Jump to content

Viktuppgång efter lyckad nergång


Sasse
 Share

Recommended Posts

Efter att ha gått ner 13 kg under 2014 och lyckats hålla vikten under större delen av 2015 har jag nu återigen börjat gå upp. Jag tillbringade några semesterveckor i sydeuropa i slutet av 2015, då bl.a. intaget av vin ökade en del. Efter hemkomsten vid nyår kunde jag sorgesamt konstatera att vågen visade +3 kg, men bekymrade mig inte nämnvärt för det, eftersom jag nu blev extra sporrad att återgå jag till min "vanliga" LCHF-kost.

 

Det är inte helt lätta att leva strikt när man inte är hemma. Även om man säger till på restauranger, går det inte att vara säker på vad man får i maten. Förståelsen för LCHF och vad det innebär är inte jättestor överallt. Exempelvis känner man att scrambled eggs på restaurangerna, som borde vara bra tillsammans med bacon, innehåller något som inte borde vara där, dock oklart vad. Nu när jag är tillbaka och lagar min egen mat vet jag ju vad jag får i mig, men istället för en förväntad viktnedgång, så har jag istället gått upp! Visserligen bara något/några hekto i veckan, men något känns helt fel. Så här ska inte LCHF fungera på mig.

 

Ni som varit i denna situation, har ni några tips att ge. Jag vet ju att det inte finns något annat sätt att gå ner i vikt än att undvika carbs, så jag fortsätter på den vägen, men det känns lite oroväckande. Jag känner i magen att det är rätt mat (blir inte så där stinn som man blir när man ätit carbs), men det känns ordentligt på kläderna och syns i spegeln att vikttrenden går åt fel håll.

 

Tacksam för goda råd och glada tillrop!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar låta systemet starta om genom att fasta. 1 dag med bara vatten och lite salt, sedan allt mellan 16:8 till 22:2 därefter beroende på hunger. Jag försöker också stärka tarmfloran genom att äta syrat kål, och resistent stärkelse (på kvällen). Var extra noga med att bara äta så oprocesserad mat som möjligt. Ta bort alla vegetabiliska oljor förutom kokosolja och olivolja.

 

Jag spekulerar i att den tarmfloran som du har och fungerar, förändras när du är bortrest. Det skulle i så fall innebära att det tar ett tag innan den har ställt om sig. Undvik gärna carbs men inte grönsaker som broccoli, gröna blad, blomkål mm. Så att du göder rätt bakterier i tarmen.

 

Hoppas att detta fungerar lika bra för dig som för mig  :)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Idag kan vi läsa om björnens tarmflora på SR aprops HelenaBs inlägg. 

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6361184

 

Genom att analysera björnavföring från vinter och sommar kunde forskarna bland annat se att sommarlorten innehöll fler bakterier som är effektiva på att utvinna energi ur maten. De såg också att det var en mindre mångfald av mikrooganismer under vintertid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack HelenaB och Erik 2 för era svar.

 

Det där med förändrad tarmflora tror jag på. Men nu har jag varit hemma så pass länge att det borde börja hända något i min kropp. Som jag skrev, det jag äter nu är min vanliga LCHF-kost som jag levt på i flera år. Kvittot på att jag äter rätt mat brukar vara att jag inte känner av den där proppfulla, spända magen som när man ätit bröd (vilket ju tyvärr ibland är i det närmaste omöjligt att undvika i Frankrike/Spanien/Portugal). Men det är som om jag inte kommer in i ketos. Mitt dagsprogram gör att jag kör 16:8.

 

Eftersom vi planerar att tillbringa längre perioder i sydeuropa framöver blir jag ju lite orolig om det inte ska fungera pga dessa problem. Ni som flyttat utomlands, hur har ni gjort?

 

Någon annan som har fler förslag?

Link to comment
Share on other sites

Tack HelenaB och Erik 2 för era svar.

 

Det där med förändrad tarmflora tror jag på. Men nu har jag varit hemma så pass länge att det borde börja hända något i min kropp. Som jag skrev, det jag äter nu är min vanliga LCHF-kost som jag levt på i flera år. Kvittot på att jag äter rätt mat brukar vara att jag inte känner av den där proppfulla, spända magen som när man ätit bröd (vilket ju tyvärr ibland är i det närmaste omöjligt att undvika i Frankrike/Spanien/Portugal). Men det är som om jag inte kommer in i ketos. Mitt dagsprogram gör att jag kör 16:8.

 

Eftersom vi planerar att tillbringa längre perioder i sydeuropa framöver blir jag ju lite orolig om det inte ska fungera pga dessa problem. Ni som flyttat utomlands, hur har ni gjort?

 

Någon annan som har fler förslag?

Men vinet borde ju vara lätt att undvika. Och man kanske kan hålla sig till kött/fisk på restaurang och undvika blandningar som äggröra osv?

Link to comment
Share on other sites

Ancelico, du kanske inte hade läst min ursprungliga fråga. Naturligtvis ingen alkohol sedan hemkomsten och inga restaurangbesök heller som kan äventyra mitt intag. Hemma gör jag exempelvis "dunderfrukost" med ägg/vispgrädde/bacon.

 

Men problemet är alltså att trots att jag kommit hem och återgått till strict LCHF-kost så går jag upp! Det är det jag undrar över.

Link to comment
Share on other sites

Ancelico, du kanske inte hade läst min ursprungliga fråga. Naturligtvis ingen alkohol sedan hemkomsten och inga restaurangbesök heller som kan äventyra mitt intag. Hemma gör jag exempelvis "dunderfrukost" med ägg/vispgrädde/bacon.

 

Men problemet är alltså att trots att jag kommit hem och återgått till strict LCHF-kost så går jag upp! Det är det jag undrar över.

Ah, jag var kanske otydlig men jag svarade på det sista i din post där du undrade hur längre vistelse utomlands kan funka bättre med kosten.

Link to comment
Share on other sites

Kanske det är mejerivarorna som ställer till det för dig. Nu spekulerar jag i att det du har ätit/druckit utomlands har bidragit till en minskad insulinkänslighet. Mejerier av den typ vi har i våra affärer har fler negativa effekter även om du äter fullfeta varianter. Mjölkproteinerna är kända för att öka insulinutsöndringen utan blodsockerhöjning. Det innebär att du låser in fettet i cellerna och frigör därmed inte tillräckligt för att bränna av mer än vad som går in, i e du går upp. Om det mesta går in i cellerna men inte ut upplever hjärnan detta som svält och drar då ner på ämnesomsättningen. Prova därför mejerifritt, med möjligt undantag för smör om du inte vill köpa eller göra ghee vilket vore bäst.

 

Om du inte redan gör någon typ av träning försök hitta någon som är trevlig att göra men som inte innebär att du blir stressad. Motion har ingen större effekt på kaloribalansen, men för oss som varelser är det väldigt välgörande, och kan på så sätt bidra till att få ner höga kortisolnivåer, om det är en bidragande faktor i ditt fall.

 

Du kan också göra en 3-dagars fasta på benbuljong för att få igång reparations- och återställningsprocesser i cellerna. Lyssna gärna på Jason Fung här på kostdoktorn eller på youtube.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...