Jump to content

Varför går jag ned i vikt så sakta?


Random_walk
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är ny i forumet, men har varit intresserad och kört lchf kost i flera perioder de senaste åren. Den här gången har jag sagt att det är for life, alltså en livstils ändring. Jag var ganska tung när jag började i mitten av december, 115kg. Problemet är att jag inte får ut riktigt det jag vill i form av viktminskning. Jag kan börja med att beskriva vad jag äter på ett dygn.

 

Frukost/ lunch 10-12, Kan vara ett av följande:

 

3 ägg och bacon eller en fet korv.

 

Sallad med följande: sallad, paprika, gurka, kyckling, parmesan, nötter och en dressing med vitlök och olja

 

2 st ölkorv, 3 babybel ostar och nötter ca 50 gr(mandlar, macadamia och paranötter)

 

Middag ca 1800 kan vara ett av följande;

 

Kött, sås och grönsaker( antingen broccoli eller blomkål) lite svamp.

 

Eller något av ovan tre lunch/frukost alternativ. Kan bli fisk ibland.

 

Hur låter det? Jag har som sagt kört lchf tidigare och då var det i Atkins anda och jag gick ned väldigt fort i vikt. Det enda som är annorlunda den här gången är att jag kör väldigt strikt med periodisk fasta, 16:8. Äter senast klockan 1800 och tidigast klockan 1000. Jag har t om kört en och annan 24 timmars fasta.

 

Viktnedgång: jag tror att jag började på 115kg( vågade inte riktigt ställa mig på vågen förrän efter 2 veckor och då vägde jag 112,4kg. Efter det har jag vägd mig en gång i veckan (ca, var åttonde dag) och det har gett följande resultat,

 

109,4 kg

108,4 kg

108,5 kg

 

Jag är väldigt frustrerad av detta då jag känner mig väldigt annorlunda i kroppen, hade en ganska stor mage när jag började och den börjar verkligen att försvinna. Största kroppsliga förändringen var sista veckan och då gick jag faktiskt upp i vikt!!

 

Jag har ketosstix och kollar regelbundet,om jag är i rätt tillstånd. Det är jag. Fuskar otroligt sällan och då har det varit små små fuskt som t ex läkerol (med stevia och en och annan kebabsallad)

 

Träning: jag har försökt springa med mina vader strejkar eftersom jag för tung. Jag har gått över till powerwalks tills jag kommer under 0,1 ton.

 

Vad tror ni? Gör jag något fel eller,går det bara sakta? Jag har läst mycket på forumet och sett att många här dricker kokosfett i kaffet och äter rent smör med nötter etc. Om det kommer bli någons svar så vill jag gärna ha en pedagogisk förklaring på varför det skulle hjälpa mig att gå ned i vikt.

 

Stort tack till den som råkar läsa och orkar dela med sig av sina erfarenheter.

 

Med vänlig hälsning,

 

RH

Link to comment
Share on other sites

Kilon är ju inte allt. Du säger ju att det märks på kroppen och det är väl viktigare än vad vågen säger.

Du säger att du haft olika perioder... kanske även med kalorirestriktioner? En otrygg kropp släpper ingenting eftersom den förväntar sej ännu fler problemperioder. Låt kroppen och du landa tryggt i ditt nys kostval. Det kan ta typ 3 månader eller så. Sen kan du skruva lite om det behövs.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Tack för svar. Tidigare lchf perioder var längesedan, ca 7 år och tre barn sedan;-). Jag har hunnit bli 34 år så kanske det har med saken att göra. När det gäller vikten så är det viktigt för mig. Därav frågan. Kroppen känns "smalare", men jag vet inte. Kanske jag har ställt kroppen in på svält. Vad tror ni? Det vill jag inte göra. Jag har gjort en del kraftiga ändringar i kost och dryck de sista 5 veckorna. Ingen öl! ( det var min stora last) drack säkert 15-20 i veckan. Har inte druckit en droppe öl sedan jag började och nästan ingen alkohol överhuvudtaget.

 

Tack igen!

 

Mvh

 

RH

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sakta nedåt är det bästa! :) Det gör väl inget om det tar ett år att nå målvikten?

 

Är din "plan"  att sluta med LCHF när du nått din målvikt? ...och sen äta som "vanligt" igen ...då kan man nästan lika gärna låta bli LCHF-kosten tycker jag och istället för att satsa på förbättringar som man ska försöka hålla permanent....typ... max 5 öl i veckan ;-) ...sluta äta bröd.

Min erfarenhet är att ju längre tid man har ätit LCHF desto lättare blir det att fasta lite längre perioder och därmed styra vikten åt det håll man vill ha den.

Din kost se bra ut men om du satsar på viktnedgång så kanske du kan äta mer fett typ smör/kokosfett/majonnäs och skippa nötterna och hålla grädden på en rimlig nivå. Den pedagogiska förklaringen är väl att om du ändrar ditt ätande i den riktningen kommer sannolikt dina mättnadshormoner göra att du känner dig mättare trots att du äter mindre.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Tack Peter! Som jag skrev tidigare är detta en livsstils ändring jag kommer att kunna hålla hålla for life. Det går bra att leva utan öl;-) Viktnedgången får gärna ta ett år, men jag är bara så förvånad eftersom det går så "sakta" jämfört med sist. Då åt jag mycket mer och gick fort ned 15 kilo. Detta var utan att fasta. Jag har inget problem med sakta men säkert, bara det är säkert. Det där med fett i kaffet. Är det bara för mättnadskänslan? Jag fastar utan problem och känner mig mätt på det jag äter enligt ovan.

 

Tack

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nä...fett i kaffet är bara ett sätt att få i sig mera fett, för många är det svårt att få i sig de mängder fett som krävs. Ett alternativ är att lägga en rejäl klick smör eller någon extra sked majonnäs till maten...det är väldigt lätt att man äter mer kolhydrater och proteiner än man tänkt sig annars (man kanske inte ens inser att man gör det).

Vin duger ;-)

Link to comment
Share on other sites

Äter du inte lite för fettsnålt ?

 

 

"The quickest way to lower insulin is to cut back on processed carbohydrates and to get the right balance of protein and fat in your diet," he says. "A high fat diet is really the fastest way to shift metabolism. It lowers insulin, calms fat cells down and gets people out of the cycle of hunger, craving and overeating."

 

http://www.theage.com.au/lifestyle/diet-and-fitness/fat-fertilisers-why-overeating-is-not-making-you-fat-20160112-gm3xuh.html

Link to comment
Share on other sites

Om du känner dig osäker på vad du faktiskt äter, så testa att registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se, så ser du hur du ligger till. En portion kött, sås och grönsaker kan variera en hel del i storlek beroende på vem som lagt upp det på tallriken.  :) Du behöver inte registrera dag ut och dag in, men det kan fungera som ett hjälpmedel i början om man känner sig osäker. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du skall fokusera mer på hur kosten påverkar magomfånget än siffrorna på vågen!

 

Det där med att gå ner i vikt handlar i slutändan om kalorier.. frågan är mest vilken metod/diet som funkar bäst i längden.. för livet!

 

Sen så.. det där med magomfånget och obetydliga förändringar på vågen kan antingen vara en kroppslig nykomposition eller något tillfälligt!

 

Vi män tenderar att lägga dumkilona på magen främst.. abdominalt och visceralt fett är hur som helst betydligt farligare!

 

Man kan väga en hel del utan att vara sjuk.. magfett är dock inget gott tecken!

 

Fettkaffe och litta olika andra knep är sk bantningsknep.. dvs vi har oxå våra knep!

 

Om du nu inte tänkt dig att hålla på med knep resten av livet så fortsätt på den vägen du redan börjat.. dina matpreferenser/portioner och måltidsrutiner kommer att förändras med din vikt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem. Ca 6 veckor på LCHF har resulterat i en viktnedgång på ynka 2,2 kg. Och då har jag verkligen varit strikt. Jag har t.o.m. varit på konferens och uthärdat frågor och blickar när jag inte ätit potatis, bröd, glass, pajer och diverse andra godsaker till det eviga kaffesörplandet. Varför vill inte min kropp släppa ifrån sig kilona?

Link to comment
Share on other sites

Tack Petra183, vilka bra artiklar! Efter att ha läst de så undrar jag lite om vad ni tycker om 16:8 och periodisk fasta generellt. Jag trivs med det och det är förvånansvärt lätt att avstå från mat mellan 1800-1000 t ex om man kör lchf. Speciellt efter ett tag när magen inte förväntar sig föda. Blir lite som en naturlig gastric bypass. Magsäcken krymper. Men, ställer kroppen in sig på sparlåga"svält"? Kan detta ha med saken att göra?

Link to comment
Share on other sites

Svälter gör du när du varit utan mat i någon vecka!

 

Fram tills dess så är du hungrig.

 

16:8 är nog det normalaste man hamnar på med LCHF.. maten är energität och däremellen är det sällan någon ide att tillföra mer mat iomed att man inte är hungrig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När jag tittar på din beskrivning av vad du äter, så slår det mig att det är väldigt mycket nötter. 50 g per dag blir nog för mycket kolhydrater. Likaså Babybel-ostarna. Kan du pröva att bara äta en ost i stället för 3 st.? Mejerier, med undantag för smör, brukar kunna bromsa viktnedgången.

 

Såsen: jag hoppas du inte reder den med mjöl...  och oljan till salladen: jag hoppas det är olivolja. Fröoljor (solros etc.) ställer till det.

 

Du lägger väl en rejäl klick smör på de varma grönsakerna till köttet/fisken (eller på själva köttet/fisken)? Ha gärna ett par olika sorters kryddsmör i kylskåpet. Alternativt majonnäs, bearnäs e.d.

 

Jag rekommenderar att du mäter midjemåttet med ett måttband ett par gånger i veckan. Skulle tro att det är uppmuntrande :)

 

Ja, det var allt från tant Inez...  Lycka till!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tror t o m du kan minska ner på maten vissa dagar. Äter du inte mycket för att det är just gott? Själv älskar jag ju mat men försöker att äta enbart när jag känner att jag behöver det. DÅ rasar jag fort i vikt - samtidigt som jag kör periodisk fasta, ibland 24 timmar. Ska även testa en 72 timmar om några veckor tänkte jag :D Men vissa dagar kan jag gå en hel dag utan att börja äta när fönstret öppnar och på kvällen tänker jag, äsch - tar väl fyra ägg typ. Idag har jag t ex ätit fem ägg samt nu ikväll blev det en chili con carne. Inga stora portioner heller.

 

Men förutom maten så kan ju träningen öka förbränningen totalt sett över dygnet. Antingen om man kör 20-30 väldigt intensiva minuter eller om man kör 60-120 minuter med promenadtakt.

 

Allting handlar ju om hur bråttom man har. Ska du ner snabbt och få den kicken så är det väl en del du säkert kan ändra på men om du tänker hålla dig till sund mat i framtiden så spelar det ju ingen roll om det går lite sakta nu. Annars finsn säkert risken - ner snabbt och sen ska det belönas så man springer upp i vikt igen och sen stenhård diet igen för att gå ner kilona. Livsstil och veta hur man ska balansera det hela är nog svaret och sen om det tar 10 eller 30 veckor att gå ner 10 kilo spelar ju ingen roll egentligen.

 

Själv föredrar jag dock att pressa mig lite för jag vill se effekt men jag kör i minst 100 dagar och eventuellt längre än det så jag hoppas jag passerar mitt mål med råge men det återstår att se.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...