Jump to content

Hur har era kroppar förändrats av LCHF?

Stefan B

Recommended Posts

Har ätit på detta sätt i mer än 5 år.

Magen har blivit lugn o fin, inga gasutsläpp.

Inga förkylningar, stabilt blodsocker (innan var jag tvungen att äta en massa mellanmål), bättre tandhälsa.

Känner mig mkt mera uthållig när jag tränar (gäller både längdskidor o cykling), är dock lite segstartad, men när jag kommer igång känns

det som om jag kan hålla på hur länge som helst.

Har dock fått ett problem, mina naglar har blivit sämre, skivar sig och går av, så om ngn har ett tips på hur man får bättre naglar,

så tar jag tacksamt emot tips

• Like 7

"det som försvann var "lovehandels" och "gubbtuttar"

Samma här, jag var helt skadefri och en ordinär storlek 38 när jag bestämde mig för LCHF 2009, men begynnande  kycklinglår och bullrôv gjorde jeansen onödigt tajta.

Jag är fortfarande skadefri men numer sitter jeansen helt otajt och riktigt snyggt.

Loberg

• Like 6

Jag började med LCHF för 3 år sedan för att få ner blodtrycket, eftersom jag mådde så dåligt av blodtrycksmedicinerna. Medicinfri efter ca 3 veckor, och blodtrycket då lägre än  med medicinerna.  Beträffande ändringar i kroppsformen, så har det främst varit frågan om rejält minskat midjemått (hade inte så stor övervikt från början). Bysten är oförändrad. 

Den största fördelen som jag ser det är att man aldrig är hungrig, utan har ett jämnt energiflöde hela dagen. Behöver mycket mindre sömn också.

• Like 6

- - -

Har dock fått ett problem, mina naglar har blivit sämre, skivar sig och går av, så om ngn har ett tips på hur man får bättre naglar,

Nässlor! De finns torkade/pulvtiserade i burk. Inte så lätt att få ner dock. Är man beslutsam kan man helt enkelt slamma upp pulvret i vatten och dricka, eller tillsätta till teet. Smakar inte gott...  Jag har börjat göra små aladåber i iskubsformar av silikon: äppelcidervinäger, vatten,salt, gelatinblad och nässelpulver. Vinägern dämpar nässelsmaken rätt bra.

Man börjar märka skillnad redan efter tre dagar med 1 tesked nässlor om dagen. Tycker att håret blivit bättre också- tappat mindre och mindre torrt.

• Like 7

Före LCHF: Mådde bra; på tok för tjock.

Efter: Mår bättre, fortfarande på tok för tjock fast lite mindre.

Skillnader jag märkt: 

kroppsform ungefär samma. Fast jag funderar på om BH-storlekarna krymper (85C förr, 85E nu).

hyn och slemhinnor bättre. Inte acne, inte känsla av täppt I näsan och tjockt slem I svalget. Men förkylningarna är inte färre än förr (de var inte frekventa förr heller)

magen mår bättre; inte förstoppning/diarre, inte gaser.

fingerlederna bättre; förr hade jag antydan till ont I dem; det försvann.

huvudvärk sällan förr, I princip aldrig nu.

klipper naglarna; förr gick de alltid av.

sover bättre.

Att det är gôtt att slippa äta jämt, slippa vara hungrig jämt, slippa tänka på mat jämt, slippa paltkoma...ja det förstår man när man testat. Fast det är förstås svårt att jämka ihop det med omgivningen.

• Like 5

Har ätit på detta sätt i mer än 5 år.

Magen har blivit lugn o fin, inga gasutsläpp.

Inga förkylningar, stabilt blodsocker (innan var jag tvungen att äta en massa mellanmål), bättre tandhälsa.

Känner mig mkt mera uthållig när jag tränar (gäller både längdskidor o cykling), är dock lite segstartad, men när jag kommer igång känns

det som om jag kan hålla på hur länge som helst.

MSM eller organiskt svavel ska vara bra för naglarna. Om du googlar så hittar du en del information om MSM. MSM finns att köpa i hälsokostbutiker. Jag använder det själv, bl a för att det är uppiggande. När jag var tonåring smorde jag in naglarna med ricinolja. Jag vill minnas att det gav starka naglar. 

• Like 2

Jag är tio- tolv kilo lättare. Något kilo till ner skulle inte skada, framför allt estetiskt, men jag tänker inte överanstränga mig för att försöka uppnå det. Kroppen verkar nöjd, kan gå upp eller ner ett kilo, men står stilla över tid senaste året. Har bättre ork och konditionen har gått från helt usel till bara dålig. Skönt att slippa vara hungrig eller sugen jämt, tidigare gick det knappt en rast utan fika eller annat sött. Är den lunch som står till buds alltför olämplig eller oaptitlig, spetsar jag bara teet efteråt med extra grädde och kokosolja, så är det inga problem att stoppa till middagen. Slipper inte förkylningar, vore lite osannolikt eftersom jag både jobbar med barn och har tre barn själv. Däremot upplever jag att förkylningarna sen jag börjat äta LCHF, varit både färre och oftast lindrigare. Upplever också att jag haft mindre besvär än tidigare av min astma och allergi, även om de absolut inte är borta för det. Magen är lugnare, gått från 4-5 tömningar per dag till 2-3, detta utan att jag upplevde magen som något problem tidigare heller. Den torra huden och sprickorna på händerna har jag tyvärr inte märkt någon förbättring av, de är lika illa som vanligt på vintrarna. Möjligen klarar sig läpparna lite bättre mot vinterkylan än vanligt, men inte helt problemfritt. Har ibland besvär med halsbränna, något jag upplever har ökat något. Det är inte stora bekymmer, behöver sällan några medikamenter mot det, men ett obehag emellanåt. De få gånger jag kollat blodsockret har det varit bra, både nu och med tidigare kosthållning.

• Like 1

Före LCHF: Mådde bra; på tok för tjock.

Efter: Mår bättre, fortfarande på tok för tjock fast lite mindre.

Skillnader jag märkt: 

kroppsform ungefär samma. Fast jag funderar på om BH-storlekarna krymper (85C förr, 85E nu).

haha har märkt samma sak, kupan blir större trots omfånget minskar och vikten gått ner...hormonellt skulle jag tro  ;)

Jag har ätit liberal LCHF i 2,5 år. Höll vikten första året men har gått upp fem kg senaste året, fortfarande inom normalvikt dock. Kroppsformen är nog som förut, extrakilon hamnar på magen och "gäddhänget" [emoji19]

Men jag trivs iallafall jättebra med LCHF. Skönt att slippa blodsockerdippar och panikhunger, sover bättre, känner mig lugnare och gladare, mer stabilt humör, ingen antydan till värk i fingerleder, kraftigt minskat knaster i nacken, sällan gaser i magen, inget sötsug, slätare hud, inga munsår, sällan förkyld och då bara lindrigt, starka naglar, en skön känsla i kroppen att den är nöjd. [emoji4]

• Like 3

Hej,

Jag är en man på 34 år. Min kropp har förändrats en del. Dock så har jag aldrig varit överviktig mer än 5-10kg för mycket som mest.. Men vikten är ju numer superlätt att kontrollera med LCHF i kombination med periodisk fasta.. Tex efter Julen när det blivit liiite för mycket av det goda så tar det bara några dagar upp till en vecka att återställa både vikt och välmående.

Förändringarna i kroppen:

Lederna, trots att jag bara är 34 så har jag haft problem med mina leder ända sen tonåren pga överrörlighet och gymnastik/akrobatik som största intresse :). När jag var i 20-års åldern kunde jag inte sitta på en buss i mer än en halvtimme förrän det började stelna till och värka i knäna.. Helt hemskt! Dessa problem är som bortblåsta.

Mycket färre förkylningar, och sen jag förstått hur illa det är att knapra feber-nedsättande alvedon och liknande så är jag ju sjuk mycket färre dagar när det väl brutit ut. Jag antar att man bara drar ut på sjukdomen genom att sänka febern, febern är ju kroppens försvar, den behöver bara sänkas om den är uppe över 40 grader i flera dagar vilket jag antar är extremt ovanligt för normalt friska människor.

Munhälsan. Herregud, mina tänder och mitt tandkött har aldrig varit lyckligare. Tandköttet är platt, rosa och starkt till skillnad mot innan LCHF, då blödde det bara jag åt knäckebröd.. Konstant svullet, rött och inflammerat var det.. *suck* Så sjukt att tandläkarna inte sätter ner foten och säger till på skarpen "DU MÅSTE SLUTA ÄTA KOLHYDRATER OCH SOCKER VARANNAN TIMME OM DU VILL HA NÅGRA TÄNDER KVAR!!"

Naglarna mina har alltid varit starka, men innan LCHF växte nagelbanden ut över halva nageln. Nu ser naglar och nagelband ut som reklam-naglar :)

Ja.. mina lår är smalare även om jag går upp i vikt, så är de liksom mindre svullna.

Min kropp reagerar överhuvudtaget inte alls längre på pollen. Jag har haft plågsam pollenallergi sen barnsben, samma år som jag började med LCHF så uteblev pollenallergin och har inte kommit tillbaka :)

Min tidigare kropp behövde tarm-tömmas minst 2-3 gånger om dagen, oftast lite mellanlöst eller nästintill diasådär, dessutom urinerade jag 10-15ggr om dagen (pre-diabetes?) Nu är avföringen fast och fin för det mesta, dock så får jag ofta jättelöst som vatten efter en 24h fasta, fast det gör inget då både jag och magen mår prima efter en fasta.

Min kropp är nu en fungerade förbränningsmaskin med effektiv bränsleförbrukning som vet hur den ska göra sig av med överflöd och hur den ska få mig att öka intaget när det behövs. Jag är ALDRIG trött på dagarna förutom när jag är sjuk i förkylning eller feber eller liknande. Huvudet är lugnare, magen är helt tyst och lugn (om jag inte ätit kryddigt :)).

Herregud, vet inte om orkar skriva mer, i stort sett alla vanliga välfärdsproblem är borta, tyvärr har jag fått Rosacea på kinderna sen nåt år tillbaka fastän jag äter ute bara 3-4 ggr/år, väljer bort så många e-nummer som möjligt och äter ganska strikt glutenfri LCHF alla dagar i veckan.. Äter d-vitamin, magnesium, zink och omega3 också.. Fattar inte var Rosacean kommer ifrån!

• Like 3

• 1 month later...

Började med LCHF för 3,5 år sedan för att gå ned i vikt. Gick bara ner ett par kilo men är inte överviktig. 68 kg på 170 cm.

Det som jag märkte först var att ledvärken försvann från alla leder och knäna mest.

Sedan försvann Rosacea och herpes. Även "bubbelmage" försvann med vetet. Blodtrycket gick ner till ca 110/70.

Får inga förkylningar alls numer!

Sista positiva upptäckten är att min autoimmuna sjukdom i lungorna - Sarkoidos - har förbättrats. Min syreupptagningsförmåga har ökat från ca 70% till 88% av normal för min vikt och ålder!

• Like 4

har bara kört i sex veckor. behöver inte gå ner i vikt. Jag jobbar hårt med kroppen och tränar även vid sidan av detta, så det mesta jag väger är styrka. Har eventuellt tappat något kilo, vilket antagligen mest är vatten som har gått ur med kolhydratdepåerna.

I början kände jag mig urlakad, men nu är styrkan tillbaka i överkroppen. Benen är fortfarande lite sega, men kommer förhoppningsvis igång som förr de med. Jag kräver en hel del av benen som dansar mycket, så de får lite mer tålamod. men ibland på kvällarna är det segt att ha 127 trappsteg hem från tåget. Det brukade det inte vara, men det är väl bara att vänta ...

Den stora anledningen är att jag bytte till LCHF är för att jag vill bli bättre i huden (det har en egen tråd här), och det verkar, ta-i-trä, som om det har börjat ge resultat. En kul "bieffekt" är att jag tror att fettet i kosten smörjer stämbanden. Har inte lagt någon tid på att träna sång på länge, även om jag tidigare tog lektioner och skolade rösten. Häromdan testade jag, för att det kändes bra i halsen, och jag har en halv ton mer än vanligt på höjden. Klart oväntat och jag vet inte om det har med kosten att göra heller, men varför inte? (Kanske ska höra om jag får vicka i operakören någon kväll, haha.)

• Like 2

Nu har jag ätit LCHF i mer än 1,5 år och det slog mig i helgen att jag inte längre behöver stirra ut rakt fram när jag åker buss, för att undvika åksjuka. I hela mitt liv har jag haft en åksjuka från helvetet. Nu klarade jag att sitta längst bak i bussen och inte titta ut alls i 35 minuter utan minsta känsla av illamående. Innan kunde jag inte ens skriva ett ord i ett sms. Vet såklart inte om detta är LCHFs förtjänst, men har sedan starten upptäckt många förbättringar av hälsan och måendet.

Ibland känner jag att jag i mitt nya LCHF-jag vill återuppleva om delar av mitt liv och träffa gamla vänner jag inte längre har kontakt med. Vaknade nyss till och drömde om några gamla bästisar, kanske dags för en återträff.

Nån annan LCHFare som delar ovanstående två fenomen med mig?

• Like 1

När jag började med LCHF för 5-6 år sedan var jag dels smal (BMI under 20) dels frisk. Det enda jag tyckte var besvärligt var att jag verkade känslig för laktos, och en del frukt och grönsaker. Ballongmage brukar det kallas i reklamen. Det blev också värre med åren.

Numera (kör rätt strikt sedan 3 år tillbaka) märker jag följande:

- ingen ballongmage, jag kan äta alla typer av grönsaker som jag vill äta (ovanjords, ibland morötter, rättika) och tål alla mejeriprodukter

- har aldrig värk i lederna, det var inget stort besvär tidigare heller, men för 10-12 år sedan började jag känna av höfterna, och jag hade tidigare lite artroskänningar i ett finger

- är mjukare i kroppen, har aldrig varit mjuk i kroppen tidigare, men nu kan jag utan problem stå på huk, vilket var jobbigt förr, är allmänt mindre stel

- jag kommer inte ihåg när jag var riktigt förkyld senast, kanske nån gång under 2013, kanske tidigare

- jag har riktigt ljus hy, men tål solen mycket bättre nu, det var flera år sedan jag upplevde att jag brände mig av solen

- har mycket mindre "knaster" när jag rullar på axlarna nuförtiden

- jag har inte haft mycket celluliter, men numera får jag leta för att hitta dem

Det är intressant att inse att sådant som man trodde hörde till åldern eller sådant man trodde var medfött faktiskt kan förbättras på gamla dar.

• Like 3

Tjock som en smock var jag. Det förklarade en del av hälsoproblemen.

Och så började jag bli till åren. (Drygt 40) Det förklarade resten.

• Knävärk.  80% borta. Och nej, det var inte vikten, det försvann långt innan det.
  • Ledvärk. 100% borta.
  • Naglar tunna som papper. Kan numera använda sem som skruvmejslar och måste fila ner dem med fotfil..
  • Snustorr hud. Har fått slänga alla handkrämerna jag hade överallt.
  • Torrt hår. Kan praktiskt taget tvätta håret med diskmedel utan att det blir torrt.
  • Magproblem; stressmage, tålde inte nötkött eller kryddor, hade kunnat driva en liten gas-bil med mina egna utsläpp. Känner mig lite som en prinsessa numera.  ;) 
  • PMS av värre sorten (tänk 1-2 dagar morrande varghona och 1 dag gråtfärdig hormonhög i ett hörn). Redan första månaden. Trallande glad och därför kom den mensen som en överraskning.
  • Avgrundsdjupa vinterdepressioner med självmordsfantasier och hela klabbet. 5 helt depressionsfria år. Sista vintern svår men misstänker den påbörjade menopausen.
  • Flunsor och snuvor varje år, ni vet, så som alla får.. Det hör ju till?  Känner av ibland men är nästan alltid frisk nästa morgon. Kanske 2 sjukdagar om året?
  • Ett godissug som var konstant, susade i huvudet från sisådär klockan 10 tills jag gick och lade mig. *poof* Som bortblåst.

Ah. Ja just det ja. Jag gick ner 25 kilo också. Gick upp 12 när hormonerna började krångla men der är väl smällar man får ta. Har inte lust just nu i mitt liv att inkorporera längre fastor och det verkar tyvärr vara det enda som biter på fläsket. Jag tränar hårt 3 gr i veckan och då blir det för meckigt, just nu, att få till fastor emellan.

• Like 5

Började med LCHF 2009, på allvar 2010. Numera rätt liberal (40-50g kh/dag). Minskat 20-25 kg i vikt. (158 cm 65 kg) Det märkliga med viktnedgången den här gången är att det är midjemåttet och magen som har minskat, bysten håller sig kvar liksom rumpan. Alltid tidigare när jag gått ner (jojo-bantat i 30 år) har rumpan och bysten försvunnit, men midjan varit i princip oförändrad. Som 56-åring har jag äntligen en kvinnokropp med rumpa och midja - slipper köpa byxor på herravdelningen.

• Like 3

Ätit LCHF i perioder under lång tid, med återfall till kolhydratstinn måltidsordning under stressiga perioder.  Nu har jag trots stress ätit strikt LCHF i 8 månader.  Jag har gått ner ca 15 kg,  de sista sex veckorna har vikten stått still, i princip, men jag har minskat rejält i klädstorlek trots det.  Kläder som var rejält för trånga för två månader sedan kan jag nu ha.

För mig blev det sämre sömn, och lägre fysisk kapacitet i ett halvår, men de två sista månaderna har det rättat till sig.  Jag mäter inte om jag är i ketos, men teoretiskt sett borde jag vara det nästan hela tiden, vid sporadisk mätning med Ketonix visar det på ketos.  Äter inte frukost, håller 16:8 de flesta dagarna.

Jag är klarare i huvudet, har alltså minskat i vikt, och nu fått tillbaka den goda sömnen och förmågan att spurta i spåret.  För mig är det den mentala biten som är överlägsen.  Jag saknar inte eftermiddagsdimman alls.  En tendens till urininkontinens är också spårlöst försvunnen.

• Like 2

Jag gick inte ner ett gram på 3 år hyfsat strikt LCHF, men minskade 2 storlekar... När jag lade till 5:2 med 20-22 timmar endast kalorifri dryck 2 dagar i veckan tog jag 1 kg per månad i 9-10 månader. Sedan dess har jag varit viktstabil trots att jag varit mer än väl liberal ibland

• 4 weeks later...
  • 7 months later...

Har lagt märke till att mina fingrar och handflator inte längre blir skrynkliga vid bad. Blev många timmar på äventyrsbad igår med barnen och huden var ändå slät och fin :) Fortsätter det såhär får jag väl snart superkrafter :D

• Like 5

• 2 weeks later...

Kört LCHF till och från sedan 2008. Jag är 35 år, 177 och lite smått överviktig.

Fördelar jag märkt:

- Allmänt piggare

- Sötsug försvinner, mycket lättare att strunta i att äta ur godispåsen, fikat eller chokladasken som ställs fram

- Mätt under längre perioder. Behöver inte längre äta var 3e timma utan kan gå 5-6 timmar. Äter bara lunch och middag. Ibland något litet mellanmål t.ex. ett ägg eller några mandlar.

- Superhungern kommer inte och anfaller som den gjorde förr, den som gör att man nästan mår illa av hunger :)

- Migränanfallen minskar från 5-6 ggr / år till 2-3

- Vikt- och måttminskning

Tyvärr är min mage ungefär likadan som när jag inte kör LCHF. Lite för lös och får gå 3-4 ggr per dag. Håller på att testa ta bort mejerier och magnesiumkosttillskoten men har inte kommit i mål ännu med det.

• Like 1

• 1 year later...
On 2016-03-28 at 16:13, evadal0708 sade:

Började med LCHF för 3,5 år sedan för att gå ned i vikt. Gick bara ner ett par kilo men är inte överviktig. 68 kg på 170 cm.

Det som jag märkte först var att ledvärken försvann från alla leder och knäna mest.

Sedan försvann Rosacea och herpes. Även "bubbelmage" försvann med vetet. Blodtrycket gick ner till ca 110/70.

Får inga förkylningar alls numer!

Sista positiva upptäckten är att min autoimmuna sjukdom i lungorna - Sarkoidos - har förbättrats. Min syreupptagningsförmåga har ökat från ca 70% till 88% av normal för min vikt och ålder!

• Like 2