JohannaMariaH Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Hej! Jag är inne på min 4e dag med LCHF och det känns som att dagarna släpar sig fram när allt kretsar kring mat. Jag vill gärna veta ifall jag är på rätt spår med mitt näringsintag. Som exempel nämner jag dagens måltider: Frukost: turkisk yoghurt med lite blåbär och egengjord frömusli Lunch: äggomelett med bacon och riven ost, en tomat och lite salladsblad Middag: fläskkött i gräddsås med champinjoner och lök, broccoli-blomkålsmos med grädde i som tillbehör Kvällsmellanmål: 1 ägg med majonnäs (tyvärr innehöll det socker märkte jag), 3 ostpinnar med 3 skinkskivor. Orsaken till att jag behövde ett kvällsmellanmål var att jag gjorde ett styrketräningspass i 1h. Det gjorde mig hungrig. När jag slog in mängderna på kostbevakningen.se så fick jag siffrorna 1452kcal, 90g protein, 116g fett, 12g kolhydrater, 5g fibrer. Äter jag för lite eller fel saker? Jag tar gärna emot svar så att jag kan styra det rätt. En övervikt på ca 20kg går jag och bär på, och skulle väldigt gärna bli av med den. Tacksam för svar! Johanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Kanske lite mycket protein? Byt ut mot mer grönsaker istället. T ex en avokado till kvällsmål istället för ostpinnar och skinkskivor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaMariaH Posted January 19, 2016 Author Share Posted January 19, 2016 Tack för ditt svar! Sen så undrar jag hur det är med turkisk yoghurt? Är det bra eller dåligt om man vill vara strikt? Och hur många ägg kan man äta under en dag? Är lite rädd för att äta för många pga aningen förhöjt kolesterol. :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Turkisk yoghurt är kanske inte det allra bästa, skulle jag säga, fast inte helt fel heller. Det är ju också en fråga om mängd och frekvens, alltså hur mycket och hur ofta du äter det. Den fetaste yoghurten är rysk yoghurt, 17% fett, men dubbelt så dyr som den turkiska. Vill du ha det ännu fetare, testar du med creme fraiche eller smetana, då blir du förmodligen mätt på ganska små mängder... Ägg ska du kunna äta precis hur mycket du vill av. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 På rätt spår är du även om det kan bli bättre. Rom byggdes inte på fyra dagar.. kör på och läs lite nya recept som du kan testa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Jag tycker det ser bra ut, förutsatt att du blev mätt. Och när det gäller kolesterolet är det mejerierna du ska oroa dig för, inte äggen. Du åt ju både yoghurt, ost och grädde den dag du redogjorde ovan. Försök begränsa det tycker jag. Ersätt ost t ex med avokado, yoghurten med kanske fröknäcke med icke-mejeripålägg. Du kanske kan pröva bara kokosolja i kaffet/teet till frukost. Det blir en sorts fasta och kan ge lite rivstart till viktnedgång. Sen så förslagsvis inte så mkt grädde i middagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Jag brukar ge som råd till mina klienter att utgå från proteinet i matplanen. Beräkna ca 1 gram rent protein per kilo önskad vikt när du vill gå ner i vikt. 100 gr kött/fisk/ägg/skaldjur ger ca 20 gr rent protein. Sen lägger du till grönsaker och fett i någon form, smör/olivolja, bearnaisesås eller avokado till du är nöjd men inte proppmätt. Det brukar funka bra och vara enkelt att följa. Bra att du registrerar så du får koll på vad det du äter innehåller Mejerivarors protein är insulinhöjande i sig utan att det nödvändigtvis höjer blodsockret markant, personligen skulle jag därför inte äta detta i någon större mängd på morgonen och inte i kombination med frukt eller bär. Men går du ner om du äter så, då klarar din kropp det och då kan du prova annan frukost om viktminskningen avstannar. Våra kroppar har olika förutsättningar att hantera livsmedel och det gäller att hitta det din kropp mår bäst av. Det är en spännande resa du har påbörjat 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaMariaH Posted January 20, 2016 Author Share Posted January 20, 2016 Tack så mycket för era svar! Det betyder mycket för mig att ni vill ge råd Summa summarum tror jag att jag tar och börjar dagen med te + kokosolja, och äter ordentligt till lunch istället. Sedan får jag dra ner på mejerivarorna men äta hur mycket ägg jag vill Och sist men inte minst, fram med avokadon som är en ny bekantskap för mig Och hur är det med grönsaker, är det alltså bra eller inte att äta typ gurka, paprika, salladsblad, tomat som tillbehör? Det där med grädde tycker jag också att är knepigt. Jag har fått för mig att man ska ha i mycket grädde så att det mättar en. Sen undrar jag om någon annan har haft likadana omställningsbesvär som mig, med trötthet och lite yrsel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Glöm inte lite extra salt. Det behövs extra mycket när man börjar med LCHF. Lös upp en tesked salt i ett glas vatten och drick. Lyssna gärna på Jason Fungs föreläsning om salt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Och hur är det med grönsaker, är det alltså bra eller inte att äta typ gurka, paprika, salladsblad, tomat som tillbehör? Det där med grädde tycker jag också att är knepigt. Jag har fått för mig att man ska ha i mycket grädde så att det mättar en. Sen undrar jag om någon annan har haft likadana omställningsbesvär som mig, med trötthet och lite yrsel? Grönsaker ska inte ses som ett tillbehör, utan som en viktig del av måltiden! Alla färger och former på grönsaker går bra i början. Vill du sedan bli mer noga med kolhydratsintaget, så brukar man säga att ovanjordsgrönsaker, speciellt gröna, är att föredra. Bättre att mätta sig med fett, än med mejerier. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 "Sen undrar jag om någon annan har haft likadana omställningsbesvär som mig, med trötthet och lite yrsel?" Näe.. de flesta brukar få betydligt värre omställningsproblem.. död råtta i munnen och riddarustning brukar det beskrivas som! Grejen är att du i början lider utav glukosbrist.. den bristen och vilka symptom du får är beroende utav hur van kroppen vara att ha glukos som huvudbränsle. Glukosbristen hanterar kroppen genom att uppreglera användningen av fett som huvudbränsle,, det kan ta några veckor i allafall. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaMariaH Posted January 20, 2016 Author Share Posted January 20, 2016 Oj, vad ni vet mycket! Jag är verkligen en nybörjare på det här märker jag. Ovärderlig hjälp ger ni mig i allafall. Det där med salt var bra, för jag har också börjat märka att jag saltar mera än förut, men det känns bättre nu att höra att det är nödvändigt för denna kost. Jag får alltså räkna med att min trötthet håller i sig i några veckor då antar jag. Men jag har väl ingen orsak att klaga då med tanke på att det finns de som har haft/har det mycket värre ;/ Sedan är det knepigt det här med mättnadskänslan. Ibland vet jag inte om jag är hungrig eller mätt. Är det också något man kommer att vänja sig med? Just nu är jag lite förvirrad. Jag har inte ännu (dag 5), märkt att jag skulle ha blivit mindre på något vis, men jag hoppas, hoppas att min koständring ger resultat! För det borde den väl troligen ge när det är så radikalt som att helt skippa sånt jag ätit varje dag förut. Eller hur? Tack än en gång för era svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Jag tycker det ser ut att vara lite för lite fett. Och en massa grädde är kanske inte den optimala fettkällan. Satsa på smör och kokosolja så får du upp fettet. Grädde 40 % fett, smör 82 % och kokosolja 100 %. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Jag har fått tipset att skilja hunger och sug åt genom att föreställa mej ett kokt ägg. Känns det lockande är du hungrig och ska äta (inte nödvändigtvis ägg). Är inte det precis vad du skulle vilja ha är du sugen. Drick vatten så kan det gå över. Det är lätt att missta törst för hunger också. Hur snart du får resultat beror på ålder, hur mycket övervikt du har och hur mycket du misshandlat din kropp innan. En otrygg kropp släpper inte ett gram för den väntar på nästa nödår. Det krävs i alla fall 3 månader av bra kost i lagom mängd för att du och din kropp ska komma på speaking foot med varandra igen i så fall. Använd också måttband. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 "Sedan är det knepigt det här med mättnadskänslan. Ibland vet jag inte om jag är hungrig eller mätt. Är det också något man kommer att vänja sig med? Just nu är jag lite förvirrad." Så är det i början.. och det handlar delvis oxå om glukosbristen.. dvs sjunkande blodsocker gör att du kände hunger förut.. nu ligger det nästan platt. Och fettet lagras för att sen tas ut när inget nytt fylls på då blir man alldrig svinhungrig längre. Går man för länge.. iallafall i början så kan man bli lite extra yrslig och få en lätt huvudvärk.. iallafall om man glömt att äta på hela dagen. Första veckan är värst.. sen kommer man in i en annan matlunk. Då är det vanligt att man äter färre gånger.. efter ett bra tag är det rätt vanligt med bara två måltider. Det är en lustig effekt när man är van att äta ofta.. sen blir det normalt med färre måltider.. duvet.. fet mat är energirik. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alfur Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Ett tips kan vara att kolla på Kostdoktorns engelska sida (http://www.dietdoctor.com/low-carb/get-started) och kör 2 vekors utmaningen. Enkelt med recept och allt, enkelt att komma igång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts