timotin Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Jag och min man är på väg att ge upp lchf för barnens del. Det faktum att ketos sabbas hela tiden pga att skolan stjälper i ungarna potatisbullar med sylt och liknande varenda dag - och sedan kommer de hem och äter sig mätta på fett, grönsaker och kött/fisk (dvs de vräker i sig - de har ju varit hungriga!) - det gör att vikten går fullständigt åt pipsvängen. Vi har hållit noga på Monique Forslunds kostråd och trots detta, vägen dottern mer än någonsin. Det är självklart inte Forslunds fel utan skolmatens, men kombon funkar uppenbarligen inte. Att ändra skolmaten är ett evighetsprojekt - har hört att det finns de som lyckas övertala skolköket att köpa in Bregott istället för margarin men att det tagit så mkt energi att det knappt var värt besväret. Kan någon ge mig ett vettigt råd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Så lösningen på att de är känsliga för kolhydrater är att ge dem mer kolhydrater? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Kan ju inte vara dåligt att barnen äter riktig mat hemma. Försök se till att de går hemifrån mätta på en fettrik frukost klarar de säkert dagen bättre, inte lätt jag vet..mina egna barn har aldrig gillat frukost 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Det råkar inte vara så att de har egen peng i fickan och går och köper nåt sött själva under skoldagen? Jag har sett skolbarn äta godis på vardagar utan föräldrarnas vetskap. I så fall säkrast att barnen inte får ha pengar med sig. Istället för pengar kanske man kan skicka med bitar av t ex ost, korv och grönsaker. Gärna lite extra så de kan bjussa kompisarna. Jag tycker ni ska prata med skolan om problemet och försöka få dem att ändra skolmaten. Barnen ska åtminstone få justera fördelningen själva genom att själva få ta mera pålägg, kött, grönsaker och sås, och mindre potatis, ris, pasta och bröd. Och det ska inte vara söta drycker. Jag har själv tänkt vara med mina barn i skolan en hel dag snart. Kommer då att ha stenkoll på maten och anteckna mycket. Ifall skolan hänvisar uppåt i organisationen så tar man synpunkterna uppåt. Skolan ska inte tvinga till mat som är dålig för barnen, med ursäkter om att maten ska vara god eller följa några riktlinjer från ovan. Exempel från mina barns skola: - mannagrynsgröt med sylt till frukost, varpå allt påläggskött, ost och päronbitar blir liggande, - mellanmjölk, margarin, - måste ta mycket pasta, potatis och ris, - måste ta mer bröd för att få mer pålägg, - pannkakor med sylt, ingen grädde, - personalen pratar entusiastiskt om mannagrynsgröt och pannkakor, som om de är stolta över sin generositet, - fruktfrossa till mellanmål, - får inte ha med ost, korv eller grädde till fruktstunden på förmiddagen, - barnen klagar ofta på magknip efter skolan. Det blir totalt sett en väldigt väldigt dålig kost som bäddar för hål i tänderna, ibs, adhd, stök och bråk, allergier, dåligt immunförsvar, dålig koncentration, diabetes, övervikt, cancer, etc etc. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Jag hoppas att kostdoktorn eller någon annan med hyfsad dignitet kan få till ändring i skolan och offentliga sektorn. För just nu verkar man inte ha några andra riktlinjer än livsmedelsverkets, och så skyller man på dem, och tolkar dem på sätt som gynnar ens budget på kort sikt. Man förstår inte långsiktiga värden och kostnader. Det måste bli tydligt att detta är ohållbart, och man måste få till andra tolkningar eller riktlinjer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Tråkigt läge. :/ Klart att man önskar att skolan/skolor/skolpolitiker/politiker/m.fl. ska komma till insikt och agera på det. Men under tiden, skulle det gå att få ett "recept"/ett utlåtande från en läkare. Om att t.ex. inte äta skolmaten utan endast mat medtagen hemifrån (eller/och att ska äta smör istället för margarin, ska undvika pasta/ris/potatis/bröd och istället äta mer kött/fisk/fågel, grönsaker och fett)? D.v.s. ... Om man hittar en lämplig läkare som är någorlunda insatt och har ett en ok förståelse för kostens påverkan på människokroppen. Kanske finns det möjligheter att se om andra föräldrar till barnen på samma skola tillsammans vill försöka starta en grupp (gällande kost & hälsa i skolan) som i sin tur kanske kan lägga tryck på skola/kommun? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Jag skulle rekommendera dig att fortsätta med lchf/paleo hemma så mycket det bara går. Varje måltid barnen inte äter kolhydrater, är ett steg i rätt riktning. Tala med barnen om vad som är rätt och fel att äta, vad som händer i kroppen när man äter det ena och andra. Titta på Kostdoktorns filmer tillsammans t ex, pausa, backa, förklara igen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Väldigt intressant dilemma. Problemet är som du antyder att barnen åker insulinbergochdalbana. Med ryckig hunger och tidvis mycket insulin. Det låter som att de äter mycket kolhydrater och mycket fett och då får man tyvärr med insulinet inlagring av båda som fett. Nu ska jag svära i kyrkan .. om du inte kan styra bort kolhydraterna (med följande insulinpåslag) kan en strategi vara att ge så fett- och kolhydratfri mat som möjligt hemma. Dvs grönsaker och lagom protein, punkt. Tyvärr riskerar det då att bli för lite fett för hälsan och då kan man titta på att frukosten. Som vanligt, om man får frukosten rätt och ett fett mellanmål innan lunch har man i vart fall fördröjt första insulinpåslaget. Omelett som man rör ut det smälta smöret i så det tas upp av äggsmeten och ost är ju bra. Kan man få dem att äta mycket råkost med olivolja (får man väl köpa själv) till maten i skolan så att det blir mindre pasta/potatis/bröd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Det finns en massa olika specialkoster på skolorna. Mitt råd prata med Kostchef och skolchef om att få en specialkost som utesluter makaroner, ketchup pannkaka och sylt. Hänvisa till att barnen mår dåligt av socker och vetemjöl och att de får svårt att koncentrera sig vilket påverkar skolresultaten negativt. Argumentera/ta upp frågan på många olika skolmöten. Jag vet att det är svårt och jobbigt men alternativen är oftast sämre, lycka till. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Jättejobbigt med skolmat :-( Mitt yngre barn som är 12 har ett läkarintyg på att hon inte kan äta vete (hon får utslag av det), så det hjälper ju mycket. Mitt äldre barn är 17, så hon skippar skolmaten nästan helt istället (äter ibland av salladen och kött/fisk). Vi har pratat så mycket om LCHF hemma att båda barnen vet vad man ska undvika. Jag har sagt åt barnen att alltså fuska med skolmaten så mycket dom vill. I den yngre dotterns klass var det ett tag mycket diskussioner på föräldramöten om att barnen inte dricker mjölken (det finns bara fettfri mjölk) och tar vatten istället. Jag har sagt åt dottern att hon absolut inte ska dricka av skolmjölken utan ta vatten istället - sedan får hon ekologisk, gammaldags helmjölk hemma :-) På veckosluten äter vi "lunch" vid femtiden på kvällen, äldre dottern har slutat äta frukost (det äter inte jag heller) och dom klarar sig alldeles bra, så jag tycker inte det är så farligt om dom är lite hungriga i skolan och lämnar bort maten. Ett tag hade barnen med sig ägg/smör/LCHF-bröd till skolan. I Finland får man specialmat bara om man har ett läkarintyg eller om det är ens religion eller om man vill ha vegetarisk mat. Inga diskussioner med skolan hjälper :-( Eftersom vi som äter LCHF ändå blir beskyllda för fanatism, så borde vi kanske registrera oss som en religion istället Liksom, "min religion förbjuder mej..." argumentet går bättre hem hos myndigheter. Här kommer ett jättebra och urenkelt recept på LCHF-bröd: 4 ägg 1 burk (150-200 g) fet yogurt (minst 5% fett t.ex. grekisk) 3 dl mandelmjöl 6 msk sesamfrön 4 tsk bakpulver 4 tsk fiberhusk (psyllium) 300 gram riven ost (finriven, annars blir det lite klumpar) Blanda ägg, yogurt och den rivna osten Blanda mandelmjöl, sesamfrön, bakpulver och fiberhusk Häll mjölblandningen i äggblandningen Forma små bullar (16 stycken) och sätt på bakplåtspapperpå bakplåt Grädda i ugn ca 15-20 minuter i 180-200 grader 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Kämpa gärna för en bättre kost men om du inte orkar stånga pannan blodig mot paragrafryttare så är jag nog mer inne på att gå på Erik 2's linje. För att minimera effekten av lunchen kan du antingen A ge barnen en fettrik frukost med så nära noll i kolhydrater som möjligt vilket ger ett lägre insulinpåslag av lunchen, eller B låta dem helt sonika hoppa över frukosten helt. Det är möjligt att de inte klarar det men om du serverar dem ett strikt LCHF mål till middag kanske en ketochokladboll innan nattningsrutinerna så kanske det kan funka. Om du går på linje A så kanske de inte äter så jättemycket till lunch och då kan du se till att ge en middag med mycket gröna grönsaker/blad och normal proteinmängd och lite fett. Om du går på linje B så kan du ge vettig LCHF-middag med gröna blad, broccoli mm. Du kan också skicka med dem nötter som mellanmål om det går. Hur du än gör så, lycka till! I båda fallen gäller vettiga matvanor på helgerna. Då har du möjlighet att kompensera för de taskiga luncherna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted March 2, 2016 Share Posted March 2, 2016 Nu har jag inga barn (tack gode gud för det!) men jag hade totalvägrat låta barnen äta sån skit varje dag! Det är ju för fan helt sjukt! Jag hade gått till högsta instans med näbbar och klor! Orkar man inte det så kanske man ska fundera på att jobba lite mindre och engagera sig lite mer i sina barn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts