Jump to content

Kakor till diabetiker

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Till Diabetesförbundet (angående vad Andreas Eenfeldt skrev på Dietdoctor):

Hej,

Jag undrar om ni tycker det är lämpliga kakor för diabetiker?

Diabetes UK Promotes “Scientific-Based” Top Recipes for Diabetics: Cakes and Brownies!

Vänliga hälsningar

Bengt Nilsson

Hej!

Avsnittet med kakorna kommer från Diabetes UK och när jag läser på hela deras text om mat vid diabetes så kan jag inte se att informationen i stort är så kontroversiell. Vad det gäller kakor eller annat som kan räknas som "utrymmesmat" så är det alltid upp till den enskilde individen hur hen vill göra. Utrymmesmat är aldrig något som är nödvändigt för kroppen för att överleva.

Jag tror inte att vi skulle ha en topplista på Diabetesförbundet på samma sätt som de har på Diabetes UK. Lämpligheten är alltså upp till personen med diabetes att avgöra utifrån en bra kunskap om allt som har betydelse för att nå ett bra blodsocker. Det blir förmynderi om vi går ut och avgör lämpligheten i att äta kakor eller annat. 

Vänliga hälsningar

Lena 

Handläggare Hälso-och sjukvårdsfrågor (ledig fredagar)

Svenska Diabetesförbundet

Postadress: Box 1107, 172 22 Sundbyberg

Besöksadress: Sturegatan 4A

Växel: 08-564 821 00 

• Like 3

"Utrymmesmat" ?!

Det nyordet missade jag.  :o

Definition: näringsmässigt mindre nödvändiga livsmedel

Källa till definition: Terminologi nutrition, Dietisternas Riksförbund

Beslutad: 2011

Anmärkning: Till utrymmesmat hör snacks, bullar, kakor, glass, sylt, läsk, sötsaker och alkoholhaltiga drycker.

http://socialstyrelsen.iterm.se/showterm.php?fTid=192

• Like 4

Då är det bara att fråga sig vem som har plats med utrymmesmat . . . i dom mängder som vi idag verkar anse att utrymmesmat har plats  :huh:

På 1700-talet så åt vi i genomsnitt 100 gram socker per person och år, det ger lite perspektiv på vad och hur mycket utrymmesmat är.

• Like 5

Skrämmande att diabetesförbundet är så flata i sina uttalanden... Det blir förmynderi om vi går ut och avgör lämpligheten i att äta kakor eller annat"  Nej diabetesförbundet, det är eran skyldighet att råda alla diabetiker att undvika socker i alla former !!

• Like 3

Denne har sikkert blitt postet før her på forumet, men den er ganske morsom.

https://www.facebook.com/AmericanDiabetesAssociation/posts/10153140618374033?comment_id=10153144986604033&notif_t=like&hc_location=ufi&__fns&hash=Ac0p-5KLwJ3Qd_YD

Gjett hva de som hadde bra blodsukker hadde til felles.

Jo, de som hadde bra blodsukker hadde ikke fulgt Diabetesforbundets råd  :)