Jump to content

Grädde vs smör


elin.wegebro
 Share

Recommended Posts

Alla verkar skriva att man bör undvika allt för mycket mejerifett ex grädde... Men att smör är jättebra. Varför? Förstår inte varför, då båda livsmedlen innehåller energi från enbart fett. Kan nån förklara enkelt varför, eller har jag bara missförstått? Tar helre dubbel mängd grädde i kaffet istället för smör exempelvis.

Link to comment
Share on other sites

Alla verkar skriva att man bör undvika allt för mycket mejerifett ex grädde... Men att smör är jättebra. Varför? Förstår inte varför, då båda livsmedlen innehåller energi från enbart fett. Kan nån förklara enkelt varför, eller har jag bara missförstått? Tar helre dubbel mängd grädde i kaffet istället för smör exempelvis.

 

Mnjae.. det där med att undvika mejerifett har du nog läst på en helt annan sida.. för tvärtom.. det braiga i mejerier är just mejerifettet och de virtaminer/mineraler som är fettlösliga.!

 

Grädde är främst vatten, fett, protein och kolhydrater!

 

Grejen är snarare.. att folk får för sig att de skall leva utav mejerier när de skall fetta till sin mat.. ge f*n i det.. ät riktig mat och använd fullfeta mejerier till matlagningen.. då är de sällan något problem såvida man inte är känslig för laktos eller kasein.

 

Ta grädde i kaffet.. ännu hellre smör eller ännu hellrigare cocosfett.. om du nu nödvändigtvis måste ha något i kaffet.

 

Det är bara som så att om man dricker massor av kaffe så får man stora delar utav sitt energiintag från grädde.. ge f*n i det.. ta energin från dina måltider.

 

Testa svart kaffe, svingott efter maten.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Som Stoscha är inne på, t.ex. jag tål inte mjölkprotein något vidare. Det triggar sötsug mer än vad kolhydrater tenderar att göra. Hyn påverkas till det sämre, samma med andedräkten m.m. Inte heller mår jag särdeles bra av mjölksockret (laktos). Mjölkproteinet tenderar också att få mig att komma ur ketos.

 

Grädde har vanligtvis både mjölksocker och mjölkproteinet. Smör har extremt låga nivåer, är nästan bara fett.

 

Håller du dig mätt, inte får sötsug o.s.v. utav att äta lite lagom med mejerier regelbundet så kan du troligen fortsätta med det - men om du känner att du inte håller dig mätt eller/och att du känner sötsug och t.ex. att vikt, hälsa eller/och olika värden inte går dit du vill, trots en relativt strikt LCHF-kost för övrigt, så kan det vara en idé att slopa alla mejerier, förutom smör. På daglig basis i.a.f. (vid festligare tillfällen så kan ju grädde/ost i måttliga mängder kanske ändå vara okej).

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det beror ju mycket på vilka måldu har också. Grädde och creme fraiche är ofta den främsta fettkällan för nybörjare men många får svårt att gå ner i vikt genom överkonsumtion av mejerier.

På kul provade jag en mejerifri månad en gång. Det enda somvar svårt att ersätta var osten i matlagningen och jsg använder betydligt mindre mejerier numera

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, nu hoppar jag in här!

 

Jag har haft ett rent helvete med mejerier. Jag är en av de som är känsliga för kaseinet i de flesta mejeriprodukter - detta hämmar min viktnedgång fullständigt. Jag går alltså inte ALLS ner i vikt så länge jag äter mejerier. Sen har jag även märkt att ju friskare min kropp har blivit och kunnat läka sig självt, desto mer har den reagerat på mejeriprodukterna när jag väl ätit dem i omgångar igen. Så från och med igår, har jag valt att ta bort dem - helt. Mår man inte bra av dem, bör man inte äta dem. Punkt. (Sen att jag har brottats med hjärtesorg och ilska över det hela i snart tre veckor innan, de tär en helt annan femma - jag är sockerberoende och misstänker även ett starkt mejeriberoende. Ytterst vanligt.)

 

Angående smöret: smör är den enda mejeriprodukten, såvitt jag vet, som innehåller förhållandevis lite kasein. Därför är det fortfarande helt okej att använda sig av det, trots att man annars är mejerifri. Så jag använder det fortfarande, t.ex.

 

Detta med mejerier kan vara ett potentiellt jätteproblem för många, så mitt tips är att helt enkelt experimentera sig fram. Mår man inte bra av något, uteslut det. Punkt.

 

Hoppas det gav svar på dina frågor! :)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Litegrann OT, men - har mjölken nån ursprunglig säsong under året? Jag menar innan vår moderna tid, då alla färskvaror inte fanns året runt i affärerna. Leker med tanken att samla på sig nåt extra kilo under senhöst/höstvinter, för att under vintern/vårvintern ha det som näringsbuffert. (Kanske vore logiskt ur evolutionärt perspektiv och därför något naturligt för våra kroppar?)

Link to comment
Share on other sites

@Xiro

Det stämmer väl i någon utsträckning om vi antar att kor liksom många andra djur har säsonger när de "löper" "brunstar" eller vad det kan heta och därmed producerar mjölk till sin avkomma. Men sen kom väl människan rätt snart på att man kan finta en ko att ge mjölk hela tiden så länge man mjölkar efter det den fått sin första kalv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alla verkar skriva att man bör undvika allt för mycket mejerifett ex grädde... Men att smör är jättebra. Varför? Förstår inte varför, då båda livsmedlen innehåller energi från enbart fett. Kan nån förklara enkelt varför, eller har jag bara missförstått? Tar helre dubbel mängd grädde i kaffet istället för smör exempelvis.

 

Just mejerifettet är jätte bra. Problemet är sockret och proteinerna som man får på köpet. Proteinerna är bla kasein och vassle. Vassle kan hos många trigga mycket insulin. Kasein av typen A1 (som är vanligast i våra koprodukter) ger upphov till diverse sjukdomar, lyssna tex på nedan föreläsning. Rena A2 kasein produkter från ko finns inte i Sverige (dock är get- och fårjölk A2). Mjölksocker laktos bryts ner till glukos och galaktos. Glukos triggar insulin. Galaktos verkar ha ungefär samma effekt som fruktos ..

 

De nämnda komponenterna förekommer i olika grad i olika mejeriprodukter. Det verkar som att flera av dem (ink kasein) påverkas av syrning och lagring. 

 

Jag kör bara klarifierat smör (finns från Arla men man kan göra eget) numera (ingen grädde, ost) och mår mycket bättre i många avseenden. 

 

 

 

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...