Marius Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Min venninne er tynn og trenger aldeles ikke å gå ned i vekt. Hun er imidlertid bekymret for sitt kolesterol som legen har målt til over 8. Er LCHF noe for henne? Hun er redd for å gå enda mer ned i vekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Man brukar säga att LCHF är viktnormaliserande så det är inte säkert att hon går ner i vikt, kanske tvärtom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 LCHF är en viktnormaliserande kost, inte egentligen en bantningsmetod. Jag har fått ner mitt astronomiska kolesterolvärde till bra nivåer genom h6fsat strikt LCHF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Vad som är högt kolesterol och inte är väldigt svårt att veta, det justeras hela tiden utifrån kroppen behov. Kroppen producerar själv det mesta av det kolesterol som åker omkring i lipoproteinbåtar i blodet. Kroppen vet vad den gör. Men om vi nu antar att kolesterolet är högt finns det många som anser att det är en indikation på inflammation någonstans i kroppen. För att normalisera kolesterolet bör man inrikta sig på att ta hand om inflammationen. Ett av de bästa sätten att ta ner inflammation är att äta en kost som inte eldar på inflammation. En sådan kost är låg på kolhydrater, utan gluten och utan mjölk. En kost som är näringstät. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Vad som är högt kolesterol och inte är väldigt svårt att veta, det justeras hela tiden utifrån kroppen behov. Kroppen producerar själv det mesta av det kolesterol som åker omkring i lipoproteinbåtar i blodet. Kroppen vet vad den gör. Men om vi nu antar att kolesterolet är högt finns det många som anser att det är en indikation på inflammation någonstans i kroppen. För att normalisera kolesterolet bör man inrikta sig på att ta hand om inflammationen. Ett av de bästa sätten att ta ner inflammation är att äta en kost som inte eldar på inflammation. En sådan kost är låg på kolhydrater, utan gluten och utan mjölk. En kost som är näringstät. Håller helt med Erik 2!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Sen när blev 8 i totalkolesterol högt? En sak är/vore om det främst var LDL/APOb och rudimentära delar HDL/APOa1! 80-90% av den äldre befolkningen dvs de som gått i pension har högre kolesterol än de som är unga! Så vad är normalt? Kom och snacka när tot ligger över 11 där har jag varit, det fick jag ner med LCHF! Numera ligger det kring 8.. och jag är snart 60.. det finns potential till förbättring, främst att höja HDL/APOa1 via motion och ett mer aktivt leverne. Det får nog snart bli av att jag köper den där motorcyckeln? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts