Jump to content

Dumma frågor från en nybörjare angående mat

kilogram

Recommended Posts

Så lite funderingar från en nybörjare.

Jag läser mycket om LCHF på nätet nu och försöker ta mig till så mycket information jag kan. Mitt första steg har varit att ta bort bröd, pasta, ris och potatis. Ja, läsk och godis också för den delen. Jag tycker informationen jag läser är motsägelsefull och otydlig. Igår frågade jag här om det här med energi procent till exempel. Folk verkar liksom ta det för "alla förstår ändå" och förklarar inte. Men, så fick jag bra svar här och jag fick tips om kostbevakningen.se som hjälpte mig massor.

Låt mig ta det här med "ät bara naturligt så som våra förfäder gjorde så löser det sig". Jag håller med och vill också skylla på den processade maten som en bidragsfaktor till mitt enorma överskott av fett i t.ex. buken. Men så funderar jag, läser recept och kommer till "chiafrön". Åt våra förfäder verkligen chia? En växt som växer i sydamerika. Hur fick de tag på dessa frön? Det var väl först i slutet av 1400-talet Columbus kom över till den amerikanska kontinenten? Vi kan väl omöjligt ätit chia iaf innan vi hade en transportväg för det? Stevia, är inte det ett ganska nytt påfund drivet av människans vilja att hitta ett "nyttigare" socker? Det borde väl uteslutas också om man vill äta naturligt? Jag blir som sagt förvirrad av detta.

Vad åt människor i Sverige förr i tiden? Vad levde vi av på 1000-talet? 1100-talet? Finns det kokböcker från den här tiden? Hur överlevde vi på vintrarna när vi inte hade tillgång till växter? Vad hände om vi inte kunde fånga en hare, fälla en älg eller ren?

Jag hade tänkt gå ner lite i vikt, få mer energi och leva lite sundare. Så hamnar jag i de här tankarna. Helt plötsligt har jag blivit intresserad av var vår mat kommer från. Någon annan som tänker likadant? Är det en effekt av minimalt med kolhydrater under 14 dagar idag, är det min hjärna som spelar mig ett spratt? Är det någon som har svar på mina frågor och kan stilla min nyfikenhet?

En del av de gamla vikingarna drack tydligen massor av mjöd, bryggd på spannmål och honung. Men så uppförde de sig därefter också.  Spekulationerna om att de käkade vit flugsvamp före sina räder tar åtminstone jag med en nypa salt. Det måste ha räckt bra att vara berusad av alkohol och speedad av snabba kolhydrater :rolleyes:

Man får gå längre tillbaka i historien, till jägar- & samlar-perioden. Då åt man troligen hela djuren (som "naturfolken" i vår tid.), med inälvor, benmärg och allt, kompletterat med gröna blad, nötter och rötter, och vid lyckliga tillfällen några bär. Rötterna på den tiden var inte lika stärkelserika som de varianter vi odlat fram numera. Frukterna var mycket mindre, och innehöll inte alls lika mycket socker som dagens förädlade varianter. Så man bör alltså hålla igen på rotfrukterna och äta sura bär i stället för söt frukt.

Våra äldsta förfäder var ju beroende av att befinna sig där det fanns tillgång till vatten, och där kunde de väl oftast få  tag i fisk och skaldjur också.

Nötter och rötter kunde säkert lagras till vintern. Barkmjöl åt de fattigaste i Skandinavien så sent som på 1800-talet; inte gott men vitamin- och mineralrikt, och det mättade. Om jakt- och fiskelyckan slog fel fick man svälta ett tag, vilket kroppen kan kompensera för, bl.a. genom att sänka ämnesomsättningen och gå in i "reparationsfas". Det är väl därför många känner att det gör gott i kroppen att tillämpa olika former av periodisk fasta.

Hoppas detta gav dig svar på några av dina frågor.

• Like 7

Jag hade tänkt gå ner lite i vikt, få mer energi och leva lite sundare. Så hamnar jag i de här tankarna. Helt plötsligt har jag blivit intresserad av var vår mat kommer från. Någon annan som tänker likadant? Är det en effekt av minimalt med kolhydrater under 14 dagar idag, är det min hjärna som spelar mig ett spratt? Är det någon som har svar på mina frågor och kan stilla min nyfikenhet?

Vänta bara tills du ätit några år då tänker du inte på något annat än kosten ;-)

• Like 4

Nu hittade jag något. Cajsa Warg har tydligen gett ut en kokbok år 1770 som är titulerad "Hjelpreda I Hushållningen För Unga Fruentimber" . Det här blir spännande läsning!

Boken: https://sv.wikisource.org/wiki/Hjelpreda_I_Hush%C3%A5llningen_F%C3%B6r_Unga_Fruentimber

Om Cajsa Warg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Cajsa_Warg

Jag är rädd för att hon har både spannmål och socker i sina recept...

• Like 4

Tänk i första hand mat från rena råvaror!

Tex så är chorisso en produkt du blir tvungen att kika nogranare på innehållsförteckningen för att se om just den är lämpad att äta!

Och det finns sämre och bättre korv.. ur ren näringssynpunkt!

Vill du veta vad våra förfäder åt för mat här i norden på stenåldern?

stenkoc.gif

Det behövs bara näringstabeller och grundläggande kännedom om tajgans flora och fanua för att matematiskt kalkylera fram svårigheterna. Alla som tror att man kan överleva genom att äta vilda växter på tajgan får möjligen en tankeställare. Vad man behöver är ett köttberg och fältropet är troligen att döda allt man kan döda och äta.

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/stenmat.htm

Men det innebär då inte att det inte går att äta sådant som man åt på andra ställen under stenåldern.. tex i södra Norden levde de främst på säl!

Du vet vad jag sagt tidigare.. man kan snöa in en väldigt massa på teori.. nästan så det blir en religion.. undvik sådant.. sunt förnuft och mat från prima råvaror räcker väldans långt!

Du verkar fortfarande ligga kvar i hälso/bantings-träsket rent tankemässigt.. det är detta du skall försöka komma ur och tänka så ren oprocessad mat som möjligt.

Då har du dessutom större chans att själv välja macronutrientkomposition!

Chiafrön är garanterat nyttiga.. nyttigare än socker, läsk och godis iallafall, dock rätt höga på kolisar.. ät sällan eller lite vid väl valda tillfällen!

Själv är jag mer förtjust i bönor.. gör chilliconcarne ibland.. rätt lite bönor då.. och mer smör och carne.

Oså vill jag ha fräscha grönsaker till det mesta!

• Like 6

LCHF är ju inte krånglig mat. Kött fisk ägg smör kokosfett olivolja. Där har du basen. Sen kan du smaksätta med creme fraiche grädde ost kokosgrädde (fullfeta varianter). Till det tar du grönsaker och kolhydratsfattiga rotfrukter. Sallad vitkål blomkål broccoli brysselkål rättika kålrabbi kålrot ... det finns flera. Kolla upp t ex på slv.se näringsinnehållet. Kolhydrater ska helst ligga på 5 g eller mindre om du ska kunna äta mycket och ofta.

Nötter som mandel paranötter valnötter kan du äta ibland. Är ditt mål viktminskning ska du vara restriktiv.

Hoppa över alla nymodigheter som chiafrön mm. De kan väl innehålla vissa nyttigheter men inget som vi behöver till det priset

Gamla recept innehåller massor med kolhydrater. På den tiden visste man inte vad kolisar var. Ofta blandar folk ihop kalorier och kolhydrater även idag

• Like 5

Det blir litta problem att äta enligt Tajgans kostcirkel hur som helst.. och dyrt men inte omöjligt!

På andra delar utav jorden så levde man på fisk och cocosnötter.

I Anderna där jag antar att Chiafröna ursprungligen växte så åt de oxå potatis.

Hur som helst på jägar/samlarstenåldern så var jakt och fiske rätt viktigt.

"Conclusions

Whenever and wherever it was ecologically possible, huntergatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived > 50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate."

http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.full.pdf

• Like 4