bodillan Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Nu har jag/vi verkligen satts på ”pottkanten” I förrgår kom sambon hem efter en promenad, under promenaden fick han ett samtal från ”sin” AT-läkare. Det meddelandet var väldigt trist. Sambon hade varit på provtagning en eftermiddag veckan innan, då hade han inte vetskap om att ett kolesterolprov skulle tas. Vilket väl bör tas på fastande mage? Så var ju inte fallet den dagen. Provet hade visat att han har ett kolesterolvärde på 6,5. De var det högsta värdet den läkaren hade sett?! APOkvot?? Han fick naturligtvis ett recept på statiner och eller rådet att äta medelhavs-kost. Helst helt Fettfritt. Nu är han totalt fettskrämd! Allt vad smör, ost och grädde skall tas bort. Detta strider mot allt jag läser om och kämpar mot. Min kamp vad gäller livsmedel och livsstil ligger ganska långt bakåt i tiden. Att äta rena råvaror har varit vår policy i mer än tio år. Det har varit lite svårt att jämka ihop vår mathållning. Jag som är överviktig och som har jojobantat i 50 år och sambon som är normalviktig. Jag vill hålla mig till strikt LCHF kost men orkar inte alltid laga olika maträtter. Sambon är förtjust i söta saker som marmelad, honung, bröd och pannkakor. Äter gärna kaffebröd och kräm. Älskar att doppa skorpor i saft. Svårt för mig att inte ta en klick potatismos till de panerade strömmingsflundrorna. Det åker med lite annat också även om jag helt avstår från hans craving av marmelad, honung, bröd och pannkakor, kaffebröd och kräm. Vill gärna ha råd om hur man utan alltförstora åthävor skall få vårt kosthåll att passa ihop. Att få en tid till en dietist är ju en idé men antar att de är lika fettskrämda som läkaren. Sambon har begärt att få ta ett nytt prov på fastande mage. Vi är båda två chockade av beskedet. Hur skall vi gå vidare? Min sambo är 81 och jag är 70 om det har någon betydelse? Undrar en omintetgjord Bodillan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Trollmormor Posted January 27, 2016 Popular Post Share Posted January 27, 2016 Kolesterolprov ska vara fasteprov. Om det är totalkolesterolet som visar 6,5 och det är det högsta som läkaren sett så har läkaren förmodligen aldrig sett ett provsvar tidigare. 16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Dels är det hälsosamt för äldre människor att ha lite högre kolesterol, det ökar överlevnaden, dels så är det fullständigt vansinnigt att ens ta ett prov som inte är fastande. Det säger ju absolut ingenting! Jag har haft skyhöga kolesterolvärden (mer än dubbelt av vad din make har) och ätit mej frisk med LCHF. http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=13&submit.y=11 Vad som än sker ska han definitivt inte äta statiner. Biverkningarna är muskelvärk och demens och det kommer att skyllas på hans ålder så han får flera piller för att motverka det och till slut är han totalt neddrogad. Kan ni tillsammans göra kakor av nötmjöl kan han ju få sitt fika ändå. Och köp frysta bär i stället för sylt kanske? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted January 27, 2016 Popular Post Share Posted January 27, 2016 Alltså den där läkarens telesamtal... för tankarna till nån slags bedragare eller läkemedelsmaffia, så får det inte gå till! Med tanke på situationen skulle jag bestämt krävt komplett diagnos inkl provtagning (apo, kärlröntgen, blodsocker etc) från annan läkare/vårdenhet. Att 6,5 skulle vara högt, och det högsta man någonsin sett, är nog ett rätt tydligt tecken på att läkaren ljuger för att göra patienten följsam! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Vad som än sker ska han definitivt inte äta statiner. Biverkningarna är muskelvärk och demens och det kommer att skyllas på hans ålder så han får flera piller för att motverka det pch till slut är han totalt neddrogad. Kan ni tillsammans göra kakor av nötmjöl kan han ju få sitt fika ändå. Och köp frusta bär i stället för sylt kanske? Min morfar förlorade sin hälsa och mycket av sin personlighet på grund av läkare som medicinförgiftade honom. Han var totalt förändrad en stor del av sitt vuxna liv. Han var ett geni som överlevde svåra omständigheter i samband med krig, kunde massor av språk och hjälpte många genom det, var med och startade en stor och uppskattad fotbollsklubb. Läkarna tog allt det ifrån honom. På hans begravning var jag inte bara ledsen utan heligt urförbannad!! Ja, med kokos och mandel kan man trolla fram massor av gott fik! ICA Basic frusna blandade bär är rätt söta och kan nog rätt lätt charma en söttandad make. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Jag skulle byta ut läkaren ;-) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Läs förresten mer om kolesterolmyterna på Uffe Ravnskovs hemsida: http://www.ravnskov.nu/svcholesterol/ Hans bok om kolesterolmyterna är även läsvärd. Man kunde ju hoppas att läkarna skulle börja läsa den också, men det är väl för mycket begärt :-( 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Att börja äta statiner när man är 81 år tycker jag är onödigt. Rent krasst ska väl maken få leva sina återstående år utan de biverkningar som är vanliga med statiner. Har han inte haft hjärtsjukdom tidigare så är nog statiner helt onödiga. Sen ska väl medelhavskost kunna vara möjligt att äta enligt med vad ni redan äter idag. Han kan också begära en förklaring av läkaren vad fettfri mat ska ha med kolesterolvärdet att göra. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Kött, fisk, fågel eller ägg brukar man kunna laga så de passar både LCHF:are och "normalkostare". Som tillbehör kan man ha olika former av grönsaker. Strimlad zucchini kan ersätta pasta. Blomkålsmos, broccolimos eller vitkålsmos kan ersätta potatismos. Kålrotspommes kan ersätta potatis i ugn. Man kan göra falsk potatissallad på rättika eller zucchini. Gratäng på rättika eller kålrabbi kan ersätta potatisgratäng. Det finns goda LCHF-varianter av pannkakor. Är man van vid att pannkakorna ska innehålla mjöl, så får man vara beredd på att de har en annan konsistens och att de ger en annan mättnadskänsla Till pannkakorna kan man t ex äta bär och grädde. Det kan vara svårt att vänja sig av med sött och mjöl, men det går om man är motiverad och kan acceptera omställningsbesvär under kanske ett par veckor. Saften går att ta bort och ersätta med t ex te, om man inte gillar kaffe. Nuförtiden finns det många goda tesorter att välja mellan. Mariannes LCHF är en sida med bl a bakverk. Birgitta Höglund är en annan bloggare med många recept. Hon har även gett ut en bok LCHF för seniorer. Den är slutsåld på förlag, men kan finnas på bibliotek. Till en yngre person hade man kanske sagt "ta tag i ditt sockerberoende" och rått den att sluta med kakor och annat sött, men jag vet inte hur tuff man ska vara mot en äldre person. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted January 27, 2016 Popular Post Share Posted January 27, 2016 Det här är ett uppslag från FASS, https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153830670790782&set=a.10151601823550782.1073741826.538735781&type=3&theater från Nisse Simonssons facebooksida. Med alla biverkningar Statiner kan ge. Jag undrar om den läkaren har öppnat FASS någon gång, som ger sig till att skriva ut statiner till en 80 år gammal man med ett Kolesterol på 6,5 icke fastevärde. Det är snudd på att man bör anmäla denna läkaren 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Klockrent fall för anmälan! Skriftligt bevis finns ju i form av provsvar, recept, och möjligen journal. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bodillan Posted January 28, 2016 Author Share Posted January 28, 2016 Jag har inte varit aktiv på forumet tidigare så jag har svårt att hitta här. Det tog tid att hitta denna svarsruta! Tack för de goda råden! Det är svårt för mig att delge sambon synpunkerna ni skrev. Jag skrev hit därför att jag inte visste något vart jag skulle vända mig i den här frustrationen. Det handlar om mycket om hans intigritet, den är väldigt stor. Efter att jag hade "tjatat" om att provet var taget på ett felaktigt sätt så skrev han på "mina vårdkontakter" om att han vill ta om provet. Svar har inte kommit ännu. Det är tydligen "under behandling" . Det är så känsligt att jag inte riktigt vågar fråga om han har börjat äta statinerna ännu. Han (sambon) är följare av Nisse Simonssons Facebooksida och är väldigt insatt i statinernas farlighet. När läkaren ringer och "skrämmer" honom för allt fett då "kroknade" han. Det vi gör nu är att knalla på "minerad mark" till dess vi får svar från vårdkontakten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Sambons integritet borde även gälla mot den där läkaren, utmana honom på det. Kanske kan detta inspirera http://forum.kostdoktorn.se/topic/7795-hur-få-gehör-för-kost-och-hälsoråd/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Jag är ledsen för din skull. Mitt tips gällande kosten...Här hemma funkade bara en metod...jag slutar laga o handla kolhydrater . Då äts det inga heller. Nu när han lagar mat så börjar han anpassa sig...eftersom det inte finns annat hemma. Obs...min man o jag är mkt jämställda o han gör mycket i kök shopping barn o städning sammanhang. Men han började först följa efter mig i lchf när jag ändrade mitt totala beteende...funkade. precis som med barnen....man vänjer sig o sen blir det nya gammalt o normalt... Varmt lycka till 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrea.morales.g Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Hej! Jag har har använd lchf 1 eller 2 månader, och äter i ga kolidrater alls, trännar och gå än då inte ned i vikt! Hur gör man då? Här gått ned 3 kilo men ingen mer. Är det nogot som vet? Skickat från min SM-G928F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Hej, Jag är 47 år och hade för 2 år sedan totalkolesterol på 7,1 och då åt jag "normalkost". Nu efter 2 år på LCHF ätandes 80 energiprocent fett ligger jag på 3,7. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrea.morales.g Posted June 11, 2016 Share Posted June 11, 2016 Men det bra det ! Skickat från min SM-G928F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts