Jump to content

Andra positiva förändringar än vikt och hälsa

Limp

Recommended Posts

Hahaha, tack Limp för ett underbart inlägg!

Jag kan inte skriva under på riktigt allt du skriver men jag håller med om mycket! Jag kommer fortsätta leva med Lchf även om min önskvärda viktnedgång skulle utebli. Det är ett viktigt mått på hur mycket bättre jag har det, trots fettceller med gott minne som klamrar sej fast vid mej :D

Mer träningslust när jag började i somras/höstas. (Vintern är ivägen nu, men jag tänker ge mig ut igen när snön är borta och våren hälsar på. Har ni testat att köra rullstol/rullator/barnvagn/kundvagn i snö eller har en någorlunda fantasi så förstår ni varför.) 

Mer uthållig /lugnare blodsocker. Jag kan gå en hel dag utan att äta utan att det innebär jätteproblem. 
Innan lågkolhydrat märkte jag 4-5 mmar efter en måltid att jag började bli grinig och behövde nåt i magen. Inte längre. 

Oftast inget sötsug. Drack fåniga mängder läsk tidigare. Nu händer det tyvärr vid undantagsfall. Tror jag druckit lika mycket läsk det här halvåret som under en vanlig vecka förut. Känns som en förbättring. :) 

Mycket bättre smaksinne, vilket gör att jag inte behöver tillsätta en massa smaksättare längre.

Sen tror jag faktiskt att jag kommer spara en del pengar. Tänkte hålla koll på matkontot fr o m februari och sen se om jag helt enkelt lägger mindre pengar på mat.

Mängden mat har ju blivit mindre men kanske något dyrare råvaror, men jag handlar ju inte skräpmat, fikabröd och godis längre.

• Like 1

Mitt hår har blivit annorlunda, svårt att förklara hur.

Jag behöver färre timmar med sömn.

Tålamodet är sååååååå mycket bättre.

Mindre PMS.

Gladare.

Tänker sällan på mat och vad jag ska "unna" mig (det frigör tankeverksamhet till annat).

• Like 1

1. Bättre hy, mindre akne. (Kan bero på mindre stress och mindre proinflammatorisk mat såsom kolhydrater och kortkedjigt Omega 6, tillräckligt eller mer än vanligt intag av näringsämnena Omega 3, Omega 7, Omega 9, A Vitamin, C Vitamin, E Vitamin och säkert många fler.)

Mindre kroppsfett i form av adipöst kroppsfett (fett som lagras inom kroppen, ej underhudsfett) som bukfett (fetlever).

Mer muskelmassa och/eller förbättrad muskeluppbyggnad. (Kan bero på förhöjda testosteronhalter, normaliserad tillväxthormonsignalering och säkert fler faktorer.)

Ekologiskt hållbara livsmedel. (Undviker farliga och onödiga tillsatser, genetiskt modifierade organismer, vattenkrävande massodlingar av grönsaker, frukter, traditionellt godis och snabbmat).

Man spar pengar. (Om man räknar kalorier så är LCHF mer ekonomiskt då man får mer kalorier och mer näring för pengarna. Kan skilja beroende på hur pass kvalitativa livsmedel man köper, till exempel ekologiskt och gräsbetat. Inget traditionellt godis och man behöver inte äta ute lika ofta, för att man inte är hungrig lika ofta.)

Känslan av att hjälpa andra till en bättre hälsa!

En hel drös med positiva saker redan nu, in på 6:e veckan, förutom viktnedgång så har jag bättre självkänsla, mer tillit till mig själv, mer- mycket mer tålamod och bättre relation till sambon.

Jag analyserar inte allt i minsta detalj och jag har stabilare "nr2 toabesök". Gastric bypass operationen står inte och knackar på dörren längre. För att summera allt positivt redan nu, jag börjar att komma tillbaka och ni ska veta att jag har saknat mig själv så att det gör ont.

• Like 6

1) Jag hade migrän i ett antal år och det kom lite då och då - ibland 1 gång i månaden och ibland fler. Puts väck sedan jag la om kosten!

2) Hade ofta, väldigt ofta halsbränna. Puts väck!

3) Har ej fått bekräftat MEN jag tror jag var på god väg att utveckla diabetes typ 2. Stark törst och var uppe på nätterna varje natt och kissade 6- ibland 7 gånger.

4) Fruktansvärt trött, orkade ingenting och när jag kom hem från jobb rasade jag ihop varje dag i fåtöljen och somnade rätt upp och ner. Hade ju säkert mycket att göra med att jag blev störd så många ggr på natten av toalettbehovet. Nu sover jag hela natten och går bara på toa en gång och det är på morgonkvisten.

5) Tidigare mycket dåligt självförtroende, skämdes när jag träffade på gamla vänner från förr som aldrig sett mig tjock. Såg jag dem i tid så vände jag snabbt och gick åt ett annat håll för att de inte skulle se mig. Slutade gå ut på roligheter, följde inte med sambon någonstans om det var fest eller liknande - höll mig hemma. Köpte endast kläder när det var absolut nödvändigt för att de höll på att trilla sönder eller var alldeles för urblekta av tvätt/slitage. Nu är jag ute med arbetskompisarna och festar, älskar att gå i butikerna och kolla in och prova kläder. Förundrar mig fortfarande - ja har inte riktigt fattat det än att jag kan köpa helt vanliga storlekar 38/M!!?? Fantastiskt! Tidigare fick jag leta i butikernas "BIG avd" vilket inte var roligt för det fanns aldrig något jag ville ha.

6) Är mycket gladare, känner mig urstark och energisk.

• Like 4