Stödstrumpan Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 För er som inte redan har en vill jag rekommendera en äggkokare till mikron. Jag köpte en nyligen och är mycket nöjd. Om man bara ska ha ett ägg tar det för lång tid att koka upp vatten och diska kastrull. I mikron går det på fem-sju minuter. Dessutom blir de mycket lättskalade. Äggkokaren är en liten behållare med folie som skyddar ägget från mikrovågorna, samtidigt som lite vatten under ägget ångkokar det. Man behöver inte göra hål i skalet. Detta är inte den modell jag har (bor i utlandet), men samma princip: http://www.coolstuff.se/Boiley-Aggkokare-for-micron Är det någon annan som kör ägg i mikron? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 Jag gör ibland ägg i mikron på jobbet. Då knäcker jag några ägg i en skål, rör om, mikrar några minuter, rör om igen, mikrar några minuter till. Klart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 Jag gör ibland ägg i mikron på jobbet. Då knäcker jag några ägg i en skål, rör om, mikrar några minuter, rör om igen, mikrar några minuter till. Klart! Jag antar att man måste ha ett lock eller en tallrik över skålen för att hindra att hela mikron blir neräggad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Jag antar att man måste ha ett lock eller en tallrik över skålen för att hindra att hela mikron blir neräggad? Ja, det där hemska plastlocket måste man lägga på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Jag har en liten äggformad behållare med lock, 70 talsgrej ochTupperware tror jag. Har lite glömt bort den, men den funkar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Jag hade ett par sådana där äggformade plastbehållare...tyckte äggen fick så konstig konsistens. Och jag lyckade aldrig få gulan lös. Kokar aldrig bara ett ägg...lägger I så manga som får plats på kastrullens botten; tar upp så manga jag vill ha när de är klara, och later resten bli hårdkokta, att spara I kylen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Förr tyckte jag alltid att elektriska äggkokare var höjden av onödig pryl... När det finns kastruller och spisplattor, typ. Nu är det en av grejorna jag absolut inte kan klara mej utan i köket. Har tom köpt en designhistoria så den är snygg nog att stå framme jämt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 jag har ett par som liknar jag köpte 1990, funkar jättebra, 3,5min för löskokt och 5min för hårdkokt vid 1styck, 4,5min och 6min vid 2 styck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Jag brukar koka ett par ägg på kvällen som jag sen lägger i kylen över natten. På morgonen tar jag med dem till jobbet. Vid lunchdags tar jag fram äggen ur påsen och sätter på vattenkokaren med vatten till både the/kaffe och äggen. Lägger äggen i en kaffekopp och slår över det kokande vattnet, och fortsätter med att fixa the/kaffe och plocka fram äggkoppen och övriga tillbehör. När det är klart brukar äggen vara varma men inte heta så att de inte går att äta Fungerar klockrent för mig och jag slipper en pryl till... Kul ändå att få tips på bra grejer som kan göra livet lättare för oss! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Ja, ni gör hur ni vill med ägg i micron, men gör inte som jag gjorde förra helgen Jag stoppade in tre äggulor med smör för att göra en snabb äggröra, men glömde i hasten att picka hål på dem Med resultatet att jag fortfarande har brännskador i pannan, på halsen och tummen Så glöm inte att picka hål på äggen innan, annars exploderar dom och draperar det mesta i köket och dess omgivning 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Ägg i mikron är alltid vanskligt, och jag drar mig för att tillaga ägg i den, p g a vådliga erfarenheter. Undrar varför just ägg är så explosiva? En sån tur att Syster klarade sig från ögonskador åtminstone. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts