kilogram

För mycket MCT-olja (Brain Octane Oil)

Recommended Posts

Sedan någon vecka har jag haft Brain Octane Oil i mitt kaffe. Först en tesked och nu två teskedar. De varnade för att gå hårt ut. Idag fick jag i mig 3 matskedar MCT olja i kaffet, borde inte gjort.

En halvtimme efter mitt kaffe var jag akut nödig och behövde gå på toaletten. Inga större problem, lite lösare än vanligt men det var ok.

Ungefär en timme efter toabesöket (1,5 timme efter intag) började jag svettas över hela kroppen, jag mådde illa och synen blev dimmig. Jag kände att jag behövde gå på toaletten igen. Väl där började magen krampa och det som kom ut var vätska. Detta var något av det värsta jag varit med om, inklusive den gången jag hade maginfluensa. Hela kroppen var täckt av svett, magen krampade och jag ville kräkas samtidigt som det bokstavligen rann vätska ut ur mig.

Framöver skall jag ta det lugnare med MCT-olja, när jag doserat 1-2 tsk i kaffet har det inte känts alls.

Någon som har en förklaring till vad som hände? Fick min kropp en fettchock?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah.. bra läxa tycker jag! :o

Lärde du dig något utav det hela?

Grejen är.. att gå "all in" har sina sidor!

Hur mycket vikt förlorade du på det?

Hur mycket var isåfall fettvikt respektive vatten?

Ketonhalt?

Nämenaltså.. LCHF är inte en ytterligare magic kur som kommer att lösa dina viktproblem/världsproblemen!

Lika bra att du testar alla knep som finns inom LCHF-bantning så du kommer ut på andra sidan och så småningom ser helheten.

Det LCHF kan hjälpa dig med är att omvandla din homeostas.. nu blev det såå där himla vetenskapligt och obegripligt igen va?

Det är fortfarande denna bilden du skall ha för ögonen;

LCHF-mat2-ffffff.jpg

Ser du Brain octaine någonstan på bilden så tjoa till!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder kokosolja, som jag tror är lite snällare mot magen. Jag tar 1 rågad tsk, i kaffet på morgon och i te på kvällen. Man bör vara lite försiktig med för mycket.

MCT-olja innehåller vissa fettsyror som inte är vanliga i mat och de kan ställa till det med magen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MCT-olja är visserligen inte socker, men det är ju framrenat ur kokosolja (?) och därmed förädlat så att det inte är naturligt (lite som vitt socker...). Jag har tagit MCTolja, men köpte aldrig mer när flaskan var slut - det är bättre med kokosfett.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men för mycket kokosolja kan ge liknande reaktioner. Jag har last om folk som tillbringat natten på toa efter att ha tagit en matsked eller två av kokosoljan fore läggdags.

Så det varnas alltid för att öka intaget av kokosolja för drastiskt, och att äta det på kvällen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah.. bra läxa tycker jag! :o

Lärde du dig något utav det hela?

Grejen är.. att gå "all in" har sina sidor!

Hur mycket vikt förlorade du på det?

Hur mycket var isåfall fettvikt respektive vatten?

Ketonhalt?

Nämenaltså.. LCHF är inte en ytterligare magic kur som kommer att lösa dina viktproblem/världsproblemen!

Lika bra att du testar alla knep som finns inom LCHF-bantning så du kommer ut på andra sidan och så småningom ser helheten.

Det LCHF kan hjälpa dig med är att omvandla din homeostas.. nu blev det såå där himla vetenskapligt och obegripligt igen va?

Det är fortfarande denna bilden du skall ha för ögonen;

LCHF-mat2-ffffff.jpg

Ser du Brain octaine någonstan på bilden så tjoa till!

Nu var det inte riktigt planerat att öka mängden så här. Jag skulle hälla oljan ur flaskan ner i kaffet och det blev helt enkelt för mycket, med denna upplevelse som resultat. Jag kommer göra slut på flaskan och sedan bara fortsätta med riktig kokosolja. Tack för pekpinnarna iaf ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får samma upplevelse av för mycket kokosfett. Men nu är jag tillvand och jag har ordentligt med kokosfett i maten. Mer än vad som är lchf. Jag har ungefär samma mängd smör. BO använder jag ibland, jag tycker att det är gott att mixa ner i vatten tillsammans med lime. Jag har otroligt trög mage, på detta sätt så håller jag ihåg den på ett lagom vis, samt mängder med olika sorters kål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får samma upplevelse av för mycket kokosfett. Men nu är jag tillvand och jag har ordentligt med kokosfett i maten. Mer än vad som är lchf. Jag har ungefär samma mängd smör. BO använder jag ibland, jag tycker att det är gott att mixa ner i vatten tillsammans med lime. Jag har otroligt trög mage, på detta sätt så håller jag ihåg den på ett lagom vis, samt mängder med olika sorters kål.

BO?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har otroligt trög mage tycker jag du ska prova mejerifritt ett tag. Kör med klarnat smör istället för vanligt smör, och ät bara get- och fårost. Kokosgrädde stället för grädde. Ingen mjölk, fil, glass, yoghurt etc. Om magen kommer igång kan du testa lägga tillbaka, smör, sedan ost, sedan yoghurt. Mjölk ska vi nog inte dricka alls till dess vi kan köpa A2 mjölk i Sverige. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder kokosolja på burk till att steka med, i bakrecept, i kaffet (ibland). Kokosolja är som sagt laxerande, vilket också en msk potatismjöl i ett glas med kallt vatten är. Tar man två skedar potatismjöl blir det bråttom ibland.....Med LCHF med mycket ost kan det behövas lite hjälp på traven! <3  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BO?

Ja det alltmer nedmonterade språket, som nu består av förkortningar är frustrerande.

Loberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att BO betyder "Brain Octane".

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har otroligt trög mage tycker jag du ska prova mejerifritt ett tag. Kör med klarnat smör istället för vanligt smör, och ät bara get- och fårost. Kokosgrädde stället för grädde. Ingen mjölk, fil, glass, yoghurt etc. Om magen kommer igång kan du testa lägga tillbaka, smör, sedan ost, sedan yoghurt. Mjölk ska vi nog inte dricka alls till dess vi kan köpa A2 mjölk i Sverige.

Tack för tipset, trög mage är hemskt. Jag har märkt att ost inte funkar för mig och jag äter knappt mejerier alls. Förutom smör och ghee/klarnat smör. Mjölk, yoghurt och liknande har jag inte ätit på flera år. Men nu ska jag kolla efter får och get ost, ifall jag vill lyxa till det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en häftig reaktion. Jag brukar lägg 2 msk MCT-olja och en msk smör i kaffet och mixa och jag har aldrig fått någon reaktion öht. Men kanske Brain Octane är häftigare för magen än Cocosas MCT-olja som jag använt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg