Popular Post DRAKULLA Posted January 21, 2016 Popular Post Share Posted January 21, 2016 I dag har jag varit på en av två-dagars föreläsning i psykiatri. Det handlar om diagnoser, behandlingar, bemötande och forskning osv. De som föreläser är paret Mats Humble, överläkare, forskare och hans fru Susanne Bejerot, överläkare, leg. psykoterapeut och professor. Det är verkligen riktigt intressant! Och....Mats Humble visar sig vara mycket intresserad av kostens betydelse för psykisk hälsa. Han pratar en hel del om D-vitaminets betydelse och att det visar sig i allt fler studier att det råder D-vitaminbrist hos många personer med psykiska diagnoser bl.a. barn med autism, personer med ADHD, depressioner mm. Han pratar även om Omega3 och alla mineraler mm som vi bör få i oss. Och....han föreläste ca en timme om hur viktigt det är att undvika kolhydratrik mat som socker, mjöl osv, hur viktigt det är att äta riktigt fett som smör och kokosfett(ej margarin), att gluten kan ge problem med läckande tarm mm. Att man kan göra mycket genom att se över kosten för att förbättra för personer med kognitiva funktionsnedsättningar. Publiken består av alla mina kollegor(120pers.) !!! Jag försökte dölja min entusiasm lite men jag fick lust att ropa -JAAA! I pausen klämde nästan alla i sig kanelbulle till kaffet så jag vet inte hur många polletter som ramlade ner där de skulle men ändå.. Det såddes kanske ett litet frö någonstans.... 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts