Jump to content

LCHF enligt blodgrupp?

JohannaMariaH
 Share

Recommended Posts

Hej!

Är inne på min sjätte dag och tycker jag blir bara mer förvirrad :/

Det senaste är nu att man ska äta enligt blodgrupp vilket i så fall skulle betyda att jag inte ska äta bacon, avokado, fläskfilé, blomkål, gurka eller annat sånt jag förstått hör till en lchf-kost. Hur allvarligt ska man ta detta?

Sedan så säger vissa att man inte ska äta någon frukost och vissa att man ska ta en gröön frukostdrink varje dag som innehåller frukt vilket man ju ska undvika. Det börjar kännas tsom att hjärta aldrig kommer att hitta rätt och då hotar hopplösheten att ta över.

Hej!

Är inne på min sjätte dag och tycker jag blir bara mer förvirrad :/

Det senaste är nu att man ska äta enligt blodgrupp vilket i så fall skulle betyda att jag inte ska äta bacon, avokado, fläskfilé, blomkål, gurka eller annat sånt jag förstått hör till en lchf-kost. Hur allvarligt ska man ta detta?

Sedan så säger vissa att man inte ska äta någon frukost och vissa att man ska ta en gröön frukostdrink varje dag som innehåller frukt vilket man ju ska undvika. Det börjar kännas tsom att hjärta aldrig kommer att hitta rätt och då hotar hopplösheten att ta över.

Här sågas blodgruppsdieter http://authoritynutrition.com/the-blood-type-diet-review/

Ät frukost om du vill det, om det passar just dig, annars strunta i det. Pröva dig fram. Det krävs lite mixtrande och att man lär sig känna vad som funkar för sin kropp och det tar lite tid. Sen förändras ju ätande över tid. I början har man perioder av hunger och sen att man inte vill äta men sen planar det ut och alla LCHF-specialiteter blir inte så intressanta. Då kommer ofta fastan automatiskt.

Att frukt är det nyttigaste som finns är det ju inte många här som tycker, tvärtom. En smoothie med grönsaker till frukost, javisst, om det passar dig. 

• Like 5

Jag vet inte om blodgruppsdieten är "det senaste". Den presenterades i en amerikansk bok som kom ut 1996 och översattes till svenska 2002. https://sv.wikipedia.org/wiki/Blodgruppsdieten. Blodgruppsdieten har mig veterligt aldrig fått något större genomslag. Det finns en kostrådgivare som bl a medverkar i en av de större damtidningarna som har den som affärsidé. 

Vad gäller smoothies, så drick om du gillar det och hittar någon LCHF-variant som passar dig. Inom LCHF undviker man frukt, eftersom de flesta frukter innehåller för mycket kolhydrater. Ser man till nyttigheterna, så är grönsaker nyttigare än frukt. 

Det finns en del LCHF:are som inte äter frukost. Man kan t ex äta 16.8 och ha periodisk fasta, genom att äta det man ska under 8 timmar per dygn och fasta 16 timmar i sträck. Periodisk fasta är inget som du behöver börja med när du är ny på LCHF. Känner du för det, så låt det ätmönstret komma naturligt. 

• Like 5

Iomed att jag tenderar allt mer att hamna i den gråhåriga gruppen och kan heller inte swischa så äter jag det som faller mig in.. och för det mesta brukar det falla inom LCHF!

Oså lite allvar.. Inuiter har oxå olika blodgrupper.. så några skulle altså enligt denna teori vara veganer.. vilket faller på sin egen orimlighet!

• Like 7

Undrar hur folk visste vad de skulle äta innan man ens visste att det finns olika blodgrupper?

Och undrar också hur man åt mejerier före jordbruket om man nu hade den blodgruppen?

Hade olika sorters föda varit viktiga för olika blodgrupper så hade det mejslats ut någon form av anpassning genom årmiljonerna... både hos oss och våra släktingar primater, övriga däggdjur etc.

Hoppas i alla fall att alla däggdjur tillåts dricka modersmjölk oavsett blodgrupp!

• Like 6

Kollade lite på det här med att äta enligt blodgrupp, då visade det sig att jag med min blodgrupp (A) ska äta soja, tofu och ananas bland annat. Det är det sista jag vill äta med min problematik.

Jag ska undvika kött, rökt lax, vitkål, svarta oliver och majonäs, det är ju det jag lever på idag och mår skitbra.

Jag ska med andra ord vara vegetarian, ha ömtåligt matsmältningssystem och ha bra immunförsvar. Det sistnämnda stämmer bra, men vegetarian, Hujedamej

Min fundering är nu om man skulle kunna byta blodgrupp så att LCHF passar mig :-)

• Like 5

Tack för diskussionen!

Jag blev lite fundersam nog när jag läste om blodgruppsdieten och era inlägg har aningen bekräftat mina misstankar.

Min riktlinje blir nog att äta ifall jag är hungrig, och ifall jag är det på morgonen så blir det frukost. Annars är det fett från helst annat än mejeriprodukter för mig, grädden ska jag dra ner på. I morse visste jag inte hur jag skulle göra så då skippade jag frukosten och var vrålhungrig hela förmiddagen tills det var dags för lunch. Och det spär väl bara på kroppens alarmsystem att jag svälter, eller hur? Med lchf ska man ju aldrig gå hungrig i princip.

Jag har bara hängt upp mig på det här med att man bara ska äta 3 måltider om dagen, men jag antar att det kommer med tiden.

Det är jättebra att få respons nu så här i början så att jag får styra det rätt!

Ännu känner jag inte att det har hänt något nämnvärt med viktminskning eller mindre fett, men jag får väl ge det tid. 

• Like 4

När du börjar med lchf; ta det lugnt och vänj dig vid kosten. Experimentera inte de första månaderna, utan kör basic. Mat när du är hungrig, ät tills du är nöjd. Du ska inte gå hungrig. Bry dig inte om mängd eller antal måltider I början; det brukar ge sig med tiden. Vilken mat som passer dig, det brukar också ge sig med tiden.

LCHF är inte en quick-fix; det är något du ska kunna leva med.

• Like 7