Jump to content

Ja, vad säger man? Jisses.......

bonilsinge

Recommended Posts

Ni dissar våra  kvällstidningar ( morgontidningar är kanske bättre namn numera). En stor del av vår population läser bara vad som står på löpsedlarna och tror på det.

Så här kommenterar Gröna Gårdar (gräsbetsköttproducent):

Slut på argument att äta kött?

Argument för att äta anonyma biffar med oklart ursprung fick vi slut på för länge sedan, men att kött (uppfött på rätt sätt förstås!) skulle vara dåligt för plånboken, hälsan och helt värdelöst för miljön tycker är inget annat än ett tråkigt missförstånd.

Det finns många goda argument att äta måttliga mängder kött av bra kvalitet och att kött skulle vara värdelöst för miljön. Kom igen!

Vi har redan för lite betesdjur i Sverige för att kunna upprätthålla den biologiska mångfalden. Skall vi öka vår produktion av ekologiska livsmedel blir djuren ännu viktigare för att vi skall kunna ha en vettig gödsling. Dessutom behövs djuren för att inte stora delar av landsbygden skall bli en igenväxt slyskog. Visst kan kött vara värdelöst för miljön om det är uppfött på mat vi kan äta som i ett storskaligt industriellt system. Men de djur som föds på mark vi inte kan föda oss av, av mat vi inte kan äta skulle vi påstå är ytterst värdefullt för miljön.

Och även om kött kostar betydligt mer per kilo än bönor och morötter, så innehåller det i utbyte betydligt mer lättillgänglig näring och fullvärdiga proteiner. Framförallt organen, fettet och benen på djuren. Rött oprocessat kött är inte heller hälsofarligt. De studier som pratar om de röda köttets negativa hälsoeffekter är studier där processat och oprocessat kött är hopblandat. Tar man ut det processade köttet ur ekvationen finns det inga tydliga indikationer på att en blandkost med rött kött skulle vara mindre hälsosam än något annat sätt att äta.

Men sedan har artikelförfattaren en poäng, vi tycker förstås att fler skulle våga ifrågasätta sitt köttätande. Det blev ett Gröna gårdar när vi började ifrågasätta vad vi höll på med.

• Like 6

• 1 month later...

Det verkar vara en kampanj i media just nu av kött-hatarna. Dom försöker vrida det som att det är politiskt korrekt att hata kött och vice versa.

Det finns många missionärer för denna trosinriktning. läste detta i vår lokalblaska:

http://www.ut.se/debatt-insandare/kor-har-mycket-storre-klimatpaverkan-an-kal/

Något jag reagerade på var "Kor har en massa mikroorganismer i sin våm (den första av kons fyra magar) som producerar metan. Resultatet blir att korna andas ut en massa metan. Det mesta bryts ner till koldioxid i atmosfären och kan då sägas återgå till kolets kretslopp."

Tänk nu om gräset inte hade ätits av kor, vad händer då? Jo det vissnar och förmultnar och i den kompostprocessen avges massa växthusgaser.

Skulle vara intressant om någon sakkunnig, icke p.k. forskare jämförde dessa utsläpp med varandra. Det kanske visar sig att kossorna inte skapar några extra utsläpp alls, vilket är min tro.

• Like 2

• 3 weeks later...

Växter är också levande, ja.

Respekterar veganer liv? Nej.

Skiter vegenerna fullständigt i hur deras livsstil påverkar andra organismers liv? Ja.

Även växter är levande organismer. De består av celler med ämnesomsättning liksom korna, de förökar sig liksom korna, de har ämnesomsättning liksom korna på så vis att de kan ta upp ämnen från sin omgivning och bygga nya celler, och likaså släppa ut avfallsämnen, de omsätter energi (fotosyntes och cellandning) liksom korna, och vissa växter parasiterar (liksom vissa djur) på andra organismer. Detta är biologi på högstadienivå! En växt är inte ett livlöst dött ting som bara finns till för ditt eget nöje om du trodde det!

Vad ger veganerna rätten att döda dessa liv och utnyttja dem? Det finns vackra blommor (och grönsaker) men eftersom man inte kan gosa med dem och se dem i ögonen och få en blick tillbaka så är det ok att äta upp dem? Är det så veganer resonerar?

Många är ju semi-vegetarianer på så vis att de äter endast djur som det inte är de vackraste att se på eller som det går att gosa med (fisk, fågel). En ko man ju klappa! Grisar kan le! Har de då ett högre värde eftersom de är mer socialt lagda, eller hur lyder resonemanget?

Har det någonsin existerat en person som blivit vegetarian/vegan av så kallade etiska skäl (period) som någonsin reflekterat över detta och kommit på ett bra rättfärdigande som inte involverar en gevärssalva mot den egna foten? Jag är hemskt intresserad av att veta vad det skulle vara.

Själv äter jag inte katt eller hund, men inte för att jag tycker att de är mer värda än en gris eller en ulk eller en gurka (nu menar jag inte det ekonomiska värdet), liksom att en person X med en viss hårfärg är mer eller mindre värd än en person Y med en annan hårfärg. Men jag klappar hellre hunden än äter den, och umgås hellre med Y än X, utan att lägga någon värdering i det. 

(här kan jag skriva något oförskämt men likväl sant om sambandet mellan bristfälliga kostval och undernärd, dåligt fungerande hjärna, men det känns både självklart, passé och jädrigt onödigt, det ovanstående retar nog tillräcklig gallfeber på de det gäller ändå)

• Like 1

Själv känner jag att det svider i samvetet de (få) gånger jag äter mycket vegetabilier istället för naturbetat kött - oftast odlas vegetabilierna på miljöbelastande sätt medan naturbetet är långsiktigt hållbart.

Alltså jag äter kött och fisk så vill inte argumentera mot det alls. Men, förstår inte riktigt resonemanget att jämföra naturbeteskött med vegetabilier som odlas på miljöbelastande sätt. Ska du jämföra så är det väl mer lämpligt att jämföra  naturbeteskött med ekologiska närodlade vegetabilier eller dåligt industrikött mot vegetabilier odlade på miljöbelastande vis. Om man nu alls vill ställa matvaror mot varandra så.

Men det är så jag tänker eftersom jag värderar både kött och grönsaker av hälsosam kvalité högt, 

• Like 2