abh Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Tänkte fråga om kolesterol igen, har läst på mer och hade nog bestämt mig för att inte äta men igår så träffade jag min hjärtsköterska och så blev jag velig igen. Jag fick atarvastatin efter infarkten i juni, efter möte med hjärtläkaren i sep så ändrade han till Crestor eftersom han tyckte att mina värden fortfarande var för höga, tog crestor i 2 mån sen slutade jag ta dom Men har läst att medicin kan vara bra när man har haft infarkt, det står att man skyddar kärlen. Kvinna 41 år, diabetesT2 metformin, insulin -behöver inget insulin när jag sköter maten, missbrukat mat - godis i 30 år, hjärtinfarkt i somras fick 7 stents, minst 25 kilo till som ska bort. Jag sköter kosten mycket bättre nu men inte perfekt, hade ätit väldigt dåligt i fem dagar sen bra i fem innan senaste proverna togs. Det som kändes lite jobbigt med sista provet var att triglyceriderna hade ökat.Vi bestämde att jag skulle äta Crestor i sex veckor och sen ta prover igen. 15jun, prover vid infarkten 11aug, 24sep efter att ha ätit atorvastatin 15jan, efter att ha ätit Crestor i 2mån och sedan 2 mån utan medicin 15-Jun 11-Aug 24-Sep 15-Jan KOL 7.6 4.3 4.6 5.4 LDL 5.4 2.2 2.6 3.2 HDL 1.3 1.5 1.6 1.7 TRIG 1.1 1.1 1 1.3 Medans jag skriver det här så tror jag att jag har bestämt mig för detta, eftersom jag inte har maten riktig under kontroll än, återfallen kommer fortfarande för ofta, därför så får jag inte kontroll på diabetesen, alltså äter jag Crestor i sex veckor och satsar stenhårt på att äta rätt. En fråga kvarstår, om mina nivåer ligger bra vid proverna ska jag då sluta? Ska man gå efter de nummer som dem vill att man ska ha? Vill gärna ha era åsikter men jag förstår att det är jag som måste bestämma. Jag har inte fått några biverkningar när jag har ätit tabletterna, önskar nästan att jag fått det, då hade det varit lättare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Statiner påverkar över huvud taget inte triglyceriderna så är det bara de som är höga är det totalt värdelöst. Har du även högt kolesterol avgör du själv om det är värt det. Enligt Uffe Ravnskov är det inte farligt för kvinnor att ha högt kolesterol. Med anledning av att man bl a får förhöjd risk för bröstcancer skulle JAG inte äta dem. Bortsett från att jag mådde pyton både av Simvastatin, Lipitor och Crestor. Jag har lyckats slänga alla mina 11 piller om dan genom LCHF kombinerat med fasta. Upp på banan igen efter varje dikeskörning! Ju längre du håller på desto tamare blir ditt sockertroll http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=2&submit.y=15 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Låt oss se på riskfaktorerna.. före och efter! 7,6/1,3= 5,84 4,3/1,5= 2,86 4,6/1,6= 2,87 5,4/1,7= 3,17 Bör vara 6 eller lägre, hellre 5 eller lägre, är det 4 så är det kanonbra. Dvs.. dina värden var inte direkt allarmerande när du fick infarkten! Oså.. riskfaktorer är en sak.. lipoproteiner en annan sak.. vilka läkemedel läkare har att sätta in vid faktiskt CVD är ett tragiskt ämne! Det tragiska kanske inte handlar såå mycket om läkemedel.. för vilka läkemedel hjälper vid fel livstil/fel gener? Fel livstil vid fel gener är en annan sak och kanske heller inte så mycket man valt själv, diabetes har en stor genetisk komponent.. och att alla andra äter en undermålig diet och lever västerländst liv är lixom ingen tröst. Jag föreslår Jason Fungs krasch diet/fasta i kombo med metformin och motion. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts