Autoimmun_galenskap Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Hej allihop, Har en "nästan-som-en-dagbokstråd" här på forumet där jag skriver ner galna idéer om hur det går med att få bort autoimmunitet, i mitt fall i alla fall. Har diagnosen Hashimotos sedan över 10 år samt "taskiga blodkroppar" och lite celiaki på det, hela storyn finns här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/7641-autoimmuniteten-ska-bort-bort/ Har tagit blodprover (T3, T4 och antikroppar TPO och TG) och har lyckats att få ner mina antikroppsvärden till normal nivå med hjälp av kosten och bättre stresshantering, vilket är fantastiskt! Men nu har vi kvar en annan grej, titta på detta: T3: 1.3 -> 0.9 -> 1.0 (ref.v. 1.3-2.6) T4: 128 ->118 -> 118 (ref.v. 58-161) TG-antikropp: under 20 (ref. v. under 40) Anti-TPO: under 10 ( ref. v. under 35) De första T3- och T4-proverna är från för superlänge sedan, men tog med dem i alla fall för bättre översikt. Okej, så antikropparna ligger exakt där de ska vara, under alla värden för att något ens ska kallas "autoimmunitet". Men, och här är min förvirring, T3 har ju ökat med 0.1. Eftersom det hormonet är potenta grejer så tänkte jag att det är betydelsefullt med den ökningen, men kan ha helt fel här. Vad tror ni? Är det relevant eller brukar T3 variera? Ni på forumet är erfarna och har bra koll på saker, vad tror ni om ökningen av T3? Är det rimligt att festa hejvilt på grund av en 0.1-ökning på 1.5 månad? Håller alla tummar jag har här borta, om att lille sköldkörteln vill bli helt bra nu och jobbar på saken (efter att den långa autoimmuna attacken nu äntligen har lagt av) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Hej allihop, Har en "nästan-som-en-dagbokstråd" här på forumet där jag skriver ner galna idéer om hur det går med att få bort autoimmunitet, i mitt fall i alla fall. Har diagnosen Hashimotos sedan över 10 år samt "taskiga blodkroppar" och lite celiaki på det, hela storyn finns här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/7641-autoimmuniteten-ska-bort-bort/ Har tagit blodprover (T3, T4 och antikroppar TPO och TG) och har lyckats att få ner mina antikroppsvärden till normal nivå med hjälp av kosten och bättre stresshantering, vilket är fantastiskt! Men nu har vi kvar en annan grej, titta på detta: T3: 1.3 -> 0.9 -> 1.0 (ref.v. 1.3-2.6) T4: 128 ->118 -> 118 (ref.v. 58-161) TG-antikropp: under 20 (ref. v. under 40) Anti-TPO: under 10 ( ref. v. under 35) De första T3- och T4-proverna är från för superlänge sedan, men tog med dem i alla fall för bättre översikt. Okej, så antikropparna ligger exakt där de ska vara, under alla värden för att något ens ska kallas "autoimmunitet". Men, och här är min förvirring, T3 har ju ökat med 0.1. Eftersom det hormonet är potenta grejer så tänkte jag att det är betydelsefullt med den ökningen, men kan ha helt fel här. Vad tror ni? Är det relevant eller brukar T3 variera? Ni på forumet är erfarna och har bra koll på saker, vad tror ni om ökningen av T3? Är det rimligt att festa hejvilt på grund av en 0.1-ökning på 1.5 månad? Håller alla tummar jag har här borta, om att lille sköldkörteln vill bli helt bra nu och jobbar på saken (efter att den långa autoimmuna attacken nu äntligen har lagt av) Nu är jag verkligen ingen expert och kan ha fel men görs inte T3 bl a i levern. Med LCHF så brukar ju de flesta få bättre levervärden (triglycerider) snabbt. Forskare som jag känner till har påpekat detta (Phinney eller Volek). Sen är väl anti-inflammatorisk kost alltid bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts