ja! Körde tredje passet med styrketräning i går. Fortfarande kvar på 30 kg på bänkpress och benböj, 3x5, men höjde på marklyft. Läste "Starting strenght" där de rekommenderade marklyft 1x5 så jag höjde det till 45 kg, utan större problem. Höjde även maskinen för skidåkarmuskler till 40 kg. Om det inte blir nån skidåkning till helgen tror jad det får bli ett styrkepass på söndag också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 29, 2016 Author Share Posted January 29, 2016 Pass fyra, samma upplägg som tidigare. Känns fortfarande bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 I dag blev det en skidtur som träningspass. Ca 6 km i snöblandat regn, men skönt var det och i dag var skidorna perfekt vallade! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 Yinyoga i går och styrketräning i dag. Känns som ett måste för överlevnad just nu när det är galet mycket på jobbet! Har jobbat drygt 40 timmar sen i lördags, trots att jag inte har jour/beredskap på helgerna...Nåja, jag hoppas jag kan börja ana änden på det galna...Nya rörelser på yinyogan i går så jag kända av dem lite i dag, skön känsla!Lite "störd" på styrketräningen i dag då det även var andra där. Både en grupp som körde kondition/styrka till musik och några som hoppade fram och tillbaka mellan de olika maskinerna medan de "spanade in" gruppen som tränade... B-)Brukar vara där så tidigt så jag i stort sett är själv - intressant att iaktta sina egna reaktioner... ;-)En lite intressant detalj i dag var när jag började räkna ihop hur mycket jag lyft under hela passet... Trots att jag inte lyfter så mycket än, så blir det ju några kilon när man lägger ihop allt! Siffernörd! :-P 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Yinyoga har jag också börjat med och är positivt överraskad. Bra för hjärnan med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 5, 2016 Author Share Posted February 5, 2016 På't igen då! I går var det dags igen. Bänkpress ligger kvar på 3x5x30 kg, benböj höjde jag till 3x5x35 kg. Skulle nog orka betydligt mer där, men tänker på tekniken. Marklyft 2x5 (ja, frångick stronglifts 1x5 bara för att det är så kul! ) x 45 kg och skidåkarmuskelmaskinen 3x5x35 kg. Skönt! Å med mina 10 min uppvärmning på cykel innan så är passet raskt avklarat, på väg hem från jobbet! Det betyder att det kan bli en vana som är lätt att bibehålla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 9, 2016 Author Share Posted February 9, 2016 I går var det dags för yoga igen. Innan passet sa jag till mina jobbarkompisar att det är mest i höftregionen jag är stel. Efter passet kan jag konstatera att det inte är så... Vig som ett kassaskåp i hela kroppen! Nåja, det kan ju bara bli bättre då! För övrigt skrev jag en egenremiss till reumatologen i går... Med de gener jag har från båda håll så tänker jag inte avvakta allt för länge med att få besked om min bråkiga kropp... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 9, 2016 Author Share Posted February 9, 2016 Snart tycker jag att jag kan säga att jag "tränar"... Nu är jag ju inne på fjärde veckan... Höjde lite i dag. Bänkpress: 3x5x32,5, benböj: 3x5x37,5. Lite problem med vristerna så jag la en tunn platta under varje häl. Då var det inga problem med vikten. Skulle kunna ha lyft betydligt mer, men lägger fortfarande mera fokus på teknik än vikt, just på benböj. 2x5x45 i marklyft och 3x5x35 i skidåkarmusklermaskinen. Överraskad att det gick så lätt att höja i bänkpress, första gången så var ju nästan 30 kg för mycket... Ingen våldsam höjning, men ändå. :-) Marklyft är nog inte heller mitt max just nu, då det inte är några problem att köra det två gånger. Glad att det ändå går så pass bra att träna trots att kroppen bråkar lite med mig, med onda leder... Tror inte det försämras av träningen så då fortsätter jag som jag tänkt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 Snart tycker jag att jag kan säga att jag "tränar"... Nu är jag ju inne på fjärde veckan... Höjde lite i dag. Bänkpress: 3x5x32,5, benböj: 3x5x37,5. Lite problem med vristerna så jag la en tunn platta under varje häl. Då var det inga problem med vikten. Skulle kunna ha lyft betydligt mer, men lägger fortfarande mera fokus på teknik än vikt, just på benböj. 2x5x45 i marklyft och 3x5x35 i skidåkarmusklermaskinen. Överraskad att det gick så lätt att höja i bänkpress, första gången så var ju nästan 30 kg för mycket... Ingen våldsam höjning, men ändå. :-) Marklyft är nog inte heller mitt max just nu, då det inte är några problem att köra det två gånger. Glad att det ändå går så pass bra att träna trots att kroppen bråkar lite med mig, med onda leder... Tror inte det försämras av träningen så då fortsätter jag som jag tänkt. Klart du tränar! Grejen är att fortsätta livet ut! Låter som en bra utveckling du har nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 11, 2016 Author Share Posted February 11, 2016 Om man inte provar kan man inte veta om det går... Sagt och gjort, höjde vikterna på alla moment i dag! :-) 3x5x35 i bänkpress, 3x5x40 i benböj, 1x5x50 i marklyft och 3x5x40 i skidåkarmusklermaskinen! Nöjd! :-D 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Om man inte provar kan man inte veta om det går... Sagt och gjort, höjde vikterna på alla moment i dag! :-) 3x5x35 i bänkpress, 3x5x40 i benböj, 1x5x50 i marklyft och 3x5x40 i skidåkarmusklermaskinen! Nöjd! :-D Det går ju superbra det där! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 16, 2016 Author Share Posted February 16, 2016 Inne på min femte vecka nu. Nått stadiet att jag inte är intresserad av att hoppa över träningen för att nåt annat ska hända. Väljer att fokusera på mig själv och mitt mående i första hand, finns sen tid över kan jag delta i andra aktiviteter! :-) Dagens lilla fniss, i efterhand, uppstod när jag skulle köra skidåkarmuskelmaskinen. En kille i 30-årsåldern kom in precis när jag börjat träna. "Biffig", körde med de olika maskinerna under mycket stön och flås. När jag var klar med de lösa vikterna, frågade jag om han var klar med den maskin som jag tänkt använda. Han hade nyss kört 5-6 reps på den. Jo då, jag kunde ta den, men han ville jag skulle kolla hur mycket den stod på. 45 kg...jag kör på 40 kg med samma antal reps...B-) Han ser mig garanterat som en tant- undrar om han reflekterar över hur mycket jag lyfte... :-P 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Det gjorde han säkert. Jag var helt pinsam på gymmet en gång för ett antal år sedan. Körde mellan på en armmaskin på ett gym där jag inte varit förut. Det var en vältränad tjej som körde och när hon frågade vilken vikt jag skulle ha så svarade jag att du kan dubbla utan att ens fråga vad hon körde på. Det gick precis vägen. Men så hamnade vi av en slump på samma maskin igen. Nu var det ben. Jag dubblar här då frågade hon. Jo visst svarade jag (trots att jag visste att tjejer relativt sett är starkare i ben än armar jämfört med killar). Jag orkade inte köra på den vikten men gissa om jag försökte. Nu hade jag tagit ut mig så mycket att jag fick köra på samma vikt som henne resten av benpasset. Och det var inte smärtfritt på något sätt. Man kunde ju se att hon tyckte det var skitkul. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 22, 2016 Author Share Posted February 22, 2016 Förra veckans träning gick bra, fortsätter på samma vis. Har även fåt låna boken "Vila dig i form" (slut från förlaget... ) så jag tänkte försöka köra nåt mer yogapass under veckan, för smidighetens skull. Blev ett yogapass i lördags och en skidtur i går, skönt! Har fått svar på röntgenundersökningen av mina fötter och enligt dr så är det artros... Synar det lite, då denna läkare gett samma diagnos till måååånga sen han kom hit... (stafettläkare förstås...) Ja, han kan väl ha rätt, men som jag förstått det så är ett av huvudsymtomen stelehet i lederna, det har jag inte. Bara ont. Nåja, jobbar vidare på det! I så fall också lite surt...jag som tycker att jag äter så bra...varför ska kroppen reagera som den gör?... Har även börjat med progesteronkräm och, peppar, peppar, så tycker jag att nattsömnen är något bättre! Vaknar, visst, men är i ett annat lugn när jag vaknar... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 22, 2016 Share Posted February 22, 2016 Förra veckans träning gick bra, fortsätter på samma vis. Har även fåt låna boken "Vila dig i form" (slut från förlaget... ) så jag tänkte försöka köra nåt mer yogapass under veckan, för smidighetens skull. Blev ett yogapass i lördags och en skidtur i går, skönt! Har fått svar på röntgenundersökningen av mina fötter och enligt dr så är det artros... Synar det lite, då denna läkare gett samma diagnos till måååånga sen han kom hit... (stafettläkare förstås...) Ja, han kan väl ha rätt, men som jag förstått det så är ett av huvudsymtomen stelehet i lederna, det har jag inte. Bara ont. Nåja, jobbar vidare på det! I så fall också lite surt...jag som tycker att jag äter så bra...varför ska kroppen reagera som den gör?... Har även börjat med progesteronkräm och, peppar, peppar, så tycker jag att nattsömnen är något bättre! Vaknar, visst, men är i ett annat lugn när jag vaknar... Bra kämpat! Låter rätt att du trotsar svårigheterna och håller igång, tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 23, 2016 Author Share Posted February 23, 2016 Dags för träning i dag igen. Lätt euforisk efter att jag blev farmor tidigt i morse!❤️ Uppvärmning som vanligt, sen var stången laddad med 40 kg så jag började med benböj. Inga problem, men jag håller kvar vid samma vikt ett tag till, för teknikens skull. Sen plockade jag av och satte på vikter till bänkpress, 37,5 kg. Var lite förvånad när jag började, tyckte det kändes ovanligt tungt, men tänkte att det är väl euforin, tänkte jag. :-) Körde 2x5 men när jag började med tredje setet så gick det ovanligt trögt så jag orkade bara tre reps... Nåja, sånt som händer. Marklyftet på 50 kg gick lätt så det kan jag nog öka snart. Skidåkarmuskelmaskinen gick bra med sina 40 kg. Nöjd med dagen, trots "fadäsen" med bänkpressen. På vägen hem så slog det mig att jag hade haft 2,5 kg mer på stången vid bänkpressen än de senaste gångerna... Inte så konstigt att det gick trögt då! :-D 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 23, 2016 Share Posted February 23, 2016 Grattis! Jag vet hur det känns. Jag blev farmor igår 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 25, 2016 Author Share Posted February 25, 2016 Attans...första avbrottet i min träning... :-( Småfrusen och ont i halsen i dag så det kändes inte som en bra idé att träna då... Än värre...planen var att jag skulle åka och gosa med min lilla sondotter i dag, men det fick jag skjuta upp... Nu preparerar jag med citron och ingefära och hoppas att det ger sig till lördag, när jag har en ny chans att gosa... <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 1, 2016 Author Share Posted March 1, 2016 Inne på vecka sju, om jag räknat rätt. Halsontet som spökade i torsdags har gett med sig utan att något värre bröt ut, skönt! Yoga i går igen, hur kan man vara så stel i hela kroppen?!? Ett kassaskåp är nog smidigare! :-D I dag var det dags för styrketräning igen och trots en veckas uppehåll gick det bra med de tidigare vikterna. Inget händer med vikten, nåt hekto upp eller ner men det håller sig inom normalvariationen... Har inte mätt mig, men tycker kläderna sitter som de brukar. Smörjer med progesteronkräm på kvällarna och upplever åtminstone att min sömn har blivit bättre, så jag hoppas på fortsatt resultat där. Eller...sömnen blivit bättre... Jo, jag sover och när jag vaknar på natten har jag ett annat lugn, och somnar oftast om igen... Men jag blir inte riktigt utsövd, även om jag sover 8-10 timmar...vilket jag tycker är lite märkligt... Nåja, bara att sträva på! :-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 4, 2016 Author Share Posted March 4, 2016 Styrketräning i går igen. 50 kg marklyft börjar kännas lite väl lätt så nu måste jag hitta en bra strategi... Den stång och de vikter jag använt hittills för marklyft är av en "mjukare" typ än stången för bänkpress. Kortare stång och plastiga vikter. Tyvärr finns inte vikter för att bygga på den till mer än 50 kg så jag får väl helt enkelt använda den andra stången. Inbillar mig att det inte blir lika skönt grepp på den... Benböj 40 kg är inte tungt, men jag vågar inte lasta på mer där för teknikens skull...eller tänker jag fel där? Kan det vara lättare att hålla tekniken rätt med mera vikt på stången? Har för mig att jag läst det nånstans... Bänkpress hittade jag en artikel om i en Friskis & Svettistidning, där de beskrev tekniken, så den försöker jag anamma nu. Får nog ligga kvar på 35 kg där ett tag. Skidåkarmusklermaskinen får ligga kvar på 40 kg ett tag den också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Styrketräning i går igen. 50 kg marklyft börjar kännas lite väl lätt så nu måste jag hitta en bra strategi... Den stång och de vikter jag använt hittills för marklyft är av en "mjukare" typ än stången för bänkpress. Kortare stång och plastiga vikter. Tyvärr finns inte vikter för att bygga på den till mer än 50 kg så jag får väl helt enkelt använda den andra stången. Inbillar mig att det inte blir lika skönt grepp på den... Benböj 40 kg är inte tungt, men jag vågar inte lasta på mer där för teknikens skull...eller tänker jag fel där? Kan det vara lättare att hålla tekniken rätt med mera vikt på stången? Har för mig att jag läst det nånstans... Bänkpress hittade jag en artikel om i en Friskis & Svettistidning, där de beskrev tekniken, så den försöker jag anamma nu. Får nog ligga kvar på 35 kg där ett tag. Skidåkarmusklermaskinen får ligga kvar på 40 kg ett tag den också. En standardstång för fria vikter och basövningarnaväger 20 kg (och är ca 180-2 meter lång tror jag). Det är den som är bäst att använda till basövningarna om man ska få in bra kroppshållning och också så man kan lägga på de vikter man behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 4, 2016 Author Share Posted March 4, 2016 Det är en sån jag använder till bänkpress och benböj. Får väl börja använda den till marklyft också... Bara det att det är mycket skönare grepp på den andra stången, då den är gummerad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Det är en sån jag använder till bänkpress och benböj. Får väl börja använda den till marklyft också... Bara det att det är mycket skönare grepp på den andra stången, då den är gummerad. Du får snart valkar i händerna av stången, så det ordnar sig Annars får du köpa sådana "rallyhandskar" utan fingrar som då är designade för styrkelyft, ett bra hjälpmedel faktiskt, som ger ett bättre grepp om stången. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Benböj 40 kg är inte tungt, men jag vågar inte lasta på mer där för teknikens skull...eller tänker jag fel där? Kan det vara lättare att hålla tekniken rätt med mera vikt på stången? Har för mig att jag läst det nånstans... Jag tycker att det är när jag kommer upp min egen kroppsvikt eller strax under som det börjar bli så tungt att jag upplever att jag lätt kan råka svaja lite med något ben eller att knäna åker inåt. Det som kan hända om man svajjar till är att man skadar sig så man måste göra uppehåll med övningen och det vill jag undvika, så därför är jag försiktig när jag är uppe på dessa vikter. Jag ser till att gå mkt långsamt uppåt i ökning av vikterna tills jag verkligen känner att jag har stabilitet och styrka för att bära så tungt i knäböj. Du kan testa att göra en reps set nästa gång och öka tills du känner att du inte kan gå ner till parallellt läge med bibehållen stabilitet. Då vet du ungefär hur stark du är just nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Märker ni av någon skillnad i att träna på LCHF-kost jämfört med "vanlig" kolhydratdrift? Enligt min egen erfarenhet tycker jag att styrketräningen "tar" bättre och jag får inte lika kraftig träningsvärk. För övrigt tycker jag att ni är fantastiskt duktiga och enträgna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts