Jamtlandstjej

Angriper problemen från ett nytt håll: styrketräning och yoga!

Recommended Posts

Märker ni av någon skillnad i att träna på LCHF-kost jämfört med "vanlig" kolhydratdrift? Enligt min egen erfarenhet tycker jag att styrketräningen "tar" bättre och jag får inte lika kraftig träningsvärk.

För övrigt tycker jag att ni är fantastiskt duktiga och enträgna!

Jag hade ett problem när jag åt vanlig kolhydratmat och det var att jag blev så våldsamt hungrig på eftermiddagarna, trots rejäl lunch och middag. Det gjorde att det ofta var riktigt svårt att orka träna efter jobbet och andra aktiviteter. Jag upplevde alltid att jag behövde äta så mycket om jag tränade.

Nu med lågkolhydratkost har jag alltid energi till träningen och tränar ofta på fastande mage tex. Så detta upplever jag som en stor viktig förändring som gör att jag aldrig tappar bort träningen.

Däremot vet jag att många här inne som har stor vikt att gå ner brukar säga att träning gör att man blir hungrig och äter mer och kanske överäter. Men det är något jag aldrig har upplevt på lågkolhydratkost. Om jag vet att jag åt en stor näringsrik LCHF middag 19.00 och jag går fastande till träningen 12.00 nästa dag så är min kropp lugn och jag känner mig ohungrig och full av energi. Och det viktigaste är nog att jag inte behöver äta en massa mer bara för att jag tror att jag behöver det som innan med blodsockersvängningar som lurade mig att jag behövde mat.

Träningseffekter i övrigt på just kosten har jag inte märkt av. De flesta effekterna kommer nog av att man fortsätter träna över lång tid och att man utvecklar sin träning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tränade inte styrketräning innan jag åt LCHF men när du säger det, så får jag inte träningsvärk som jag minns att man kunde få i sitt "tidigare liv" för i stort sett varje ansträngning!

Har inga problem med hunger eller ork när jag tränar. Tränar alltid på eftermiddagen, 5-6 timmar efter lunch, men det är inga problem.

Tack för tipset Angelico! Det ska jag testa nästa gång! :-)

Får sikta på rallyhandskar då, Syster, om inte valkarna kommer tillräckligt snabbt! ;-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tränade styrketräning inte innan jag åt LCHF men när du säger det, så får jag inte träningsvärk som jag minns att man kunde få i sitt "tidigare liv" för i stort sett varje ansträngning!

Har inga problem med hunger eller ork när jag tränar. Tränar alltid på eftermiddagen, 5-6 timmar efter lunch, men det är inga problem.

Tack för tipset Angelico! Det ska jag testa nästa gång! :-)

Får sikta på rallyhandskar då, Syster, om inte valkarna kommer tillräckligt snabbt! ;-)

Intressant det där med träningsvärk. Jag har det aldrig och har sällan haft det oavsett kost eller träningsintensitet. Tror inte det beror på att jag inte tränar tillräckligt mkt men däremot kanske på att jag tränar regelbundet och att jag är noga med utförandet.

Jag vet inte riktigt vad man ska tro om träningshandskar. Men jag har googlat och läst en del och det mesta jag hittat är att de är olämpliga att använda. Tydligen pga av att det blir ett svagare grepp när det är en massa "fluff" i vägen. Jag ser mkt sällan någon som använder handskar på mitt gym, men kanske är de vanliga på andra ställen?

Kanske är de också  mer lämpliga vid styrkelyft, då man ju lyfter färre reps och mkt tungt och därmed riskerar skada huden i handflatan?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men när du säger det, så får jag inte träningsvärk som jag minns att man kunde få i sitt "tidigare liv" för i stort sett varje ansträngning!

Precis min upplevelse också! Jag har funderat på om det är den "låggradiga" inflammationen pga höga blodsockernivåer som är boven bakom lite av träningsvärken på normalkost? Jag tror inte skillnaden är inbillad men jag kan förståss ta miste. Det är många år sedan jag tränade på kolhydrater nu :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träningsvärken kommer när man hittar en ny otränad muskel och kör hårt. I början är alla muskler ovana men efter ett tag är de flesta vana och träningsvärken uteblir.

Det kan också vara ett tecken på att ni kör samma övningar hela tiden och då hittar ni inga nya muskler eller nya "draglägen" för dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träningsvärken kommer när man hittar en ny otränad muskel och kör hårt. I början är alla muskler ovana men efter ett tag är de flesta vana och träningsvärken uteblir.

Det kan också vara ett tecken på att ni kör samma övningar hela tiden och då hittar ni inga nya muskler eller nya "draglägen" för dem.

Jag har läst lite olika teorier om det där med träningsvärk. Så det är ingenting som jag ser som ett mått på att jag tränat tungt eller varierat nog. Jag byter regelbundet övningar och intensitet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt sant men jag upplever att träningsvärken är mindre vid dessa förändringar i övningar och belastning än innan jag började med Lchf. Inbillat eller inte?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att jag gick från helt otränad, förutom "kroppsarbete", så borde jag i så fall fått ordentlig träningsvärk, om dina teorier skulle stämma...men har inte känt av något alls egentligen. Inte "värk" som jag kan minnas att det var tidigar i livet, mera en känsla av att muskeln är "använd"...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träning i dag igen. Hade "sällskap" i min hörna av gymmet i dag så jag valde att vänta med att testa maxet på benböj. Däremot höjde jag marklyft till 55 kg och det var inga problem! :-)

Får se om jag kanske provar höja 2,5 kg till nästa gång...så det blir lite motstånd. ;-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träning i dag igen. Hade "sällskap" i min hörna av gymmet i dag så jag valde att vänta med att testa maxet på benböj. Däremot höjde jag marklyft till 55 kg och det var inga problem! :-)

Får se om jag kanske provar höja 2,5 kg till nästa gång...så det blir lite motstånd. ;-)

Det kan vara ett bra riktmärke att sikta mot närmaste tiden att lyfta din egen vikt i marklyft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du då "fluffvikt" eller normalvikt?... B)

Jag menar det som vågen säger! Det är din "viktklass".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch då! :P

Annars vore jag där nu... :D

Skulle nog bli lite förvirring bland styrkelyftare om man fick välja vilka av sina kg man skulle räkna :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte styrketränat rent formellt på en vecka nu...men...har hjälpt dottern att packa och flytta, så jag har väl åtminstone använt mig av mina muskler! :-)

I dag var det dags igen.

Ökade i samtliga delar. Bänkpress 37,5 kg, benböj 55 kg, marklyft 57,5 kg och skidåkarmuskelmaskinen 42,5 kg. 3x5, förutom marklyft som är 1x5.

Bänkpress dröjer nog innan jag kan höja - det var precis på håret! :-P

Benböj går att höja mer utan problem.

Marklyft, inga problem med vikten. Däremot verkar det som att greppet kommer att bli ett när vikten blir tyngre...

Får fundera över lösningar på det problemet, här ute i glesbygden...

Skidåkarmuskelmaskinens vikt gick också utan större problem så det kan jag nog snart öka ett snäpp till! :-D

Skönt att känna att jag inte tappar fast det blir ett uppehåll i träningen.

Funderar på att kolla in ortens andra gym, för att möjligen ha lite mera sällskap vid träningen... Känns inte så lockande att ge sig på de riktigt tunga vikterna i ex. benböj och bänkpress, när jag är ensam i lokalen...

Tror det andra gymmet är mera välbesökt av "muskliga" personer, så då kanske jag kan få lite mera pepp också...

På mitt nuvarande gym tränar jag gratis, som kommunanställd, men avgiften är inte så enorm på det andra heller, 800 kr per år tror jag, men med betydligt mycket mera utrustning att tillgå...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte styrketränat rent formellt på en vecka nu...men...har hjälpt dottern att packa och flytta, så jag har väl åtminstone använt mig av mina muskler! :-)

I dag var det dags igen.

Ökade i samtliga delar. Bänkpress 37,5 kg, benböj 55 kg, marklyft 57,5 kg och skidåkarmuskelmaskinen 42,5 kg. 3x5, förutom marklyft som är 1x5.

Bänkpress dröjer nog innan jag kan höja - det var precis på håret! :-P

Benböj går att höja mer utan problem.

Marklyft, inga problem med vikten. Däremot verkar det som att greppet kommer att bli ett när vikten blir tyngre...

Får fundera över lösningar på det problemet, här ute i glesbygden...

Skidåkarmuskelmaskinens vikt gick också utan större problem så det kan jag nog snart öka ett snäpp till! :-D

Skönt att känna att jag inte tappar fast det blir ett uppehåll i träningen.

Funderar på att kolla in ortens andra gym, för att möjligen ha lite mera sällskap vid träningen... Känns inte så lockande att ge sig på de riktigt tunga vikterna i ex. benböj och bänkpress, när jag är ensam i lokalen...

Tror det andra gymmet är mera välbesökt av "muskliga" personer, så då kanske jag kan få lite mera pepp också...

På mitt nuvarande gym tränar jag gratis, som kommunanställd, men avgiften är inte så enorm på det andra heller, 800 kr per år tror jag, men med betydligt mycket mera utrustning att tillgå...

Superbra jobbat! Det går verkligen framåt med storsteg. 

Håller med om att det är bäst att träna bland andra vana styrketränande när man kommer upp på högre vikter.

För bättre grepp vid marklyft , testa detta om du inte redan gör det.

http://www.styrkelabbet.se/10-tips-for-ett-starkare-marklyft/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Superbra jobbat! Det går verkligen framåt med storsteg. 

Håller med om att det är bäst att träna bland andra vana styrketränande när man kommer upp på högre vikter.

För bättre grepp vid marklyft , testa detta om du inte redan gör det.

http://www.styrkelabbet.se/10-tips-for-ett-starkare-marklyft/

Tack för tipset! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt pass i dag igen. Ökade på allt utom bänkpress! :-)

Bänkpress 37,5, benböj 57,5, marklyft 60, skidåkarmuskelmaskinen 45.

Tyckte det vara aningen lättare att utföra benböjen med tyngre vikt, konstigt nog...

Kändes mera i rumpan. ;-)

Har kollat när några jag känner brukar vara på det andra gymmet, så jag kan gå dit på "studiebesök"...

Vill gärna se hur det ser ut innan jag bestämmer mig för att byta! :-P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra veckan blev det ingen styrketräning... En yyyyberstressig vecka på jobbet och en anings halsont... Har dock fått till två yogapass hemma under påskhelgen. I dag var jag fruktansvärt opepp på träning men jag tog mig i kragen och åkte ändå. Tänkte att även bara lite träning är bättre än ingen alls! #klappar-mig-själv-på-axeln.

Bestämde mig för att maxa vikterna och köra bara 1x5 istället. Sagt och gjort!

Bänkpress: 1x5x40 kg, benböj: 1x5x60 kg, marklyft: 1x3x65 kg (orkade inte fem där...) och skidåkarmuskelmaskinen: 1x5x47,5 kg.

Lite träning, jag vet, men bättre än ingen alls!

Har även kollat in det andra gymmet och just nu tar de inte in fler medlemmar, men han jag pratade med trodde inte det skulle dröja så länge. Där har de någon form av säkerhetsanordningar både till bänkpress och benböj, vilket känns som det jag skulle behöva snart. :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrketräning i dag igen, i aningen tidsnöd...men bestämde mig även i dag att lite träning är bättre än ingen alls!

Således samma upplägg som sist, nästan.

Bänkpress: 1x5x40 kg, benböj: 1x5x60 kg, skidåkarmuskelmaskinen: 1x5x47,5.

Bestämde mig för att testa min egen kroppsvikt i marklyft och 1x70 kg orkade jag! Check på den då! :-D

Förhoppningsvis blir kommande vecka något lugnare jobbmässigt så jag kan få ro att få till min träning som jag brukar också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes,yes,yes! :D
Styrketräning i dag igen. Hade bestämt mig för att köra de höga vikter jag haft tidigare, när jag klarat 1x5 respektive 1x3 och försöka göra dem fullt ut. Liiite peppad möjligen av de två grabbar som alldeles intill tränade efter FMTK's app. Kan ju inte maska då, menar jag... B-)
Var ju ändå inte säker på om jag skulle klara det, men värt ett försök.
Bänkpress: 3x5x40 kg, benböj: 3x5x60 kg och marklyft 1x5x65 kg! :D
Skidåkarmuskelmaskinen blev 1x5x47,5 kg, sen var jag nöjd där.
När jag får hänga i luften för att först, få tag i handtagen och sen, dra ner dem så jag kan sitta på plattan, så nöjer jag mig så. B)
Mycket nöjd med dagen!

Gårdagens yogapass, där jag kunde konstatera att jag inte blir mjukare och smidigare/smärtfri i speciellt vänster höft, varken av yoga eller voltarengel/alvedon, gjorde att jag bestämde mig för en ny strategi. Har hört många som fått goda resultat med smärta/stelhet av ortobionomi, så nästa torsdag ska jag prova på det. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gårdagens styrketräning blev ett minipass...men mer än inget.

Visste att det var en chansning, tiden för träningen blev en dryg timme senare än normalt på grund av besök hos frissan...

Hade tydligen gått lite för länge sen jag fick i mig nån energi för orken fanns inte alls.

1x5 i bänkpress, 1x5 i benböj och endast 1 rep i marklyft, med samma vikter som förra gången.

Valde att lyssna på kroppen och åka hem istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En pyrande halsont/förkylning och därtill en mycket ond höft lede till ett överhoppat styrkepass i går.

Yogade dock i måndags och i morgon blir det ett besök hos en terapeut för en behandling, ortobionomi.

Aldrig provat tidigare så det ska bli spännande! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får väl göra en lite uppdatering i denna tråd också, även om den inte är lika positiv.

Min onda höft lever kvar och jag har fått totalt 2 behandlingar ortobionomi. En behandling till inplanerad nästa vecka.

Har haft god effekt av dem och fått rekommendationen att backa lite med styrketräningen och satsa mera på inre stabilitet istället.

Yoga har jag fortsatt med, minst en gång i veckan.

Till detta har jag lagt pilatesboll, som jag sitter på 10-30 minuter, 3-6 ggr/vecka, för att stärka de inre musklerna.

Det intressanta var att när jag börjat arbeta med de inre musklerna, kände jag mig väldigt vek och svag i ryggen, i de "yttre" musklerna!

Nu börjar jag känna att jag använder den inre muskelkorsetten lite mera automatiskt även till vardags, men jag ska nog fortsätta med pilatesbollen ett tag till ändå.

SKA komma igång med styrketräningen igen också, men känner att höften begränsar mig nu, så jag ska försöka få ordning på den först. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får väl göra en lite uppdatering i denna tråd också, även om den inte är lika positiv.

Min onda höft lever kvar och jag har fått totalt 2 behandlingar ortobionomi. En behandling till inplanerad nästa vecka.

Har haft god effekt av dem och fått rekommendationen att backa lite med styrketräningen och satsa mera på inre stabilitet istället.

Yoga har jag fortsatt med, minst en gång i veckan.

Till detta har jag lagt pilatesboll, som jag sitter på 10-30 minuter, 3-6 ggr/vecka, för att stärka de inre musklerna.

Det intressanta var att när jag börjat arbeta med de inre musklerna, kände jag mig väldigt vek och svag i ryggen, i de "yttre" musklerna!

Nu börjar jag känna att jag använder den inre muskelkorsetten lite mera automatiskt även till vardags, men jag ska nog fortsätta med pilatesbollen ett tag till ändå.

SKA komma igång med styrketräningen igen också, men känner att höften begränsar mig nu, så jag ska försöka få ordning på den först. :)

Låter bra med pilatesbollen! Menar du att du sitter och balanserar på något sätt? Eller hur gör du?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sitter på den och balanserar, placerar benen i olika läge, lutar mig åt olika håll så jag känner hur det "drar" i olika muskler.

Känner faktiskt hur "korsetten" blivit mera aktiv. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg