Anders A Posted February 4, 2016 Share Posted February 4, 2016 Ja då vet man vilken mack man ska undvika när man är ute och kör framöver då. Som tur är säljs den bara på Preem...Ytterligare en i raden som försöker tjäna pengar på den minskande skara människor som tror att kött är dåligt för såväl oss som naturen. Hå hå ja ja...http://preem.mynewsdesk.com/pressreleases/preem-foerst-med-korv-med-laegre-koetthalt-1304499 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted February 4, 2016 Popular Post Share Posted February 4, 2016 Preem har fått mail! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted February 4, 2016 Popular Post Share Posted February 4, 2016 En grej de borde fundera på är en bensin som gör att man kommer hälften så långt på samma volym.. jamenar då sjunker ju bilåkandet med 50% 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Denna vändning känns lite lustig. Länge har vi sett charkuteristerna öka kötthalten i korvarna eftersom folk (såvitt jag förstår) velat ha mer riktigt kött och mindre bullshit. Nu lyckas veggarna med klimathotet som välkommet tillhygge vända utvecklingen i rakt motsatt riktning. Och försäljarna, de vänder kappan efter vinden 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Anders Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Lite som E85, och vilken succe det är. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nake Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Vill inte ha chiafrön och morötter i min korv. Inte köpt mat på macken på flera år, iofs. Varför inte sälja t.ex. soja korvar istället? 0% kött... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted February 5, 2016 Popular Post Share Posted February 5, 2016 Mitt mail till Preem: Känns som att er marknadsavdelning inte riktigt hänger med. Ni borde istället se till att korven är ekologiskt lokalproducerad. Och att den innehåller kött från naturbetande djur, vilket oftast är mer miljövänligt än grönsaker. Rekommenderar er att läsa in er t ex på bloggen Trädgården jorden, som drivs av forskaren och författaren Gunnar Rundgren. Ps. Såklart bör man även hålla med vegetarisk lokalproducerad korv för dem som är veganer. Men låt köttkorven få vara av kött. Preems svar: Tack för ditt mejl och dina tips på bloggar. Det är alltid roligt och värdefullt för oss när kunder hör av sig med återkoppling på det vi gör. Vi är stolta över att vi hela tiden utvecklar och utvärderar vårt butikssortiment och vågar testa nya produkter. Vilka produkter vi erbjuder hänger ihop med om det finns tillräckligt efterfrågan från våra kunder och om det finns ekologiska alternativ hos producenterna. När det gäller ekologiskt närproducerat och vegetariskt lokalproducerad korv är det självklart ett bra alternativ. Dock är förutsättningen att produkten upplevs som prisvärd för konsumenten, att logistiken att få ut produkten till våra ca 100 bemannade stationer fungerar tillfredställande i miljöhänseende och att matsvinn undviks. Vår ambition är att införa mer hållbara produkter där det är möjligt och vi tycker att vår nya korv som vi utvecklat tillsammans med en av våra korvproducenter är ett första steg. Vi hoppas också att vårt initiativ att minska kötthalten i vår nya kabanoss är startskottet på att andra i vår bransch väljer att sälja liknande produkter. För att minska koldioxidutsläppen är viktigt här och nu och för framtiden. Här kan du läsa mer om vår syn på hållbarhet och bland annat om det arbete vi hittills gjort för att utveckla våra drivmedel att innehålla alltmer förnybar råvara från restprodukter från skogsindustrin: http://www.preem.se/om-preem/hallbarhet/ Min slutsats: Naivt och ignorant av Preem på flera plan! De har inte ens läst mitt lilla mail ordentligt. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 De hade inga ideer om bensin/diesel som varade hälften så lång sträcka?? Väntar bara på detta från marknadsavdelningen så att man kan halvera bilkörandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Jag tror jag ska ta bilen till Preem och köpa en korv med lite kött i, så jag minskar koldioxidutsläppen ;-) Sen kan jag tycka att det är OK att Preem säljer veggokorvar så länge de har kvar de köttstinna alternativen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Passa då på att tanka bensinen/dieseln som du kommer halva sträckan på! Det lär då göra att du får gå hem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Får rysningar när jag läser detta. En korv med mindre kötthalt. Då har producenten lyckats sänka sina kostnader ännu mer, genom att fylla korven med billig morot, linfrön o annan smörja. Sen så försöker de få produkten att framstå som miljövänlig. Smart. Jag hade helst velat ha en korv med hög kötthalt, av ekokött. Sen ett vegetariskt alternariv till de, som inte äter kött. Eko det också, såklart. Annars är miljötänket som bortblåst. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Jag har inget emot varken chiafrön eller morötter. Men köpet jag en korv, så är det en korv (innehåll kött) jag vill ha, vill jag ha chiafrön och morötter köper jag det. Jag tror (kan nog till och med säga "vet") som föregående talare att det enbart är ett försök till att tjäna mer pengar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 I mitt inlägg ovan föll en del av mitt mail till Preem bort: Ps. Såklart bör man även hålla med vegetarisk lokalproducerad korv för dem som är veganer. Men låt köttkorven få vara av kött. Har kompletterat inlägget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Fler har korresponderat med entusiastiska Preem http://matfrisk.com/2016/02/04/harligheter-som-morotter/ Naturbeteskött står sig riktigt bra i jämförelse med vegetabilier vad gäller vattenfotavtryck:http://tradgardenjorden.blogspot.be/2013/09/vattenfotavtryck-under-luppen-att-lagga.html Ja faktiskt alla typer av kött... om man tänker och räknar rätt! Ett annat perspektiv, majs vs naturbeteskött: http://blogg.naturskyddsforeningen.se/blog/2012/08/20/vi-anvander-vara-kor-for-att-hela-var-jord/ ...där naturbetesköttet är outstanding! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Morötter må väl vara hänt kanske av miljöskäl men vad kostar det att frakta chiafrön? Inte precis lokalproducerat 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Nu har jag hört reklam om det ekologiska sortmentet.......hmmmm, det stämmer inte riktigt. Kabanossen är inte ekologisk, inte brödet som den serveras i heller, och inte dressingen heller. Men korven är klimatsmart för att den innehåller mer grönsaker, enligt kundservice...... Snacka om att famla i mörkret 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Shell är inte mycket bättre, stannade till på en Shellmack nyligen och dom hade inte ens jordnötter. Hittade inget jag kunde äta! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Shell är inte mycket bättre, stannade till på en Shellmack nyligen och dom hade inte ens jordnötter. Hittade inget jag kunde äta! SÅÅÅ!!! skönt att man inte behöver äta hela tiden. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Shell är inte mycket bättre, stannade till på en Shellmack nyligen och dom hade inte ens jordnötter. Hittade inget jag kunde äta! Bara av nyfikenhet, så cyklade jag bort till min lokala Shell. Utbudet är inte att skryta över Men det fanns portionsförpackad ost. Nötter hade de också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Sedan har vi ju hyckleriet med att en mack säljer "klimatsmart" korv samtidigt med fossilt bränsle. När ska veganerna inse att det är fossila bränslen vi måste få bort först då det är där vi har nettotillskottet av kol i atmosfären? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts