Jump to content

Har du fibromyalgi? Har du märkt skillnad med LCHF?

kilogram

Recommended Posts

Min sambo (kvinna) har fibromyalgi och har ont i kroppen i princip varje dag. Det är lite svårt att påpeka för henne att det kanske har ett samband med hennes övervikt.. Relationer är känsliga.

Har du fibromyalgi och äter enligt LCHF? Har det hjälpt dig? På vilket sätt?

Jag skulle så gärna vilja se min sambo glad igen, så som hon var när vi träffades och innan hon fick fibron.. :/

• Like 2

Hej, jag fick fibromyalgi för ca 15 år sedan. Upplevde mig som helt frisk innan och var mycket aktiv med jogging, gympa 2 ggr i veckan och heltidsarbete. jag genomgick en större operation och veckan efter blev jag dålig.

Är väl utredd och diagnostiserad och har haft förmånen att gå en smärtrehabkurs på 6 månader, likaså fått arbetsträning men kunde inte komma tillbaka till ett arbetsliv alls. Hade hemsk värk och förlamande trötthet periodvis i många år och har tagit många mediciner för att "klara mig" något så när. För ca 2 år sedan började jag trappa ner och ta bort medicinerna, jag upplevde att biverkningarna var ett stort problem. Ungefär vid den tiden slutade jag att äta gluten (är inte diagnostiserad som överkänslig) och under våren 2015 minskade jag på socker och åt väldigt litet sött. Under sommaren bestämde jag mig för att prova LCHF och jag har gått ner ca 5 kg. När jag slutade med gluten blev jag bättre, men riktigt bra blev jag inte förrän jag började äta enligt LCHF. Jag har litet värk ibland med det är en västanfläkt jämfört med mitt jobbiga liv lidigare. Jag känner mig helt säker att det är kostförändringen som gjort mig bra (jag tycker att jag är det).

Nu äter jag helt glutenfritt, ganska noggrann LCHF. Jag tror att man kan bli mycket bättre om man gör en förändring av sin kost, och det är verkligen värt besväret. Kan varmt rekommenderas. Man behöver också mycket support från sin omgivning när man jobbar med att ändra sina vanor till bättre. Jag tror att sockret/kolhydraterna är värst enl min erfarenhet, så dem måste man sluta med om man ska ha en chans. Läs gärna Birgitta Höglunds blogg/facebooksida. Hon har själv haft fibromyalgi och genom kost- och livsstilsförändring blivit bra. Hon skriver mycket bra om mat o hälsa och är trevlig att läsa. Vill verkligen betona att ändringen av maten var det som förändrade allt. mvh Kerstin

• Like 7

Ann Fernholm skriver om artikeln på sin blogg Ett sötare blod. Hennes mamma har också blivit bättre i sin fibro genom att lägga om kosten.

Så härligt att så många kan bli så mycket bättre av en så enkel sak som att dra ner på kolhydraterna, ta bort gluten och socker och lägga till mer fett.

Vilka otroliga summor det måste spara in åt samhället. En GBP kostar 100000 hörde jag idag. Och vilket lidande det kan leda till för patienten...

http://ettsotareblod.se/aret-runt-birgitta-borjade-ata-lchf-och-blev-fri-fran-fibromyalgi/

• Like 4