Jump to content

Definition "strikt" LCHF?


LottaJ
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jag tror vi alla har lite olika definitioner om vad som är liberal LCHF, strikt osv.

Vad tror ni om följande definition?

 

Superstrikt LCHF < 5g kh/dag

Strikt LCHF < 20g kh/dag

Moderat LCHF <50g kh/dag

Liberal LCHF < 100g kh/dag

 

Vi kanske inte behöver etiketter på hur många kolhydrater per dag vi äter?

Vi äter ju LCHF i samma anda: rena, näringstäta livsmedel med bra fetter!

Eller, trampar jag folk på tårna med att dela in i olika kategorier?

Det kanske inte ens behövs?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är bra att ha lite siffror kring kolhydraterna - då är det lättare att se varför det sker/inte sker exempelvis viktnedgång. Själv vet jag att om jag lägger mig på superstrikt eller strikt nivå (under 20 g/dag) kommer jag att minska i vikt. Jag håller vikten och kan i princip leva helt normalt med moderat LCHF, det har jag nu gjort i några år med lite avsteg till liberal (eller tom mycket liberal) under semester.

 

Jag tycker att det är kul och bra med kategorier, det hjälper mig att hålla koll. Idag har jag varit på superstrikt nivå, igår likaså, i morgon kommer jag sannolikt att ligga på moderat nivå  (ska ut och äta) osv - det är lättare att ha koll, när jag tänker så.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan vara onödigt att sätta namn på det, däremot kan man ju gärna definera hur lite kolhydrater man behöver äta för att gå ner i vikt, behålla vikt, må bra, om man tränar eller om man tränar mycket. 

 

 

 

Ja, det kan det vara.

Det är ju olika för olika personer, en del behöver nog vara "superstrikta" för att gå ner i vikt, emedan en del går ner i vikt på "liberal" nivå, men absolut, för att undvika missförstånd, så är ju siffror alltid bäst!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är bra att ha definition för olika steg, det finns ju i tidningar och media nyheter om olika vetenskapliga studier som man påstår gälla LCHF, men om man tittar närmare kan det vara fråga om LCHP eller man har ätit nästan lika mycket kolhydrater som Livsmedelsverket rekommendationer ger. Sedan är det en annan sak hur vi personligen äter, vi kan ju äta olika på olika dagar också.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på hur mkt kolhydrater jag kan tänkas få i mig per dag. Jag har inte satt mig in i räknandet för att jag vill försöka gå på känsla. Men så klart vore det skönt att få en check på det. För att faktiskt veta hur mycket kolisar som slinker ner.

Alla ni som vet ungefär hur man räknar får väldigt gärna ta en titt på hur min "dag" kan se ut.

Frukost 2-3 stekta ägg och ett halvt paket bacon. Te eller lite kaffe med en skvätt grädde.

Lunch 3 skivor tunn parmaskinka ca 7 blad spenat 2 skivor röd paprika och 2 skivor gräddost.

Middag 1 bit fläsk karré med grön sallad 3 blad och grön paprika 2 skivor. Till köttet sås på creme fraishe med vitlök peppar och salt.

Dricker mycket vatten och te under dagen. 

Så hur mycket kolisar tror ni jag får i mig på en dag? och per måltid.

Tycker att jag äter mindre än förr. 

Står nu på en platå och suckar.

Kom gärna med synpunkter och förslag för bättre resultat förutom träning? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag la in det lite snabbt i Shape up och fick fram följande:

 

1325 kcal

Protein 91 g

Kolhydrater 13 g

Fett 101 g

 

Då räknade jag på 3 stekta ägg och 4 skivor bacon, 30 g skinka (vet inte hur mycket en skiva väger), ostskivorna 30g, fläskkarrén 150g och 1 dl cf. Paprikaskivorna 30g för 2 skivor.

Sen steker du kanske i smör också? Då blir det ju lite mer fett. Och mjölk/grädde i kaffe och te är inte med.

 

För att bryta platån behöver man ibland "chocka" kroppen lite. Är det inte med träning blir det med kosten. 0:a kolhydrater ett tag kanske? Dra ner lite på protein och tillsätta mer fett?

Link to comment
Share on other sites

Enligt grunddefinition för LCHF som satts som förslag av våra pionjärer inom området, lär taket för LCHF vara 50 gram kolhydrater. Allt över den gränsen klassas som vanlig lågkolhydratkost. Om jag inte har helt fel är just denna 50 grams gränsen också ketosgränsen. Dvs. man hamnar inte precis i ketos om man äter mer än det. Ketos är ju den stora poängen med LCHF, så därför också definitionen på den aktuella nivån.

 

Mer om definitionen kan hittas här: http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition/

Link to comment
Share on other sites

Enligt grunddefinition för LCHF som satts som förslag av våra pionjärer inom området, lär taket för LCHF vara 50 gram kolhydrater. Allt över den gränsen klassas som vanlig lågkolhydratkost. Om jag inte har helt fel är just denna 50 grams gränsen också ketosgränsen. Dvs. man hamnar inte precis i ketos om man äter mer än det. Ketos är ju den stora poängen med LCHF, så därför också definitionen på den aktuella nivån.

 

Mer om definitionen kan hittas här: http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition/

Tack för länken, perfekt! Då fanns det redan :-) !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...