MLundkvist Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Tja, jag var sjuk förra vintern 14-15. var sängliggandes i ca 2-3månader och 4de månaden kunde jag gå iallafall. Jag tränade rätt hårt innan jag blev sjuk och helt plötsligt ingenting ju! Blev värsta chocken för kroppen jag tappade rätt många kilon under den "passiva" tiden. Vägde som minst 73kg. Så fort jag blev frisk började jag träna dagligen och mycket konditionsträning, rimligt vis på lchf kost och konditionsträning även en del styrke borde jag inte gå upp så mycket i vikt. Nu knappt ett år efteråt äter jag fortfarande enligt den fettrika kosten och mår som en konung! Det enda jag tycker är konstigt är vikten. Vågen visade förra veckan 83kg, idag visade den 85.1kg. Jag vet ju att vikten pendlar något kilo upp o ner. men över 10kg? jag känner mig rätt rippad så jag tror inte jag lagt på mig många gram fett, då till min stora undran. Vart kommer kilona ifrån? Jag kan omöjligt fått 10kg muskler på ett år lixom? Jag har inga som helst problem med det men jag skulle nog vilja vara lite lättare på foten för optimal vikt. Hur hänger detta ihop? Om någon har en teori dela gärna med dej av den då! Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Jag har inte direkt nåt svar men jag var med om något liknande för ett antal år sedan (före LCHF). Jag gick ner 11 kg efter en sprucken blindtarm som ledde till en besvärlig infektion. Som minst vägde jag 68 kg på mina 186 cm. På ett år var jag uppe i normal vikt igen och även samma styrka. Jag tror det är en kombination av fett, vätska och muskler. Har läst någonstans att man kan gå upp 2 kg muskler per år som bäst, men kanske det kan gå fortare om det handlar om att återställa muskler som varit större innan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Jag tror att din kropp hittar rätt vikt vid LCHF kost och att rätt kroppsvikt kanske inte alltid sammanfaller med egen tänkt kroppsvikt. Själv blev jag viktstabil efter ett år på LCHF-kost. Min viktformel för män: längd (centimeter) minus 100 = kroppsvikten (kg). OBS! +/- 10 kg. Min längd 190 cm ger en kroppsvikt 80-100 kg. Midjemåttet kanske är viktigare hälsoindikator än kroppsvikten? Under 96 cm (män) för att vara "riskfri" för fettlever. pst vågen kan ju vara trasig... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted January 28, 2016 Author Share Posted January 28, 2016 Det sjuka är att din ekvation stämmer på kilot för mig. Ja jag ska prova olika vågar, du har rätt, min kropp kanske vill väga mer än jag tänkt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaB Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 Jag tror att din kropp hittar rätt vikt vid LCHF kost och att rätt kroppsvikt kanske inte alltid sammanfaller med egen tänkt kroppsvikt. Själv blev jag viktstabil efter ett år på LCHF-kost. Min viktformel för män: längd (centimeter) minus 100 = kroppsvikten (kg). OBS! +/- 10 kg. Min längd 190 cm ger en kroppsvikt 80-100 kg. Midjemåttet kanske är viktigare hälsoindikator än kroppsvikten? Under 96 cm (män) för att vara "riskfri" för fettlever. pst vågen kan ju vara trasig... Och på kvinnor räknar man...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts