Bengt Nilsson Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Bruce D. Perry säger att ADHD är mer en beskrivning än en sjukdom och han vill även vara försiktig med ADHD medicin då den påverkar hjärnan på ett som ingen förstår. Hjerneforsker: ADHD er ikke en rigtig sygdom Min fråga till er läsare: Går det att förändra ADHD med ändrad kost? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Bra att du uppmärksammar detta Bengt. Jag tror att kosten kan ha avgörande betydelse för många. Varför inte prova seriöst, man har inget att förlora, och kanske massor att vinna på det. Bara gört o gört ordentligt! Ut med vetet, minimera socker och snabba kolhydrater, fram med kokosolja, smör, fet fisk etc etc! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Vad jag vet har ADHD aldrig varit eller benämnts som sjukdom. Kanske har det ibland felaktigt kallats så. ADHD är ett neuropsykiatriskt tillstånd. Ett funktionshinder. Skulle säga att "symptomen" kan mildras med rätt kost i vissa fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Gluten och kaseinfri kost har visat sig ha bra effekt på vissa med ADHD. Man hypotiserar att det kan ha att göra med de opioida peptider som bildas vid intag av dessa proteiner. Det stämmer i så fall bra med iakttagelsen att amfetaminet som man skriver ut på recept för ADHD fungerar. Amfetamin är en opioid antagonist. Bättre då att ta bort opioiderna. Gluteomorphin och casomorphin (BCM7) kan man söka på. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Verkar vettigt att utesluta A1-kasein (finns i mesta komjölken i Sverige). Men A2-kasein (i mjölken från vissa koraser, får, getter) behöver man väl inte utesluta, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Så har jag fattat det Xiro, nu äter jag bara får- buffel- och getost (A2 mjölk) som mejeriprodukt alla koprodukter borttagna förutom gee (klarnat smör). Jag ska snart testa lägga tillbaka ko-ost men först vill jag känna mig övertygad om kopplingen, kan tänkas att den blir klarare om man testar lägga tillbaka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfh Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Kanske skall man söka orsaken till ADHD i barndomen. Att en bra kost har betydelse har självklart en stor betydelse när det gäller att bli fri ifrån sjukdomar, men den botar inte besvär som uttrycks i människans psyke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Kanske skall man söka orsaken till ADHD i barndomen. Att en bra kost har betydelse har självklart en stor betydelse när det gäller att bli fri ifrån sjukdomar, men den botar inte besvär som uttrycks i människans psyke. Här får du nog läsa på lite om ämnet, så kanske du förstår bättre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Kostrådgivaren och bloggare Anna Hallén har bra kläm på ADHD. Sök på hennes blogg. Loberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfh Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Enligt uppgift har diagnosen ADHD ökat från 10.000 till 120.000 på en tioårsperiod. Förklara det, den som kan. Här får du nog läsa på lite om ämnet, så kanske du förstår bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 ADHD är ingen sjukdom.. det är en diagnos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Gluten och kaseinfri kost har visat sig ha bra effekt på vissa med ADHD. Man hypotiserar att det kan ha att göra med de opioida peptider som bildas vid intag av dessa proteiner. Det stämmer i så fall bra med iakttagelsen att amfetaminet som man skriver ut på recept för ADHD fungerar. Amfetamin är en opioid antagonist. Bättre då att ta bort opioiderna. Gluteomorphin och casomorphin (BCM7) kan man söka på. DHA kan också vara viktigt. Kanske även Q10? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Enligt uppgift har diagnosen ADHD ökat från 10.000 till 120.000 på en tioårsperiod. Förklara det, den som kan. Var kommer de siffrorna ifrån? Här har du en del info: http://ki.se/forskning/adhd-diagnos-som-vacker-kanslor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Min äldsta dotter har ADHD. Sen är hon också sockerberoende, men den diagnosen "finns" ju inte i Sverige. Med en kost som i möjligaste mån är fri från framför allt socker och gluten, mår hon betydligt bättre, trots lägre doser av ADHD-medicinerna än hon hade tidigare. Det finns säkert mer att göra, men de förändringar vi redan gjort ger enormt mycket för hennes välmående och fungerande. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts