Jump to content

Ägg i mikron

Stödstrumpan

Recommended Posts

För er som inte redan har en vill jag rekommendera en äggkokare till mikron. Jag köpte en nyligen och är mycket nöjd. Om man bara ska ha ett ägg tar det för lång tid att koka upp vatten och diska kastrull. I mikron går det på fem-sju minuter. Dessutom blir de mycket lättskalade.

Äggkokaren är en liten behållare med folie som skyddar ägget från mikrovågorna, samtidigt som lite vatten under ägget ångkokar det. Man behöver inte göra hål i skalet. Detta är inte den modell jag har (bor i utlandet), men samma princip:

http://www.coolstuff.se/Boiley-Aggkokare-for-micron

Är det någon annan som kör ägg i mikron?

• Like 2

Jag gör ibland ägg i mikron på jobbet. Då knäcker jag några ägg i en skål, rör om, mikrar några minuter, rör om igen, mikrar några minuter till. 

Klart!

Jag antar att man måste ha ett lock eller en tallrik över skålen för att hindra att hela mikron blir neräggad?

Jag hade ett par sådana där äggformade plastbehållare...tyckte äggen fick så konstig konsistens. Och jag lyckade aldrig få gulan lös.

Kokar aldrig bara ett ägg...lägger I så manga som får plats på kastrullens botten; tar upp så manga jag vill ha när de är klara, och later resten bli hårdkokta, att spara I kylen.

Förr tyckte jag alltid att elektriska äggkokare var höjden av onödig pryl... När det finns kastruller och spisplattor, typ. Nu är det en av grejorna jag absolut inte kan klara mej utan i köket. Har tom köpt en designhistoria så den är snygg nog att stå framme jämt

• Like 4

Jag brukar koka ett par ägg på kvällen som jag sen lägger i kylen över natten. På morgonen tar jag med dem till jobbet. Vid lunchdags tar jag fram äggen ur påsen och sätter på vattenkokaren med vatten till både the/kaffe och äggen. Lägger äggen i en kaffekopp och slår över det kokande vattnet, och fortsätter med att fixa the/kaffe och plocka fram äggkoppen och övriga tillbehör. När det är klart brukar äggen vara varma men inte heta så att de inte går att äta  :) Fungerar klockrent för mig och jag slipper en pryl till... 

Kul ändå att få tips på bra grejer som kan göra livet lättare för oss!  :)

Ja, ni gör hur ni vill med ägg i micron, men gör inte som jag gjorde förra helgen  :huh:  

Jag stoppade in tre äggulor med smör för att göra en snabb äggröra, men glömde i hasten att picka hål på dem  :o

Med resultatet att jag fortfarande har brännskador i pannan, på halsen och tummen  :(

Så glöm inte att picka hål på äggen innan, annars exploderar dom och draperar det mesta i köket och dess omgivning  :P

• Like 5

Ägg i mikron är alltid vanskligt, och jag drar mig för att tillaga ägg i den, p g a vådliga erfarenheter. Undrar varför just ägg är så explosiva? En sån tur att Syster klarade sig från ögonskador åtminstone.

• Like 1