Jump to content

Hjerneforsker - ADHD er ikke en rigtig sygdom

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Bra att du uppmärksammar detta Bengt. Jag tror att kosten kan ha avgörande betydelse för många. Varför inte prova seriöst, man har inget att förlora, och kanske massor att vinna på det. Bara gört o gört ordentligt! Ut med vetet, minimera socker och snabba kolhydrater, fram med kokosolja, smör, fet fisk etc etc!

• Like 1

Vad jag vet har ADHD aldrig varit eller benämnts som sjukdom. Kanske har det ibland felaktigt kallats så. ADHD är ett neuropsykiatriskt tillstånd. Ett funktionshinder.

Skulle säga att "symptomen" kan mildras med rätt kost i vissa fall. 

• Like 1

Gluten och kaseinfri kost har visat sig ha bra effekt på vissa med ADHD. Man hypotiserar att det kan ha att göra med de opioida peptider som bildas vid intag av dessa proteiner.

Det stämmer i så fall bra med iakttagelsen att amfetaminet som man skriver ut på recept för ADHD fungerar. Amfetamin är en opioid antagonist.

Bättre då att ta bort opioiderna. 

Gluteomorphin och casomorphin (BCM7) kan man söka på.

• Like 3

Så har jag fattat det Xiro, nu äter jag bara får- buffel- och getost (A2 mjölk) som mejeriprodukt alla koprodukter borttagna förutom gee (klarnat smör). Jag ska snart testa lägga tillbaka ko-ost men först vill jag känna mig övertygad om kopplingen, kan tänkas att den blir klarare om man testar lägga tillbaka. 

• Like 2

Kanske skall man söka orsaken till  ADHD  i barndomen. Att en bra kost har betydelse har självklart en stor betydelse när det gäller att bli fri ifrån sjukdomar, men den  botar inte besvär som uttrycks i  människans psyke.

Kanske skall man söka orsaken till  ADHD  i barndomen. Att en bra kost har betydelse har självklart en stor betydelse när det gäller att bli fri ifrån sjukdomar, men den  botar inte besvär som uttrycks i  människans psyke.

Här får du nog läsa på lite om ämnet, så kanske du förstår bättre.

• Like 2

Gluten och kaseinfri kost har visat sig ha bra effekt på vissa med ADHD. Man hypotiserar att det kan ha att göra med de opioida peptider som bildas vid intag av dessa proteiner.

Det stämmer i så fall bra med iakttagelsen att amfetaminet som man skriver ut på recept för ADHD fungerar. Amfetamin är en opioid antagonist.

Bättre då att ta bort opioiderna. 

Gluteomorphin och casomorphin (BCM7) kan man söka på.

DHA kan också vara viktigt. Kanske även Q10?

Min äldsta dotter har ADHD. Sen är hon också sockerberoende, men den diagnosen "finns" ju inte i Sverige. Med en kost som i möjligaste mån är fri från framför allt socker och gluten, mår hon betydligt bättre, trots lägre doser av ADHD-medicinerna än hon hade tidigare. Det finns säkert mer att göra, men de förändringar vi redan gjort ger enormt mycket för hennes välmående och fungerande.

• Like 6