Annna Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Min pappa får sondmat. Innehållsförteckningen börjar: Vatten, Maltodextrin... Någon som vet - vad är maltodextrin och vad gör det i sondmat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariah Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Det är en typ av socker. Sondmaten är säkert utarbetad så att den ska motsvara "tallriksmodellen". https://sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin http://matmedicin.blogspot.se 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annna Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 När jag googlade fick jag upp massa "energidrycker", och förstod det som något som höjer blodsockret mycket snabbt - det låter inget vidare för en sängliggande... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Maltodextrin kan vara gjord av vete. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariah Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Nej, det finns ingen anledning att en sängliggande ska få turbobränsle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Finns olika sondmat, kräv annan. Vården har nåt som heter e-kost om jag minns rätt, kolla upp det. Borde kunna fås i sond. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annna Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 Vad betyder e-kost? Finns det att läsa om någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annna Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 Dietisten säger (enligt min mamma) att maltodextrinet behövs i maten för att inte blodsockret ska sjunka på natten... Kunde det inte vara bättre att ge honom mat som stabiliserade blodsockret istället?? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Maltodextrin är en kolhydrat som består av långa kjedjor av glukos. Det är en av de snabbaste kolhydraten man känner till och används ofta som referens vid GI mätningar. Ett par timmar efter förtäring kommer normalt en dipp i blodsockret eftersom det skjuter i höjden först. Det är billigt och finns i nästan allt onyttigt som kakor och godis men också i sondmat, välling och vissa dietpulver. Ett annat namn på maltodextrin är dextros, de där energitabletterna man kan köpa i godishyllan. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Vad betyder e-kost? Finns det att läsa om någonstans?e-kost är energirik kost, läs mer här http://issuu.com/workbox/docs/kostp__rm_hemsida?e=1309728/9108758 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annna Posted February 3, 2016 Author Share Posted February 3, 2016 Tack för alla svar! Jag ska kolla upp det där med e-kost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Ja jag tror det är bra att kolla. Av "standardkosterna" i vården verkar e-kost vara den som är mest LCHFish. Håller tummarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 http://scanorganics.com/vara-produkter/proteindryck/ Den här näringsdrycken tycker jag verkar som ett bra val, utan en massa tillsatt socker. Buljong kokt på ekologisk kyckling, med alla aminosyror och bra fett. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annna Posted February 3, 2016 Author Share Posted February 3, 2016 Tack Syster, den ser ju väldigt trevlig ut! Önskar bara att det kunde gå att rådgöra med dietisten, för att få fram den mat som passar honom bäst.... Pust 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts