Jump to content

16/8, ketos och ändå viktuppgång!

AnnikaB
 Share

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF sedan januari 2013. Gick ner 8 kg av mina +35-40,  på 6 veckor och tänkte att jag äntligen hittat rätt! Men tji fick jag. Efter de första 6 veckorna hamnade jag på en platå som jag envist satt kvar på. Efter ca 3 månader började jag exprimentera med att ta bort mjölkprodukter och/eller 16/8, öka fettet, minska fettet, öka kolhydrater, nolla osv. Höll i förändringen några veckor för att låta kroppen vänja sig.

Resultat?  Ja, det rörde sig om 1 kilo upp eller ner. Nu under hösten 2015 tappade jag gnistan och även om jag åt lite kolhydrater enligt personer som inte äter LCHF så var det betydligt mer än jag ville. Jag tog mig ett låångt återfall och åt mer kolhydratsreducerat än LCHF. Under julledigheten höll jag knappt igen alls vilket resulterade i +6 kg. Jag fick en Ketonix i julklapp och strävar efter att ligga på orange färg. För er som inte vet finns det blå, 1-10 blink på grön, 1-10 blink på orange och 1-10 blink på rött. Blå betyder inga ketoner, ju fler blink på grönt desto mer ketoner, samma på orange och det sägs också vara färgen för optimal ketos, Rött är stark ketos. Jag har blinkat orange sedan 14 januari och de senaste 8 dagarna 8 orange blinkningar. Enligt ketonixen är jag alltså i stark optimal ketos. 

Jag har då ätit enl. 16/8 i knappt tre veckor. Varit konstant hungrig på förmiddagarna och trööööött. Denna vecka valde jag att dricka fett-te på morgnarna med 20g smör och 1 dryg tsk kokosolja. I övrigt äter jag kyckling eller annat kött, bea eller majonnäsbaserade såser och dricker mycket vatten. Någon fettbomb med kokosolja, smör, kakao, lakritspulver och salt. Ibland unnar jag mig också någon ölkorv som snacks. I morse vägde jag 1,2kg MER än när jag började efter jul. Man blir ju helt gråtfärdig! Vill bara ta en kniv och skära bort den där jä-la ölkaggen. Hur snygg är man med hängpattar och ölmage? Vill ju inte visa mig naken längre för guben. Jag kände på mig att jag gått upp i vikt men jag väger mig inte mer än ca var 14 dag och idag var det dags. Måtten ändras inte heller. Och inte är det muskler för det kan jag inte ha byggt på en veckas 20 minuters morgonpromenader och två gånger på gymmet sedan i julas. Just nu vill jag bara tröstäta en massa snabba kolhydrater i alla möjliga färger.. 

Känner inte direkt av några hälsofördelar heller utan är tröttare än tröttast. Äter D-vitamin, MSM och till kvällen ZMA. 

Ge mig lite anledningar till att inte lägga mig under kniven eller snarare fettsugningsapparaten för nu är jag deppig.. 

Du får säkert bättre handfasta råd av andra men det första jag tänker mej är väl att du är mer än hängpattar och mage! Var det endast för din undersköna bikinikropp som du och din man blev tillsammans?

Börja med att tycka om dej själv lite så blir allt mycket lättare. Titta pisitivt på dej själv i spegeln och beröm dej och din fantastiska kropp för allt vad ni har lyckats fixa tillsammans under tiden.

Jag kommer ingen vart på 16:8 fasta. Ska nåt hända hos mej måste jag köra 20-22 timmar med kalorifri vätska ett par dagar per vecka

• Like 3

Man säger alltid att proverna på sköldkörteln är bra så det är nog inte det.

Det är mest idag när jag är lite gnällig jag fokuserar så mycket på utseendet. Jag tycker om mig själv för den jag är men inte riktigt för hur jag ser ut. Men bortsett från utseendet har ju fetma andra nackdelar. Värst är magen som hänger över byxlinningen och som klappar när jag springer i trappor. Jag vet vilket obehag det är svettiga somrar och vill så gärna bli av med den innan värmen kommer. Den är i vägen när jag böjer mig ner och då får jag svårt att andas, jackor som passar annars sitter hårt om magen - otrevligt, jobbigt, obekvämt, ohälsosamt.... utöver att det inte är så sexigt... ?

• Like 1

Man säger alltid att proverna på sköldkörteln är bra så det är nog inte det.

Det är mest idag när jag är lite gnällig jag fokuserar så mycket på utseendet. Jag tycker om mig själv för den jag är men inte riktigt för hur jag ser ut. Men bortsett från utseendet har ju fetma andra nackdelar. Värst är magen som hänger över byxlinningen och som klappar när jag springer i trappor. Jag vet vilket obehag det är svettiga somrar och vill så gärna bli av med den innan värmen kommer. Den är i vägen när jag böjer mig ner och då får jag svårt att andas, jackor som passar annars sitter hårt om magen - otrevligt, jobbigt, obekvämt, ohälsosamt.... utöver att det inte är så sexigt... ?

Byxor som rullar ner för magen och lägger sig som korv under valken, skaver och blottar hud mellan blus och linning.

Jag har ätit LCHF sedan 2007, och har fortfarande problem med för manga kilon - så jag är kanske inte rätt person att ge råd. Men det här tänkte jag när jag läste ditt inlägg:

1) précis som stoscha...vad då inte våga visa sig naken? Jag har vägt mer än 30 kg för mycket och attraherat män. Var lite snäll mot dig själv. Prioritera dig själv, gör bra saker; kanske behöver du slappna av lite - ja, jag känner ju inte dig.

2) gå hungrig och trött...later ju inte som något man kan leva med. Det är inte meningen. Jag äter 16:8; hoppar over frukosten för att jag måste tvångsmata mig om jag ska äta på morgonen, och jag är hungrigare om jag äter än om jag inte äter. För mig är det ingen uppoffring. Inte heller påverkar det vikten. Kanske finns det något annat du kan testa. 5:2 är en möjlighet; själv är jag tveksam till det för det gjorde mig constant hungrig, men det passar många.

3) Trött...som Pompe föreslår, kanske sköldkörteln. Eller någon vitamin-/mineralbrist. Kolla upp det. Jag tanker direct D-vitamin magnesium salt.

Och - du har koll på måtten också, inte bara vikten?

• Like 2

Häng inte upp er på det där med utseendet..bara tillfällig svacka. Jag har karisma och charm och får ofta oanständiga förslag när jag väl är på krogen ;-)

Som jag skrev ovan "Måtten ändras inte heller. Äter D-vitamin, MSM och till kvällen ZMA. " och sköldkörteln har jag försökt skylla på många gånger men får besked på normala värden.

• Like 1

Har hört att hormoner kan ställa till det med vikten. Det finns ju så många hormoner, som hänger ihop med varandra i ett intrikat "ekosystem". Behöver inte vara just sköldkörteln.

Med risk för att svära i kyrkan ... du kanske äter för många kalorier?

• Like 1

Jag antar att du faktiskt mäter rätt? Dvs att du kontrollerar vågen med måttband ?

"Varit konstant hungrig på förmiddagarna och trööööött..." låter ju inte så bra. Har du räknat på hur mkt kalorier du får i dig i genomsnitt? Har hört att underätande kan ställa till det för vissa. Du kanske skulle testa att bjuda kroppen på en rejäl (bra) frukost för att visa den att allt är frid och fröjd (dvs ingen stress eller svält på gång) Iaf som ett experiment några veckor....dvs öka kaloriintaget. Kanske slänga in lite mer carbs på kvällen, en halva sötpotatis eller så. Kanske även en bra multivitamin med för att undanröja någon ev brist....de låter på mig som du testat mycket och gjort de mesta rätt. Så nu är de ju dags att testa nya tweekar!

Lycka till!

• Like 1

En hel del grejer stressar kroppen, då höjs kortisolet vilket kan hindra viktnedgång - kolla och ha i bakhuvudet: http://martinajohansson.se/stressorer-for-binjurarna/

Min egen taktik för fasta är att jag laddar rejält med sånt som gör att jag mår bra under fastan, d v s slippa alltför starka och ihållande negativa svackor (slippa onödigt stora kortisolpåslag). För mig innebär det mycket kalorier, bra fett, protein, allsidig näring och oraffinerat havssalt. Fet fisk (t ex ceviche på lax, eller makrill i tomatsås) med oliver till, gröt på ägg+smör+kokosolja+kokosmjöl+riven kokos+rå potatis/potatismjöl+blandade bär, som exempel på frukost. Vatten med lite oraffinerat havssalt innan dusch o påklädning, frukosten efter, så hinner vattnet trigga magsyreproduktionen för ännu bättre matsmältning/näringsupptag. Vattnet har jag i öppen bringare i kylen så att det hinner avge klor, för jag inbillar mig att klor inte är nån höjdare för kroppen/tarmfloran. Jag borstar tänderna med kokosolja+salt+gurkmeja för jag inbillar mig att det är bra att undvika både fluor och sötningsmedlen i tandkräm (t ex inverkar Xylitol negativt på tarmfloran). Jag gillar hälsonörderi, jag gör detta med nyfikenhet och entusiasm ;)

Ps. Jag gillar att ladda LCHF i gryningen innan jag lämnar boet, känns tryggt och bekvämt att slippa fundera på mat under dagen. Tror det är bra att prova olika rutiner för att hitta den som passar en bäst.

Ps. Min våg varierar +/-0,5kg bara jag ställer mig lite olika på den, eller väger över på tå eller häl. Vidare varierar vikten med tid på dygnet och flera andra saker. Viss mat tar längre tid att passera. Jag har sett folk tappa modet redan vid +0,5kg och det är helt onödigt. Man ska ge sig tid och ro att testa och tweaka olika vanor.

Ps. AnnikaB, jag förstår din frustration, jag skulle själv tyckt det var väldigt jobbigt. Men jag beundrar din beslutsamhet och dina ansträngningar. Jag är säker på att du fixar detta, låt inte frustration och brustna förväntningar stå i vägen.

Jag antar att du faktiskt mäter rätt? Dvs att du kontrollerar vågen med måttband ?

"Varit konstant hungrig på förmiddagarna och trööööött..." låter ju inte så bra. Har du räknat på hur mkt kalorier du får i dig i genomsnitt? Har hört att underätande kan ställa till det för vissa. Du kanske skulle testa att bjuda kroppen på en rejäl (bra) frukost för att visa den att allt är frid och fröjd (dvs ingen stress eller svält på gång) Iaf som ett experiment några veckor....dvs öka kaloriintaget. Kanske slänga in lite mer carbs på kvällen, en halva sötpotatis eller så. Kanske även en bra multivitamin med för att undanröja någon ev brist....de låter på mig som du testat mycket och gjort de mesta rätt. Så nu är de ju dags att testa nya tweekar!

Lycka till!

Tack.

Ja, jag har testat en del saker. Jag är verkligen sockerberoende och vågar inte äta saker som smakar för sött eller har för mycket kolhydrater för då triggas suget igång direkt. Alltför jobbigt när jag får stark abstinens. Jag äter lite ovanjordväxande grönsaker till middagarna - mest broccoli o blomkål.

Mäter mig oftare än jag väger mig och det gör ingen skillnad på måttbandet heller. Fettet sitter som berget. [emoji30]

En hel del grejer stressar kroppen, då höjs kortisolet vilket kan hindra viktnedgång - kolla och ha i bakhuvudet:

/.../

Ps. AnnikaB, jag förstår din frustration, jag skulle själv tyckt det var väldigt jobbigt. Men jag beundrar din beslutsamhet och dina ansträngningar. Jag är säker på att du fixar detta, låt inte frustration och brustna förväntningar stå i vägen.

Jag är medveten om kortisolet. Läser ofta på Martinas sidor. Nov 2014 - feb 2015 var jag på väg att sjukskriva mig för stress men lyckades ta mig ur det genom affirmationer, tolvstegsfilosofin och promenader. Intar L-glutamine just för det. Jobbar som behandlare på en missbruk- och beroendeenhet och håller grupper i tolvstegsfilosofin vilket är till stor hjälp för mig. Julen brukar vara en enorm stressfaktor för mig men den här gången höll jag mig lugn och avslappnad trots ökat intag av kolhydrater. Andra år har jag verkligen tröstätit och mått extra dåligt för det.

Att gå tillbaka till hur jag åt förr - nä jag har fått för mycket kunskap om vad kroppen mår bäst av så det skulle ju kännas idiotiskt. Jag tror verkligen LCHF "is tha shit" men mina fettdepåer är inte lika övertygade.

• Like 2

Har du nån aning om hur du har det med övriga kvinliga hormoner? Alltså, kan du vara i förkllimakteriet/klimakteriet? Jag har själv upplevt detta, med en totalt obefogad viktuppgång på 12 kg på ett år, trots strikt LCHF redan innan dess i många år. Och ja, det är en övervikt. Hade turen att träffa en läkare som tittade på mina symtom istället för mina provsvar, så jag fick prova både Levaxin och Liotyronin. Ingen bestående effekt av någon av dem...så jag slutade...

Har något låga nivåer av T3 och när jag nu läst på ännu mera, funderar jag över om jag har östrogendominans... Skulle helst vilja ta prover på HC men de är inte så tjänstvilliga nu när min favoritläkare slutat...

Är i valet och kvalet om jag ska prova progesteronkräm (bioidentisk) för att se om det ger resultat.

Har sen i höstas provat både kalorireducerad LCHF med periodisk fasta och även "äggfasta" utan resultat...

Har börjat med styrketräning, med målet att den ska vara "tung" för att stimulera testosteronproduktionen och möjligen även kunna balansera övriga hormoner...men jag vet inte hur långt tålamod jag har att vänta på detta! :-P

• Like 1

Har du nån aning om hur du har det med övriga kvinliga hormoner? Alltså, kan du vara i förkllimakteriet/klimakteriet?

Jo, jag har väl funderat i de banorna också. Har tänkt börja med tung styrketräning för att öka testosteron men då jag inte har mycket till energi har jag inte riktigt kommit mig för. Har gymkort men inte riktigt gnistan just nu... istället promenader direkt på morgonen och några övningar med hantlar och kroppsvikten, innan mitt fett-te, bara för att komma igång med något. Hade hoppats på att få energi av att vara i ketos men än så länge har det inte "drabbat" mig...

Läs gärna Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan" om du har möjlighet och är intresserad av hur kvinnliga könshormoner påverkar vårt mående. Det är ingen viktminsknings- eller LCHF-bok, men det kan finnas en del annat användbart i den. Hon har även en hemsida/webshop där man kan hitta en del information. 

Har du funderat på något kosttillskott mot tröttheten, t ex något som stöttar binjurarna, t ex Adrecomp, rosenrot eller ashawaganda? Det finns en del att läsa på nätet om du googlar på t ex binjureutmattning eller stötta binjurar. Har du facebook, så finns det en facebookgrupp som heter Läka naturligt, där man kan få råd om naturmedel och kosttillskott. 

Sten Sture Skaldeman säger att han lyckats hjälpa samtliga män han haft kontakt med att gå ner i vikt, men misslyckats med var fjärde kvinna. Så något är det med den kvinnliga kroppen. 

Har du funderat något på fasta? 16.8 är en form av periodisk fasta där man äter det man ska under 8 timmar per dygn och fastar 16 timmar sammanhängde. Kaffe och te är ok att dricka under fastan, förutom vatten och ev salt. 16.8 kan kombineras med längre fastor, t ex 24 timmar eller från middag dag 1 till frukost dag 3, beroende på hur man mår och vad man orkar. Fasta är stressande för kroppen, så man måste utgå från vad man mäktar med. 

Man kan vara frisk och överviktigt. Ett blogginlägg från Ann Fernholm http://ettsotareblod.se/manga-med-normal-vikt-har-okad-risk-for-hjartsjukdom/

• Like 1

En gnista för att tända suget efter kroppsviktsträning o liknande kan vara att bara ta i som f-n nån gång under dagen. T ex några få långsamma armhävningar, på knä om man är riktigt ovan. Eller hänga i nåt o hålla upp knäna.

@ Jämtlandstjej och AnnikaB. När man talar om träning och eventuella resultat i form av vikt , allmänt välmående osv måste man låta det gå tid.

När jag för många år sedan började gå på Friskis och svettis medelgympa var det till en början lite smått plågsamt, jag blev annfådd vid de tuffaste momenten och det gjorde ont i armarna att göra de sista repsen i ett armhävningsset. Eftersom jag inte såg eller kände några vinster i eller på kroppen var det lite småjobbigt att gå till träningen flera ggr i veckan.

Sen, efter ca 8 veckor hade jag fått ökad energi, tightare kropp och kände verkligen att träningen förändrade något.

Så, ge det tid och utvärdera inte för tidigt! Så är det ju med allt man gör där man vill ha ett resultat, det kan snarare ge negativ energi och bromsa om man utvärderar innan någonting kunnat förändras.

• Like 3

Jag har styrketränat och gått på pass upp till 5 ggr i veckan för några år sedan och vet att det tar tid. Jag hade hoppats på att ketos skulle ge mig energi för det finns inte mycket av den varan idag. Jag vet att jag mår bra av regelbunden träning och att det ger energi men då måste man komma igång. Därför tänkte jag köra några veckor 16/8 och ketos för att få den energin.. var inte intresserad av att gå upp 1,2 kg och känna mig fetare.

Jag har läst Martinas hormonbibeln, fettfrälst, beroendehjärnan, kostrevolutionen, ett sötare blod, charmen med tarmen, det sötaste vi har, sponsrar kostfonden, medlemskap på kostdoktorn.se så jag har sett flera föreläsningar och filmer där, är med i flera LCHF - forum och något hormonforum.... jag har hyfsad koll men just nu inget pepp då det inte hänt speciellt mycket på 3 år...

• Like 3

Tack.

Ja, jag har testat en del saker. Jag är verkligen sockerberoende och vågar inte äta saker som smakar för sött eller har för mycket kolhydrater för då triggas suget igång direkt. Alltför jobbigt när jag får stark abstinens. Jag äter lite ovanjordväxande grönsaker till middagarna - mest broccoli o blomkål.

Mäter mig oftare än jag väger mig och det gör ingen skillnad på måttbandet heller. Fettet sitter som berget. [emoji30]

Du kanske skulle investera i lite tester, kortisol hade kanske varit intressant. Men jag vore du hade jag kört ett batteri med tester för att kunna utesluta fler saker. werlabs har jag kört. Är bra. https://werlabs.se/halsotester/ (om du skrollar ner har de en specifik för kortisol...) Hamnat i moment 22 när du kanke skulle ebhöva lite kolisar för att bygga kortisol som gör att du piggnar till på morgonen? Men som du inte tål pga beroende.... :( Kanske testa att verkligen ösa på med överjordsgrönsaker, trippla lixom eller tror du det triggar ditt sötsug?

edit: såg även att werlabs hade ett "paket" med prover som de kallar "viktnedgång" https://werlabs.se/halsotester/viktnedgang

• 4 weeks later...

Nöj dig inte med att de säger att proverna är "normala". Du måste kolla upp dina provsvar, helst be att få tidigare resultat och jämför om de har ändrat sig i någon riktning. Sköldkörtelproverna har extremt vida referenser och det är inte alls säkert att ens sköldkörtel är normal även om proverna är det.

• Like 4

Kan du ha problem med sköldkörteln eftersom du är trött.

jag taenkte svara samma sak. har sjaelv upplevt samma, superstraeng ketos I maanader och gick upp 3 kilo. sen boerjade jag haenna som om jag hade en snara runt halsen jaemt, eller stryptag. gick till internisten, laaga resultat hypothyroidism. nu ska jag boerja med thyroxinhormon, som borde dra igaang metabolismen.

• Like 1

Jag har precis samma problem som du. Har kört lchf länge (10 år mer eller mindre), och striktat till det nu efter nyår. Har en annan ketonix-mätare där jag blåser rött hela tiden, men det hjälper inte ett skvatt. Äter ofta 16:8, ibland fasta ända till middagen. Har också fått höra att sköldkörtelvärdena är ok. Men nåt är det ju. Äter Mg, Ca och MSM. Och D3 tills de tog slut igår, nu får solen ta vid.

• 2 weeks later...

För mig kommer reaktionen direkt när du skriver att du är rädd för att du äter för lite. Ät dig mätt och räkna inte kalorier, det är ju en grund i LCHF. Du kommer att fortsätta vara mätt så länge maten räcker, så att säga (och har man reserver räcker det länge, bara kroppen lär sig, och det verkar ju din ha gjort). Men så fort du äter för lite kommer kroppen att hålla i fettet (sån där stenåldersstrategi, att ha det kvar för hårda tider). Ät alltså ordentligt. Och börja träna. (Och då kommer du att gå upp först, för musklerna lägger sig under fettet, men håll bara ut så börjar det rinna av sedan. Fördelen med muskler är att de förbränner även i vila, medan fett inte gör nånting, vare sig i vila eller under arbete - mer än att vara i vägen då). Jag har nyligen börjat med LCHF för min hud, men träningsbiten och att äta ordentligt kan jag sedan gammalt.

• 2 weeks later...

Nu har jag varit hos doktorn idag. Jag har haft sömnrubbningar i flera veckor och en massa andra konstiga kroppsliga reaktioner så som huvudvärk, svullnat upp, enorm matthet i kroppen, känslan av att huvudet är i ett snöre som en ballong m.m. Han kollade EKG och lyssnade på mitt hjärta och det verkade inte vara något fel - om något så slog det lite långsamt. Jag ska ta prover på fastande mage på måndag och han drog till med alla möjliga prover, bland annat sköldkörteln, kolesterolet, långtidsblodsocker, korttidsblodsocker, kortisol, blodvärden..... Ska bli intressant att se.. När jag var hos läkare 150615 låg kolesterolet så här (refvärde inom parentes):

p-kolesterol 5,5 (3,3-6,9)

HDL-kolesterol 1,09 (1,00-2,70)

LDL-kolesterol 4,1 (1,4-4,7)

Triglycerider 0,7 (0,4-2,6)

Apolipoprotein A-1 1,4 (1,0-2,2)

Apolipoprotein B 0,97 (0,5-1,3)

apolipo B/apolipo A.. 0,7

Eftersom båda mina föräldrar haft hjärtinfarkt funderade han på om jag ska ta några mediciner för att ytterligare sänka LDL:et men jag antar att han menar statiner vilket jag inte är så intresserad av.

Någon som kan något om kolesterolet och som har några tips att ge mig för att höja HDL och sänka LDL?

När han frågade hur länge jag ätit LCHF och jag svarade tre år konstaterade han att då åt jag så när jag fick de här värdena också - "det var intressant" sa han bara. Tolkar det som att han förväntat sig sämre siffror :-) Han frågade vad jag åt och om jag åt mycket fett. :-D. Annars sa han inget om min kost.

Underfunktion i sköldkörteln brukar ge högt LDL, viktuppgång/svårt att gå ner, låg puls m.m.

Vet du hur du ska göra eller snarare inte göra innan ett kortisoltest? Det talar de aldrig om för en, men är viktigt för att provet ska bli hyggligt rättvisande.

• Like 1

Underfunktion i sköldkörteln brukar ge högt LDL, viktuppgång/svårt att gå ner, låg puls m.m.

Vet du hur du ska göra eller snarare inte göra innan ett kortisoltest? Det talar de aldrig om för en, men är viktigt för att provet ska bli hyggligt rättvisande.

Låter som underfunktion kan vara en förklaring...

Nej vad behöver jag göra? Vet bara att jag ska vara fastande. ..