Melliz Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Hej! Jag är relativt ny inom lchf fronten.. har ju vetat om kosten länge....Men ioch med att det alltid haft samband med att man ska gå ner i vikt med den så har det aldrig varit något jag velat börja med då jag inte velat/vill gå ner i vikt. Utan är bara väldigt hälso/kost och träningsmedveten.. har alltid gjort allt från grunden och mina kolhydrat källor innan har inte bestått av pasta ris eller potatis men mest rotfrukter, quineoa och linser och frukt. men just nu så har jag gått all in. Pga att jag vill se om mina hormoner kan stabiliseras mer (pms) plus att man vill ju äta det som är bäst för kroppen.... vilket verkar vara det vi är byggda för. Men iallafall till frågan! Undrar hur ni som inte äter så strikt och tränar väldigt mkt.. jag tränar 5 dagar i veckan. hård dansträning. Hur äter ni en dag tex?? Jätte jätte tacksam för svar! då jag inte riktigt vet vart jag ska ligga i kolhydrats gram... hört att 50- 100 är bra om man tränar men när och ska man äta mkt fett till det och vad för kollisar? För nu kör jag mest rotfrukter till lunch. inga mängder men lite. och frukosten består av all in lchf. typ lchf bröd med smör och ost eller omelett och fet grekisk youghurt! sen äter jag även mellanmål för blir hungrig? ajaa.. tacksam för svar!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Hej! Jag är relativt ny inom lchf fronten.. har ju vetat om kosten länge....Men ioch med att det alltid haft samband med att man ska gå ner i vikt med den så har det aldrig varit något jag velat börja med då jag inte velat/vill gå ner i vikt. Utan är bara väldigt hälso/kost och träningsmedveten.. har alltid gjort allt från grunden och mina kolhydrat källor innan har inte bestått av pasta ris eller potatis men mest rotfrukter, quineoa och linser och frukt. men just nu så har jag gått all in. Pga att jag vill se om mina hormoner kan stabiliseras mer (pms) plus att man vill ju äta det som är bäst för kroppen.... vilket verkar vara det vi är byggda för. Men iallafall till frågan! Undrar hur ni som inte äter så strikt och tränar väldigt mkt.. jag tränar 5 dagar i veckan. hård dansträning. Hur äter ni en dag tex?? Jätte jätte tacksam för svar! då jag inte riktigt vet vart jag ska ligga i kolhydrats gram... hört att 50- 100 är bra om man tränar men när och ska man äta mkt fett till det och vad för kollisar? För nu kör jag mest rotfrukter till lunch. inga mängder men lite. och frukosten består av all in lchf. typ lchf bröd med smör och ost eller omelett och fet grekisk youghurt! sen äter jag även mellanmål för blir hungrig? ajaa.. tacksam för svar!!!! 50-100gram kolhydrater är ganska mycket kolhydrater, själv äter jag strikt LCHF och presterar bättre på det än liberal. Det här med att kroppen behöver en massa protein och kolhydrater för att vara i form och bli vältränad och bygga muskler är helt fel. Det är förstås alltid individuellt, och vissa fungerar olika. 50 till 100 gram det är ju för om du kanske tränar på väldigt och extremt hög nivå för att ha lite extra glykogen i musklerna. Prova dig fram! svårt att ge någon Universal Lösning, Prova att succesivt ändra lite varteftersom och se vad som funkar bäst för dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 50-100gram kolhydrater är ganska mycket kolhydrater, själv äter jag strikt LCHF och presterar bättre på det än liberal. Det här med att kroppen behöver en massa protein och kolhydrater för att vara i form och bli vältränad och bygga muskler är helt fel. Det är förstås alltid individuellt, och vissa fungerar olika. 50 till 100 gram det är ju för om du kanske tränar på väldigt och extremt hög nivå för att ha lite extra glykogen i musklerna. Prova dig fram! svårt att ge någon Universal Lösning, Prova att succesivt ändra lite varteftersom och se vad som funkar bäst för dig! Jo jag vet! men jonas skrev ju att ja ungefär där kan man ligga.. kanske 50 då? Nej jag vet att det är en myt.. man behöver ju inte mängder med kolhydrater för att ha en snygg och vältränad kropp... men som sagt.. jag är och var vältränad innan lchf och tränar alltså på rätt hög nivå så då är det därför jag undrar på lite tips vad jag ska ta mina kolhydrater ifrån.... då jag inte kört havregryn och sånt till frukost och sen quinoa och linser mm som kollis källor.. inkls dinkelfullkornsmjöl , frukt mm. men nu har jag ju uteslutit dem med så blir lite svårare. så behöver lite tips och hjälp på traven! Skulle vilja träna på fett drift istället. dock så vet jag att vissa tränar på strikt lchf med men i min sport så ska man vara väldigt explosiv (dans) plus att jag löper en del och då tror jag inte strikt skulle funka. plus att jag inte kan gå i omställningsperiod för länge då jag har massa träningar.. så tips på liberal skulle vara pricken i ett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 pricken över i: et heter det nog! haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 oj! Då jag *kört* havregryn m.m innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jo jag vet! men jonas skrev ju att ja ungefär där kan man ligga.. kanske 50 då? Nej jag vet att det är en myt.. man behöver ju inte mängder med kolhydrater för att ha en snygg och vältränad kropp... men som sagt.. jag är och var vältränad innan lchf och tränar alltså på rätt hög nivå så då är det därför jag undrar på lite tips vad jag ska ta mina kolhydrater ifrån.... då jag inte kört havregryn och sånt till frukost och sen quinoa och linser mm som kollis källor.. inkls dinkelfullkornsmjöl , frukt mm. men nu har jag ju uteslutit dem med så blir lite svårare. så behöver lite tips och hjälp på traven! Skulle vilja träna på fett drift istället. dock så vet jag att vissa tränar på strikt lchf med men i min sport så ska man vara väldigt explosiv (dans) plus att jag löper en del och då tror jag inte strikt skulle funka. plus att jag inte kan gå i omställningsperiod för länge då jag har massa träningar.. så tips på liberal skulle vara pricken i ett! Turkisk Yoghurt, Lite liberalare mejeriprodukter är väldigt bra för träning. Lite rotfrukter som drar upp kolhydratsintaget är ju också bra och effektivt!. Kasein ska vara bra för träning och det finns ju i ost!. Turkisk youghurt, Rotfrukter, Fet ost med Kasein, Mycket ägg, Grönsaker med mycket kolhydrater, Undvik däremot bär och frukt och liknande när du tränar! Kom inte på några mer saker Det var lite mer allmänna råd men du förstor nog vilka som är mer kolhydratsfyllda hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Turkisk Yoghurt, Lite liberalare mejeriprodukter är väldigt bra för träning. Lite rotfrukter som drar upp kolhydratsintaget är ju också bra och effektivt!. Kasein ska vara bra för träning och det finns ju i ost!. Turkisk youghurt, Rotfrukter, Fet ost med Kasein, Mycket ägg, Grönsaker med mycket kolhydrater, Undvik däremot bär och frukt och liknande när du tränar! Kom inte på några mer saker Det var lite mer allmänna råd men du förstor nog vilka som är mer kolhydratsfyllda hehe. Vad dansar du för något då? Jo det är precis vad jag kör med! Men varför inte bär? Bär äter ju alla inom lchf nästan? Och det brukar jag inte utesluta! Är ju inte så mkt socker i det som frukt.... och inte så mkt extra kollisar.... tänler bara på när jag ska inte ta de under dagen.. men till frukost blir de ju relativt strikt men till lunch kör jag rotrfrukter som tillbehör och sen efter träning... plus äter nåt mellan mål med tex turkisk youghurt och lite bär? hm tack endå för tips!! Jag dansar discodans, jazz, klassisk balett, modernt, zumba, chairdancing och gogo fitness mest! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Du äter ju ganska liberal Lchf redan och det passar säkert rätt bra för att matcha den intensiva träningen du håller på med Vill du se om PMS:en kan påverkas med en lite striktare kost kan du tex dra ner på youghurten och Lchf-brödet Ersätt med ägg eller varför inte ägg & bacon Testa byta frukt mot nötter för mer fett och stabilare hormoner Stabilare blodsocker får du om du om du generellt äter mer på huvudmålen (& mer fett) så du håller dig mätt och kanske tom slipper mellanmålen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jo det är precis vad jag kör med! Men varför inte bär? Bär äter ju alla inom lchf nästan? Och det brukar jag inte utesluta! Är ju inte så mkt socker i det som frukt.... och inte så mkt extra kollisar.... tänler bara på när jag ska inte ta de under dagen.. men till frukost blir de ju relativt strikt men till lunch kör jag rotrfrukter som tillbehör och sen efter träning... plus äter nåt mellan mål med tex turkisk youghurt och lite bär? hm tack endå för tips!! Jag dansar discodans, jazz, klassisk balett, modernt, zumba, chairdancing och gogo fitness mest! Haha var svårt att ge bra tips alltså, som Dufva skrev vill du ha mindre pms besvär ät striktare ketos, men du vill ju samtidigt träna hårt och behöver lite kolhydrater så det får väl bli någon medelväg helt enkelt . Mindre studerat, Men Fredrik Nyström talade förut om en studie som visade att Antioxidanter förstör en del av den träning som man utför, eftersom träning är en form av oxidation. Han lät lite skrytsam och övertygad när han pratar om det därför jag haja till! Oj! du är riktigt duktig på att dansa med andra ord! coolt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Du äter ju ganska liberal Lchf redan och det passar säkert rätt bra för att matcha den intensiva träningen du håller på med Vill du se om PMS:en kan påverkas med en lite striktare kost kan du tex dra ner på youghurten och Lchf-brödet Ersätt med ägg eller varför inte ägg & bacon Testa byta frukt mot nötter för mer fett och stabilare hormoner Stabilare blodsocker får du om du om du generellt äter mer på huvudmålen (& mer fett) så du håller dig mätt och kanske tom slipper mellanmålen Jo.. dock vet jag ju inte om mina hormoner kommer förbättras ännu mer på detta liberala i alla fall få jag inte kört de så länge... har nyss ute slutit havregryn,quineoa och linser också och det var bara någon vecka sen. och ersatt med mer fett. så får ju se.. tror dock att strikt kommer vara för svårt för mig. kommer inte orka träningen.. är riktiga fyspass och kommer antaglogen svimma av... har inte så mkt tid på mig att ställa om som sagt då jag har träning 8 pass i veckan... så ah.. liberal är nog bättre. därflr jag tänkte mer köra på jonas Bergqvist förslag! för personer som tränar väldigt mkt...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Haha var svårt att ge bra tips alltså, som Dufva skrev vill du ha mindre pms besvär ät striktare ketos, men du vill ju samtidigt träna hårt och behöver lite kolhydrater så det får väl bli någon medelväg helt enkelt . Mindre studerat, Men Fredrik Nyström talade förut om en studie som visade att Antioxidanter förstör en del av den träning som man utför, eftersom träning är en form av oxidation. Han lät lite skrytsam och övertygad när han pratar om det därför jag haja till! Oj! du är riktigt duktig på att dansa med andra ord! coolt jo precis det är ju svårt... men tänkte bara liksom... var kan man ligga så man fortfarande kör lchf fast liberalt... har ju i alla fall uteslutit havregryn, quinoa och linser såå.. får bli rotfrukter... men tänkte bara ifall man kör så pass liberalt att man ligger på50 g per dag och kanske lite mer kan man endå gå på fett drift? jaså.. jaha.. inte hört något om! åt faktiskt rysk youghurt nu med lite blåbär och kokosolja och nötsmör men ja! är träning snart så måste ha energi haha... ja! har dansat sen jag var liten så ... endel tävlande har de blivit.... men är sjukt intresserad av kost och träning så... klart man vill köra lchf.....även om det kanske inte mest är och var riktat mot idrottare på hög nivå men verkar ju som att det är de nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Turkisk Yoghurt, Lite liberalare mejeriprodukter är väldigt bra för träning. Lite rotfrukter som drar upp kolhydratsintaget är ju också bra och effektivt!. Kasein ska vara bra för träning och det finns ju i ost!. Turkisk youghurt, Rotfrukter, Fet ost med Kasein, Mycket ägg, Grönsaker med mycket kolhydrater, Undvik däremot bär och frukt och liknande när du tränar! Kom inte på några mer saker Det var lite mer allmänna råd men du förstor nog vilka som är mer kolhydratsfyllda hehe. Varför ska man undvika bär och frukt när man tränar? Förklara gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Som vanligt men jag kan ta turkisk yoghurt med keso ,grädde och hemgjord mysli till frukost . Till lunch eller middag grädd eller creme fraiche baserad rätt.mera lök ,och mera färgade grönsaker , Tex tomat ,röd eller gul paprika. Generellt har jag altså mera mejeri och färgade grönsaker när jag är liberal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts