Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej, jag skulle vilja ha en förfjupning hur olika fettsyror är bra respektive dåliga, vad är skillnaden mellan mättat, omättat fleromättad fett? Inte bara hur de är uppbyggd utan hur kroppen reagerar vid förtäring. Varför är omega 3 fetter bättre än omega 6? Och hänger omega 3 fetter endast ihop med omättade fetter eller hur hänger allt ihop!?

Jag behöver ett bra svar!! Tack /marco

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh.. låt oss slippa det för det är ännu mera komplicerat än så.. dvs att skilja mellan mättat, enkelomättat och fleromättat!

 

Varje egen fettsyra har sin egen på verkan.. oså kommer alla derivat av varje enskild fettsyra eller när de ingår i någon fosfolipid eller annat!

 

Sen så äter vi väldigt sällan enskilda fettsyror, vi äter som regel mat och/eller tillskott i någon form.

 

Vi äter hela tiden blandningar av fettsyror och då även derivat av och fosfolipider där de ingår.

 

Grundregeln är.. ät riktig mat från de bästa råvaror du finner och har råd med. laga så mycket mat som möjligt själv.. se till att få dina fettsyror först o främst från dessa kvalitativa råvaror så är det sällan något problem.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för båda svaren, jag försöker äta exakt så. Men känner bara att det är så mycket fokus på att äta rätt fetter. Därav kom mitt intresse att lära mig mera. Men det borde inte vara några problem att få sig rätt så länge man håller sig till "riktig mat".

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste inte igenom allt...inte nu.

Men du ställde en specific fråga om omega-3 och omega-6. Man kan ju inte saga att den ena är bra och den andra dålig..vi behöver båda, och ungefär lika mycket (=lite). Den ena driver inflammation (6), den andra motverkar det (3), vilket båda behövs för immunförsvaret. I dagens kost är det väldigt lätt att få I sig tjugo ganger mer omega 6 än 3. Omega-3 finns I flera typer; de är olika långa (det gör väl omega-6 oxå, men dem har jag inte koll på); den kortaste (ALA) finns I vegetabilier (linfröolja, som en del  äter), de längre (DHA och EPA, som vi behöver) I t.ex. fet fisk (och I någon sorts alger). ALA kan omvandlas till DHA/EPA I kroppen, men ytterst lite, och bara om det inte finns omega-6 där.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Göran Petersson på Chalmers har bra information

 


 

Klicka på länken Video (23 min) för att komma direkt till filmen.

 

 


 

 

Redigerad av Bengt Nilsson
  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...