Jump to content

Ät gärna mer grönsaker – men varför bli vegetarian?

Rickard
 Share

Recommended Posts

Men omega-3 ALA finns det ju gott om, vilket konverteras till ökad grad om intaget av långkedjiga är lågt. Så varför är det förvånande? Bara i bönor tex, innehåller som sagt mer omega-3 än gräsbetat kött... vilket iofs inte är så mycket... men frön och nötter är bättre källor. 7g linfrön ger dagsbehovet av ALA. Valnötter, rapsolja, osv. Kom ihåg att det handlade om att nivåerna hålls upp under lång tid stabilt, så det verkar inte handla om reserver som töms, och själva konverteringen i sig verkar också öka

Tror dom flesta veganer inte tycker det är okey med insekter... verkar onödigt för min del idag, och lite äckligt när man inte är van det, även om principen inte är annurlunda än andra djur =) men jag skulle ändå tro att det varit en underskattad källa till näring tidigare, eftersom det förmodligen inte är lika kul att forska i som den romantiserade bilden av Grok. Många apor äter väl en del insekter? Jag kollade på nåt dokument lite som hastigast, och där verkade omega-3 variera upp, vissa väldigt högt, men jag kommer inte ihåg siffrorna nu

Kjell: förstår hur du menar med att det krävs ett antal generationer för att få genom förändringar, men fler mutationer innebär ändå större chans för positiva förändringar som därmed har chans att spridas fortare. Sen ser jag inte varför 300 generationer skulle vara för lite för att utveckla något nytt. Inutierna har ju tex utvecklat bättre tålighet mot fett på kortare tid, och som du säger finns det ju flera exempel på anpassningar, både vad gäller stärkelse och laktos. Som jämförelse utvecklade dessa guppies adaptioner för en ny miljö på enbart 30 generationer.

http://phys.org/news/2009-06-evolution-years.html

Sen finns det bevis på förtäring av spannmål 100k år tillbaka. Då är vi upp i typ 5000 generationer redan (tror 20 år är rimligt att räkna på? 
http://blogs.scientificamerican.com/observations/humans-feasting-on-grains-for-at-least-100000-years/

Matez argumenterade för att även andra apor äter vilda baljväxter, jag har inte kollat på källorna, men det kanske är intressant för er =) http://donmatesz.blogspot.se/2011/08/legumes-neolithic-or-not.html

• Like 1

Kjell: förstår hur du menar med att det krävs ett antal generationer för att få genom förändringar, men fler mutationer innebär ändå större chans för positiva förändringar som därmed har chans att spridas fortare. Sen ser jag inte varför 300 generationer skulle vara för lite för att utveckla något nytt. Inutierna har ju tex utvecklat bättre tålighet mot fett på kortare tid, och som du säger finns det ju flera exempel på anpassningar, både vad gäller stärkelse och laktos. Som jämförelse utvecklade dessa guppies adaptioner för en ny miljö på enbart 30 generationer.

http://phys.org/news/2009-06-evolution-years.html

Sen finns det bevis på förtäring av spannmål 100k år tillbaka. Då är vi upp i typ 5000 generationer redan (tror 20 år är rimligt att räkna på?

http://blogs.scientificamerican.com/observations/humans-feasting-on-grains-for-at-least-100000-years/

Matez argumenterade för att även andra apor äter vilda baljväxter, jag har inte kollat på källorna, men det kanske är intressant för er =) http://donmatesz.blogspot.se/2011/08/legumes-neolithic-or-not.html

Jo det kan ju tänkas finnas anpassningar som spridit sig under dessa dryga 300 generationer som vi inte är klara över, helt klart.

Jag tror också att gräsfröer (spannmål) ätits under lång tid liksom andra ätliga fröer. Det speciella med gräsfröer, som artikeln i Scientific American också adresserar, är att skalet är hårt och man behöver verktyg för att komma åt innehållet. Andra fröer kan vi tugga sönder. Så med rätt verktyg så. Och definitionen på paleolitikum är just att vi utvecklats så pass att vi använder verktyg, alltså sedan cirka 2,5 miljoner år. Så artikelns 100.000 är rimlig. Dock tror jag (liksom vad jag förstår de flesta "experter") att fröer ätits företrädesvis i nödfall, typ om svält eller jobbig hunger är alternativet. Men det är delvis spekulativt.

Jag vet egentligen inte hur baljväxter förekom i det vilda innan de började tämjas i Mellanöstern för cirka 10.000 år sedan, men rimligen föregås jordbruksfasen av en gradvis ökning av intag från vilda bestånd.

Dessa små intag av spannmål och baljväxter var säkert både till nytta och ställde inte till med hälsoproblem förrän det systematiska jordbruket satte igång - och även då var det ett mynt med två sidor: dels diverse hälsoproblem, dels ökad fitness som möjliggjorde befolkningsexplosion och modern samhällsstruktur.

For the record - en vegansk kost där man ser till att få i sig alla näringsämnen och supplementerar B12 och kanske något mer är fullt möjlig för människor att långsiktigt leva på. Det vi både med paleo och vegankost undviker är ju dagens oerhörda intag av socker och högraffinerat vete.

• Like 4

Jag är väl medveten om det. Större delen av allt kött produceras baserat på spannmål och andra grödor, så det gör problemet ännu större med köttproduktionen. För gräsbetat krävs det fortfarande vinterfoder, ensilage som återigen orsakar ett större problem än att bara odla till människor direkt. Dessutom, med en intention att inte skada djur kan vi kanske ändra förbättra odlingsmetoderna också, och hantera skadedjur bättre. Det kräver att folk som odlar och arbetar med skadedjur också har den tanken, vi kan inte göra allt själva. 

Ninas kritik hoppar jag över nu...