svartamalin34 Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Hej! Jag har en boyfriend som fått statiner utskrivna efter sitt senaste kolesterolprov. Han är mycket tveksam till att ta dem men läkaren säger att det är motiverat bland annat pga att han har ett litet plack i en blodåder i halsen. Upptäcktes efter ultraljud. Han har ätit LCHF i flera år men har lite höga triglycerider och lite lågt HDL. Han är pigg och rask och löptränar ca tre gånger i veckan. Och han mår bra, säger han. Här kommer hans värden: Kolesterol 6,3HDL 0,84LDL 4,5LDL/HDL 5,4Triglycerider 2,33ApoA1 1,3ApoB 1,4ApoB/ApoA 1 ,1 Vad har han för alternativ? Finns det några trix för att höja ett lågt HDL och sänka triglycerider? Han äter ganska strikt LCHF men tar gärna några glas rödvin och snusar ganska mycket. Han ska träffa en dietist snart men har inga större förhoppningar på vettiga råd från hen. Lever han farligt om han säger nej till statinerna? Tacksam för råd från er på forumet. mvh svartamalin34 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Jag tycker det är lite märkligt att han har så höga triglycerider på LCHF-kost. Har du läst det här? http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svartamalin34 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Jo, både han och jag har läst det som Kostdoktorn skriver om kolesterol. Det är ju det som förvånar, att tri är högt och HDL så lågt på LCHF-kost. För de flesta blir ju dessa värden bättre med LCHF. Men vad göra? Ta statiner, börja äta fettsnålt eller ändra hans LCHF-kost på något sätt. svartamalin34 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Statiner påverkar över huvud taget inte triglycerider så det finns ingen som helst anledning att äta dem därför. Äter han nån medicin? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svartamalin34 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Nej, han tar knappt ens en alvedon. Men nu är han jätteorolig över att kanske bli tvungen att ta en medicin med stora potentiella biverkningar. Statiner låter ju inte kul, men risken för infarkt är ju inte heller något att leka med. svartamalin34 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Då undrar jag hur han äter? Hur ser en vanlig matdag ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svartamalin34 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Frukost: ägg o bacon Lunch/middag: kött eller fisk , ofta blomkål, broccoli och en fet sås vid festliga tillfällen lchf-efterrätt eller mörk choklad. svartamalin34 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Varför tycker läkaren att det är bra att han trycker ner sitt redan låga HDL ännu lägre ? Hur åt han innan LCHF ? Kan placken vara gamla synder? Har ni kontrollerat inflammationsmarkörerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Det ser ju inte ut som speciellt mycket fett, men det står ju å andra sidan inga mängder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Hur mycket mejeri blir det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svartamalin34 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Blir HDL lägre av statiner? Placken kan väl kanske vara gamla synder, har ingen aning. Vad är inflammationsmarkörer ? Men finns det ingen mat eller naturmedel som höjer HDL eller sänker tri? Tacksam för tips. svartamalin34 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svartamalin34 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Jo, jag tror att han äter mycket mejeri. Ost i omeletten, grädde i kaffet och gärna såser med ost i. svartamalin34 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Använd kostbevakningen.se och skriv in vad han äter en vanlig dag. Ibland tror man att man äter en viss mängd, men det är inte alltid det stämmer när man kollar. Vet av egen erfarenhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svartamalin34 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Tror du att han får i sig för lite fett? Ja, det kan ju vara värt att kolla men jag vet inte om jag tror på det. Men tack i alla fall! Ska be honom kolla. svartamalin34 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Jo, jag tror att han äter mycket mejeri. Ost i omeletten, grädde i kaffet och gärna såser med ost i. svartamalin34 Testa att sluta med mejerierna helt och så mer gröna ovanjordsgrönsaker, olika sorter, stora sallader. Normalt går ju HDL upp med LCHF och triglyceriderna sjunker till riktigt bra värden. Väldigt konstigt! Äter han verkligen LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Ja, statiner sänker kroppens produktion av kolesterol så mängden kolesterol sjunker. Skillnaden på HDL och LDL är inte kolesterolet för det är och förblir det samma just kolesterol. Skillnaden är i vad och vart kolesterolet transporteras. HDL är en sorts båt som går från cellenerna. LDL är en annan båt som går till cellerna. Kraftig förenkling. Inflammationstest är bla sänkan, med det finns andra. Teorin är att med lågt kolesterol pågår det kanske en inflammation någonstans som kräver mycket kolesterol i cellerna. Jag skulle ta bort alla mejerier, mejerier är inflammationsdrivande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svartamalin34 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Jo visst äter han LCHF, ganska strikt också, men det är nog mycket mejerier. Ska ge honom rådet att sluta med mejerierna och ta nytt prov, Han tog sitt prov utan fasta, förresten. Doktorn sade att det inte spelade någon roll. Lite konstigt, eller hur+ svartamalin34 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Suck, vad jag blir trött på läkare ibland. Det klart att det ska vara ett fasteprov. Vet inte om det stämmer men nånstans har jag läst att man t o m behöver längre fasta när man äter LCHF 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Sambandet mellan hjärtproblem och mejeri: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet En svensk studie där man har som hypotes att det är sockret galaktos som är boven. Den Nyzeeländska forskaren Keith Woodford forskar på kasein och menar att det är problemet. De är överens om att mjölk är problematiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Om han nyligen ätit en fettrik måltid så kan det förklara det höga TG-värdet, för fetterna från maten cirkulerar innan de förbränts eller lagrats. Ett eller ett par fastande prov med kanske några veckor emellan hade jag rekommenderat innan han beslutar någonting alls. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svartamalin34 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Ja det låter ju vettigt att ta nya prover (fastande)innan han börjar ta statinerna. Att minska på mejerierna låter också som en bra åtgärd. Tack alla, för era tips. svartamalin34 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Återkom gärna här när han tagit nya prover. Det vore intressant att veta om det ser annorlunda ut när han är fastande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svartamalin34 Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Ska göra det! Tack för alla goda råd! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Att ta kolesterolprov utan fasta är ju fullständigt idiotiskt och att dessutom förskriva medicin på såna tokvärden är ta mej f..n kriminellt! För många år sedan läste jag nånstans att ellsehåeffare behöver fasta längre för att få rättvisande värden så för säkerhets skull äter jag inget efter lunch dagen före ett prov 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Triglycerider utan att vara fastande är bara att man mäter senaste måltiden! Hans låga HDL och höga andel APOb är dock fortfarande ett bekymmer! Kan tyda på högre alkohol och tobakskonsumtion.. och för lite motion! Se till att ta ett fastande prov.. minst 12 timmar så man kan utesluta hypertriglyceridemi! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Martina skriver om inflammation idag. http://martinajohansson.se/inflammation-overvikt-jarn/#comment-16032 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts