Ingegerd Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Jag började med LCHF för ett år + 16/8 metoden. Har gått ner från drygt 60 kg till +-51 kg. Det har gått förvånansvärt lätt. Har nu kollat mitt kolesterol. Här är svaret P-LDL-kol direkt = 4,2 P-kolesterol = 6,5 Jag har provsvar från prov taget 2012 som var : P-LDL direkt = 2,6 P-kolesterol = 4,9 Där var ytterligare några analyser gjorda som P-LDL/P-HDL = 1,5 fP Triglyc = 0,65 P-HDL kolesterol = 1,7 Jag hade ett bltr på 107/73 P 62 Mitt värde har alltså gått upp. Det hade ju varit intressant att ha tagit provet för ett år sen innan jag började med LCF. Min mor hade högt kolesterol även min bror ligger över ref.värdet. Min fråga är: Behöver jag oroa mej. Inga 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Nej. Gränsvärdet för totalkolesterol är nu 7,8. Dessutom är kolesterol ingen riskmarkör för kvinnor 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingegerd Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 Nej. Gränsvärdet för totalkolesterol är nu 7,8. Dessutom är kolesterol ingen riskmarkör för kvinnor Tack för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Det vore trevligt med resten av provsvaren för Tot-Chol och LDL-C är de som är minst intressanta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Tänkvärt är även att vi lågkolhydratare kan få felaktigt beräknat LDL genom att den formel som normalt används, Freidewalds, inte är anpassad för det. Därför finns den "iranska formeln" för oss: http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingegerd Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 Det vore trevligt med resten av provsvaren för Tot-Chol och LDL-C är de som är minst intressanta! Tycker jag med men distriktssköterskan som beställt provet har väl bara kryssat i dessa analyser. Jag var glad att jag överhuvudtaget fick ta provet för jag vet vårdcentraler numer inte ägnar sig åt hälsokontroller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 Jag startade en annan tråd om kolesterol för ett tag sen om att värdena verkar kunna variera en hel del...har inte länken här just nu.Men poängen var att ett enstaka mättillfälle inte säger speciellt mycket....så om man ska dra några vettiga slutsatser måste man nog mäta ganska ofta. Värdet 2012 kan ha legat väldigt lågt, värdet 2016 kanske ligger högt för att vara dig...hur ska man ha någon chans att veta det om man inte testar sig regelbundet?Sen kan man fråga sig hur intressant kolesterolvärdet är egentligen (om det inte kraftigt avviker från det normala)...om man inte är en nörd och tycker att ämnet som sådant är intressant ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 31, 2016 Share Posted January 31, 2016 Tycker jag med men distriktssköterskan som beställt provet har väl bara kryssat i dessa analyser. Jag var glad att jag överhuvudtaget fick ta provet för jag vet vårdcentraler numer inte ägnar sig åt hälsokontroller. Mm.. och nu skall jag krångla till det ännumera! Har man j*vligt avvikande Tot och/eller LDL så kan det vara en ko på isen! Värdena i sig säger inte så mycket fören man checkar med alla andra sk submarkörer! Det finns goda och mindre goda skäl varför man koncentrerar sig på Tot-C och LDL-C! J*vligt högt Tot-C orsakat främst utav j*vligt höga LDL-C är riskfaktorer.. och de är vanligt förekommande i diverse sjukliga tillstånd, främst Metabolt syndrom/fettma, diabetes, FH, alkoholism.. andra medfödda och/eller andra livstilsåkommor! Det är lite samma som med fettma.. man kan vara fet/kraftigt lagd.. och fullt frisk.. eller så kan det just vara ett tecken på att man är på väg att äta/leva sig fram till ett sjukligt tillstånd och en framtida CVD! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts