Jump to content

Hur mycket är mycket?

kilogram

Recommended Posts

Hej!

Nybörjare med LCHF (sedan snart två veckor) här. Sitter och läser recept så jag kan variera min kost lite mer. Ofta i recepten eller beskrivningar så står det "rikligt med smör", "lägg i en skvätt grädde" och så vidare. Det är ju omöjligt att lista ut vad som egentligen avses. Är rikligt med smör 10 gram? 100 gram? 250 gram?

Dessutom står det när jag läser om LCHF att jag skall ha ett förhållande i intagandet av energi, på olika sidor står olika förhållanden mellan fettenergi, protein och kolhydrater.. 

Förvirrande och jag har två frågor som jag hoppas kunna få svar på:

1. Hur mycket fett (i gram) bör jag äta varje dag?

2. Hur räknar jag ut energiförhållandet i maten jag äter?

• Like 1

Hur långt är ett snöre? ;)

Allt beror på hur stor du är och hur stor du vill bli. Och hur mycket du tränar. Och om du är kille eller tjej. Och om du är ung eller gammal. Och hur just din kropp funkar.

1) Totalt bör fettet vara ca dubbelt mot proteinet.

2) Använd kostbevakningen.se http://kostbevakningen.se/

Så om jag äter 150 gram ryggbiff skall jag ha i mig 300 gram smör? Det låter ju hur mycket som helst.. :/

Tack för tips om kostbevakningen.se skall kolla in det.

Protein i gram per dag = målvikt i kilo, är en tumregel för proteinbehovet. Vill du t ex väga 65 kilo så ska du äta ca 65 g protein per dag. Tänk på att ett proteinrikt livsmedel inte bara består av protein. Kött har t ex ett proteininnehåll på ca 20 %. Tränar du mycket så kan du behöva mer protein. 

• Like 2

Så om jag äter 150 gram ryggbiff skall jag ha i mig 300 gram smör? Det låter ju hur mycket som helst.. :/

Tack för tips om kostbevakningen.se skall kolla in det.

Om du lägger in 150 g ryggbiff i kostbevakningen så ser du att den innehåller 33 g protein. Tar du 80 g smör till så blir det 65 g fett. Tycker du att det är krångligt att räkna, så registrera i kostbevakningen.se, så ser du snabbt och enkelt vad olika livsmedel innehåller. 

• Like 5

En enkel tumregel: en måltid kan bestå av kött i storleksordning som din handflata (utan fingrar).+ ca 50 g smör eller annat fett/olja ELLER 1 dl grädde(gräddsås) eller creme fraiche (dvs du hamnar på ca 40 g fett) + en näve grönsaker (eller mer). Sen får du anpassa storleken på tallriken efter dina förutsättningar. Viktminskning eller ej, träning, kille, kvinna, ung, gammalt....

Tänk på att om du har en fettrik proteinkälla, t ex väl marmorerad kött, fet fisk osv har du en del fett redan där och behöver inte lägga till så mycket. 

Om du har mycket fett på kroppen kan du också behöva mindre fett via maten (när väl din kropp har ställt om sig och lärt sig tulla på fettreserven). 

• Like 2

Hej!

Nybörjare med LCHF (sedan snart två veckor) här. Sitter och läser recept så jag kan variera min kost lite mer. Ofta i recepten eller beskrivningar så står det "rikligt med smör", "lägg i en skvätt grädde" och så vidare. Det är ju omöjligt att lista ut vad som egentligen avses. Är rikligt med smör 10 gram? 100 gram? 250 gram?

Dessutom står det när jag läser om LCHF att jag skall ha ett förhållande i intagandet av energi, på olika sidor står olika förhållanden mellan fettenergi, protein och kolhydrater.. 

Förvirrande och jag har två frågor som jag hoppas kunna få svar på:

1. Hur mycket fett (i gram) bör jag äta varje dag?

2. Hur räknar jag ut energiförhållandet i maten jag äter?

Välkommen!

LCHF är jätteenkelt.. ända tills jag förklarat!  :blink:

Först några pepåkanden.. börja med att BARA äta riktig mat.. sådan du lagar till själv från de absolut bästa råvaror du kan finna och har råd med!

Det är nog det viktigaste rådet för de allra flesta?

Sen det där andra konstiga som vi svänger oss med handlar om näringslära och macronutrienter.. nu bidde det inte lika enkelt längre?

För att göra det så enkelt som möjligt.. räkna cirka 20% protein i kött, fisk, fågel i snitt.. protein är altså inte det samma som kött utan består specefikt utav aminosyror.

Smör ligger på cirka 80% fett.. dvs det ingår minst 80% fettsyror i smör!

Potatis är således inte en kolhydrat utan kohydrathalten är cirka 16%!

Oså kommer vi då in på E%.. dvs energipocent!

Nu blir det hur krångligt som helst.. protein och kolhydrater har cirka 4 Kcal per gram medans fett har cirka 9 Kcal per gram.

Nästa grej är att protein inte är något stort energisubstrat  utan en byggsten.. för muskler, ensymer.. litta annat ditten och datten som är viktigt i din kropp!

Grejen är.. börja med riktig mat.. dra ner på de stora kolhydratkällorna.. näe, uteslut dem.. oså köp och laga mat med normal fetthalt.. stek i smör, slå en slatt grädde i pannan och sjud till en sås.. dra inte ner på grönsakerna i första vändan!

Vem var det som sa att det är lätt att äta?  :wacko:

Och för att inte göra dig ännumera förvirrad.. börja äta sånt här;

LCHF-mat2-ffffff.jpg

http://www.kostdoktorn.se/lchf

• Like 2

Nu har jag laborerat lite på kostbevakningen.se. Även om det inte är det bästa valet av föda och jag kan nog inte leva på det där i flera dagar (ensidigt) så undrar jag om jag tänkt rätt? Är det den här fördelningen E% jag skall sträva efter? Bilden visar alltså en tänkt frukost, lunch och middag med kaffe med kokosolja till "mellanmål".

Bilden verkade inte fungera: jag lade den på https://www.evernote.com/l/AB8bisHYlKxPCaF9UY9MzPZZPINcfCAL8hU istället .

• Like 1

Labba lite fram och tillbaka på kostbevakning eller någon annan tjänst för att komma in i E%!

Dvs HF står för hög andel fett av ditt energibehov.. dvs det är väldigt sällan någon god ide att äta mer kalorier än vad man behöver.

Men.. och nu skall jag avslöja en väl dold hemlighet.. fett är så energirikt så det räcker för de flesta att utesluta alla uppenbara stora kolhydratkällor och sen äta normalfet mat, steka i smör/cocosfett/olivolja, slå en slatt grädde i pannan och sen slå den såsen på maten och äta med valfria grönsaker!

Kan avslöja så här i förskott att ägg är cirka 60E% fett.. ät fler ägg.. gäller lite andra livsmedel oxå såsom lax, sill, makrill, avocado, för att inte tala om sidfläsk/bacon som ligger på cirka 80-85E% fett! 

Det handlar således inte så mycket om att äta en viss mängd fett utan att den skall utgöra främsta delen av ditt energibehov.

• Like 2