Jump to content

lchfgott

Recommended Posts

Hej alla glada i Luleå!

På Storgatan i Luleå finns Harrys. Där kan man visst välja en dagens lchf-lunch. Någon som har testat?

Jag har ätit LCHF-lunchen där en gång, och då var det suveränt. Entrecote med grillade grönsaker och beasås, hur gott som helst. Min favorit när det vankas lunch är dock Mat & Prats Red Hot Chicken-sallad, den finns inte på menyn, och är väl tilltagen i pris (95:-) men mycket god, mättande och fräsch.

• 3 weeks later...

Jag äter ofta LCHF-lunchen på Harrys och tycker överlag att den är mkt BRA! Kan tycka att de är onödigt snåla med fettet - det kan snarare vara LCN(ormal)F men det brukar jag lösa m h a några bregottpaket från salladsbuffén! Kan därför absolut rekommendera denna restaurang!

Senast idag åt jag en mkt god lax med underbar sås och fräscha wokgrönsaker!

De få tillfällen jag inte äter på Harrys eller har matlåda brukar jag antingen plocka ihop en sallad på ICA eller gå på Max. På sistnämnda stället beställer jag en Grand deLuxe Cheese & Bacon, ber dem byta till majonnäsdressingen och göra den utan bröd, på en tallrik.  (De har ju sina "low Carb-salladsblad" också, men jag tycker burgaren blir kall direkt med dem...)

Olivers lunchbuffé brukar ha många goda LCHF-vänliga inslag. Men förstås minst lika många dåliga, som man ju då måste avstå ifrån. Salladsbaren (i Sushibaren) har en jättegod sallad med salami och Brie som jag brukar be att få utan krutongen och med extra av det feta istället. Det låter ju ändå som att man borde prova Harrys!

• 8 months later...
  • 3 months later...

Jag har även ätit lunch flera gånger på nya Live (i Luleå Energi Arena, f d Pontushallen). De har en lunchbuffé bestående av 2 (eller ibland 3) rätter, en rejäl salladsbuffé och dessutom "plocka ihop din egen caesarsallad" där man kan välja mellan kyckling, räkor, bacon eller rostbiff till, pumpakärnor, solrosfrön och annat gott! I o m bufféupplägget har det aldrig varit svårt att få till en bra lchf-tallrik!

• 1 year later...

Då jag jobbar på universitetet äter jag nästan dagligen på Centrumrestaurangen (Fazer Amica). De har buffé på rubbet, med ett i mina ögon mycket bra grönsaker- och salladsbord. Flertal olika rätter, bl.a. vegetariskt, man kan välja mellan enklare mat för 55 kr till lite bättre för 77 kr. Den för 77 är oftast vad vi skulle kalla riktig mat, dvs hela bitar av kött, fisk, etc. Välj de kolhydrater du vill ha, komplettera med tillbehör såsom humus, tapenade, keso, bregott. Själv väljer jag därför ofta det dyraste alternativet och byter "potatisen" mot grönsaker och feta tillbehör.

http://www.amica.se/centrumrestaurangen#Meny