Jump to content

Fryser!!!

Linen

Recommended Posts

Det låter på din beskrivning som att du får för lite energi från maten  .

Äter du 65-80Energi % från bra fetter ?.

Jag har sett och läst om detta att man kan frysa pga: antingen att man äter för lite mat eller att man är för snål på fettkällor i maten.

någon som har någon annan ide på vad det kan vara ?

Aha jag räknar inget utan jag äter feta såser på grädde och ja kanske är det så.Men jag

Det låter på din beskrivning som att du får för lite energi från maten  .

Äter du 65-80Energi % från bra fetter ?.

Jag har sett och läst om detta att man kan frysa pga: antingen att man äter för lite mat eller att man är för snål på fettkällor i maten.

någon som har någon annan ide på vad det kan vara ?

Okej men jag äter mkt fett tycker jag och jag räknar ej och håller på  och väger och så.Jag äter mest hemmalagade biffar med mängder ost och grönt.Är ej hungrig alls mest nu de senaste dagarna tycker kollegor de ser en märkbar euforisk stämninsläge:) lite kul

Ett mycket effektivt sätt att sänka ämnesomsättningen, om det är det som är problemet här, tenderar vara att äta mycket mindre än man behöver. Just detta tror jag kan vara en rätt hög risk på en LCHF-kost pga den starka mättnad många upplever. Själv låg jag 1500 kcal/dag under mitt behov trots att jag upplevde mättnad... Så kolla energiintaget och jämför med vad du åt tidigare/har för dagsebehov.

hm... jag fryser också alltid men det har jag gjort typ hela mitt liv... varit lätt frusen och alltid kalla händer och fötter.. och jag vet att min ämnesomsättning inte är låg! då jag testat den och den är väldigt hög.. men ja... tror vissa har *varmare* blod och vissa kallare bara... för det sägs ju att rökare och människor som inte tränar så mkt har kalla händer och fötter.. och jag har tränat hela mitt liv på hög nivå och aldrig rökt så det kan ju ej stämma... men men.. kan vara att man inte har så mkt fett på kroppen med som värmer än.. men ingen aning.. jobbigt och frysa så förstår dig... men snart kommer bättre tider (y)

• Like 1

hm... jag fryser också alltid men det har jag gjort typ hela mitt liv... varit lätt frusen och alltid kalla händer och fötter.. och jag vet att min ämnesomsättning inte är låg! då jag testat den och den är väldigt hög.. men ja... tror vissa har *varmare* blod och vissa kallare bara... för det sägs ju att rökare och människor som inte tränar så mkt har kalla händer och fötter.. och jag har tränat hela mitt liv på hög nivå och aldrig rökt så det kan ju ej stämma... men men.. kan vara att man inte har så mkt fett på kroppen med som värmer än.. men ingen aning.. jobbigt och frysa så förstår dig... men snart kommer bättre tider (y)

ja jag e konfunderad över detta.Kan tilläga jag är rökare och rökt i många år och aldrig haft kalla händer eller fötter men Nuuu märkligt.Ligger med pyjamas hur längesen va det då :lol: känns mkt ovant men vikten går ju ner så Hejja eller?

I hear ya, jag fryser också:http://forum.kostdoktorn.se/topic/563-4veckor-4kg/ och sover nu med linne och ibland ett par leggings beroende på hur mycket jag fryser :-) Händerna och fötterna är alltid kalla :o

oki vi kanske är på rätt väg vad vet jag men känns mycket annorlunda i mitt liv!! ;) hoppas hoppas det bränner på då.Tack för länken

• Like 1

Mycket kan bero på energiintaget, som någon skriver ovan så tenderar flertalet att bli mätta snabbare och får inte i sig nödvändig mängd energi. Fett och protein ökar ämnesomsättningen.

Sedan har jag en egen teori kring just detta då jag känner till många andra som upplevt samma sak samt har egna erfarenheter. Med mycket omega6 och mycket kolhydrater i kroppen ökar inflammationer och CPR-värdet kan vara något högt, dvs en markör i blodet som visar på låggradig inflammation i kroppen. Vid inflammation blir man lite extra varm och kanske svettas lite extra. När man på en och samma gång minskar mängden mat (energi) och dessutom minskar det som höjer inflammation och värmekänsla i kroppen så kan det bli lite dubbelt-upp-känsla. Just detta händer ju vid en övergång till lågkolhydratkost. Det finns givetvis fler faktorer vad gäller ämnesomsättningen som spelar in när man går ner i vikt.

Sedan får man inte heller glömma att en av fettets funktioner är att värmeisolera ;)

Som nummer ett ska man absolut se över sitt energiintag, formodligen har du lösningen där. Som nummer två tror jag det ger med sig med tiden, kroppen är fantastiskt duktig att anpassa sig men saker kan ta sin lilla tid ibland. Som nummer tre så kan du själv försöka påverka ämnesomsättningen åt rätt håll själv. Styrketräning ökar ämnesomsättningen (och fettförbränningen i vila). Använd relativt tunga vikter, så du klarar kanske 5-10 repetitioner max. Detta leder till ökad muskelmassa och ökad förbränning i vila. Sedan stärker det ju förstås skelettet mfl positiva effekter. Kör helst med fria vikter och inte isolerade muskelgrupper för bästa resultat.

Åh, för mig har det blivit tvärtom! Frös alltid så mkt förr, när jag åt lite fett. Nuförtiden fryser jag aldrig, utan det känns som om mitt temperaturcentra har blivit normaliserat med LCHF.. Sen är jag piggare nu och tränar mer, kanske den ökade träningen som gör att jag fryser mindre?

Några små kommentarer och invändningar till sådant som nämnts ovan.

Fett och protein ökar inte ämnesomsättningen bortom den termiska effekten och denna är marginell, dvs protein har högre termisk effekt än kolhydrater som i sin tur har högre termisk effekt än fett. Så den s.k. termogenetiska effekten ur ett makronutrientperspektiv är inte så relevant (även om den sker). Viktigare är i så fall helhetseffekten från det totala matintaget där termisk effekt spelar in, dvs den som äter mer mat har också en högre förbränning kopplad till att hantera mängden mat. Ur ett, vanligtvis, mer negativt perspektiv så spelar detta också in när man går ned i vikt. Matintaget minskar och således även den strikta förbränningseffekt som kan kopplas till maten vilket delvis inverkar på det som många upplever som att det blir svårare att gå ned i vikt ju närmare normalvikten man kommer.

Att påverka ämnesomsättningen är generellt sett väldigt svårt i någon större omfattning. Det är sant att styrketräning kan leda till ökad fettförbränning ex. pga bättre bränslepartitionering. Det är däremot inte riktigt sant att styrketräning påverkar ämnesomsättningen i vilotillstånd i någon större omfattning. Energiförbrukningen från muskler sker primärt när de aktiveras så det är däremot sant att med ökad muskelmassa och i kombination med aktivitet så kan effekten ofta bli betydande. Om man däremot har lagt på sig en massa muskler och spenderar tiden i soffan framför tv:n så kan man inte förvänta sig några större effekter. Vare sig metabola eller ur ett underhållningssperspektiv. :) Så nästa gång PT:n på SATS eller Sofi Farhman delger oss sin vishet från någon publikation och hävdar att för varje kg muskler du lägger på dig så kommer din förbränning att öka med 50, 100 eller 200 kcal i vila så kan du ta det med en nypa salt och fundera på om personen du förlitar dig på som kunskapsstöd förtjänar dina surt förvärvda pengar.

En annan aspekt av detta är att muskler är ingenting man lägger på sig hur enkelt som helst. Avancerade drogfria kroppsbyggare kan generellt sätt lägga på sig 15 kg muskelmassa från ett normalläge. Så man kan se detta som en övre gräns i det muskeltillväxtspektrum en tränande har att röra sig inom. För den som ställer sig tivivlande till detta så rekommenderas att nästa gång du står vid köttdisken i mataffären leka med tanken att du fördelar 5 kg köttfärs över kroppen på strategiska ställen. Du kan garanterat få ganska rejäla estetiska effekter av denna till synes lilla "muskeltillväxt". Smetar du på 5 kg till så kan effekten bli rent dramatisk...och med ytterligare 5 kg så är du alltså på elitnivå inom ren kroppsbyggning. (Med brasklappen att i det senare fallet så spelar Även sådant som långa muskelbukar etc in. Man kan alltså ha rejält med muskelmassa men ändå se mycket "sämre" ut än någon som genetiskt bevandrats med dessa egenskaper.).

Vad gäller kalla fötter och händer och att man upplever att man fryser mycket så kan detta normalt kopplas till energiintaget. En del tycks också få positiva förändringar på detta genom ett mer frekvent matintag. Givetvis påverkas detta också av kroppsfettnivåer då man i dessa fall helt enkelt måste klä på sig mera. Kanske än mer intressant är att kalla händer och fötter också kan vara en stressreaktion. Redan Hans Selye påtalade detta i sin bok "The Stress of Life". Under stress så reagerar kroppen ibland så att den slussar blodet bort från extremiteterna och inåt "kärnan" för att säkerställa de vitala organens aktivitet och fortbestånd. En del intressant kritik har riktats mot LCHF-kost ur detta perspektiv som kan vara intressant att följa upp eller åtminstone ha i bakhuvudet om man upplever den här typen av problem.

• Like 1

Jag upplever snarare att jag är varmare. Vad gäller händer och fötter så har jag sedan mellanstadiet haft något som kallas Raynauds fenomen. Wikipedia-länk, VARNING lätt obehaglig bild. I korthet episodisk kärlkramp i de små blodkärlen i fingrar så blodflödet stryps. En gång för typ 9 år sen testade jag yttemperaturen med en lasertermometer och då var fingrarna 14 grader och de var inte ens vita då - dessutom var jag inomhus vid tillfället och hade varit det i ett par timmar. Fast jag vet förstås inte vad "normala" fingrar ska ha för yttemperatur. Den här vintern tycker jag att jag haft mycket färre episoder, och inte ett enda tillfälle med vita fötter vilket tidigare har varit rätt vanligt när jag varit ute i kylan.

Förutom händer och fötter upplever jag inte att det är några större förändringar i hur varm eller kall jag är. Visserligen är jag varmare på kväll och morgon jämfört med tidigare vintrar, men det lär snarare ha att göra med att jag flyttat till en lägenhet som håller en högre inomhustemperatur. :P

Under mina första 4 veckor på LCHF upplevde jag också att jag frös. Vad jag fick veta då var att just fett-förbränningen kommit igång så jag nöjde mig med det svaret och tänkte inte mer på det. Källan verkar ju inte stämma men det gick över. Höll i sig 2 veckor tror jag. Borde det inte vara så att det tar mkt energi att ställa in kroppen på "fettbränsle" så att möjligen temperaturen blir sekundär? Att försätta kroppen i ketos borde ju inte vara helt friktionsfritt. Känns tycker jag lite logiskt utan att veta en massa om kemin. Frysandet gick över och kanske berodde det på att jag ändrade kosten lite och började våga äta lite mer fett. Igår tog jag min första stora klick med smör på fläsk karrén. Och gisses jag höll på att dö så gott det var ;) Tror inte det blir några problem att skära ner på grädden framöver. Purr!!

Ett mycket effektivt sätt att sänka ämnesomsättningen, om det är det som är problemet här, tenderar vara att äta mycket mindre än man behöver. Just detta tror jag kan vara en rätt hög risk på en LCHF-kost pga den starka mättnad många upplever. Själv låg jag 1500 kcal/dag under mitt behov trots att jag upplevde mättnad... Så kolla energiintaget och jämför med vad du åt tidigare/har för dagsebehov.

Hur löser man det om man bara ska äta när man är hungrig?

Hur löser man det om man bara ska äta när man är hungrig?

Med brasklappen att det inte är en generallösning men däremot kan vara värt att testa för den som har problem som tråden berör: ät mindre måltider. Men, som din fråga har inbäddat i sig så är ju det lite motvalls med vad många upplever som primära fördelar med LCHF-kosthållning.

Lider man så mycket av att man fryser så måste det ju till slut koka ned (frysa ned?) till att man får väga för och nackdelar mot varandra som med allt annat.

• 8 years later...