Jump to content

Banta?

nabe

Recommended Posts

Ja med risk för att "svära i kyrkan" hehe, så behöver jag några råd.

Ska jag banta?

Har ätit enligt LCHF i drygt 2 år nu. Har gått ner ca 30 kilo :) men har inte gått ner något alls de sista 9 månaderna. Behöver gå ner mer i vikt pga operation om 5 veckor. Så helst 1kilo/veckan. Väger 70kg.

Jag äter per dag:

Mindre än 20g kolhydrater. 

60-70g protein.

Masssa fett, smör, olja.

Mejerier per vecka:

100g färskost, 1dl creme fraiche, 6-10 ostskivor.

Fastar 18:6, 5 dagar i veckan. 2 mål mat/dag. Fre-lördag kvällsmål också, 1 ölkorv med färskost.

Övrigt att tillägga, var dag: 2msk MCT olja, 1tsk potatismjöl, 1tsk Spirulinapulver, 1tsk MSM, 1tsk chiafrön, 1tsk psylliumfrön, 1/2 tsk Glycine innan läggdags.

Ja det händer inget med vikten och misstänker att jag äter för mycket fett (ska måtta och se hur mycket det blir per dag).

Funderar tom att pulverbanta då jag känner mig lite desperat.

Behöver inte längre äta Levaxin (hypotyreos) enligt prover. Kan det "spöka" iallafall tro?

Behöver jag kalorirestriktion tror ni?

Tacksam för råd :)

• Like 2

Hur lång är du och hur gammal? Jag är jättekort men tycker inte 70 kg är nåt jätteproblem i min ålder. Vad händer om du inte lyckas tappa det sista? Ställs operationen in då?

1 kg i veckan kan du bara ta med flygvärdinnedieten eller Rigshospitalets vansinnigheter som florerade på 70-talet.

Absolut kan sköldkörteln spöka ändå

Alltså 70 kg är inte enormt mycket för din längd och ålder. Det som händer i så fall är väl att de inte kan ta bort lika mycket som de hade tänkt och om du skulle gå ner mer blir det lite änglavingar som resten av oss har... Om du inte är bikinimodell är väl det ingen ko på isen?

Vill du absolut göra nånting skulle jag hellre föreslå 2-3 dagars fasta med lite buljong varje vecka fram till operationen i stället för pulver.

• Like 4

Oj, fick höra samma historia om en skolkamrat som inte får operera bort överskottshud efter viktminskning, genom gastric bypass, förrän hon är under BMI 25. Dårskap är vad det är, för den extra huden väger ju, och då kan man inte jämföra BMI rakt av! Och då BMI är redan rätt trubbigt att börja med... Stå på dig och tjata om att överskotthud väger extra!

• Like 6

Alltså 70 kg är inte enormt mycket för din längd och ålder. Det som händer i så fall är väl att de inte kan ta bort lika mycket som de hade tänkt och om du skulle gå ner mer blir det lite änglavingar som resten av oss har... Om du inte är bikinimodell är väl det ingen ko på isen?

Vill du absolut göra nånting skulle jag hellre föreslå 2-3 dagars fasta med lite buljong varje vecka fram till operationen i stället för pulver.

haha nej ingen bikinimodell inte.

Jo men vill ju absolut försöka gå ner. Ja buljongfasta kan ju vara en idé

• Like 1

Oj, fick höra samma historia om en skolkamrat som inte får operera bort överskottshud efter viktminskning, genom gastric bypass, förrän hon är under BMI 25. Dårskap är vad det är, för den extra huden väger ju, och då kan man inte jämföra BMI rakt av! Och då BMI är redan rätt trubbigt att börja med... Stå på dig och tjata om att överskotthud väger extra!

Jo har också hört det.

Denna kirurg menar för bästa resultat, och det vill man ju ha, förstås.

• Like 1

Mm.. att banta i fem veckor inför en operation ser jag inga som helst problem med!

500-600 Kcal om dagen.. ta multivitaminmineraltablett av välkänt märke under tiden.. de där kalorier bör främst bestå utav protein facktist.. iomed att de är essentiella!

Så det lär bli att ladda upp med kycklingfileer och ägg?

För att bli av med fem kilo så behöver du ett kaloriunderskott på cirka 1000 Kcal om dagen!

Sen så.. beroende på hur mycket du drar vanliga dagar.. 2000-1500 så får du lägga dig på lämplig nivå.

Fasta varannan dag funkar ju oxå.. det handlar mer om vad som funkar för dig.

Altså.. alla kan banta.. om de bara är motiverade och har uthållighet.. man bör dock inte göra det till en livsstil.

Att lägga pengar på VLCD-påsar är bortkastade pengar när man kan lägga betydligt mindre pengar på kyklingfileer och multivitaminmineraltabletter!

Bara det här att man fokuserar på kycklingfileer och ägg gör att det blir enformigt/inte driver upp cravings särskildt mycket när man vet vad det blir till middag?

• Like 3

Så här såg det ut igår. Uppdelat i 2 mål. Åts kl.13.00 och kl.18.00.

55 g paprika
100 g champinjoner
2 vitlöksklyftor
220 g lövbiff
100 g vitkål
120 g smör
2 tsk rapsolja
2 msk kokosolja
1 tsk spirulina
1 tsk chiafrön

Kostbevakningen:

Totalt: 1540 kcal

Protein: 56g. E% 15

Fett: 141g. E% 81

Kolhydrat: 13g. E% 3

Fiber: 6g. E% 1

• Like 3

Skulle köra IF med 2 *24 timmar fasta i veckan (0 kalorier under den tiden). Gärna med en ganska ansträngande träningsaktivitet under fasteperioden. I övrigt allt lika.  Lycka till :)

Har försökt mig på längre fasta än den jag redan "har" Det är för svårt för mig, är mat/sockermissbrukare "nykter" sådan ;) Kan möjligtvis gå om jag tex kan dricka buljong el liknande.

Träning kör jag 2 x 10 min, "stenhårt" på crosstrainer. 20 min rask promenad. Började för 3 dagar sedan med detta.

• Like 3

Ja vad tror ni om det här då? Vääldigt mycket fett, eller?

Gårdagens:

Kl. 12.00.

120 ägg (2st) + 50g smör

Kl.17.45.

146g chorizo (2st) + 60g bea

(+ 2msk mct oil, 1tsk spirulina)

Kostbevakningen funkade ej i detta fall och vet ej hur man räknar E%

Totalt:

kcal: 1627,44

Protein: 33,84g

Fett: 165,28g

Kolhydrat: 1,76

• Like 1

Hade tänkt fasta igår egentligen men fick onda tankar om semlor runt 15-tiden  :ph34r: Bättre att äta något bra och nyttigt istället då. Vill inte riskera något.

Gårdagens:

5 ägg

50g smör

2msk kokosolja

1tsk spirulina

Totalt:

Kcal: 1047

Protein: 41g, E% 16

Fett: 99g, E% 83

Kolhydrat: 2g, E% 1
  • Like 6

Ja det här är väl lchf-bantning antar jag. Frågan är om det är tillräckligt "lågt" för viktminskning. Kan tillägga att jag blir hyfsat mätt, konstigt nog.

(inga mejerier utom smör)

Lördagen:

Kcal: 1047

Protein: 41g, E% 16

Fett: 99g, E% 83

Kolhydrat: 2g, E% 1

Söndagen:

kcal: 1234

Protein: 60g, E% 20

Fett: 109g, E% 78

Kolhydrat: 7g, E% 2

• Like 1

Nu när jag är inne i väga-mäta-träsket igen, inser jag, att som jag tidigare åt, snarare låg på runt 30g kolisar/dag och mindre fett än jag trott.

Gårdagens:

Kcal: 1355

Protein: 69g, E% 21

Fett: 117g, E% 76

Kolhydrater: 7g, E% 2

• Like 1

Väga-mäta-träsket behöver inte nödvändigtvis innebära att man skall låta sig sugas ner i träsket och hållas fast där för evigt!? :o

För vissa/rätt många faktiskt, kan det vara nyttigt att trampa annorlunda mark under en tid.. för att förstå vilken mark man bör hålla sig till!

Går bra att byta mark och andra förhållanden under en tid för att undersöka olika underlag/miljöer och vad som kan vara värt att sträva efter att befinna sig på och i!

Oså hoppas jag lixom Peter på att det går bra och får höra hur det går?

• Like 1

Väga-mäta-träsket behöver inte nödvändigtvis innebära att man skall låta sig sugas ner i träsket och hållas fast där för evigt!? :o

För vissa/rätt många faktiskt, kan det vara nyttigt att trampa annorlunda mark under en tid.. för att förstå vilken mark man bör hålla sig till!

Går bra att byta mark och andra förhållanden under en tid för att undersöka olika underlag/miljöer och vad som kan vara värt att sträva efter att befinna sig på och i!

Oså hoppas jag lixom Peter på att det går bra och får höra hur det går?

Ja, inte så dumt med väga-mäta ibland:)
  • Like 2

Kalorirestriktion "is da shit".. inget snack om saken!

5 veckor inför en viktig operation är trots allt bara fem veckor av ditt resterande liv.

Annars så är 0,5 kilo per vecka rätt snabbt.. ofta bara förunnat kraftigt överviktiga och diabetiker som just lagt om kosten.

Men det är som de säger.. en deadline funkar utmärkt som inspiration för tuffare åtgärder.

Man tappar alltid vatten när man går ner.. grejen är väl att det saknar betydelse för själva operationen iomed att det handlar om allt som spänner ut skinnet?

• Like 1

Kalorirestriktion "is da shit".. inget snack om saken!

5 veckor inför en viktig operation är trots allt bara fem veckor av ditt resterande liv.

Annars så är 0,5 kilo per vecka rätt snabbt.. ofta bara förunnat kraftigt överviktiga och diabetiker som just lagt om kosten.

Men det är som de säger.. en deadline funkar utmärkt som inspiration för tuffare åtgärder.

Man tappar alltid vatten när man går ner.. grejen är väl att det saknar betydelse för själva operationen iomed att det handlar om allt som spänner ut skinnet?

Så rätt!

Nästa vägning räknar jag med en mindre nedgång, mer troligt.

Måste medge att jag saknar en större mängd grönsaker till måltiden, men men. Detta är tidsbegränsat får jag tänka.

Äter så här var dag: Kött, smör/olja/bea med broccoli eller sjögräsnudlar. (mct-olja, msm, spirulina)

Gårdagens:

Kcal: 1317

Protein: 53g, E% 16

Fett: 122g, E% 82

Kolhydrater: 5g, E% 1

Jaha, vägning idag. Har legat på runt 1400 kcal/dag förutom en sväng av 24-timmars ofrivillig fasta i form av magsjuka, i helgen som var. Ändå har jag inte lyckats gå ner ett gram:(

Startade på 70,3kg (ca 2 veckor sedan) nu 69,1kg. Skyller på kommande "tjejveckan"  :)

0,6 kg per vecka är väl perfekt?!

Ja egentligen. Bara det att ingen viktminskning alls skedde veckan som var. Tycker den var lite kämpig med en del hunger. Men har ju valt det själv, får stå ut, se det som tillfälligt fram till operation. Hoppas på minskning till nästa vägning :)

Ja det rullar på med kosten. Ca 1200-1400Kcal/dag. Äter uteslutande, Fett, ägg, kött, broccoli. Ok då, ett avsteg i lördags, 5 skivor ost på 1minut :ph34r:

Men, sliiiter mitt hår! Andra veckan som rökfri, värre än första. Skulle ändå säga att sockerabstinens är betydligt värre.

Bra att du kämpar emot rökningen! Funderar på om rosenrot kan vara till hjälp - sägs ju återställa känsligheten för dopamin och serotonin, vilket jag antar att man har problem med vid beroende av t ex tobak eller snabba kolhydrater.

• Like 2

Bra att du kämpar emot rökningen! Funderar på om rosenrot kan vara till hjälp - sägs ju återställa känsligheten för dopamin och serotonin, vilket jag antar att man har problem med vid beroende av t ex tobak eller snabba kolhydrater.

Ok tack, rosenrot ska kollas upp.

Jag är inte säker men jag har för mig att rökandet höjer ämnesomsättningen och att det kan påverka viktökningen

Ja, har väl hört det med. Eller menar du sänker ämnesomsättningen? Startade precis en ny tråd om ämnet..

Viktminskning även denna vecka som var -1,1kg  :)

Lite summering då:

Startade på 70,3kg, nu 67,5kg. -2,8kg på mindre än 5 veckor.

Väldigt nöjd faktiskt. Att hamna under 70-sträcket känns såå bra.

Operationen är tidigarelagd med några dagar. Ger ju en viktminskning också, 1-2kg? återstår att se.

En sak som däremot inte är så roligt är att jag inte tål särskilt mycket kolhydrater alls. Vågen stod ju still i ca 9 mån. Uppskattar nu att jag nog under denna tid, låg på runt 30/dag.

Vilket verkar vara för mycket för mig.

Vad händer nu tänker jag, återgår jag till grönsakerna, kommer jag då att öka i vikt igen?

Vill ju behålla min nya vikt. Får börja om från början igen antar jag. Fortsätta väga osv för att hitta rätt nivå.

• Like 3

Jag tror inte 30 gr kolhydrater per dag behöver vara till ondo ens för dig men det vet du bäst själv. Personligen tycker jag du tar för mycket fett, men det är bara utifrån hur jag själv tänker. Just fettet ökar ju på kaloriintaget och även om man inte kan mäta kalori för kalori så kan man ej heller förvänta sig att man kan äta obegränsat med fett och ändå gå ned i vikt. Viktigaste är att man hittar det som passar en själv och att man mår bra där. Själv äter jag extremt lite varje dag nu i stort sett, men mår bra av det då jag ändå inte är hungrig. Men att överäta fett för sakens skull skulle jag inte få för mig. Tar den mängd som passar till maten bara - oavsett vad jag äter.

• Like 2

Jag tror inte 30 gr kolhydrater per dag behöver vara till ondo ens för dig men det vet du bäst själv. Personligen tycker jag du tar för mycket fett, men det är bara utifrån hur jag själv tänker. Just fettet ökar ju på kaloriintaget och även om man inte kan mäta kalori för kalori så kan man ej heller förvänta sig att man kan äta obegränsat med fett och ändå gå ned i vikt. Viktigaste är att man hittar det som passar en själv och att man mår bra där. Själv äter jag extremt lite varje dag nu i stort sett, men mår bra av det då jag ändå inte är hungrig. Men att överäta fett för sakens skull skulle jag inte få för mig. Tar den mängd som passar till maten bara - oavsett vad jag äter.

Har ätit mer fett nu de senaste veckorna än vad jag normalt brukar. Har varit ute efter rätt E% fördelning för viktminskning, och det fungerade ju bra:)

Mindre fett och mer grönsaker= ingen viktminskning, står still. Hur tråkigt som helst, men drar den slutsatsen efter dessa veckor.

• Like 2

Operationen gick bra  :)

Fått väldigt konstig aptit sedan OP. Kräsen som sjutton och inget duger. Kött smakar död råtta, ägg och fett blir jag illamående av.

Ja, något måste jag ju äta och det enda som går ner är ost, hallonkvarg, salta mandlar och morötter.

Detta beror väl på medicineringen antar jag så får väl ha lite tålamod med kosten nu..

• Like 2