Mitsy123 Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Min sambo var på årlig hälsokontroll idag och hade i det mesta bra värden. Dock var kolesterolvärdet lite högt. Kan inga siffror. Han har ätit statiner men slutat med detta då han tycker sig höra att det är för mycket biverkningar. Jag äter lchf sedan snart ett år. Gått ner 15 kilo och mår superbra! Min sambo äter det mesta av det jag lagar men äter fortfarande havregrynsgröt, någon enstaka macka, apelsiner, potatis. Väldigt lite av allt detta men ändå. Själv äter jag ganska strikt lchf. Kan det vara så att kombinationen av min kost med mycket mättat fett och hans intag av kolhydrater gör att kolesterolvärdet ej går ner?? Margareta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Att kolesterolet var lite högt säjer ju ingenting. Vilket eller vilka värden var lite högt? Så det vore bra att se siffrorna 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Kan det vara så att kombinationen av min kost med mycket mättat fett och hans intag av kolhydrater gör att kolesterolvärdet ej går ner?? Troligtvis inte, utan troligtvis tvärt om!? Om han inte ätit det du lagat så skulle det väl ha blivit ännu mera kolhydrater, eller? Om han inte är diabetiker eller behöver/vill gå ner i vikt så är det sällan någon större finess att vara strikt. Det är ju inte kolhydrater per se som driver upp kolesterolvärdena utan metabola problem oftast orsakade utav hyperinsulinemi/insulinresistens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitsy123 Posted February 3, 2016 Author Share Posted February 3, 2016 men jag tänker så här: äter man kolhydrater är det bättre med inte så mycket fett. Äter man fett skall man hålla nere kolhydraterna ordentligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitsy123 Posted February 3, 2016 Author Share Posted February 3, 2016 Har inte fått siffrorna än men jag vet att han har haft lite för mycket av det dåliga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 men jag tänker så här: äter man kolhydrater är det bättre med inte så mycket fett. Äter man fett skall man hålla nere kolhydraterna ordentligt... Reglerar inte det sig självt? Dvs iomed att han äter den maten som du lagar så äter han ju inte lika mycket kolisar som han skulle gjort annars.. och han äter väl inte långt över sitt kaloribehov? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Här en tråd i ämnet från häromdagen. http://forum.kostdoktorn.se/topic/7874-statiner-eller-is-i-magen/?hl=kolesterol 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Människans naturliga kost är en blandning av protein, kolhydrater och fett. Så en relativt hög procent av alla tre är inget konstigt som man i sig blir sjuk av. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted February 4, 2016 Share Posted February 4, 2016 Det är ju inte kolhydrater per se som driver upp kolesterolvärdena utan metabola problem oftast orsakade utav hyperinsulinemi/insulinresistens. En annan sak som kan driva upp kolesterolvärdena är hypotyreos. Högt kolesterol är ett kardinalsymptom på just hypotyreos, vilket har glömts bort idag. Man kan naturligtvis ha högt kolesterol ändå, men det är en mycket bra idé att kolla upp sköldkörteln. TSH ska ligga under 2,5 (under 1 vid behandling) medan både T3 och T4 bör ligga i övre delen av referensintervallet. T3-värdet bör vara ungefär en tredjedel av T4-värdet. Många läkare kan dock inte tolka provsvaren utan tror att allt inom referens är toppen, så det gäller att be om siffrorna och kolla själv (om du inte får dem per automatik). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts