Jump to content

Åtgärder mot malignt melanom

Ti Ti

Recommended Posts

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-skolgardar-ska-uv-sakras

Man ska alltså bygga solskydd på svenska skolgårdar.

Frågan är om man inte skulle kombinera/ersätta det med att förbjuda omättade/fleromättade fetter i stället? Minns inte var det var jag läste om en läkare antingen på Nya Zeeland eller i Australien som märkte av en ökning av malignt melanom bland sina patienter, på konstiga ställen såsom fotsulorna eller, i ett fall, i livmodern.

När han frågade patienterna om de hade förändrat något i sin livsföring visade det sig att samtliga hade ersatt det 'farliga' mättade fettet med, i vissa fall rätt så stora mängder av, enkel- och fleromättade växtoljor. Helt enligt de officiella kostråden.

• Like 4

• 1 month later...

Inte helt enkelt, det där med fetter. Vi är rätt många som får höga kolesterolvärden av mättat fett, ibland väldigt höga. Då återstår antingen enkelomättat fett ( olivolja) eller inget fett alls.. Jag trodde annars att olivolja var ok, men det finns väl olika uppfattningar om det.

Inte helt enkelt, det där med fetter. Vi är rätt många som får höga kolesterolvärden av mättat fett, ibland väldigt höga. Då återstår antingen enkelomättat fett ( olivolja) eller inget fett alls.. Jag trodde annars att olivolja var ok, men det finns väl olika uppfattningar om det.

Håller med dig. Det finns väldigt många olika "sanningar" om både fett och annat idag. Inte lätt att vara människa. Man får bestämma sig för något och sedan följa det tills man stöter på övertygande argument för något annat.
  • Like 1