hundrafemtiotre Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Hej på er! Jag har lite funderingar som jag gärna vill bolla, och höra om någon annan kanske har erfarenhet att dela med sig av. Jag började med lchf 2013 och gick ner ca 50 kilo på 10 månader. Sen stannade viktnedgången av. Aha, tänkte jag - en platå?! Njaa, det verkade det inte vara. Sedan oktober 2014 har jag ökat i vikt igen, sakta men säkert. Som en skållad iller har jag testat olika saker, alltifrån fakir och mejerifritt till kaloriräkning och 16:8, men vikten bara ökar. Tilläggas bör att jag inte hoppat som en tok mellan alla varianter utan de är testade under 1½ års tid. Självklart blir jag förtvivlad, vill inte väga 130 kilo! Så jag fortsätter idogt att hitta sätt som ska få kilona att försvinna sakta men säkert. Gjorde igår ett inlägg på min blogg om hur knepigt mensen betedde sig och fick då tips om att jag kanske var i "för-klimakteriet". Nu har jag ägnat halva natten åt att läsa om förklimakteriet, och det många skriver om viktuppgång, vätskeansamlingar, raseriutbrott och liknande stämmer väldigt bra in på mig. Några vittnar om att deras viktnedgång har hoppat igång igen och att de plötsligt mår mycket bättre efter att de använt bioidentiskt progesteron som de smort in sig med vissa dagar i månaden. För mig är detta en djungel av nya fakta och jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Dock tändes ett hopp - kanske är det detta som är mitt problem och kanske finns det en lösning? Någon som har erfarenhet och kan bidra med mer information? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Det finns mycket läsning på Louise Edlunds hormonforum på Facebook: https://www.facebook.com/groups/547530671968497/?fref=nf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Många får för låga nivåer av progesteron när klimakteriet drar igång. Äggstockarna producerar helt enkelt inte lika mycket längre. Nivåerna av östrogen hålls ofta uppe med hjälp av fettvävnad som också producerar det. Om du har blivit östrogendominant så kommer det att hjälpa dig att smörja med progesteronkräm. Du kan inte köpa detta över disk men på nätet. Progesterall finns det en kräm som heter men det finns fler se bara till att det är bioidentiskt. Femalebalance säljer den tror jag. Det kan också vara så att du trots att du använt 16:8 inte har kommit tillrätta med din insulinresistens. Om det är fallet kämpar kroppen med att återta den inställda vikten och du hamnar i uppförsbacke hela vägen. Läs https://intensivedietarymanagement.com/all-diets-fail-how-to-lose-weight-xi/ . Dr Jason Fung skriver bra om detta fenomen och vad han anser lösningen på det. Tillskott av magnesium, zink och B-vitaminkomplex kan också hjälpa till och stötta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts