Jump to content

Hjärnan!

MLundkvist
 Share

Recommended Posts

Hej jag behöver hjälp och övertygelse.

De flesta som jag träffat som vill börja "argumentera" mot lchf drar alltid upp detta ämne.

-Vad händer med hjärnan då när den inte får kolhydrater? Osv...

jag skulle tycka det vore bra ifall ni/någon kunde ge mig fakta kring hjärnan och hur allt hänger ihop. Även bra svar på hur ni svarar vid såna tillfällen. Känner ni igen er?

Tacksam för svar /Marco

• Like 1

Jo så här är det.. det e jätteenkelt.. ända tills jag svarat!  :wacko:

Hjärnan kan inte använda fett som bränsle. :o

Men den har i stället en rätt hög andel ketolysensymer.. dvs sådana som krävs för att använda ketonkroppar som bränsle.. så hög andel så man kan nästan säga att hjärnan föredrar ketonkroppar. :mellow:

Men, i vissa delar utav hjärnan specefikt några gamla delar som vi har gemensamt med ödlor så saknas ketolysensymer.

Det innebär att hjärnan kan ta ända upp till 70% av sitt energibehov från ketonkroppar.. resten är glukos.

Hjärnan drar cirka 20-25% av kroppens basalbehov av energi cirka 350-500 Kcal per dygn.

Så den kräver sålunda cirka 20-30 gram glukos per dag.

Levern kan producera cirka 200 gram glukos per dag.. så det är sällan någon ko på isen om man inte är elitidrottsman.

Sen så äter man alltid en del kolhydrater hur lite man än strävar efter.. tex så är cirka 10E% av fettet (triglyceriderna) glycerol.

Nu går det åt glukos till annat oxå, röda blodkroppar drar 100% glukos, en liten del av njuren oxå.

Man brukar estimera att det går åt minimum cirka 50 gram glukos per dag till lite olika processer i kroppen och för att ingå i lite olika föreningar.

Så även om man strävar efter att äta strikt.. dvs cirka 5E% kolhydrater så får man i runda slängar i sig cirka minst 100 gram glukos och glukoida substrat.. aminosyror oräknat.

Det är altså främst glukoida aminosyror, glycerol och laktat som levern omvandlar till glukos.. och vanligt kött innehåller cirka 1-2 % glycogen.

• Like 6

Tack för 2 jättebra svar. Intressant det där med ketolysensymer. Folk säger ju att de är i "ketos" och jag har tolkat det som om man är i fettdrift men hur sant är det. Det känns som om det är en jätteförenklad sammanfattning. Och hänger det ihop med hjärnan? Som jag antar. Vad säger ni om det? Jag tränar rätt mycket. Fotboll med mycket högintensiva pass både styrke och framförallt konditionskrävande pass. Jag har hållit på med lchf i 1 år och aldrig kännt mig så här tränad. Bra fokus och jag äter mycket mat. Är enligt mig rätt strikt. Räknar inte exakt varje måltid men det blir inte många gram "rena kolisar" iallafall på en dag. Jag har inga problem så jag har svårt att se att hjärnan inte skulle fungera normalt, speciellt när jag känner mig mera skärpt nu. :)

• Like 4

Tack för 2 jättebra svar. Intressant det där med ketolysensymer. Folk säger ju att de är i "ketos" och jag har tolkat det som om man är i fettdrift men hur sant är det. Det känns som om det är en jätteförenklad sammanfattning. Och hänger det ihop med hjärnan? Som jag antar. Vad säger ni om det? Jag tränar rätt mycket. Fotboll med mycket högintensiva pass både styrke och framförallt konditionskrävande pass. Jag har hållit på med lchf i 1 år och aldrig kännt mig så här tränad. Bra fokus och jag äter mycket mat. Är enligt mig rätt strikt. Räknar inte exakt varje måltid men det blir inte många gram "rena kolisar" iallafall på en dag. Jag har inga problem så jag har svårt att se att hjärnan inte skulle fungera normalt, speciellt när jag känner mig mera skärpt nu. :)

Svar ja.. det är ett förenklat begrepp.. för det mesta stämmer det rätt bra men folk har olika förutsättningar.

Fettdrift är egenligen ytterligare en annan sak.. du som tränar har förmodligen en rätt bra fettoxidationsförmåga oavsett ketos eller ej.

Dvs dina muskelceller har rätt lite ketolysensymer.. däremot så utgör de en rätt stor del av din kroppsmassa så de kan dra ansenliga mängder ketonkroppar iallafall.. speciellt om man är en aktiv och tränade person.

När det gäller muskelceller så går de i princip över till att öka sin betaoxidation/fettoxidation, när det blir snålt med glukos.

Fett kräver syre för att omvandlas via betaoxidation.. så tränar man low carb så brukar man dessutom utöka sin syretillförsel, till muskelcellerna.

För idrottare.. såna som dig då typ field athlets, kör för bästa prestanda "train low, race high".. gäller oxå specefikt vid högintensiv träning!

Uthållighet tränas bäst low!

Det handlar inte bara om energisubstrat utan oxå om att träna och gynna specefika muskelfibrer, som är dels snabba/kräver glukos, uthålliga/drar helst fett.

Oså.. vill man prestera så vill man för den delen inte nedreglera glykolys, laktatmetabolism och anaerob förmåga.. de behöver du i dina rusher.. antagligen specefikt för fotboll.. även om uthållighet troligen är mest avgörande.

E% = energiprocent.. dvs kaloriprocent.

Dvs olika macronutrienter har olika hög andel kalorier per gram.. och vi drar alla olika många kalorier.. däremot så kan vi ligga på samma E% vad gäller de olika macronutrienterna.

• Like 3

Man skulle ju kunna säga att man åt 50% fett och 50% kolhydrater om man räknade vikten. 

Men tittar man istället på den Energi maten ger i kalorier så ger:

1g kolhydrater 4 kalorier

1g fett 9 kalorier

så om man tittar på energin (E%) som man får av maten så blir det drygt dubbelt så mycket energi av 1 gram fett som 1 gram kolhydrater

Jag vet inte om det blev tydligare så? :)

• Like 4

Tack! Nu när ni var övertydlig förstod jag direkt! Jag tycker det är jätte intressant med lchf och träning. Jag upplever att jag fått fler fördelar än nackdelar med att utesluta kolisar.

1. uthålligare och orkar mera.

2. Jag tycker att jag blivit snabbare, inte mycket men lite grann. Jag tror även det har mest med att göra att konditionen ökat och därav orkar jag hålla hög fart länge!

3.jag tycker inte jag drar på mig mjölksyra. (Förklara gärna)

4. Magen är oftast väldigt stabil och därför kan jag fokusera på rätt saker oftare. (Förut var magen kass)

5 Sällan sjuk. Jag har endast haft en kort förkylning sen jag börjat med lchf, som givetvis jag kan ha dragit på mig på flera olika sätt. Men ändå.

6. Jag dricker mindre alkohol som gör att min kropp tar emot min träning bättre. Om jag dricker är det whiskey som gäller.

Osv... därför börjar jag tro att kroppen lär sig att bryta ner fett och ta tillvara på energin snabbare typ som om det vore en pasta jag åt. Vad vet ni om det påståendet?

• Like 4

Hoppas att du begriper att du skiljer dig från obesa soffliggare?

1 Uthållighet handlar handlar till stora delar om fettoxidationsförmåga, tillräckligt med syre och en höjd gräns innan anaerob förbränning tar vid.. och att du tränat de fibrer som mest drar fett.

2 Du orkar hålla tempot längre iomed du höjt din gräns för anaerob förbränning.

3 Din laktatmetabolism/din glukogenesa förmåga har ökat.

4 Du behöver inte tillföra glukos hela tiden för att orka.. drick vatten.

5 Du blir säkert utsatt för samma virus/bakterier som förut.. fast det går snabbare över?

6  Det räcker med hälften alkohol för samma yrsel på Ketos.

Grejen är nog det motsatta.. dvs om du tillför en massa pasta så har kroppen fullt sjå med att inhibera fettoxidation och bränna bort toxiska nivåer av blodsocker.. alternativt lagra det var det går.

Grejen är.. tada.. att fett lagras rätt lätt, det ser ASP till.. oså skall det vara, sen är tanken att det skall tas ut mellan måltiderna.

Problemet i dag är snarare all pasta och andra snabba kolhydrater.

Vi har en rätt dålig förmåga och utrymme för att lagra glukos.

• Like 2

Hej jag behöver hjälp och övertygelse.

De flesta som jag träffat som vill börja "argumentera" mot lchf drar alltid upp detta ämne.

-Vad händer med hjärnan då när den inte får kolhydrater? Osv...

jag skulle tycka det vore bra ifall ni/någon kunde ge mig fakta kring hjärnan och hur allt hänger ihop. Även bra svar på hur ni svarar vid såna tillfällen. Känner ni igen er?

Tacksam för svar /Marco

Jag tänkte just själv på den frågan härom dagen, och försökte läsa på i Volek & Phinney.

Så här tänker jag svara nästa gång någon höjer rösten "Men hjärna behöver ju kolhydrater!":

1) Hjärnan behöver energi, inte kolhydrater.

2) Hjärnan kan tillgodogöra sig energi från glykos och ketoner.

3) Ketoner är energipaket som bildas i levern av fett.

Voilà!

(Rätta mig gärna om jag har fel i mitt enkla resonemang.)

• Like 4

Hoppas att du begriper att du skiljer dig från obesa soffliggare?

1 Uthållighet handlar handlar till stora delar om fettoxidationsförmåga, tillräckligt med syre och en höjd gräns innan anaerob förbränning tar vid.. och att du tränat de fibrer som mest drar fett.

2 Du orkar hålla tempot längre iomed du höjt din gräns för anaerob förbränning.

3 Din laktatmetabolism/din glukogenesa förmåga har ökat.

4 Du behöver inte tillföra glukos hela tiden för att orka.. drick vatten.

5 Du blir säkert utsatt för samma virus/bakterier som förut.. fast det går snabbare över?

6 Det räcker med hälften alkohol för samma yrsel på Ketos.

Grejen är nog det motsatta.. dvs om du tillför en massa pasta så har kroppen fullt sjå med att inhibera fettoxidation och bränna bort toxiska nivåer av blodsocker.. alternativt lagra det var det går.

Grejen är.. tada.. att fett lagras rätt lätt, det ser ASP till.. oså skall det vara, sen är tanken att det skall tas ut mellan måltiderna.

Problemet i dag är snarare all pasta och andra snabba kolhydrater.

Vi har en rätt dålig förmåga och utrymme för att lagra glukos.

Tack för ett sund och logiskt svar! Jag håller med om alkoholen, de gånger jag druckit har det inte behövts så mycket för att formen ska ta fart! både på gott och ont.

• Like 1

Jag tänkte just själv på den frågan härom dagen, och försökte läsa på i Volek & Phinney.

Så här tänker jag svara nästa gång någon höjer rösten "Men hjärna behöver ju kolhydrater!":

1) Hjärnan behöver energi, inte kolhydrater.

2) Hjärnan kan tillgodogöra sig energi från glykos och ketoner.

3) Ketoner är energipaket som bildas i levern av fett.

Voilà!

(Rätta mig gärna om jag har fel i mitt enkla resonemang.)

Svarar på ditt inlägg men jag tycker ni alla kommer med jättebra förslag och fakta! Det är jag tacksam för. Jag fattar inte dom som blir sur när de ser att man inte drar i sig kolhydratrik mat, vad vill dom igentligen? :)

• Like 2

Svarar på ditt inlägg men jag tycker ni alla kommer med jättebra förslag och fakta! Det är jag tacksam för. Jag fattar inte dom som blir sur när de ser att man inte drar i sig kolhydratrik mat, vad vill dom igentligen? :)

De vill dricka läsk och käka pasta utan dåligt samvete?

Jag brukar vända på argumentet.. hjärnan klarar sig galant på halvt nedbrutet fett.. dvs ketonkroppar.. utan det är röda blodkroppar som bara kan använda glukos!

Såå.. om du inte äter din havregrynsgröt så kommer du att kvävas ihjäl! :o

Sen när vi är inne på dig.. som jag betraktar dig som en tränande person och som spelar fotboll.. då har du nytta av din anaeroba förmåga.. främst om du är  forward.. såvida du inte är en släpande back? :unsure:

Hur som helst det är skillnad på om ens glykogenföråd är fyllt till 50 eller 100%.. kan vara iallafall beroende på vilken nivå man spelar.

Då får man fylla på innan race, det gör man bäst på 1-2 dagar innan.. utan att stänga ner fettodxidationsförmågan genom att tillföra lite extra stärkelse någon dag innan.. läs potatis/ris.. andra rötter.. sötpotatis är populärt i USA.

Marathonlöpare tillför dessutom sk specialstärkelse.. i olika fabrikat, de kan förbruka 10,000 Kcal under ett lopp.. det mesta fett, då räcker det med att tillföra den glukos man gör av med.. kanske så lite som 2000 Kcal under loppet.

De som är glukosdrivna får tillföra betydligt mer.

• Like 2

@Zepp

Ordningsfråga bara :D 

Spelade back i min ungdom och då var det viktigt att inte bli frånsprungen av motståndarlagets forward.

Därför är en snabb back ett måste för ett bra försvar. B) 

Filosoferar

Rolle på Österlen 

• Like 3

De vill dricka läsk och käka pasta utan dåligt samvete?

Jag brukar vända på argumentet.. hjärnan klarar sig galant på halvt nedbrutet fett.. dvs ketonkroppar.. utan det är röda blodkroppar som bara kan använda glukos!

Såå.. om du inte äter din havregrynsgröt så kommer du att kvävas ihjäl! :o

Sen när vi är inne på dig.. som jag betraktar dig som en tränande person och som spelar fotboll.. då har du nytta av din anaeroba förmåga.. främst om du är forward.. såvida du inte är en släpande back? :unsure:

Hur som helst det är skillnad på om ens glykogenföråd är fyllt till 50 eller 100%.. kan vara iallafall beroende på vilken nivå man spelar.

Då får man fylla på innan race, det gör man bäst på 1-2 dagar innan.. utan att stänga ner fettodxidationsförmågan genom att tillföra lite extra stärkelse någon dag innan.. läs potatis/ris.. andra rötter.. sötpotatis är populärt i USA.

Marathonlöpare tillför dessutom sk specialstärkelse.. i olika fabrikat, de kan förbruka 10,000 Kcal under ett lopp.. det mesta fett, då räcker det med att tillföra den glukos man gör av med.. kanske så lite som 2000 Kcal under loppet.

De som är glukosdrivna får tillföra betydligt mer.

Ja fast det värsta är ju att dom tror att dom gör något nyttigt. Min mor har börjat med lchf men det tog ett tag innan hon började. Jag var aldrig på henne och tjatade för jag tycker det är upp till var & en. Dock när hon ifrågasatte eller hade andra typer av frågor förklarade jag så gott jag kunde. Ett tag höll hon helt och hållet med mig om allt.

Sen kom vi in på lillasystern i familjen 12 år. Som äter socker/stärkelse i brutala mängder, jag frågade om hon tyckte det var okey att hennes ögonsten sopade i sig den typ av mat jämt.

Först svarade hon nej det är nog inte det. Sedan sa hon, ja men hon växer ju. Låt hon va! Hon behöver den maten. Då förstod jag hur djupt rotat det ligger i morsans huvud att man ska äta på ett visst sätt. "Lagomt av allt".

Jag tycker det låter logiskt med det du säger om lite boost innan en påfrestande tävling/match. Men jag har inte kännt behovet av någon annan preparering. Jag har aldrig kännt under de 90min att jag skulle behövt få i mig något extra.

Jag får för mig att det enda som händer ifall jag i halvid eller ett dygn innan matchen drar i mig stärkelse är att den rubbar hela kroppens rytm och så.. kanske inte är så men det är.bara något jag får för mig.

Jag undrar även varför nu inte man kan bli explosivare trots utelämnande kolhydrater i kosten. Jag tycker kroppen borde bli snabbare och snabbare att göra om fettet till energi. Eller är det också bara en önsketanke?

Jag spelar helst som innermittfält och där är det inte så mycket maxryck som tillexempel en yttermittfältare eller forward gör.

Dock är det en jättefördel att alltid vara snabb och explosiv än vilken position man har. Vårt lag spelar i div 2. Inte så hög serie men tillräckligt seriöst för att optimera mina förutsättningar.

Jag äter ketogen kost delvis för att rädda min hjärna.

Mitt svar skulle bli något i stil med att jag inte vill skada små blodkärl och nerver i hjärna och ögon med glukos samt att energisätta dessa med ketoner istället. För att undvika tex alzheimers osv.

Det är svårt att få bort karamelliseringen av kärlen som redan skett, men det är onödigt att fylla på.

Grattis till en bra fettdrift, just fotboll kräver ju att man har lite kapacitet för intervall. Själv kör jag bara löpträning och den är otroligt mycket roligare på fettdrift, man blir ju aldrig trött:-)

• Like 7

Jag äter ketogen kost delvis för att rädda min hjärna.

Mitt svar skulle bli något i stil med att jag inte vill skada små blodkärl och nerver i hjärna och ögon med glukos samt att energisätta dessa med ketoner istället. För att undvika tex alzheimers osv.

Det är svårt att få bort karamelliseringen av kärlen som redan skett, men det är onödigt att fylla på.

Grattis till en bra fettdrift, just fotboll kräver ju att man har lite kapacitet för intervall. Själv kör jag bara löpträning och den är otroligt mycket roligare på fettdrift, man blir ju aldrig trött:-)

Bra svar! det är intressant att få svar av olika personer! Jag gillar både medicinska och fakta med detaljrika förklaringar.

Men en vardaglig förklaring som din sätter ju lite perspektiv på det hela och man förstår detaljerna än bättre!

Jag tänker försöka kommande säsong att fortsätta utan kolhydrater och jag är nästan övertygad att jag kommer utvecklas ändå! :)

• Like 3

Jag brukar saga "Jaså, du tycker jag har blivit korkad?" Det brukar folk som känner mig inte vilja svara ja på :-)

Röda blodkroppar, och någon del av hjärnan, behöver glukos. Kroppen ser till att spara den glukos som finns till de celler som verkligen behöver den. Det är denna function som vissa hänvisar till när de säger att man blir insulinresistent av den här kosten. Onödigt att slösa glukosen på muskler, som kan använda fett. Och börjar man äta kolhydrater igen försvinner resistensen.

• Like 3

Spelade back i min ungdom och då var det viktigt att inte bli frånsprungen av motståndarlagets forward.

Därför är en snabb back ett måste för ett bra försvar. B)

Filosoferar

Rolle på Österlen 

Samma här, var vänsterback hela 80-talet men från kanten kunde jag höra frågan ibland till mig  "ska du stå där tills du slår rot?"  Hur kul ä dä.

Loberg :P

• Like 2

Samma här, var vänsterback hela 80-talet, från kanten kunde jag höra frågan ibland till mig  "ska du stå där tills du slår rot?"  Hur kul ä dä.

Loberg :P

Jag har också varit vänsterback! Helst lite eftersläpande vänstermittfältare, min favoritposition, eftersom jag är delvis vänsterfotad och gillar precisionspassningar och inte var/är så snabb.

• Like 2

Jag vet att den här tråden i början inte hade träningslära som syfte. Men jag känner att vi halkat in där redan. Jag skulle vilja få en förklaring om hur musklerna bryts ner och byggs upp. Hur stretching förebygger eller försämrar musklerna. Jag själv har mina teorier men jag skulle vilja ha fakta svar av er som vet!