Jump to content

Nödproviant LCHF

Xiro

Recommended Posts

Tänker dels EDC (Every Day Carry) som man kan ha liggande i bilen eller i jackfickan, och dels på sånt man bör ha hemma/i stugan för att klara sig i extraordinära situationer. Alltså inget som påverkar hälsan på sikt, utan mest för att behålla ork, värme och fokus vid knipa. Tankar och erfarenheter?

Jag antar att det per vikt ska innehålla mycket kalorier, gärna långsamma, och hyfsat med protein. Kan tänka mig att salt är bra i en situation där vätsketillgången är osäker. Och så ska det ha lång hållbarhet så att det inte är mögligt och härsket när det väl behövs. Andra aspekter?

Jag tänker att torkat kött och hård ost typ parmesan o dyl kan vara bra. Kanske salta nötter, russin och mörk choklad? Buljongtärningar? Andra idéer?

• Like 3

Intressant! Jag brukar ha makrillkonserv och burkskinka som nödmat. Håller sig länge men är dödstråkigt. Spelar kanske mindre roll i en kris. Ska bil intressant att se vad mer man kan ha, jag har ingen fantasi...

• Like 3

Soltorkade oliver kom jag på nu, brukar jag äta varje dag när jag är i Marocko. Håller bra och är gott. Finns nog utan kärnor också, så att det blir vikt- och utrymmeseffektivt.

Soltorkade tomater utan olja kan nog också passa in. Så även pesto och tapenade.

Idag kom min fru hem med kallrökt torkat nötkött, riktigt smarrigt, och håller länge i vakumpacken.

Jag skrev russin i första inlägget, men reviderar till torkade fikon och dadelmassa - mer kompakt. Kan vara bra att ha några snabba kolhydrater till hands tänker jag.

I Marocko har man en kompakt röra av krossade nötter, frön, olja och lite honung - kallas sfuf och passar nog också in här.

• Like 1