Jump to content

Kost för att gå upp i vikt? (76 år)

Phokis

Recommended Posts

Hej,

Jag har en fundering lite tvärtom mot viktnedgång...

Min mormor på 76 år, oerhört aktiv och pigg för sin ålder.
Med ständiga projekt på gång, trädgårdsarbete, tapetsering, barnpassning osv.
De bor på en stor gård med ett stort hus så det finns alltid att göra med andra ord.

Hon har alltid varit naturligt smal, men nu i och med stigande ålder magrat och hon konstaterade nyligen när hon pröva min våg inkl. vinterjacka på att hon väger för lite.

Börjar gå mot mer skinn och ben :( . Hon äter husmanskost och tycker om allt.  Tidigare rökare, som dock tjuvröker nu haha... 

Så vad/hur bör hon äta för att öka sin vikt?

(frågade en PT på mitt gym som är kostrådgivare bla. men inte helt nöjd med svaret)

I övrigt äter hon blodtrycksmedicin, fast att hon mådde lika bra innan.
Men vid en hälsokontroll visade sid att blodtrycket var lite väl högt, förklaring? Nödvändighet att medicinera? 

Tacksam för svar! 

Gärna enligt erfarenhet, konkret och faktabaserat, utan ogrundade spekulationer.

// Mvh Jeanette  (Barnbarn på LCHF & "ren mat") 

• Like 1

Hej,

Jag har en fundering lite tvärtom mot viktnedgång...

Min mormor på 76 år, oerhört aktiv och pigg för sin ålder.

Med ständiga projekt på gång, trädgårdsarbete, tapetsering, barnpassning osv.

De bor på en stor gård med ett stort hus så det finns alltid att göra med andra ord.

Hon har alltid varit naturligt smal, men nu i och med stigande ålder magrat och hon konstaterade nyligen när hon pröva min våg inkl. vinterjacka på att hon väger för lite.

Börjar gå mot mer skinn och ben :( . Hon äter husmanskost och tycker om allt.  Tidigare rökare, som dock tjuvröker nu haha... 

Så vad/hur bör hon äta för att öka sin vikt?

(frågade en PT på mitt gym som är kostrådgivare bla. men inte helt nöjd med svaret)

I övrigt äter hon blodtrycksmedicin, fast att hon mådde lika bra innan.

Men vid en hälsokontroll visade sid att blodtrycket var lite väl högt, förklaring? Nödvändighet att medicinera? 

Tacksam för svar! 

Gärna enligt erfarenhet, konkret och faktabaserat, utan ogrundade spekulationer.

// Mvh Jeanette  (Barnbarn på LCHF & "ren mat")

Vill bara lägga upp en länk som beskriver hur man med hjälp av mer "näringstät" mat fått äldre att må bättre. Kan ge en del ideer och tankar kanske? Sen kan man väl säga att rökning alltid har varit en"bantningsmetod" för många. - När man är hungrig så tar man en cigg istället, men det är kanske inte ett problem längre med rökning? Jag vet inte om detta kan kallas fakta, men det får du själv avgöra. http://www.vf.se/nyheter/sunne/mer-gradde-och-smor-piggar-upp-de-aldre

Vad fint att du ser att hon kanske behöver hjälp, verkligen omtänksamt.

• Like 4

Man säger ju att en LCHF-kost är viktstabiliserande, vilket betyder att man går ner i vikt om man är överviktig och upp i vikt om man är underviktig.

När man bli äldre så får man en minskad aptit, och då gäller det att äta så näringstätt som möjligt, så mycket näring på lite mat, så att säga.

En annan sak man ska ha i åtanke är att muskelmassan minskar vid stigande ålder, och muskler väger ganska mycket, mer än fett.

. . . så en Lågkolhydrat-kost med mycket fett och protein till din mormor, grönsaker och en del frukt och även rotfrukter. Hon kan även unna sig ris och potatis ibland tycker jag, men fettet är viktigt, och mycket ägg, och hon ska äta tills hon är mätt. Gärna med lite mellan mål i form av nötter, oliver, ost, skinka . . . 

Jag rekommenderar även kosttillskott i form av D-vitamin, Magnesium och Omega-3  :)

• Like 7

Jag har ungefär samma situation med min mor samma ålder samma aktivitet. Dock har min mor svårt att tugga och svälja. Kött och grönt är därför jobbigt. Jag tänker som syster på näringstätheten. Vi har nu bestämt att vi ska göra grönsakssmoothies (extra allt ;-) ) i stor skala som hon ska frysa in i portionsförpackningar. Hon konsumerar regelbundet buljong från scanorganics. Hon får börja göra färs/pastejer av kött och fisk med mixer. Hon har aldrig varit svår på kolhydrater - bara mjölkchoklad ... så där lägger jag ingen energi. Smör och grädde har alltid fungerat. 

• Like 2