Jump to content

Låg vekt, høyt kolesterol

Marius

Recommended Posts

Vad som är högt kolesterol och inte är väldigt svårt att veta, det justeras hela tiden utifrån kroppen behov. Kroppen producerar själv det mesta av det kolesterol som åker omkring i lipoproteinbåtar i blodet. Kroppen vet vad den gör. 

Men om vi nu antar att kolesterolet är högt finns det många som anser att det är en indikation på inflammation någonstans i kroppen. För att normalisera kolesterolet bör man inrikta sig på att ta hand om inflammationen. 

Ett av de bästa sätten att ta ner inflammation är att äta en kost som inte eldar på inflammation. En sådan kost är låg på kolhydrater, utan gluten och utan mjölk. En kost som är näringstät.

• Like 3

Vad som är högt kolesterol och inte är väldigt svårt att veta, det justeras hela tiden utifrån kroppen behov. Kroppen producerar själv det mesta av det kolesterol som åker omkring i lipoproteinbåtar i blodet. Kroppen vet vad den gör. 

Men om vi nu antar att kolesterolet är högt finns det många som anser att det är en indikation på inflammation någonstans i kroppen. För att normalisera kolesterolet bör man inrikta sig på att ta hand om inflammationen. 

Ett av de bästa sätten att ta ner inflammation är att äta en kost som inte eldar på inflammation. En sådan kost är låg på kolhydrater, utan gluten och utan mjölk. En kost som är näringstät.

Håller helt med Erik 2!!!

Sen när blev 8 i totalkolesterol högt?

En sak är/vore om det främst var LDL/APOb och rudimentära delar HDL/APOa1!

80-90% av den äldre befolkningen dvs de som gått i pension har högre kolesterol än de som är unga!

Så vad är normalt?

Kom och snacka när tot ligger över 11 där har jag varit, det fick jag ner med LCHF!

Numera ligger det kring 8.. och jag är snart 60.. det finns potential till förbättring, främst att höja HDL/APOa1 via motion och ett mer aktivt leverne.

Det får nog snart bli av att jag köper den där motorcyckeln?

• Like 2