Jump to content

Hur kan jag följa LCHF när de serverar mest kolhydrater i skolan?


Montesqiue
 Share

Recommended Posts

Först och främst...du ska absolut inte banta eftersom du fortfarande växer. Däremot kan du självklart äta nyttigare, dra ner på socker till minimum eftersom socker är en helt onödig produkt och minska på de snabba kolhydraterna går ju också bra med du bör hålla dig på en liberal LCHF och då fungerar det nog säkert hyfsat med skolmaten de flesta dagarna. 

 

Du bör nog försöka få med dig dina föräldrar på din kostförändring. Kan du visa kostdoktorns sida för dem, läsa om hur det faktiskt fungerar? Kan du sätta dig ner med dem och diskutera att du vill äta nyttigare? Alla föräldrar vill väl att barnen äter mer grönsaker. Kan du kanske till och med föreslå att ni testar 2 månader tillsammans, vem vet...de kanske får egna hälsofördelar och fastnar för den goda maten själva.

 

Jag har sänkt mitt sockerintag. Jag ska visa kostdoktorns hemsida för dem och försöka övertyga dem.

 

Tack för ditt svar!

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att dina föräldrar inte stöttar dig. Vad kan du få dem att köpa hem? Grönsaker brukar vara ganska okontroversiellt. De flesta är medvetna om att det är nyttigt med grönsaker.  :) Kan de tänka sig ägg, eller sitter de fast i någon gammal kolesterolskräck från 1970-talet? Köper de smör eller Bregott om du ber dem? Brukar ni ha någon vanlig ost hemma eller smörgåsmat som inte är alltför mycket tillsatser i? Lagar de mat hemma? Brukar ni äta någon huvudrätt med kött, fisk eller kyckling varje dag? Vill man ha spannmålsfri müsli eller granola kan man göra egen, efter något LCHF-recept. Vill man ha bröd kan man baka efter något LCHF-bröd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad bra att du har hittat LCHF! Hur fick du reda på det?

 

Det viktigaste till en början är att försöka få dina föräldrar intresserade av LCHF. Förklara för dem att det är något som du verkligen vill och som du tror på. Säg att du verkligen vill att de tar dig på allvar och att du ingenting hellre önskar än att de läste på om kosten så de slapp vara rädda och oroliga. Att de ger kosten en ärlig chans. Påpeka för dem att det finns värre saker som tonåringar vill prova på :). Stå på dig men var försiktig så det inte utvecklas till ett stort bråk, då är risken att de står fast vid sin åsikt och inte går att rubba. Hur konstigt det än kan yttrar sig så vill alltid föräldrar sina barn väl. De utgår från det som de tror är rätt. Fråga om ni inte kan prova på kosten en månad efter det att de läst på, och sedan utvärdera?

 

Om dina föräldrar hellre läser böcker finns både Kostdoktorns bok Matrevolutionen och Ann Fernholms bok Ett sötare blod i pocket nu. Kostar inte mycket.

 

Finns det någon annan person i din och dina föräldrars närvaro som kan hjälpa dig att prata med dem?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste målet på hela dagen är frukosten. Om du kan få till en pangfrukost som mättar länge och inte höjer blodsockret och sedan äter massor med råkost till lunchen så det mättar så kan du klara dig fram till mellanmålet som du kanske äter hemma ensam så du gör som du vill. Min bästa frukost är omelett på tre ägg. Vispar äggen i lite vatten. Smälter 2 matskedar smör 2 matskedar kokosolja, häller i smeten vispar runt med en slickepott och fettet sugs upp av ägget. På med några skivor ost. Ofta tar jag också ICAs makrill i tomat för omega 3 och mättnad. (ICAs har ingen bisfenol i burken.) Grönsakssmoothies är grymma mellanmål men måste vara rätt grönsaker mest gröna blad, i med olivolja. 

 

Du är en mycket klok och initiativrik ung man och förtjänar bara uppmuntran och hurra-rop. Dina föräldrar behöver läsa på, de är mossiga och inte uppdaterade - men så är det med föräldrar i största allmänhet vad det än gäller ;-) . 

 

Varje ny generation måste ta kampen med det gamla så har det alltid varit. 

 

Tack vare ditt inlägg här känner jag hopp för framtiden. Bravo. Kör hårt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag inser att skolmaten varierar mellan olika skolor och kommuner. Men jag tycker att det oftast går bra att äta mig mätt på någon del av skolmaten. (Jag arbetar som fritidspedagog och äter lunch med barnen.) Att det finns Bregott är ett stort plus! Jag äter ofta broccoli, blomkål eller liknande med rejält med Bregott på. Även kokta morötter går ner, även om de innehåller en del kolhydrater.Tyvärr är även de kokta grönsakerna oftast kalla... Ibland finns det en skål med solrosfrön i vår salladsbuffe´. Solrosfrön med Bregott smakar nästan som en grov macka och mättar bra. Oliver är en annan höjdare, som ger bra mättnad. Jag gillade inte de där storköksoliverna tidigare, men har lärt mig att uppskatta dem med tiden.

 

Var försiktig med såser. Antingen är de redda med vetemjöl, eller så (mer troligt) är de redda med majsena eller modifierad potatisstärkelse. Någon grädde eller något smör innehåller de knappast heller, det brukar snarare handla om lättmjölk, vatten och margarin. Säkert variationer mellan olika orter där med, men var sunt skeptisk åtminstone.

 

Varmrätten äter jag av de gånger den inte är alltför dålig. Jag bojkottar plättarna, fiskpinnarna och blodpuddingen, men äter lite av lax- och potatisgratängen. Grytor och soppor tar jag som regel lite av, men kompletterar även där med mycket grönsaker. Riktigt bra mat förekommer, men det är ju inte varje vecka. Köttbullar, burgare, biffar etc. är oftast acceptabla, även om de inte kan jämföras med hemgjorda. Hellre grönsaker och Bregott till, än potatis och sås.

 

Jag vill verkligen önska dig lycka till! Jag vill också rekommendera dig att försöka hitta saker som du kan äta av skolmaten, istället för att hoppa över den helt. Att göra som Erik 2 rekommenderar och äta en stadig frukost, minskar dock lunchens betydelse, så att det spelar mindre roll om den någon gång bara består av sallad eller liknande (som inte mättar ett enda dugg).

 

Sen är det ju så att du som fjortonåring är beroende av dina föräldrar. Det är svårt att fullt ut äta på ett sätt som de inte stöder. Men att bara avstå från allt socker, godis, fikabröd, läsk, saft med mera, räcker en god bit. Börja där, om det är knepigt med resten. Be om mer grönsaker även hemma, så blir det troligen mer accepterat att du äter mindre av det som de anser är "basen". Får du dem med på tåget, blir det enormt mycket lättare, men annars får du göra så gott du kan. (Jag är nästan 40, men min mamma tror fortfarande att jag kommer att drabbas av näringsbrist av att utesluta grupper av mat eller få skador av allt fett jag äter.)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att dina föräldrar inte stöttar dig. Vad kan du få dem att köpa hem? Grönsaker brukar vara ganska okontroversiellt. De flesta är medvetna om att det är nyttigt med grönsaker.  :) Kan de tänka sig ägg, eller sitter de fast i någon gammal kolesterolskräck från 1970-talet? Köper de smör eller Bregott om du ber dem? Brukar ni ha någon vanlig ost hemma eller smörgåsmat som inte är alltför mycket tillsatser i? Lagar de mat hemma? Brukar ni äta någon huvudrätt med kött, fisk eller kyckling varje dag? Vill man ha spannmålsfri müsli eller granola kan man göra egen, efter något LCHF-recept. Vill man ha bröd kan man baka efter något LCHF-bröd. 

 

Vi brukar äta ägg och smör. Men till måltiderna finns det alltid kolhydrater, potatis, ris, bröd eller pasta med maten, och de säger att jag måste äta det. Sallad äter vi också, men det blir mycket godare om man lägger i såser i salladen, men de vill inte det p.g.a. högt fett i såser.

Link to comment
Share on other sites

I din ålder tror jag inte  i normalfallet att man ska äta LCHF (inte en strikt variant iallafalll) Du växer fortfarande och insulin är ett tillväxthormon, så att minimera insulinpåslag låter inte vettigt om man är frisk.

Men med det sagt och som många här skriver är det antagligen en stor hälsovinst för dig och de flesta människor att avstå från produkter som innehåller mjöl och socker....så kompromissförslaget till dina föräldrar borde kunna vara att du äter potatis och ris till maten...och att du vill ha en belöning för att avstå från läsk, godis,kakor, bullar och juice helt och hållet fram till sommaren ;-)

Det du kan göra själv utöver detta är att undvika mellanmål och äta rejält med mat på måltiderna. Typ att du nöjer dig med att äta 3 ggr om dan...det kan antagligen räcka för att din lilla övervikt ska försvinna.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I din ålder tror jag inte  i normalfallet att man ska äta LCHF (inte en strikt variant iallafalll) Du växer fortfarande och insulin är ett tillväxthormon, så att minimera insulinpåslag låter inte vettigt om man är frisk.

 

Men med det sagt och som många här skriver är det antagligen en stor hälsovinst för dig och de flesta människor att avstå från produkter som innehåller mjöl och socker....så kompromissförslaget till dina föräldrar borde kunna vara att du äter potatis och ris till maten...och att du vill ha en belöning för att avstå från läsk, godis,kakor, bullar och juice helt och hållet fram till sommaren ;-)

 

Det du kan göra själv utöver detta är att undvika mellanmål och äta rejält med mat på måltiderna. Typ att du nöjer dig med att äta 3 ggr om dan...det kan antagligen räcka för att din lilla övervikt ska försvinna.

 

Nej jag tänkte inte göra strikt LCHF, bara lite mindre kolhydrater kanske är bra, och äta mycket grönsaker och bär.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att även protein ger insulin, inte bara kolhydrater. Håller dock med om att man ska vara försiktig med extrem LCHF, precis som med alla andra extrema kosthållningar - lätt att man missar nån näring om man inte är tillräckligt kunnig. På "normal" LCHF tror jag inte det är några bekymmer, den är så allsidig och varierande.

 

Fantastiskt att du själv hittat LCHF som fjortonåring, du är klokare än de flesta, även vuxna inräknade! Läste om nån som hittade hit först vid 80 och var besviken för det. Och väldigt många hittar aldrig hit...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att även protein ger insulin, inte bara kolhydrater. Håller dock med om att man ska vara försiktig med extrem LCHF, precis som med alla andra extrema kosthållningar - lätt att man missar nån näring om man inte är tillräckligt kunnig. På "normal" LCHF tror jag inte det är några bekymmer, den är så allsidig och varierande.

 

Fantastiskt att du själv hittat LCHF som fjortonåring, du är klokare än de flesta, även vuxna inräknade! Läste om nån som hittade hit först vid 80 och var besviken för det. Och väldigt många hittar aldrig hit...

 

Jag tänker inte gör någon strikt LCHF, men hur många kolhydrater per dag tror du blir bra? Är typ 50-100 gram bra (de flesta av kolhdraterna ska komma från grönsaker och bär)? Och borde jag äta frukt eller inte? 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte gör någon strikt LCHF, men hur många kolhydrater per dag tror du blir bra? Är typ 50-100 gram bra (de flesta av kolhdraterna ska komma från grönsaker och bär)? Och borde jag äta frukt eller inte? 

 

Hellre grönsaker än frukt och hellre frukt än godis. Frukt tycker jag är helt okej när man växer och är frisk. Men som med allting annat är lagom bäst. Kanske en frukt om dagen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tror ungefär 25-100 g kolhydrater per dag. Beror på ditt kaloribehov, samt hur du mår, din hälsa och ev behov av att minska vikten. Du får testa dig fram och se vad du mår bäst av. Oavsett, så tycker jag att du ska vara försiktig med att gå under 25 g/dag just för att det då kan börja bli knepigt att få i sig tillräckligt med näring om man inte har tillräcklig kunskap. Plus att man inte bör mimimera insulinpåslaget när man fortfarande växer, såsom PeterB påpekade ovan.

 

Och som det påpekats ovan; Även om du väljer lite mer kolhydrater, t ex närmare 100 g/dag, se då till att de fortfarande är av en "bra sort", d v s att de kommer i naturlig och näringspackad form, t ex grönsaker. Håll socker och spannmål (främst vete) till minimum.

 

Enkla tecken på att du äter rätt är vikt, kroppsform, immunförsvar (förkylningar t ex), sömn, fokus, energi och humör.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Detta är en bra fråga! Då jag åt skolmat samtidigt som jag åt LCHF så körde jag på att tömma deras salladsbord + äta proteinkällorna som kött. Det fanns bregott som jag lade till. De dagar då det absolut inte fanns något annat än kolhydrater som på pannkaksdagen så tog jag bara sallad och ärligt talat så kunde jag hålla ut tills middagen eftersom på LCHF så brukar man inte få samma blodsocker dippar. Jag vet att sallad inte alltid är det godaste, men lunchen på skolan har aldrig varit ljuset av dagen i min erfarenhet redan innan jag började med LCHF. Om ni har en lunch sedel och du vet vad som kommer att finnas på skolan dagen innan så förbered dig med att ha med något eget ätbart som faktiskt är bra för dig.

 

Eftersom du är ung och växer så behöver du inte vara lika strikt som oss äldre och du behöver alla vitaminer för att växa och må bra.

 

Angående dina föräldrar så tycker jag verkligen att du borde visa dem kostdoktorns hemsida, låt dem se vad det hela är baserat på och be dem åtminstone prova med dig, LCHF i 3 veckor om inte 4. Ju längre desto bättre effekter. Om ni arbetar tillsammans så kommer nog hela familjen att uppleva bättre hälsa. Samhället kommer långsamt att förstå vad riktig mat är och jag tror att dem kommer uppskatta det ifall ni tillsammans förstår det redan nu än senare längs vägen. :)

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...