Jump to content

Svältketos, höga keton nivåer

Karolina

Recommended Posts

Hej!

Jag mäter mina blodketoner varje morgon på fastande mage och ligger för det mesta i svältketos-zonen (dvs över 3 mmol/L).  Idag hade jag så mycket som 6.1! :o

Jag undrar om det är farligt att ligga så högt i blodketoner?

Jag hamnar alltid väldigt högt dagen efter jag tränat trots att jag äter massor av protein och något fler kolhydrater (som bär och cashewnötter) för att försöka sänka ketonnivåerna.

Jag vill ju ligga i optimala zonen (1.5 - 3) och gärna tappa ca 2 kilo i vikt. Jag får för mig att det är svårt att gå ner när man ligger i svältzonen. 

Jag tränar ca 2-3 gånger i veckan och hamnar lättare i optimal ketos när jag har flera dagars uppehåll mellan träningen.

Jag känner mig inte så sugen på att äta mer än 30 gram kolhydrater per dag, därför undrar jag om det är skadligt för kroppen att nästan hela tiden vara i svältketos? Jag försöker också ligga på lite underskott kalorimässigt för att gå ner i vikt.

Tacksam för svar

/Karolina

Vad jag förstått, lär det inte vara farligt med höga ketoner, om du övrigt är frisk och inte lider av diabetes typ 1.

Vad beträffar utrycket svältketoner, har jag dock börjat ifrågasätta om det verkligen är sant att de beror just på svält. Jag har nämligen låga ketoner på morgonen efter 13-14 timmars fasta. Ketonerna stiger sedan framåt kvällen. Skillnaderna mellan dig och mig verkar vara motionen och mängden kolhydrater. Jag motionerar inte och det kanske skulle behövas för att höja morgonketonerna. Mina kolisar ligger dock nere på 5 gram.

Jag har också märkt att jag behöver inte ligga i något optimalt ketos för att gå ner i vikt. Jag reglerar bara proteinerna enligt kroppsvikten och håller fettet högt för att slippa gå hungrig och kolisarna låga för att slippa suget och vikten vandrar neråt ca. 1 kg i veckan. Jag har också märkt att för höga proteiner får min viktnedgång att sakta ner. Därför anpassar jag dem till rätt nivå.