Jump to content

Frågor kring Ketonix och ketos


AnnikaB
 Share

Recommended Posts

Efter en vidrig jul tog jag tag i mina matvanor igen. Jag fick en ketonix i julklapp av min man och den är ett himla bra stöd. Var gång jag blir sugen på något funderar jag på om det kommer att visa orange på min ketonix eller ej och då kan jag avstå. Jag kör 16/8 för att sänka insulinproduktionen som jag tror ligger för högt efter en sådan här julledighet, och enlig min ketonix ligger jag i ketos sedan ca två veckor tillbaka. (Jag blåser orange på standardinställning.) Väntar nu med iver på viktminskning och energi. Har inte sett mycket av de varorna än så länge men jag vet att det kan ta några veckor för vissa att få vinsterna. 

 

Jag har dock lite funderingar.. 

 

Jag läser på Martina Johanssons sida om "äkta vs. skapad ketos" och funderar på min kropp. Jag tror jag får i mig för lite fett för jag är ofta hungrig på förmiddagarna. Äter nästan ingen kokosolja numera vilket jag intagit betydligt större mängder av innan den här utflippade julen. Känner verkligen inte för fett-te och kaffe dricker jag inte. Jag har gjort någon form av fett-choklad med smör, kokosolja, jordnötssmör, kakao men så läser jag på Martinas sida om det här med skapad ketos... Hur ska jag få i mig mer fett och vara i äkta ketos.. eller är jag i det? Hur mycket riskerar jag med jordnötssmöret? 

 

Nu har jag tänkt ta tag i mitt gymkort, damma av det och faktiskt använda det. Bör jag ändra inställningar till "sport" på ketonixen eller ska jag avvakta tills träningen blivit mer av en vana? Som jag skrev har jag fortfarande inte fått den där berömda energin som många tycks få av ketos - bör jag fettbomba innan träning för att få energi eller ska jag fortsätta med 16/8?

 

Igår blev det en del steviasötad läkerol och då visade ketonixen lägre siffror (42 mot 51-53 annars). Kan det vara att läkerolen påverkar acetonmängden i utandningsluften och att jag fortfarande är i starkare ketos även om andedräkten påverkas av läkerolen? Eller kan steviasötad läkerol ta mig ur ketosen?

 

Ser att flera frågor är individuella men har någon något hum om svar på mina funderingar? Egna erfarenheter?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gå in och läs mer på ketonix-hemsidan. Som vi förstår det behöver man kalibrera sin ketosnivå mot ketonixens numeriska siffror, som du ser när den är ansluten till datorn.

Detta gör man genom ett par dagars fasta där man följer sina värden, efter ett par dagar har värdet du får på ketonixen stabiliserats,. Detta värde är det som för dig betyder ketos. Vilket blink/färg ketonixen ska visa kan individuellt anpassas. Se tydlig beskrivning i länken:

 

https://www.ketonix.com/index.php?option=com_content&view=article&id=149&Itemid=518〈=sv

 

Se även LCHF -magasinet nr 4 2015, Martina Johansson mötet kostgurun Stephanie Persson, grön ruta s 14! Behöver även ta hänsyn till blodsockervärdet som enligt henne bör vara under 4,4 för att man ska vara i riktig ketos.

Link to comment
Share on other sites

Blodsocker är individuellt så jag skulle inte bry mig om värdet 4,4. Det säkraste sättet att verifiera nutrionell ketos är att mäta blodketoner (beta hydroxybutyrate) på morgonen eller många timmar efter måltid och träning. Värdet bör då ligga på minst 1,0 mmol/L.

 

Om man under någon vecka äter en ytterst strikt LCHF med moderat proteinintag kan man i princip vara säker på att man är där...men jag är  övertygad om att man lätt kan "inbilla" sig att man är i nutrionell ketos.

 

Sen kan man fråga sig varför man vill vara i "ketos"? Är det viktnedgång du är ute efter?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag är ute efter viktminskning och energi. Eftersom jag är sockermissbrukare fixar jag inte att äta lite kolhydrater och ketonixen hjälper mig säga nej. Jag har ätit LCHF i olika variationer i tre år. Gick ner 8 kg på 6 veckor när jag började sen har det inte hänt mer. Har testat lite olika; ökat, minskat, 16/8, motionerat, kalorireducerad LCHF, fritt LCHF - intag.... men hittar inte rätt. Har ca 35 kg till 23-25 i bmi så det finns att ta av. Vill främst må bra och ha energi och tar gärna viktminskning som bonus. Trött på att vara fet och orörlig och utan energi.

 

Vill dessutom verkligen, verkligen! bli av med min "ölkagge" som ju inte är speciellt sexigt på en man och ännu värre på mig som kvinna. Har förstått att det är "insulinkagge" och då är väl ketos det mest optimala för att få bort den?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gå in och läs mer på ketonix-hemsidan. Som vi förstår det behöver man kalibrera sin ketosnivå mot ketonixens numeriska siffror, som du ser när den är ansluten till datorn.

Detta gör man genom ett par dagars fasta där man följer sina värden, efter ett par dagar har värdet du får på ketonixen stabiliserats,. Detta värde är det som för dig betyder ketos. Vilket blink/färg ketonixen ska visa kan individuellt anpassas. Se tydlig beskrivning i länken:

 

https://www.ketonix.com/index.php?option=com_content&view=article&id=149&Itemid=518〈=sv

 

Se även LCHF -magasinet nr 4 2015, Martina Johansson mötet kostgurun Stephanie Persson, grön ruta s 14! Behöver även ta hänsyn till blodsockervärdet som enligt henne bör vara under 4,4 för att man ska vara i riktig ketos.

Jo, jag har läst och tittat på ketonix hemsida så den bör visa rätt.
Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite av mina erfarenheter av mätning med Ketonix. Jag hade turen att vinna en i november och har gjort dagliga mätningar sedan dess, ganska precis två månader. Mest för att det är kul att se hur jag ligger till efter många års LCHF:ande utan att mäta eller väga någonting alls. Mitt utgångsläge är 46 år, normalviktig, frisk, rör mig mycket i vardagen, men tränar (för) sällan. Ätit LCHF i 8-9 år. Jag blåser varje morgon, innan jag äter och dricker någonting och har Ketonixen inställd på standard. Jag har legat någorlunda stabilt hela mätperioden. Vanligtvis ligger jag runt 65, vilket innebär 2-3 röda blinkningar. Någon enstaka gång åker jag ner runt 50, men är väldigt snabbt uppe på rött igen, ofta dagen efter. Det har naturligtvis varit motiverande att kontrollera varje morgon, jag har nog gått ner ett par kilo på kuppen, för att jag hållit mig ifrån småätande och mellanmål. Det verkar nämligen som om måltidsfrekvensen spelar roll för mig när det gäller ketonnivåerna. Tillämpar 16:8 varje dag i veckan och äter sedan två måltider som pendlar mellan strikt och liberalt, lite beroende på tillfälle. Förmodligen är det mitt normalläge att ligga i det nedre röda intervallet på standardinställningen. Om jag hade haft sportinställning hade jag sällan nått rött, standard är alltså väldigt mycket roligare... :rolleyes:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...