Jump to content

Fundersam

anders1975
 Share

Recommended Posts

Hej alla lchfare.Jag är ny inom lchf och har börjat pga min diabets samt övervikt.
Jag undrar om kaffe är nånting man ska sluta med eller trappa ned på`?
Sen undrar jag om det är ok att dricka vatten som är smaksatt med citron eller bär?
Vilken typ av korv är ok inom lchf?Eller vilken färdig hamburgare i frysdisken?
När det gäller feta såser ska man då göra dom själv eller kan man använda sej av pulversåser?
Måste man använda sej av extremt mycket fett i maten?

Tacksam för svar.Jag vill ju att jag sköter denna kost så bra som möjligt och frågar då ni som har erfarenhet.

• Like 2

Kaffe behöver du inte dra ner på.

Vatten smaksatt med bär lär knappast bli särskildt mycket kolisar.

Vad gäller korv får man främst läsa innehällsförteckningen.. det finns bättre och sämre.. kika gärna efter tyska märken.

Frysta hamburgare i storpack är som regel köttfärs och kryddor.. undvik billiga med utfyllnad av mjöl/potatismjöl.. iallafall inte med mer än 5%.

Näe som regel så drar man ner på de stora uppenbara kolhydratkällorna, köper fet mat steker i smör, slår en slatt grädde i pannan och sjuder en sås, äts med valfria grönsaker.

Den här bilden är bra att ha i huvudet.. då kan det inte bli fel.

LCHF-mat2-ffffff.jpg

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Tack för svar.

• Like 1

Om du dricker mycket kaffe kan det vara värt att fundera på att dra ner på det. Koffein triggar kortisol och därmed höjer blodsockret.

Och ja man ska äta extremt mycket fett, man tycker nog det om man inte ätit LCHF innan. Det är lätt att gå i fällan att äta mycket sallad och kyckling och alldeles för lite fett...

Om du inte tänkt dig att laga så mycket mat själv utan köpa färdigt gör då precis som Zepp säger kolla på innehållsförteckningen, det är stor skillnad mellan olika livsmedel av samma typ.

MEN 

...varför inte testa ungefär som du har tänkt dig det hela .... ofta räcker det alldeles utmärkt. :)

• Like 5

Om du dricker mycket kaffe kan det vara värt att fundera på att dra ner på det. Koffein triggar kortisol och därmed höjer blodsockret.

Och ja man ska äta extremt mycket fett, man tycker nog det om man inte ätit LCHF innan. Det är lätt att gå i fällan att äta mycket sallad och kyckling och alldeles för lite fett...

Om du inte tänkt dig att laga så mycket mat själv utan köpa färdigt gör då precis som Zepp säger kolla på innehållsförteckningen, det är stor skillnad mellan olika livsmedel av samma typ.

MEN 

...varför inte testa ungefär som du har tänkt dig det hela .... ofta räcker det alldeles utmärkt. :)

Jag tycker jag har ätit mer fett idag än någonsin.ÅT en halv grillad kyckling och till det fräste jag en rejäl klick smör och la i broccoli vit/rödkål grädde tomat lite gul lök haricots verts.Det tycker jag är lchf.Men jag fick rätt ont i magen sen.Kan man välja portionerna eller måste dom vara stora?

En annan sak,är frukost viktigt?Har mycket svårt att äta på morgon.

Om man säger som så.. portionerna brukar bli mindre iomed att man inte är fettsnål.. experimentera med portionsstorlekarna.

Portionerna bör ju motsvara ditt energibehov.. och iomed att de nu innehåller mer fett så krymper de som regel.

Sen så.. lågkolhydrathaltiga grönsaker får gärna ta plats på tallriken.. det ser bättre ut för ögat oså får du i dig någon vitamin.

Frukost är nog det allra lättaste att hoppa över så man får ett längre fastefönster.

Fastetiden är den tid då du återställer din insulinkänslighet.

Om jag får välja så äts sällan frukost före 11-13!

• Like 4

Vad gäller portionsstorlekarna: Ät tills du är nöjd. Vänta med att äta tills du är hungrig igen. Repetera :-) Det ger sig med tiden.

Vad gäller "en massa fett". Det beror ju på vad du menar med det. Var inte rädd för fettet - men du behöver inte dränka maten i det. Börja försiktigare, om du är ovan och öka efterhand om du behöver det..

Pratar någon om 70% fett, så betyder det att 70% av matens kalorier kommer från fett - och det är inte så mycket som det låter, eftersom fett är energirikare än kolhydrater och protein. Testa att registrera lite mat och kolla (t.ex. minmat.net eller någon annan sida)

• Like 5

Som sagt är jag tacksam för alla svar och råd utav er.Nu har jag en annan klurig fråga:

Vad händer om man vill dricka läsk dvs en 33 cl typ en gång per månad?
Eller om man vill ha sej en fylla på enbart öl?Och då samma där en gång per månad?

Då fördröjer du din omvandling från diabetiker till frisk!

Du lär oxå binda en del vatten som tar någon dag att bli av med.

Altså bäst är ju förstås att avstå.. men ingen är ju annat än människa.. tror bara det funnits en felfri på jorden?

Sen så kan du ju alltid mäta ditt blodsocker vid sådana tillfällen och se hur det ser ut.. du kanske får dig en tankeställare?

Dels så finns det läsk med sötningsmedel som inte höjer blodsockret.. typ Stevia och Eryttrihol.

Sen på det så finns det low carböl.. och vin.

Kör på med LCHF så gott det går.. alla trillar av vagnen ibland.. värst är sociala sammankomster.

Du har antar jag en lång väg att vandra.. underverk kan ske på några veckor men mirakel tar månader!

• Like 3

Min man har bytt ut ölen mot spritz på vitt vin när han vill festa till. Torrt vin är ellsehåeffigt men alkoholen lär nog påverka diabetesen. Eftersom jag älskar rödvin med liten sockerhalt behövde jag inte byta ut nåt annat än den törstsläckande ölen efter en hård dag i trädgården... det har blivit kallt grönt te i stället. Beskan gör att det också släcker törsten bra

• Like 1

Hej och välkommen till forumet!

Ang. hamburgare så kan jag tipsa om Scans frysta högrevsburgare 99% kött. Korvar med lite kolisar hittar man lätt på Lidl, tyska tror jag(man behöver ju inte prata med dem). Willys har wienerkorvar med ost och Chorizo med 0,5-1,0 kolh/100g. Om man köper halvfabrikat så bör man försöka hålla sig under max 5 kolh./100g. 

Ölen är svårt för många att avstå men tänk att alla förbättringar är av godo så om du tar en ölfylla en gång/månad så är ju det bättre än 2 eller 3. Med tiden kommer du självmant att söka andra alternativ. 

Lycka till!

• Like 1

Hej alla lchfare.Jag är ny inom lchf och har börjat pga min diabets samt övervikt.

Jag undrar om kaffe är nånting man ska sluta med eller trappa ned på`?

Sen undrar jag om det är ok att dricka vatten som är smaksatt med citron eller bär?

Vilken typ av korv är ok inom lchf?Eller vilken färdig hamburgare i frysdisken?

När det gäller feta såser ska man då göra dom själv eller kan man använda sej av pulversåser?

Måste man använda sej av extremt mycket fett i maten?

Tacksam för svar.Jag vill ju att jag sköter denna kost så bra som möjligt och frågar då ni som har erfarenhet.

Du har fått många bra svar redan. Jag vet inte om någon svarat på såserna. Hemgjort är att föredra. Gör gärna kryddsmör, om du tycker det är svårt att få till varma såser. Undvik pulversåser. Vill du köpa färdig sås, så finns det rapsoljebaserade såser på burk i affärernas kyldiskar, t ex bearnaisesås eller hollandaisesås. 

• Like 2

Jag vill än en gång tacka er alla för råd och tips.Det har bara gått en dag sen jag börja så jag har ju en bra bit på vägen.
Igår åt jag en gigantisk portion med 4 ägg 5 skivor bacon 8 skivor ost,på hela 26% fett,och så sovlet + gurka o tomater.
Hälften hade räckt gode väl.Men som nån sa här ovanför så lär man sej med tiden.
Ännu en gång tack för råd och tips.

• Like 1

Hej nu är jag lite snurrig igen.
Köpte färska frysta bär att ha i grädde och det står 6,6 kolhydrater på hallon och 8,8 kolhydrater på björnbär,per 100 gram.
Är det dumt att äta det då?
Sen så var den fetaste yougurt jag hitta på 17% fett.TRor den borde funka.
Men jag har hört att bär är helt ok att äta,färska alltså.

Har gjort en tabbe idag.Åt lchmat med 4st krossade VITLÖKSklyftor!

Inte bra.31 gram kolh per 100 gram.Nåväl,jorden går nog inte under för det.

• Like 1

Vill varna lite för att hamna i yoghurt och bärträsket. All flytande mejeri innehåller cirka 5 gram kolhydrater per dl och det är föga mättande under lång tid oavsett fettmängd. Om du äter en lagom skål med yoghurt och bär blir det kanske så mycket som 15 gram kolhydrater på bara ett mål mat. Se yoghurt och bär som en riktigt lyxig efterrätt någon gång ibland.

En vitlöksklyfta däremot väger nästan ingenting och så några vitlöksklyftor om dagen tillsammans med riktig mat gör ingenting.

• Like 4

Tack för info.Jag brukar ta en halv djuptallrik med grädde och ca2 msk hallon.Men nu tar jag det nog lugnare med det.
Vill minnas att själva kostdoktorn rekomenderade fet yougurt som rysk eller turkisk.(Köpte Rysk naturell idag)
Sambal Olek står att den är glutenfri på burken så det kör jag med.Gul lök vill jag använda i köttfärssåsen.Typ en halv.
När det gäller vatten så dricker jag mest kranvatten.Men lyxade till det med Ramlösa Smultron idag.Och köpte även Loka Päron.

Är det nåt av det övre som inte är att rekomendera?

• Like 2

Du är altså helt inne på rätt spår!

Så länge bären med yoghurt är dessert och inte huvudmål så är det så man skall tänka.

Oså får du minska på huvudmålet något så du får plats med desserten.

Sen det där med lök/vitlök/Purjolök.. litta annat sk kryddväxter.. fortsätt med dessa i normal omfattning.. det är andra och stora kolhydratkällor du skall minska/utesluta.

Smaksatt bubbelvatten funkar finfint när man väl vant sig av med att allt skall smaka sött.

• Like 1

Va bra att du fått upp ögonen för LCHF  :)

Kan tyckas vara krångligt till en början men du lär dig med tiden och får rutin.

Kolhydrat-tabeller kan vara bra att kika på ibland.

Ja jag har nog många dagar om inte veckor kvar att lära mej.Men som sagt mycket tacksam för svar och råd.

Du är altså helt inne på rätt spår!

Så länge bären med yoghurt är dessert och inte huvudmål så är det så man skall tänka.

Oså får du minska på huvudmålet något så du får plats med desserten.

Sen det där med lök/vitlök/Purjolök.. litta annat sk kryddväxter.. fortsätt med dessa i normal omfattning.. det är andra och stora kolhydratkällor du skall minska/utesluta.

Smaksatt bubbelvatten funkar finfint när man väl vant sig av med att allt skall smaka sött.

Ok.Ja det känns ju helt ok.Så att äta flytande grädde med bär varje kväll är inte att rekomendera?

Utan kanske då 2 ggr per vecka?

Ok.Ja det känns ju helt ok.Så att äta flytande grädde med bär varje kväll är inte att rekomendera?

Utan kanske då 2 ggr per vecka?

Framförallt skall du tänka så i ett par veckor.. troligen månader iomed att du är diagnosticerad diabetiker!

Grejen är.. att om man är fullt frisk så har man betydligt större frihetsgrad!

Du är inte helt frisk.. så det är först o främst diabetesen du skall knäcka.. så du får blodsocker/insulin/insulinresistens på normala nivåer.

Då blir du en diabetiker typ 0, när du väl är där får du testa vilka frihetsgrader du kan tillåta dig utan att bli en typ 2 igen.

Så ja.. i början en striktare diet.. helst inget annat än; bara riktig mat, helst inget annat än i undantagsfall.

Grejen är att både du och jag vet att man faller av vagnen ändå med jämna mellanrum.. så vardagen kan gärna som regel få lov att vara fri från desserter/öl/vin/kaffe med doppa.. osv!

Du lär ha svårt att undvika sådant iallafall såvida du inte är eremit.. säger bara.. Jul, Midsommar, semester, grillkvällar, utekvällar, födelsedagar, släktträffar.. you name it all!

Eller så bestämmer du att på Söndag efter middagen så äter du en dessert som en del av söndagsmiddagen?

Det är altså sällan något fel på att använda grädde i matlagning/till dessert.. de skall lixom inte vara någon stor del av ditt energibehov bara.

• Like 1

Framförallt skall du tänka så i ett par veckor.. troligen månader iomed att du är diagnosticerad diabetiker!

Grejen är.. att om man är fullt frisk så har man betydligt större frihetsgrad!

Du är inte helt frisk.. så det är först o främst diabetesen du skall knäcka.. så du får blodsocker/insulin/insulinresistens på normala nivåer.

Då blir du en diabetiker typ 0, när du väl är där får du testa vilka frihetsgrader du kan tillåta dig utan att bli en typ 2 igen.

Så ja.. i början en striktare diet.. helst inget annat än; bara riktig mat, helst inget annat än i undantagsfall.

Grejen är att både du och jag vet att man faller av vagnen ändå med jämna mellanrum.. så vardagen kan gärna som regel få lov att vara fri från desserter/öl/vin/kaffe med doppa.. osv!

Du lär ha svårt att undvika sådant iallafall såvida du inte är eremit.. säger bara.. Jul, Midsommar, semester, grillkvällar, utekvällar, födelsedagar, släktträffar.. you name it all!

Eller så bestämmer du att på Söndag efter middagen så äter du en dessert som en del av söndagsmiddagen?

Det är altså sällan något fel på att använda grädde i matlagning/till dessert.. de skall lixom inte vara någon stor del av ditt en

Ja eremit är jag ju verkligen så den biten är då ok.Utöver grädde/yougurt med bär så är det enbart lchf för mej nu.Har iofs bara hållit på sen igår.Men än så länge har jag skött mej.Jag fick höra att tex kokosfett i kaffe är att rekomendera som frukost..Eller ägg o bacon.ÄR ju ingen frukostmänniska så jag hoppar nog över det.Om enbart äter när man är hungrig så följer man väl lchf enligt kostdr.

Ja eremit är jag ju verkligen så den biten är då ok.Utöver grädde/yougurt med bär så är det enbart lchf för mej nu.Har iofs bara hållit på sen igår.Men än så länge har jag skött mej.Jag fick höra att tex kokosfett i kaffe är att rekomendera som frukost..Eller ägg o bacon.ÄR ju ingen frukostmänniska så jag hoppar nog över det.Om enbart äter när man är hungrig så följer man väl lchf enligt kostdr.

Mm.. fastna bara inte i LCHF-bantnings/fundamentalist-träsket!

Dvs minsta möjliga andel kolhydrater/mesta andel fett/högst ketonhalt/what ever.. det är för nördar och LCHF-fundamentalister!

Läs olika bloggar och annat.. Tommy Tappar rekomenderas, enkelt och basic/lagom med nörderi/vetenskap/kunskap.. vill man förkovra sig kan man läsa andra oxå.. man skall bara begripa helheten.

Om jag säger som så.. när du ligger på minus av ditt glukosbehov så blir din kropp tvungen att ställa om till att bli en "fat burning machine", dvs det får lite olika konsekvenser.. i ditt fall främst så sjunker insulin som en sten.. det är bra för då ändras din homeostas till att ta utav lagren.. i stället för att lagra.

Det i sig får oxå konsekevensen att dina muskleceller inte ständigt duschas av insulin så de får uppreglera sin insulinkänslighet.

Och det räcker gott så här i början att utesluta alla stora kolhydratkällor utan att räkna särskildt noga.. vänta med det tills det gått åtminstone en månad.. såvida du inte har himla bråttom.

Du lär hur som helst snart drabbas utav omställningsbesvären.. det är litta samma som att börja träna.. "no pain no gain"!

Och det handlar till stora delar om just glukosbrist.. dvs det som dina celler främst varit vana vid att använda som energi.. medans den lagrat fettet.

Såå.. vi talar om att din kropp behöver uppreglera lite olika mekanismer.. Lipolys, Glukoneogenes, glykogenolys, ketogenes och ketolys i första vändan.

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

• Like 3

Hej och välkommen till forumet!

Ang. hamburgare så kan jag tipsa om Scans frysta högrevsburgare 99% kött. Korvar med lite kolisar hittar man lätt på Lidl, tyska tror jag(man behöver ju inte prata med dem). Willys har wienerkorvar med ost och Chorizo med 0,5-1,0 kolh/100g. Om man köper halvfabrikat så bör man försöka hålla sig under max 5 kolh./100g. 

Ölen är svårt för många att avstå men tänk att alla förbättringar är av godo så om du tar en ölfylla en gång/månad så är ju det bättre än 2 eller 3. Med tiden kommer du självmant att söka andra alternativ. 

Lycka till!

Hej jag köpte idag Salsiccia al limone.Kötthalt 90% 3 kolh/100 gram.Vad tror du om det?

• Like 2

Hej jag köpte idag Salsiccia al limone.Kötthalt 90% 3 kolh/100 gram.Vad tror du om det?

Låter som något som jag skulle kunna tänka mig att köpa själv.

"

Näringsvärde per 100g
Energivärde 1200 kJ (290 kcal) Protein 14 g Kolhydrat 3 g - varav sockerarter <0.1 g Fett 25 g - varav mättat fett 9.8 g Salt 2 g

"

http://scan.se/produkter/6001/salsiccia-al-limone/

Sen så.. det går lika bra att steka en kotlett/biff eller liknade även om det är praktiskt att ha några korvar liggande i kylen när man inte är så pigg på matlagning.. bara att värma och äta.

• Like 1

Tror det nu till en början är bra om du gör det lätt för dig. För mycket "krångel" kan ju göra att man ledsnar? Det vore ju synd för du har allt att vinna på

kostomläggning :)

Viktigt att du äter dig mätt. Strunta gärna i frukosten och håll dig till 2 mål mat/dag. Ät du grädde med bär 2 dagar/veckan, ost och goda korvar om du vill, och se vart det tar dig hälsomässigt och viktmässigt efter en tid. Utvärdera och ev åtgärda där efter.

Ser att det redan nämnts men rekommenderar också dig att kika in på tommytappar.se

• Like 4

Återigen tack för svar och tips.Är ledig från jobbet sen onsdag så jag stiger runt 8 och är då än inte hungrig(kl nu är 10:31)

Jag har alltid fått höra att frukost är det vikitigaste.Men jag kan inte tvinga i mej.
Ha det så bra allesammans så kommer jag säkert med mera frågor i framtiden.

• Like 1

HEj igen alla lchfare.Igår tog jag en burk tonfisk i solrosolja med ost o gurka.Blev mätt o nöjd.Kolh 0.Men blev lite osäker i efterhand om solrosolja är rekomenderat eller ej?
Innan köttfärssås på lök tomater och smör o grädde samt mycket salt,dvs mer än jag brukar ta pga kolestrolet.Köttfärssåsen åts med vitkål o färsk gurka vid 14tiden.
Tonfiskblandningen med ost o gurka åt jag ca 22tiden.
Ska man hålla någon tid när man äter?
Om frågorna anses dumma så ber jag om ursäkt,men jag frågar gärna veteraner som vet hur det går till.

Hej!

Det finns inga dumma frågor här, fråga på bara! Det är alltid kul när fler intresserar sig för bättre hälsa. Det är tråkigare med de som inte är intresserade.

Det verkar som du är på helt rätt spår!

Vad gäller tonfisken så är det ju vanligtvis solrosolja som finns i burkarna. Olivolja och rapsolja är de bästa oljorna pga att de inte innehåller så mycket omega 6 som andra växtoljor ex.solros. För mycket omega 6 är inte bra för inflammationer i kroppen. En balans på omega 3 och omega 6 tror jag bör vara 1:1, men det är lätt att det blir stort överskott på omega 6 med växtoljorna(förutom olivolja, rapsolja)

Det kan vara bra att veta men det är ingen katastrof. Tonfisken innehåller kanske lite omega 3 också. Du kan ju köpa tonfisk i vatten också och hälla olivolja på om du vill.

Köttfärssåsen och det andra låter helt rätt. Fortsätt så!

• Like 5

Hej!

Det finns inga dumma frågor här, fråga på bara! Det är alltid kul när fler intresserar sig för bättre hälsa. Det är tråkigare med de som inte är intresserade.

Det verkar som du är på helt rätt spår!

Vad gäller tonfisken så är det ju vanligtvis solrosolja som finns i burkarna. Olivolja och rapsolja är de bästa oljorna pga att de inte innehåller så mycket omega 6 som andra växtoljor ex.solros. För mycket omega 6 är inte bra för inflammationer i kroppen. En balans på omega 3 och omega 6 tror jag bör vara 1:1, men det är lätt att det blir stort överskott på omega 6 med växtoljorna(förutom olivolja, rapsolja)

Det kan vara bra att veta men det är ingen katastrof. Tonfisken innehåller kanske lite omega 3 också. Du kan ju köpa tonfisk i vatten också och hälla olivolja på om du vill.

Köttfärssåsen och det andra låter helt rätt. Fortsätt så!

Tack för svar.Jag har ju även Makrill i tomatsås hemma av märket Abba.Men jag undrar jag om det är så bra....

Ingredienser:Makrillfilé tomatpuré vatten rapsolja socker salt askorbinsyra(citronsyra)-Kolhydrat 2.5 varav av sockerarter 2.5 Fett 20 varav mättat 3.5 enkelmättat 8.5 fleromättat 8.0

Iofs om man äter en gång i veckan eller varannan så kanske det är ok med tex grönsaker Olivolja o 15 ägg.

Kan nån rekomendera sås till lax?Helst färdig som är ok med lchf?

Tack på förhand.

• Like 1

Makrill på burk kan variera i kvalitet. Jag har köpt Coops egna och den verkar vara något bättre än Abbas, om man läser på burken. Är man bekymrad över tomatsåsen så brukar det gå att peta bort det mesta, om makrillen är av lite bättre kvalitet och inte "finriven". Tycker absolut du kan äta upp den makrill du har. 

Färdig hollandaisesås, typ Lallerstedts eller Lohmanders,  fungerar till lax. Jag har inte järnkoll på märkena, eftersom jag sällan köper, men jag tror att de går bra.

Kan du tänka dig att blanda lite saker hemma i köket så kan man göra en enkel sås eller röra med creme fraiche och stenbitsrom och ha till laxen. Här är ett exempel på en lättgjord röra.  http://www.recepten.se/recept/romsaas.html

• Like 2

Även Lidl och ÖoB har makrill bättre och billigare än Abbas. Innehåller typ 64% makrill, resten är vatten, tomatkoncentrat och salt. Har sett vissa som innehåller mindre makrill, samt solrosolja och annat att undvika.

• Like 1

Du frågar en del om sk färdigmat.. och vi svarar så gott vi kan.

Du hittar som regel svaret själv om du läser på innehållsförteckningen.

Såå.. nu frågar jag dig.. äter du annat än färdigt?

Du vet, det är lika enkelt att steka en kotlett/karreskiva/kycklingfile/fiskfile/biff som att steka en korv.

Och med några få råvaror hemma typ grädde/CF/matlagningsyoghurt/majonäs så rör du ihop en sås på mindre än en minut.

Har du dessutom vitkål hemma så gör du en coleslawe på samma tid.

• Like 4

Du frågar en del om sk färdigmat.. och vi svarar så gott vi kan.

Du hittar som regel svaret själv om du läser på innehållsförteckningen.

Såå.. nu frågar jag dig.. äter du annat än färdigt?

Du vet, det är lika enkelt att steka en kotlett/karreskiva/kycklingfile/fiskfile/biff som att steka en korv.

Och med några få råvaror hemma typ grädde/CF/matlagningsyoghurt/majonäs så rör du ihop en sås på mindre än en minut.

Har du dessutom vitkål hemma så gör du en coleslawe på samma tid.

Jo jag har sen jag börjat lagat maten själv förutom första dagen då jag köpte färdig kyckling.

IDag stekte jag benfri kotlett i rejält med smör.La även i tomat och lite lök.Till det pepparsås.Fredag åt jag köttfärs med väldigt mycket smör och 3 msk grädde.Den smakade ok men ändå lite för fet i smaken.Kryddor hade jag även och mer salt än jag brukar ha.

Jag är inte så mycket för majonäs så det hoppar jag över.Pepparsåsen var kanongod.Erik Lallerstedt.

Coleslawe är inte nån riktig favorit då äter jag gärna vitkål gurka haricot verts i en blandning till maten istället.

• Like 2

Jo jag har sen jag börjat lagat maten själv förutom första dagen då jag köpte färdig kyckling.

IDag stekte jag benfri kotlett i rejält med smör.La även i tomat och lite lök.Till det pepparsås.Fredag åt jag köttfärs med väldigt mycket smör och 3 msk grädde.Den smakade ok men ändå lite för fet i smaken.Kryddor hade jag även och mer salt än jag brukar ha.

Jag är inte så mycket för majonäs så det hoppar jag över.Pepparsåsen var kanongod.Erik Lallerstedt.

Coleslawe är inte nån riktig favorit då äter jag gärna vitkål gurka haricot verts i en blandning till maten istället.

Bra det.. för den metabola delen är den enkla delen,, det är den mentala biten som är den svåraste!

Du kommer ihåg den första bilden du fick?.. håller man sig till sånt går det nästan inte att göra fel.. och man slipper räkna och kolla innehållsförteckningar.

Och den svåraste biten handlar om planering!

Inga planer funkar utan någon form av planering.. man pratar om taktik och strategi.

Strategin är din övergripande planering och har målet att du skall bli typ 0 samt gå ner i vikt/få bättre hälsa.. glöm alldrig det strategiska målet!

Taktiken handlar då om hur du i vardagen väljer att handla/laga/äta.. dvs vad du skall handla/laga/äta.

Har du inga recept i huvudet/ideer när du väl står i affären så finns alltid risken för att man missar.

Och som redan sagts.. "Keep it simple", iallafall i början.. sen så är det sällan några problem med att testa lite olika nya saker.. om man ser sånt i affären/läser nått nytt recept på någon blogg.

Sen så är det sällan fel att upptäcka att just vanlig mat från bra råvaror kan smaka himmelskt.. utan en massa krussiduller eller franska namn på maträtten!

• Like 3

En del i strategin är definitivt att bunkra upp med bra tilltugg att ta till när nöden sätter in, för det gör den ibland.

Att komma hem sent hungrig och utan råvaror eller snabbfixat kan sabba dagens plan mycket snabbt.

Plattor med ägg, bacon,ostar,korvar,tonfisk osv bör alltid finnas hemma som en trygghet.

• Like 6

Idag köpte jag Lättdryck Äpple 2dl som man blandar med vatten.Har int etordas blanda ännu innan jag vet mer om det är ok att dricka när man lchfar.

Näringsvärde:

Per 100 ml drickfärdig dryck.

Energi-50kjal/12 Kcal.

Fett-0 g

Kolhydrater-2.8g

varav sockerarter 2.7g

Protein-0g

Salt-0g

När jag läser Beanässås som jag köpt samt pepparsås så innehåller det ju socker också.

Min diabetessköterska sa att att sådan dryck,Lättdryck,är helt ok angående min diabetes om man håller sej till max 2 glas om dagen.

Men ni som har erfarenhet inom lchf,vad anser ni?

Idag köpte jag Lättdryck Äpple 2dl som man blandar med vatten.Har int etordas blanda ännu innan jag vet mer om det är ok att dricka när man lchfar.

Näringsvärde:

Per 100 ml drickfärdig dryck.

Energi-50kjal/12 Kcal.

Fett-0 g

Kolhydrater-2.8g

varav sockerarter 2.7g

Protein-0g

Salt-0g

När jag läser Beanässås som jag köpt samt pepparsås så innehåller det ju socker också.

Min diabetessköterska sa att att sådan dryck,Lättdryck,är helt ok angående min diabetes om man håller sej till max 2 glas om dagen.

Men ni som har erfarenhet inom lchf,vad anser ni?

Generellt sätt är det bättre att få sina kolhydrater från något man tuggar jämfört sånt man dricker. De kolhydrater man tuggar i sig kommer tillsammans med fibrer och annat nyttigt och man blir mätt av dem. De kolhydrater man dricker är helt tomma på allt nyttigt och ger ingen mättnadskänsla.

Vet inte om du håller någon kolhydratgräns - typ 20 gram kolhydrater per dag? I ett litet glas lättdryck blir det då cirka 6 gram kolhydrater. Är det värt det?

Vill du ha smak på vattnet är det kanske bättre att smaksätta vattnet genom att lägga i några gurkskivor eller något annan som du tycker är gott. Vill man absolut ha saft någon gång ibland skulle jag välja Fun Light. Kanske inte speciellt nyttigt men inte lika mycket kolhydrater.

• Like 3

Du får räkna in kolhydraterna från drycken i din totala kolhydrat intag. Är ju lätt attt det blir mer än en dl äppeldryck drick vanligt vatten.

Allt det andra jag får i mej är inga kolhydrater.Men iom det så kanske jag då håller mej till vatten i så fall.

• Like 1