anders1975

Fundersam

Recommended Posts

Generellt sätt är det bättre att få sina kolhydrater från något man tuggar jämfört sånt man dricker. De kolhydrater man tuggar i sig kommer tillsammans med fibrer och annat nyttigt och man blir mätt av dem. De kolhydrater man dricker är helt tomma på allt nyttigt och ger ingen mättnadskänsla.

Vet inte om du håller någon kolhydratgräns - typ 20 gram kolhydrater per dag? I ett litet glas lättdryck blir det då cirka 6 gram kolhydrater. Är det värt det?

Vill du ha smak på vattnet är det kanske bättre att smaksätta vattnet genom att lägga i några gurkskivor eller något annan som du tycker är gott. Vill man absolut ha saft någon gång ibland skulle jag välja Fun Light. Kanske inte speciellt nyttigt men inte lika mycket kolhydrater.

Det är väl inte värt det.Är dessvärre så sugen efter nå sött att dricka till maten.Det jag är äter är knappt en kolhydrat.Fett kött/fisk/fågel med grönsaker ovan jord(mindre än själva maten)Enl Kostdoktorn så är strikt lchf under 20 kolhydrater per dag.

Men ok kanske bäst skippa lättdrycken och smaksätta vattnet med nån citronskiva/gurka etc.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med infon från er.En fråga som är iofs personlig och ni behöver inte svara så klart men hur mycket har ni gått ner i vikt sen ni började med lchf?

Själv behöver jag gå ner ca 35 kilo.

Jag har gått ner 35 kg på 10 månader.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående solrosolja, kanske en tankeställare. Det rekommenderas att förhållandet omega 6: omega 3 skall vara max 3:1, solrosolja har förhållandet 227:1!!!

2006 började jag med LCHF efter att ha läst boken "Ät dig ner i vikt" skriven av Sten Sture Skaldeman. Började då enligt hans rekommendation med stekta ägg och köttfärsbiffar.

Efter 2 dagar hade jag fasat ut mitt insulin som jag då hade tagit i ca 7år, har inte behövt något insulin sedan dess.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt är jag tacksam för alla svar och råd utav er.Nu har jag en annan klurig fråga:

Vad händer om man vill dricka läsk dvs en 33 cl typ en gång per månad?

Eller om man vill ha sej en fylla på enbart öl?Och då samma där en gång per månad?

När det gäller öl kan jag rekommendera Spendrups bright beer.

Säljes hos Coop och Maxi här i Helsingborg i varje fall.

Finns som 3,5% och även 5% på systembolaget.

Den innehåller endast 0,76% kolhydrater och den höjer inte mitt blodsocker när jag tar den.

Mvh

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du lite mer att fördriva tiden med;

Jo det var mycket bra tv-inslag.Och det funkade ju för människorna i Karlstad,sockret föll ju drastiskt.Men på 2 delen 02:13 så är det om en karl som började med lågkohydratkost och han fick ju dessvärre sämre värden.Jag tror ju på lchf så jag är inte kritisk så sätt för då hade jag slutat för länge sen.

Kruxet var att jag fick värk över bröstkorgen tidigare ikväll och lite tungt och andas.Så jag blev lite rädd.Kan ju vara nå annat iofs.

Men som sagt bra tvinslag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra!

Har själv gått ner 4 kg sen jag börja den 3 februari.Felade ändå igår torsdag.Var med en vän och åt på restaurang.Jag tog lchfvariant men kunde inte motstå 2 st plättar med sylt och grädde.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gått ner 20 kg. Ätit LCHF i 6 år. Men nu, efter nyår ökar vikten sakteliga, trots samma matintag. Tror att det mentala är en viktig del när näringen i våra kroppar fördelas. Att bara äta rätt är inte hela sanningen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gått ner 20 kg. Ätit LCHF i 6 år. Men nu, efter nyår ökar vikten sakteliga, trots samma matintag. Tror att det mentala är en viktig del när näringen i våra kroppar fördelas. Att bara äta rätt är inte hela sanningen

Om du har samma matintag nu som du hade när du vägde 20 kg mer så är det troligen så att du får i dig mer energi än du gör av med nu. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla lchfare.Jag är ny inom lchf och har börjat pga min diabets samt övervikt.

Jag undrar om kaffe är nånting man ska sluta med eller trappa ned på`?

Sen undrar jag om det är ok att dricka vatten som är smaksatt med citron eller bär?

Vilken typ av korv är ok inom lchf?Eller vilken färdig hamburgare i frysdisken?

När det gäller feta såser ska man då göra dom själv eller kan man använda sej av pulversåser?

Måste man använda sej av extremt mycket fett i maten?

Tacksam för svar.Jag vill ju att jag sköter denna kost så bra som möjligt och frågar då ni som har erfarenhet.

Läs vad jag har skrivit på bifogad länk, det är indirekt kopplat till din fråga om kaffedrickande.

Om du har diabetes, var försiktig att drastiskt sänka ditt intag av kolhydrater (gör det succesivt?)

Du kanske kan erätta detta med, kolhydrater (långsamma kolhydrater) som inte spikar blodsockret så mycket.

Här är länken om din fundering kring kaffe/koffein; http://goo.gl/ZQCDas

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det var mycket bra tv-inslag.Och det funkade ju för människorna i Karlstad,sockret föll ju drastiskt.Men på 2 delen 02:13 så är det om en karl som började med lågkohydratkost och han fick ju dessvärre sämre värden.Jag tror ju på lchf så jag är inte kritisk så sätt för då hade jag slutat för länge sen.

Kruxet var att jag fick värk över bröstkorgen tidigare ikväll och lite tungt och andas.Så jag blev lite rädd.Kan ju vara nå annat iofs.

Men som sagt bra tvinslag.

Jomenvisst.. bra program.. och enligt stats-TV, objektivt och neutralt.. duvet, det finns de som har andra problem än typ2.. tex FH!

Om man säger som så.. du har ett (1) huvudsakligt problem, nämligen typ 2 diabetes.. det innebär hyperinsulinemi och insulinresistens, steatos i interna organ på grund av hyperinsulinemin.. som senare kan går över i cirros.. då blir du beroende av att tillföra insulin via spruta.. iomed att cirrosen ger ärrvävnad i bukspottkörteln,, så den kan inte ens producera det insulin den skulle kunna!

Och som jag sagt tidigare.. du är på en resa iomed LCHF som kan ta månader och förmodligen oxå något år.. innan du vet slutresultatet!

Under tiden händer det en hel del i din kropp.. men glöm alldrig det strategiska målet.. nämligen att bli en typ 0 diabetiker!!! :)

Det är altså oxå en del risker förknippade med din nya regim, en del mentala utmaningar och en del biverkningar!

Med andra ord.. det är som vilken medicinsk behandling som helst.. fast med LCHF så har du det i din egen hand och därmed oxå ansvaret själv!

Så för dig så vill jag helst att du glömmer alla LCHF-bantningsknep/quick fixes.. man reverserar inte typ 2 diabetes sådär i en handvändning.. det tar tid!

Om du såg sista avsnittet med slutklämmen av Helena Hesselmark.. så är det så det ser ut.. man får på sin höjd välja vad man skall dö av.. och hur man får lov att må under den tiden fram till att något i kroppen sätter slutpunkt!? :o

Grejen är fortfarande att ditt främsta problem är typ 2 diabetes.. du/jag har oxå andra problem som oftast kanske inte löser sig så lätt med en kostförändring.. typ genetik och sociala/psykiska/mentala tillkortakommanden.

Man/du/jag/alla andra, får välja vilka strider man skall utkämpa.. och ingen av oss är säkra på att vinna! :wacko:

Men glöm inte det strategiska målet, dvs ett hyfsat långt liv vid god hälsa och ett bra mående!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs vad jag har skrivit på bifogad länk, det är indirekt kopplat till din fråga om kaffedrickande.

Om du har diabetes, var försiktig att drastiskt sänka ditt intag av kolhydrater (gör det succesivt?)

Du kanske kan erätta detta med, kolhydrater (långsamma kolhydrater) som inte spikar blodsockret så mycket.

Här är länken om din fundering kring kaffe/koffein; http://goo.gl/ZQCDas

Så du rekomenderar att jag äter mer än 20 gram Kolhydrater per dag?När det gäller kaffe så är det ca 4-5 koppar om dagen.Har tidigare varit på det dubbla.

Tänkte att jag skulle kanske börja med ett äpple om dagen.På vår arbetsplats så har dom företagsfrukt.Jag tog ett äpple igår och mådde rätt så bra faktiskt.

Men är tveksam till frukt då det är lika med läsk i sockertabellen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hva skjer om en diabetiker type 2 kutter alle karbohydratene med en gang?

Hvorfor skulle det være farligere enn hvis en frisk gjør det samme?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du rekomenderar att jag äter mer än 20 gram Kolhydrater per dag?När det gäller kaffe så är det ca 4-5 koppar om dagen.Har tidigare varit på det dubbla.

Tänkte att jag skulle kanske börja med ett äpple om dagen.På vår arbetsplats så har dom företagsfrukt.Jag tog ett äpple igår och mådde rätt så bra faktiskt.

Men är tveksam till frukt då det är lika med läsk i sockertabellen.

Eeh.. aah.. jodå jag är på det klara med sk "utmattningssyndrom" och litta annat som hör ihop med hyperkortisol!

Man skall bara ha klart för sig de olika förutsättningarna.. tex min mor drabbades av detta,, dvs hon har Levaxin.. samt bipolär sjukdom/psykoser.. struntade i sitt levaxin och levde ut sina psykoser, då till slut lade de in henne på endokrinavdelning och satte tillbaka henne på levaxin och adekvat psykofarmaka och sen var binjureproblemet borta.. dock alldrig den bipolära sjukdomen och hypothyreosen.. bägge kan behandlas med rätt medicin och god omvårdnad!

En helt annan sak är när en typ 2 går från kroniskt högt blodsocker till brist på glukos via munnen.. dvs LCHF!

Dåå.. i början lär flera hormoner som är inkopplade i regleringen av livsuppehållande faktorer "go bananas"!

Kortisol är främst ett stresshormon.. dess främsta syfte är "fight and flight", dvs det att reagera på trauman, fruktan för liv och hälsa.. sett ur ett stenåldersperspektiv.. applicerat på ett västerländskt modernt leverne!

Då pratar vi altså om att reagera på mötet med en sabetandad tiger.. alternativt på en svältsituation.. som jägare/samlare!

Grejen är.. sabeltandede tigrar är utdöda.. svält i sverige i dag är knappast något problem utan tvärt om vi får som regel för mycket energi/kalorier!

Däremot så upplever vi helt nya utmaningar i dag.. karriär/utbildning/skönhetsideal/familj/Volvo/Vovve/villa.. och sen ro allt detta i land!

Summa summarum.. ditt främsta problem i dag är typ 2 diabetes.. du och jag/alla vi andra har andra problem som handlar om att leva ett vuxet liv i Sverige, (en rätt gynnad miljö faktiskt, med massor av möjliga livsval).

Hur som helst.. Kortisol kommer att stiga i början.. har du inga problem med thyroidregleringen så är det övergående.. har du problem med utmattning på grund av västerländskt leverne/lvstil så kan det komplicera det hela!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då var jag här igen med funderingar som kanske en del tar sej för på pannan och suckar,men när det gäller färdiga såser/dressingar så har jag köpt tex Lallerstedts Peppar sås och på kolh så är det 1,5 per 1 dl.Alltså inte så mycket men då innehåller den socker och även glukossirap.

Självklart ska man ju hålla koll på vad som är socker/glukos/fruktos osv när man lchfar men då blir jag lite snurrig när det går bra att tex äta majonäs som också har socker och viss sockerarter eller att nån rekomderar egen sås/dressing/röra med att blanda i senap i.I senap är det ju en aning socker.

Jag har ätit av Lallerstetds sås/dressing några gånger under tiden och ändå gått ner 6 kilo sen start.Iofs med avbrottet så gick jag ju upp otroligt snabbt.
Men sen i torsdags 11 mars då jag började om så har jag tappat 1 kilo.
Så då är frågan ska man,när man köper sås/dressing kolla enbart kolh eller också om det är socker/glukos/limejuice också?
Kan ju säga att jag hellre vill köpa färdigt än att tillaga eget när det gäller ovanstående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är att du fattat det rätt och att du såklart lixom alla vi andra begriper att om vi gjorde pexis allt själva från grunden så hade det varit ännu bättre!

Ditt främsta problem är typ 2 diabetes.. du och jag/flera kan ha andra problem oxå.. koncentrerar dig på ditt huvudsakliga problem som du känner till utan att gå helt bananas.. så kanske du kan finslipa annat senare, när din typ 2 blivit typ 0?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg